Co się stało z krzesłami w centrum przesiadkowym? Konieczny był demontaż, naprawa i… dezynfekcja

W oddanym do użytku zaledwie dwa miesiące temu budynku centrum przesiadkowego pod koniec stycznia zniknęły krzesła. Nie było ich przez trzy dni, a pasażerowie musieli w tym czasie stać lub siadać na schodach.

 
Krzesła już wróciły, ale ich brak spowodował jednak lawinę komentarzy. Okazuje się, że nowy obiekt wybudowany z unijnym dofinansowaniem za około 200 mln zł, stał się ulubionym miejscem przebywania dla bezdomnych. Niektórzy Internauci byli przekonani, że brak miejsc siedzących miał ich zniechęcić do spędzania tam czasu…

Czwartek, 2.02.2023

Dlaczego nie ma gdzie usiąść?

W ostatnich dniach do redakcji 24gliwice nadesłano sporo wiadomości dotyczących niedostępnych siedzisk. – Centrum przesiadkowe, gdzie podziały się wszystkie krzesełka? 30.01 g. 21.00 można usiąść, 31.01 g. 8.00 – już pasażerowie nie usiądą, pusto, wyszły w ciągu nocy? – zastanawiała się jedna z użytkowniczek komunikacji miejskiej. Gdy kolejnego dnia odwiedziliśmy obiekt, siedzisk faktycznie nie było. Osoby młodsze siedziały na schodach lub też na podłodze obiektu, zaś seniorzy byli zmuszeni stać (ZTM wystawił dla swoich klientów jedynie 3 lub 4 krzesła).

Inny z zawiadamiających nas Czytelników zastanawiał się, czy miejsca siedzące zniknęły z centrum podobnie, jak kiedyś ławki z placu Piastów, gdzie ich obecność przyciągała miłośników spożywania trunków alkoholowych pod chmurką. Usunięcie mebli miejskich zresztą nie rozwiązało problemu – „biesiadnicy”, przysiadali na barierkach, a po ich demontażu przenieśli się w nieodległe rejony.

W piątek, 3 lutego, siedziska ponownie udostępniono dla pasażerów oczekujących w budynku głównym CP, choć wydaje się, że nie było ich już tak wiele jak przedtem (może zostały inaczej ustawione).

Z wyjaśnień uzyskanych od zarządcy obiektu Gliwickie Centrum Przesiadkowe, wynika, że usunięcie krzeseł z holu budynku głównego Centrum związane było z koniecznością przeprowadzenia bieżących napraw, dezynfekcji i usunięcia zabrudzeń z siedzisk. Ponadto zarządca obiektu poinformował, że w czwartek tj. 2 lutego br. w godzinach wieczornych krzesła zostały ponownie zainstalowane w holu Centrum – przekazał Wydział Usług Komunalnych Urzędu Miejskiego.

Piątek, 3.02.2023

Czy to obecność osób bezdomnych spowodowała konieczność czyszczenia? Jak można wyczytać w mediach społecznościowych w minioną, ostatnią styczniową niedzielę (tydzień temu) w budynku głównym CP takich osób było wiele. Powodowało to uciążliwości (przede wszystkim zapachowe) dla użytkowników obiektu.

Miejsce kłopotliwe także dla służb

Porządek w obiekcie jest egzekwowany przez straż miejską i policję z II komisariatu. Pierwsza z tych formacji, w ciągu jednego tygodnia w styczniu interweniowała tam 28 razy, z czego większość (16) stanowiły wykroczenia związane z niestosowaniem się do obowiązującego oznakowania drogowego. Pozostałe 12 przypadków to wykroczenia porządkowe.

Z naszych obserwacji wynika, że pasażerowie nagminnie palą papierosy na peronach, pomiędzy którymi kręcą się żebrzący bezdomni.

– Komisariat II reaguje na zaistniałe potrzeby. Centrum przesiadkowe stało się ulubionym miejscem bezdomnych i innych „łazików”. Liczne zgłoszenia i interwencje wymusiły na policji kierowanie tam patroli umundurowanych i nieumundurowanych – mówi podinspektor Marek Słomski, oficer prasowy KMP Gliwice.

