85% kolizji i wypadków powodują kierowcy. W środę na ulicach Gliwic wzmożone kontrole policji

W całym województwie, a więc również w Gliwicach i powiecie, w środę prowadzone są działania Bezpieczny Pieszy. Policjanci zwrócą szczególną uwagę na zachowania kierowców w stosunku do pieszych, ale ci ostatni też będą pod czujną obserwacją.

 
Do akcji włączyła się również gliwicka straż miejska, której ośmiu funkcjonariuszy pomoże mundurowym.

Jak wskazują policyjne statystyki, w ostatnich latach na terenie województwa śląskiego spada ilość potrąceń pieszych na jezdni, ale wzrasta liczba zdarzeń na oznakowanych przejściach. Te same dane, w innym ujęciu, mówią, że ponad 85 procent kolizji oraz wypadków powodują kierujący pojazdami, podczas gdy piesi tylko około 8 procent – informuje podinspektor Marek Słomski, oficer prasowy KMP Gliwice.

Powierzchowna analiza tych danych mogłaby sugerować, że w głównej mierze to kierowcy odpowiadają za wypadki z udziałem pieszych, którzy przecież na przejściu są w pozycji uprzywilejowanej. Jednak gdyby przyjrzeć się skutkom tych wypadków, to negatywne konsekwencje spadają przede wszystkim na pieszych

– dodaje rzecznik policji. Przykładem tego może być wtorkowe potrącenie kobiety na ulicy Dąbrowskiego. 68-latka walczy o życie w szpitalu.

Policja zaznacza, że tylko przestrzeganie przepisów ruchu drogowego, w połączeniu z rozsądkiem i rozwagą, może nas ustrzec przed kalectwem lub utratą życia. A odpowiedzialność za bezpieczeństwo spoczywa na wszystkich użytkownikach drogi.

W konfrontacji z pojazdem pieszy zawsze stoi na straconej pozycji. I mimo że winnym zdarzenia będzie kierowca, to niechroniony uczestnik ruchu poniesie poważniejsze konsekwencje, tracąc zdrowie, a niejednokrotnie nawet życie – zaznacza Słomski.

(żms)/KMP Gliwice

21 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
edwal
23/11/2022 17:08

„Negatywne konsekwencje spadają przede wszystkim na pieszych” Dlaczego więc piesi mają klapy na oczach, dlaczego wchodzą na jezdnie bezpośrednio przed samochodem ? Samochód nie zatrzyma się w miejscu. Kiedyś uczono: patrz w lewo, potem w prawo i dopiero przechodź. Co przyjdzie pieszemu z tego że miał pierwszeństwo jak będzie w szpitalu lub jeszcze gorzej. Niech zadba o swe bezpieczeństwo, bo nie każdy kierowca zawsze zatrzyma się na czas, bez względu na to co jest tego powodem. Piesi dbajcie o swe życie.

4WD
23/11/2022 20:09
W odpowiedzi na  edwal

Zapomniałeś dodać, że „patrz w lewo, w prawo, w lewo” uczono już od przedszkola. Kartę rowerową robiło się w szkole. Dlaczego tak wcześnie? Aby w bezrozumnych jeszcze istotach wyrobić za młodu odruch. Odruch, czyli coś, co człowiek robi bez udziału świadomości. Aby wykształcić odruch trzeba powtarzać, powtarzać i powtarzać. Niekoniecznie rozumieć.
Teraz od przedszkola, te bezrozumne jeszcze istoty urabia się, aby wykształcić w nich odruchy chodzenia do kościoła w niedzielę itp. Niekoniecznie ze zrozumieniem.

pol
23/11/2022 23:31
W odpowiedzi na  4WD

Też jestem zdania, że wszystkiemu winni pedofile.

fred
24/11/2022 09:38
W odpowiedzi na  edwal

Niewidomym też to powiesz? Patrz w lewo, patrz w prawo? Pieszym może być każdy – sprawny i niesprawny, chory i zdrowy – a kierowca ma obowiązek być w stanie prowadzić, w końcu zdobył uprawnienia. A pieszy uprawnień nie potrzebuje (na szczęście), choć wielu z nich ma prawo jazdy.

Statystycznie ja i mój pies ..
24/11/2022 10:09
W odpowiedzi na  fred

Ciekawe, co na to statystyki. Czy wypadkom częściej ulegają piesi niewidomi, czy może jednak pełnosprawni… fizycznie.

Borys
24/11/2022 06:32

Na każdym cmentarzu powinna powstać specjalna aleja dla tych, co mieli pierwszeństwo na pasach. Można też zrobić pulę rekomendowanych inskrypcji na nagrobki, np: „spoczywam w pokoju, bo pierwszeństwo było po mojej stronie”, albo „śmierć mi lekką była, a dusza ma się raduje, gdyż to kierowca zawinił”. Głupota ludzi ładujących się pod samochody każe zadać sobie pytanie, czy oni w ogóle zasługują na przymiotnik „sapiens” w nazwie gatunku…

