Na terenie centrum przesiadkowego zachodzą ogromne zmiany. Konstrukcja zadaszenia jest niemal ukończona, widać już zarysy peronów autobusowych. Intensywne prace prowadzone są również we wnętrzach obiektu.
Dzięki uprzejmości Mostostalu Zabrze, który w konsorcjum z gliwicką spółką PRUiM realizuje tę inwestycję, mieliśmy okazję z bliska zapoznać się z postępem robót.
– W budynku głównym prowadzimy roboty wykończeniowe, montaż płyt HPL, to są płyty okładzinowe ścian, montaż sufitów podwieszonych. Prowadzimy roboty instalacyjne elektryczne i sanitarne. Rozpoczynamy biały montaż w łazienkach, gdzie wykonaliśmy także okładziny ścian i podłóg – mówi Adam Pogoda, kierownik kontraktu z ramienia Mostostalu Zabrze. W obiekcie, który jest już ogrzewany z miejskiej sieci ciepłowniczej, przewidziano m.in. część gastronomiczną – pomieszczenia przygotowywane są już teraz do przyszłej funkcji restauracyjnej.
Prace trwają również w budynku pomocniczym, w tej części centrum przesiadkowego w przyszłości mają mieścić się sklepy – mini galeria handlowa.
Prawie gotowa jest też wieża ciśnień – w budowli zakończono już roboty wykończeniowe, do zainstalowania pozostał sanitariat, umywalka (tzw. biały montaż), co powinno nastąpić w najbliższym czasie.
Prace przy konstrukcji centrum przesiadkowego są mocno zaawansowane, jednak już teraz wiadomo, że terminu zakończenia przedsięwzięcia nie da się dotrzymać. Na ten czas został on przesunięty o około 3 miesiące, z końca sierpnia na listopad br. Wpłynęła na to pandemia i problemy z dostępnością materiałów na światowych rynkach. Przypomnijmy, że inwestycja pochłonie około 184 mln złotych.
(żms)
wid. Łukasz Gawin
Brawo, oby tak dalej
Dlaczego chociaż tutaj nie jest doprowadzona linia tramwajowa z Chorzowskiej… to miało być centrum przesiadkowe.
To wcale nie jest głupi pomysł. Od Chorzowskiej można by linię poprowadzić terenem kolejowym. Jest tam taka (chyba) nieużywana bocznica. Mógłby być dodatkowy przystanek na wysokości Forum/Nowych biurowców. Kosztowało by to jednak koszmarne pieniądze.
Od strony PKP nie ma miejsca bo są tory towarowe oraz tor dojazdowy do bazy PKP, po za tym PKP musiałoby jeszcze chcieć odsprzedać swój teren tramwajom.
Bo na Chorzowskiej nie jeździ tramwaj ?
150 metrów. Rekord długości linii tramwajowej!
Jeżeli tak cię o te 150 metrów boli serce, to można cały ten teren wraz z zajezdnią odsprzedać miastu Zabrze albo nawet przekazać gratis i sprawa załatwiona i kłopot z głowy.
Albo zamienić, za zajezdnię tramwajową Zabrze niech przekażą Gliwicom stadion Górnika który jest bardziej utopiony w kredycie niż gliwicka Hala Bankrut ale jest bardzo mieszkańcom potrzebny i wtedy będziemy mieli dwa rodzynki w cieście na miarę naszych możliwości.
Chcesz wywalić w błoto miliardy aby 2 osoby mogły dojechać z dworca na Chorzowską tramwajem ?
Skąd te dane o miliardach i ilości pasażerów?
A ile będzie kosztować rewitalizacja linii tramwajowej od zajezdni pod Maciejowem wzdłuż całej ul. Chorzowskiej, wymiana zużytych szyn i podkładów, wykup terenu od PKP, budowa odcinka nowej linii od Chorzowskiej do centrum przesiadkowego, budowa podstacji energetycznej zasilającej tramwaj, ustawienie słupów i zawieszenie na nich sieci zasilającej ? Ilu pasażerów zamiast korzystania z autobusu jadącego w dalsze dzielnice miasta, skorzysta najpierw z tramwaju, którym dojedzie tylko do dworca aby przy dworcu przesiąść się z powrotem do autobusu by móc pojechać nim dalej ? Czy taka przesiadka ułatwi im podróżowanie po Gliwicach ? Może takie przesiadki dla podróżujących po Gliwicach to czysta… Czytaj więcej »
Trzeba było tylko chcieć i wcześniej o tym pomyśleć. No ale Gliwiczan opanowała zaraza anty-tramwajowa. Frankiewicz był pacjentem 0.
Szkoda, zaścianek, choć wielkie słowa i plany.
Smutno patrzeć jak to miasto upada.
Tramwaj można bardzo szybko przywrócić do jazdy po Gliwicach, wystarczy że będzie miał napęd diesel-elektryczny taki jak mają lokomotywy jeżdżące po szynach oraz koła na oponach tak jak metro w Paryżu, z tym że oponami będzie jeździł po asfalcie ulic.
A po co z Chorzowskiej? Gdy tramwaj zbierał przemieszczające się, stałe potoki ludzkie i łączył daleki wschód miasta z dalekim zachodem miasta oraz Zabrzem to miało sens. Tramwaj jechał przez całe centrum zaliczając po kolei niemal każde skupisko biur, sklepów, usług, zakładów pracy słowem łącząc wszystko ze wszystkim. Pełnił w tkance miejskiej rolę, jaką powinien pełnić tylko tramwaj. Ewentualnie metro, ale Gliwice mają takie metro, jak jedyne do niego zejście na Pl. Inwalidów. Gdyby szybki tramwaj umożliwiał, jak kiedyś przetransportowanie mnie spod szpitala na Radiowej do Zabrza, z Zabrza w okolice Onkologii to miałoby sens, a z Chorzowskiej w okolice… Czytaj więcej »
Brawo działać dalej nic nie popuszczać. Ale ściema o ciężkiej zimie musiała być.