Trudno w tym miejscu nie zauważyć, że teren, na którym wybudowano dworzec autobusowy, przed zagospodarowaniem stanowił stałe miejsce bytowania osób dotkniętych bezdomnością. Przebywali oni w garażach, które istniały wzdłuż dzisiejszego muru oporowego, równolegle do ulicy Kolberga (nawet urodziło się tam kiedyś dziecko), a także w noclegowni dla mężczyzn i ogrzewalni, mieszczących się przy ul. Składowej. Wszystko to zniknęło w trakcie budowy, bezdomni jednak zostali.

(żms)
fot. 24GLIWICE/ŻMS

70 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Gipsowy Krasnal
04/02/2023 17:19

Zawsze mówiłem, że Gliwice potrafią zaledwie „kupić”. Zatroszczyć się o kupione już nieszczególnie. Świetnym przykładem jest fontanna na Pl. Krakowskim, ale ta w pierwszej odsłonie z podświetleniem i wodnymi tryskami z poziomu zero. Nie wiem nawet czy wytrzymała rok. Nie chcę wiedzieć nawet ile kosztowała, ale wiem, że taki jest los 80% drobnej infrastruktury, którą finansujemy z podatków. Ostatni przykład to zegar koło Pl. Mickiewicza.
Ja już wiem, jak to miejsce będzie wyglądało za rok. Urzędnicza bierność, tumiwisizm i niedasizm to najwięksi destruktorzy. Więksi od bezdomnych.

Cliper
04/02/2023 19:54
W odpowiedzi na  Gipsowy Krasnal

Myślisz że urzędnik niszczy dobro społeczne.. a może to twój sąsiad. syn czyli ,normalni 'mieszkańcy

Uff
04/02/2023 20:55
W odpowiedzi na  Cliper

Urzędnik nie niszczy bezpośrednio dobra społecznego, taki bierny tchórz urzędnik trzęsący się nad swoją „miską ryżu” tylko świadomie pośrednio pomaga to robić. Przesłanie w ostatniego Davos, „nic nie będziecie mieli i będziecie szczęśliwi”. Narzędzia zostały już uruchomione a głupcy chociaż widzą co się dzieje to dalej nic do nich nie dociera.

Gipsowy Krasnal
04/02/2023 21:13
W odpowiedzi na  Cliper

Weźmy przykład tego zegara. Zegar na Pl. Mickiewicza nie został uszkodzony przez sąsiada tylko zakończył swoje jestestwo przez urzędniczą nieudolność i tumiwisizm. Objawiło się to w kilku odsłonach: a) zmarnotrawili publiczne pieniądze na zakup … tandety? b) przerasta ich znalezienie serwisu i dają sobie wcisnąć kit, że naprawa jest nieopłacalna. c) pociskają ten kit dalej, tym którzy ten zakup sfinansowali, czyli mieszkańcom podatnikom. d) nie uważają za stosowne utrzymać zegara w zasobach miasta na dłużej niż trwa życie chomika. A zegar akurat był fajny. Podobnie jak stylowe żeliwne, klimatyczne latarnie niegdyś spójne dla całej starówki obecnie na Rynku zastąpione jakimś… Czytaj więcej »

Ostatnio edytowany 1 miesiąc temu przez Gipsowy Krasnal
Bodzio
05/02/2023 06:53
W odpowiedzi na  Gipsowy Krasnal

Jeszcze masz jakieś problemy życiowe?

AndrzejD
05/02/2023 14:36
W odpowiedzi na  Bodzio

Bodzio, masz do powiedzenia jeszcze coś równie głupiego ?

AndrzejD
05/02/2023 10:34
W odpowiedzi na  Gipsowy Krasnal

Nic dodać, nic ująć. W 100% trafna diagnoza. Ekipa gliwickich urzędników z podnóżkiem Frankiewicza – Neumanem, którzy od 30 lat psują miasto, to dno i 2 metry mułu.

SS3
07/02/2023 06:37
W odpowiedzi na  Gipsowy Krasnal

Nie, to problem całej uni: przeszacowane inwestycje (jak ktoś myśli, że my jesteśmy w tym dobrzy to niech się zorientuje co potrafią w Hiszpanii) bo na nie są sute dotacje, więc i profity a potem brak środków na bieżące utrzymanie czy remont.