Ostatnio edytowany 3 dni temu przez Borys
Jan
23/11/2022 22:01

W tym celu wprowadzono aktualne przepisy. Cokolwiek stanie się na przejściu winny jest kierowca. Nikt nie pamięta, że cmentarze wypełnione są w znacznej części tymi, którzy mieli pierwszeństwo. A jak większość komentujących zauważa skutek zmiany przepisów jest bardzo widoczny. Większość pieszych nawet nie zerknie na jezdnie tylko wchodzi na przejście bo przecież ma pierwszeństwo. A może jednym ruchem głowy ją sobie ocalić. Kierowca jest zmuszony uważać na wiele innych uczestników ruchu i ich obserwować więc dużo łatwiej mu może umknąć wieczorem ubtana kompletnie na czarno osoba w kapturze, która nawet nie przystanie przed przejściem. A pieszy ma uważać tylko na… Czytaj więcej »

Tomek
24/11/2022 13:07

Nic nie zastąpi zdrowego rozsądku i ta zasada dotyczy wszystkich uczestników ruchu drogowego i nie tylko zresztą tylko szkoda że tego odruchu nie ma nasza władza wymyślając coraz to nowe i bardziej idiotyczne przepisy dotyczące każdego aspektu naszego życia

Beton
23/11/2022 14:08

Za niski poziom bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych odpowiedzialne są władze miasta, których nie interesuje bezpieczeństwo. Gdyby było inaczej przejścia dla pieszych byłyby doskonale oświetlone, a tak – toną w mroku.

ukl
24/11/2022 09:39
W odpowiedzi na  Beton

doskonale oświetlone, ale też niepozastawiane zaparkowanymi samochodami ze wszystkich stron – obecnie po prostu nie widać czy do przejscia ktoś podchodzi, bo kierowcy bezmyślnie parkują niezachowując 10-metrowego buforu od przejścia

Led
23/11/2022 13:32

Brawo masterplan! Nie ma to jak białe lampki led i to bez żadnych dyfuzorów.

stary dziad w eterze
23/11/2022 17:20

85% powodują kierowcy. – to tylko opinia Słomskiego.

WRD
23/11/2022 21:34
W odpowiedzi na  stary dziad w eterze

Poparta policyjną statystyką. Bo policjant, aby się za dużo nie tłumaczyć musi zaznaczyć konkretną przyczynę zdarzenia. I wymaga się aby winnym był na przejściu zawsze kierowca. Potem w sądzie często okazuje się, że jednak nie. A ostatnie orzeczenie z Piotrkowa Trybunalskiego nie ma mocy stanowienia prawa. Tak tylko zaznaczam.

Ampuła
23/11/2022 18:15

Wywracanie komunikacji w mieście na nice na żądanie kół terrowerystów przynosi tragiczne żniwo.
Wiekowi i dotknięci starczymi ograniczeniami sprawności piesi rzucają się z krawężników w panice lub wbiegają rozpaczliwie na jezdnię – wprost pod samochody.
Byle uniknąć kontaktu z rowerzystą, który bezwzględnie korzysta z nadania skrajnego uprzywilejowania.

***** kierowców!
23/11/2022 16:18

Kierowca to już stan okaleczonego umysłu. Żadne statystyki nie robią na nich wrażenia i nie skłaniają do refleksji, że przed zebrą trzeba zwolnić i zwiększyć uwagę, a gapienie się w smartfona podczas jazdy jest skrajną głupotą. Dla nich winni wypadków są zawsze inni – a to piesi w ciemnej odzieży, a to niedostateczne oświetlenie (ale nigdy w ich gruchotach). Ogłupiała grupa społeczna, której tylko coraz większe szykany mogą pomóc, a te w mieście można łatwo i szybko wprowadzić fizycznie zmuszając kierowców do jazdy z niewielką prędkością, np. 20-30 km/h, co już wprowadza się na Zachodzie Europy.

Blofeld
23/11/2022 19:21
W odpowiedzi na  ***** kierowców!

Takie przenikliwe sentencje mogły powstać jedynie w okaleczonym umyśle, należącym do osobnika z ogłupiałej grupy społecznej.

***** kierowców!
23/11/2022 20:18
W odpowiedzi na  Blofeld

Dzięki za potwierdzenie opinii o głupocie kierowców w słowie i „lajkach”. :)

Beton
24/11/2022 07:22
W odpowiedzi na  Blofeld

Najgorsze jest to, że te osobniki mają również prawa wyborcze :((

Jan
23/11/2022 22:06
W odpowiedzi na  ***** kierowców!

Cmentarze są pełne tych, którzy mieli pierwszeństwo. Wystarczy się upewnić, że mnie nikt nie potrąci. Ego pieszego go zabije jak będzie myślał, że prawo Go uchroni

***** kierowców!
24/11/2022 10:18
W odpowiedzi na  Jan

To nie zmienia faktu, że zabójcami są kierowcy. Na szczęście siebie wzajemnie zabijają równie często i obficie, więc cmentarze nie cierpią nudy. :)

Biedrona
24/11/2022 11:49
W odpowiedzi na  ***** kierowców!

Poruszam się głównie na nogach od zawsze, wszędzie chodzę na piechotę. Naprawdę mało która osoba na pasach nie patrzy w obie strony zanim przejdzie. Nie mówię, że żadna, ale większość jednak się rozgląda. A gdy przechodzi gdzie nie ma pasów to robi się to wręcz podwójnie. Uprzejmość i znajomość przepisów przez kierowców jest na poziomie ujemnym – mimo, że przepisowo powinni stanąć przed zebrą, jest to ignorowane, szczególnie wcześnie rano. Zdarza się przyspieszanie przed pasami. Z zasady nie przechodzę zanim samochód faktycznie nie stanie, lubię swoje życie.