Po budowie krążą nietoperze wygnane z Wilczych dołów. Gadałem z jednym.
Dlaczego stale na portalu 24Gliwice bombardowani jesteśmy wiadomościami 24Zabrze, dodatkowo z brakiem możliwości dodania komentarzy. Przepraszam, że tu zamieszczam swój, ale brak in.nych opcji
—
MOD: Nie wiemy o czym Pan pisze. Na samym dole strony jest bezinwazyjna sekcja Zabrze, w której sporadycznie pojawiają się nagłówki z sąsiedniego miasta. Ostatnio… 20 stycznia. Nagłówki te nie wyświetlają się ani w głównych informacjach, ani nawet w pozostałych z boku. Teza o bombardowaniu jest delikatnie mówiąc przesadzona.
Po prostu redakcja uważa, że potencjał intelektualny mieszkańców Zabrza jest tak niski iż nie potrafią napisać żadnego komentarza.
A co z hucznie zapowiadanym w 2009r. centrum przesiadkowym na granicy Zabrza i Gliwic? Miało ono rekompensować likwidację sieci tramwajowej na terenie tego drugiego i ułatwiać bezproblemową zmianę środka transportu.
A co by się miało w tym centrum przesiadkowym znajdować ?
To mogłaby być taka gigantyczna ogrzewana i klimatyzowana patowiata zasilana z wiatraka, ogniw słonecznych i pompy ciepła a w razie awarii z generatora diesla z podgrzewanymi i wentylowanymi fotelami z masażem na 100 przesiadających się, w środku mógłby znajdować się chamski amerykański bar ze śmieciowym żarciem, nie wiadomo dlaczego nazywany restauracją, ubikacje i prysznice, małe centrum handlowe z ekskluzywnymi ciuchami i galanterią, mini hala targowa dla okolicznych rolników z Maciejowa i działkowiczów z Sośnicy, wystawiających tam swoje świeże ekologiczne produkty, biletomat, parkomat i ładowarka dla ekologicznych samochodów elektrycznych, stacja napraw rowerów, stacja roweru miejskiego, stacja hulajnogi miejskiej, plac zabaw dla… Czytaj więcej »
To wszystko co wymieniłeś i co ma się tam znajdować to dla klasy średniej a masz jakąś propozycję dla bezrobotnego robotnika, np. sklep monopolowy 24h, też czasem jeżdżę tramwajem albo idę obok torowiska.
Zapomniałeś o punkcie pierwszej pomocy przedmedycznej i aptece gdzie można kupić suplementy diety, środki uspokajające i sole trzeźwiące dla gliwiczan zaszkowanych podróżą niedostępnym im środkiem lokomocji czyli tramwajem.
więcej tam nie można wcisnąć?
Po co zmieniać środek transportu ? Po to aby najpierw się wytrząść autobusem przez półgodziny, następnie czekać kilkanaście minut na przyjazd tramwaju, a następnie przez następne półgodziny telepać się w tramwaju, skoro można wsiąść do pociągu i po 8 minutach być w Zabrzu.
Kiedyś można było wsiąść w tramwaj na Daszyńskiego i wysiąść w Zabrzu. Telepanie akurat zaliczam in plus. Ludzie jadą do Chorzowa i płacą pieniądze żeby się potelepać w wesołym miasteczku na jakimś rollercoasterze a tu mają za darmo.
A bileciku nie kasujesz?
Nie. Jestem emerytem.
No i jak elegancko wieżę ciśnień odnowili.Da się urzędasy?da się.Ale trzeba chcieć i dbać o zabytki nie tylko z powodu budowy czegokolwiek.
Ludzie a gdzie tramwaj?
Dlaczego przebudowując pochylnie tj wyjście w stronę ul tarnogórskiej (mając zamknięta ulicę) nie wykonano tunelu pod nią i tym samym zniknąłby problem z ruchem pieszym – autobusy swobodnie mogłyby poruszać się, należy przyjąć, że ruch w tym rejonie będzie się tylko zwiększał.
To samo czyli tunel powinien być wykonany przed dworcem na ul Zwycięstwa od pół roku brak ruchu .Dlaczego nie proponuję się tam przejścia podziemnego, ruch w tym miejscu jest chyba największy w mieście! i będzie się zwiększał, gdzie bezpieczeństwo i zdrowy rozsądek… wstyd Gliwice miasto z wydziałem architektury….
Trawaj , metro ,monorail i kolejka linowa , to by bylo cos w miescie przyszlosci jak mowi slogan .
Niestety miasto sie wyludnia m.in. przez „madrosc” rzadzacych z centrum w Warszawie roznych opcji politycznych , ta ostatnia opcja dobija juz wszystko ,pozostana tylko cnoty niewiescie bez niewiast , bo te wyjada na Zachod i inwestycje w infrastruktre beda zbyteczne . Co pozostanie w Gliwicach ? Zapewne butelki po jabolach .
Za parę lat będą jeździć autobusy elektryczne . A wy dalej będziecie za tramwajami lamentować.
Ile razy to już słyszałem?
Niepoprawny optymista!
Wilk a taki łagodny…
Już jeżdżą po Gliwicach