Ktos
04/02/2023 14:29

Bezdomni to jedno a bezpieczeństwo to drugie. Tam ciagle coś się dzieje, postawili centrum przesiadkowe ale jakoś nikt nie pomyślał o bezpieczeństwie

Soop
04/02/2023 16:23
W odpowiedzi na  Ktos

O jakim bezpieczeństwie mówisz? Co się takie wydarzyło w CP kogoś napadli, okradli?

stary dziad w eterze
05/02/2023 14:18
W odpowiedzi na  Soop

Siedzą i cuchną. Przyjdź na CP o 23 a nie znajdziesz miejsca by usiąść, albo żeby nie zostać zaczepionym przez upojonego trolla.

CŻPG
05/02/2023 20:02
W odpowiedzi na  Soop

Do Spoko masz rację. Tak słucham czasem jak nasi,, mądrzy ” mieszkańcy skomlają jak tutaj w tych Gliwicach źle bo szaro buro i ponuro to aż mnie kxxwa pięść się zaciska. I takiej klachurze czy Januszowi walnął bym w pysk kasetą Video gdybym tylko taką posiadał by jeden z drugim sobie przypomniał jak ubogo wyglądały Gliwice kiedyś ze 20 lat temu. Można śmiało powiedzieć że obecnie wyśmiewany za ogólny wygląd i funkcjonowanie Bytom lepiej wygląda niż Gliwice sprzed 20 lat. Ludzie przyważnie starsi to chyba tęsknią za PRL a całej reszcie to się chyba w dupach poprzewracało. A co do… Czytaj więcej »

SS3
07/02/2023 06:42
W odpowiedzi na  CŻPG

Przecież miasto postawiło ogrzewalnię, tylko od kogo tam żebrać?
Bo do noclegowni trzeba być zdaje się trzeźwym, cóż nie czarujmy się, mission impossible dla zdecydowanej większości.

Gw
08/02/2023 18:55
W odpowiedzi na  CŻPG

Wow walenie po pysku za konstruktywną krytykę, typowy Gliwiczanin. Brakowało mi tylko gadki o wyprowadzaniu się do Zabrza, za to jest Bytom żeby poprawić sobie humor. Brawo. Co następne, Aleppo? Kijów?

Zyxel
04/02/2023 20:10

To będzie stały punkt programu,zabiegi konserwacyjne,naprawa,dezynfekcja,uwierz -na tym naprawdę można nieźle zarobić.W sumie to dlaczego tylko raz na 2 miesiące?

Władysław
04/02/2023 21:32

W innych miastach są miejsca do siedzenia dla podróżujących, potrafią Włodarze tych miastach sobie poradzić z bezdomnymi,nie rozumiem dlaczego służby do tego powołane nie mogą sobie z tym poradzić, kosztem podróżnych.

Równaj w dół !
06/02/2023 07:57
W odpowiedzi na  Władysław

W innych miastach, w innych miastach, … Tu są Gliwice. W innych miastach radzą sobie z bezdomnością, w innych miastach radzą sobie z graficiarzami, w innych miastach radzą sobie z szyldozą i banerozą, w innych miastach radzą sobie, ze sprzątaniem, w innych miastach radzą sobie na utrzymaniem dróg i chodników w należytym stanie, w innych miastach radzą sobie z odbudową zabytków, … Wyobraź sobie, że w innych miastach to nie metry kwadratowe produkują śmieci! Dasz temu wiarę?!
U nas poprzeczka jest ustawiona na „Bytom”. Bez urazy dla Bytomia, to ładne miasto jest z dużo większymi problemami niż Gliwice.

Gw
08/02/2023 18:57
W odpowiedzi na  Władysław

Bo dworzec jest na zadupiu w patusiarskiej dzielnicy

Michał
04/02/2023 21:38

Na tych peronach autobusowych nie ma nawet gdzie kupić biletu na autobus

Misza
05/02/2023 02:03
W odpowiedzi na  Michał

Trwa konfiguracja systemu.
Od dwóch miesięcy.

Jura
05/02/2023 09:53
W odpowiedzi na  Michał

Toż przez aplikacje nawet taniej jest

Wyprowadzka z Gliwic
04/02/2023 20:24

Haaaaa haaaa co jeszcze z tym centrum
Ja się pytam gdzie chirurgia dzieci w Gliwicach

hanek mały
05/02/2023 11:25
W odpowiedzi na  Wyprowadzka z Gliwic

Widocznie w związku ze śladowym przyrostem naturalnym musiała zniknąć.

Marian
06/02/2023 20:54
W odpowiedzi na  Wyprowadzka z Gliwic

Brawo a szpital tyle czczego gadania że lądowisko hotel dla odwiedzających krew mnie zalewa jak trwonią pieniądze nasze podatników po h… te drogi rowerowe za ciężkie pieniądze szachta w Sośnicy oświetlona w nocy komu to potrzebne a na przejściach dla pieszych brak oświetlenia

soltomoro
04/02/2023 20:36

Będzie qwa jak na starym dworcu kolejowym. Jeszcze powinien widnieć napis, że w Centrum tylko miejsca stojące!!!

Damian
05/02/2023 11:15

Bezdomni to w naszym mieście od 30lat nierozwiązany problem, czy ich miejsce to centra handlowe, dworce ,w lecie ławki w parkach ,nie ma w urzędzie i w opiece społecznej nikogo, kto by się tym problemem zajął,dlaczego ? zapachowy problem ? finasowy ? prawny ? zbudować miejsce by tym ludziom udzielić pomocy ,umyć nakarmić ,rozwiązać problem alkoholowy , zwierzęta bezdomne mają u nas lepsze warunki …

Marek
05/02/2023 17:37
W odpowiedzi na  Damian

Gdy podasz przepis na ich resocjalizację i rzeczowy szczegółowy i realny sposób zapewne dostaniesz Nobla! Od Nowego Yorku do Singapuru i Canberry nikomu die to nie udało a Damian z Gliwic ma wiedzę i nie chce się nią podzielić!

Damian
05/02/2023 23:05
W odpowiedzi na  Marek

Ilu tych bezdomnych w Gliwicach jest ? ,myślę ,że nie więcej jak kilkadziesiąt osób, koczują już nawet w przedsionku Urzędu miejskiego ,wstyd …siara… problem jest poważny ,a Damian nie jest od jego rozwiązywania , trzeba się zastanowić dlaczego nie ogrzewają się w tych pseudo noclegowniach ,wystarczył by ogrzewany budynek z łaźnią czystymi ubraniami i z ciepłym posiłkiem …oczywiście z odpowiednim personelem, by nad tym wszystkim panował i nie trzeba tu nikomu nobla dawać .

Ryszard
05/02/2023 11:22

Zrobi. Trzeba posterunek na centrum inaczej nic to nie da zaczyna przyjadą z interwencją to już posprzątanie

Michał
04/02/2023 21:39

To jak miasto zadbało o bezdomnych, gdzie są teraz ten noclegownie że Składowej?

Gżdyl
04/02/2023 22:46
W odpowiedzi na  Michał

Na Traugutta, koło VOXa

Magda
05/02/2023 10:13
W odpowiedzi na  Michał

Na Noakowskiego wybudowali im nową. Tylko żeby tam spać to trzeba być trzeźwym, a to im się nie zawsze udaje. Później się szwędają po okolicy.

stary dziad w eterze
05/02/2023 14:14

Czy tak trudno było przewidzieć, że CP stanie się wylęgarnią żuli? Nie było gdzie usiąść, smród i brud.

Gipsowy Krasnal
05/02/2023 21:03
W odpowiedzi na  stary dziad w eterze

Noclegownia i miejsce gdzie się mogą ogrzać to nie wylęgarnia. Wylęgarnią, czyli przyczyną bezdomności nie jest CP tylko życie. Życie w jednych miastach sprzyja „wylęganiu” małej ilości bezdomnych, życie w innych generuje dużą ilość.
Sam sobie odpowiedz gdzie plasują się Gliwice.

Ostatnio edytowany 1 miesiąc temu przez Gipsowy Krasnal
Bodzio
05/02/2023 07:04

Może by tak miasto rozwiązało problem z bezdomnymi siedzi wkoncu w urzędzie tyłu łebskich ludzi którzy biorą za to niezła kasę a wpadli na pomysł żeby zdemontować krzesełka aby odstraszyć bezdomnych. Pewnie następnym pomysłem będzie zamknięcie centrum i przeniesienie na jakis czas w okolice Europy centralnej byleby tylko rozwiązać problem z bezdomnymi.

Andrzej
05/02/2023 15:10

Bezdomny też gdzieś musi mieszkać.

SS3
07/02/2023 13:31
W odpowiedzi na  Andrzej

Co to księży nie obowiązuje to co głoszą? Jeszcze za mało od PiSd dostają by się mieć czym dzielić?

Ala
06/02/2023 13:39

A czy na dworcu PKP i w tunelu pod torami pojawiły się w końcu tablice informujące jak dojść do tego CP (że coś takiego istnieje)

sk
06/02/2023 20:37

Więcej ochrony i problemu nie będzie

pik
05/02/2023 07:15

W autobusach też będą demontować fotele do dezynfekcji ? Ludzi traktuje się jak bydło.

Misza
05/02/2023 11:04
W odpowiedzi na  pik

W autobusach obicia foteli są co pewien czas demontowane i wymieniane na wyprane i zdezynfekowane, a te zdemontowane idą do pralni. Tak to działa, albo powinno działać.

Rex.
05/02/2023 08:57

Rozumiem, że kible też będą demontowane na czas dezynfekcji? Płytki też będą ściągane ze ścian żeby je umyć ????

SS3
07/02/2023 06:46
W odpowiedzi na  Rex.

Bardzo zasadne pytanie, bo kiedyś w tunelu dali radę osrać ścianę.

SS3
07/02/2023 06:53

No to jest jeszcze jedna zagadka do rozwiązania: czemu 3/4 drzwi automatycznych nie działa?

AleNumer
09/02/2023 22:55

Rozumiem że demontaż będzie stałym punktem programu.. Tylko zwiększymy częstotliwość.. Ot tak co tydzień.. Demontaż i niech stoją.. A, drzwi.. Da . E otwarte tylko jedne.. Reszta zamknięte i teraz pytanie po co one są skoro są zamknięte.. Zamurowac. I jakim cudem straż odebrała obiekt skoro drzwi które są są zamknięte względy bezpieczeństwa pokaxuja jasno.. Są drzwi droga, wyjścia ma być otwarta. Kogo nie możemy na tym centrum ustawić patrolu jednego.. W budynku który jest porażka bo nic tam się nie uruchimi za 10 lat nawet.. Ale pomysły rządzących w tym Mr prezydenta i jego zastępców nie z Gliwic to… Czytaj więcej »

Ww
05/02/2023 08:29

Ciekawe czy ci wszyscy, którzy narzekają korzystają w ogóle z komunikacji miejskiej? Ja tak i mi się to centrum podoba. Ostatnio bardzo sprawnie dostałem się na CP a następnie ” suchą stopą” (przy ostatnich opadach bardzo cenne) dostałem się na dworzec PKP. Dzięki temu, że nie musiałem szukać miejsca do zaparkowania samochodu zdążyłem na pociąg.

Obywatel pozytywny
05/02/2023 09:30
W odpowiedzi na  Ww

I widzi pan? Pan też zdanża!

Misza
05/02/2023 11:08
W odpowiedzi na  Ww

W Twoim przypadku rzeczywiście CP się sprawdziło. Tylko takich jak Ty jest niewielu. Zdecydowanej większości kursowanie każdej, albo prawie każdej linii przez CP utrudniło życie (dojazdy z pkt. A do B).

Gliwiczanin
07/02/2023 14:35

Wyrzucić meneli do lasu, niech nie zajmują miejsca smrody!!!

Marian
06/02/2023 20:42

Panie Słomski bezdomny też człowiek a że ma nieprzyjemny zapach to kogo wina a gdzie ma usiąść fajnie się gada jak się ma kasę

SS3
07/02/2023 06:47
W odpowiedzi na  Marian

Ta, człowiek, małpa ma więcej rozumu od alkoholika.

Uff
04/02/2023 16:29

Najważniejsze „panie” Prezydencie, że w każdej dzielnicy było miejsce na kościół. Żeby się nie wk…ć to reszty sam się „pan” domyśl.

ech
04/02/2023 16:36
W odpowiedzi na  Uff

Za późno z tymi miejscami na kościół w każdej dzielnicy, bo miejsca te znalazły się już za czasów komuny bo wtedy było budowanych najwięcej kościołów, obecnie to raczej młodzież wypisuje się z lekcji religii.

SS3
07/02/2023 06:48
W odpowiedzi na  ech

No i ktoś myśli o tej młodzieży?
Raczej myślą jak najwięcej się nachapać na zapas.

Krysia
05/02/2023 08:52
W odpowiedzi na  Uff

Przeszkadza Kościuk to go omijaj

Niby racja, ale ...
06/02/2023 07:35
W odpowiedzi na  Krysia

Jak mam ominąć dzwonnicę, która mnie budzi?

wiesław
04/02/2023 18:39

Miało być tak pieknie a okazalo się, że to całe CP przyciąga tylko patologię. Tyle razy pisałem, żeby tego typu obiekty – dworce, poczekalnie, torowiska wyprowadzić poza miasto. Weźcie przykład chociażby ze Szczekocin. Ale w Gliwicach Ślunzaki wiedzą pewnie lepiej.

Łazarski Rejon
04/02/2023 19:11
W odpowiedzi na  wiesław

Zwijaj tam spowrotem ziomek.

Gżdyl
04/02/2023 22:49
W odpowiedzi na  wiesław

To kiedy jako coś zbędnego wyniesiesz się za miasto

Krysia
05/02/2023 08:53
W odpowiedzi na  wiesław

Jak się Śląsk niepodobna to nikt tu nikogo nie czyma

Nowy
05/02/2023 10:59
W odpowiedzi na  wiesław

Szczekociny też mi metrpolia

hanek mały
05/02/2023 11:33
W odpowiedzi na  wiesław

Ślunzaków w Gliwicach niewielu zostało i nie mają nic do powiedzenia.bo tu „rzundzom” dzialacze z okolicznych wiosek i okolicznych mini miasteczek podczepionych do Gliwic, a nawet Zagłębia, które nigdy nie było Śląskiem.

SS3
07/02/2023 06:50
W odpowiedzi na  hanek mały

Tak, Ci oryginalni Gliwiczanie przecież wybrali takiego Pana co miał bardzo skuteczne rozwiązanie problemu takiego elementu. Proponujesz powrót?

tb
05/02/2023 11:33
W odpowiedzi na  wiesław

Obejrzałem sobie te szczekociny na mapie Google.
Dworzec autobusowy jest w samym centrum, a stacji kolejowej nie ma w ogóle.

tory na TIRy
05/02/2023 14:54
W odpowiedzi na  tb

Stacja kolejowa była w Szczekocinach ale została zlikwidowana w podobnym czasie co w pobliskiej i podobnej wielkości Włoszczowie śp. Gosiewski wybudował peron nazwany jego imieniem. Likwidację peronu w Szczekocinach i wyprostowaniem przy tej okazji torów PKP argumentowało niezmniejszaniem prędkości przez pociągi i w związku z tym skróceniem czasu podróży. (sic)

SS3
07/02/2023 06:53
W odpowiedzi na  tory na TIRy

Szczekociny niecałe 4k, Włoszczowa >10. Łżesz jak każdy motodzban.

PS: plus to, ze z Włoszczowej masowo dojeżdżają codziennie do stolicy.

Zizi
07/02/2023 17:49
W odpowiedzi na  SS3

No czyli prawdę pisał. Szczekociny i Włoszczowa są podobnej, haniebnej, wielkości. Nawet nie ćwierć osiedla.

tory na TIRy
11/02/2023 20:47
W odpowiedzi na  SS3

Masz rację, tym ze Szczekocin nie wolno dojeżdżać masowo do pracy do większego miasta bo są gorsi od tych z Włoszczowy i dlatego właśnie zlikwidowano im stację a przy okazji również i bocznice na których mogły się zatrzymywać pociągi towarowe aby przepuszczać ekspresy, gratuluję inteligencji poniżej normy motodzbana.

Dociekliwy
06/02/2023 10:45
W odpowiedzi na  wiesław

Najlepiej to wyprowadzić całe miasto za miasto i wreszcie będzie święty spokój!

SS3
07/02/2023 13:33
W odpowiedzi na  Dociekliwy

W USA prawie się udało ;-]