Drogie utrzymanie dróg w Gliwicach. ZDM zaplanował na to zadanie o 36 milionów złotych za mało

fot. ŁG/24gliwice.pl

ZDM ogłosił niedawno kolejny przetarg na utrzymanie dróg w Gliwicach. Na drogi publiczne zaplanowano budżet rzędu około 62 milionów złotych. Jedyna złożona oferta gliwickiego Przedsiębiorstwa Remontów Ulic i Mostów przewyższa to finansowanie o ponad 36 milionów złotych.

PRUiM od dłuższego czasu zajmuje się utrzymaniem dróg w Gliwicach, jednak cena tych prac w kolejnych przetargach ulega podwyższeniu. W ogłoszonym w 2014 roku zamówieniu publicznym wygrał proponując 20 milionów złotych. W 2017 była to już kwota 72 milionów złotych.

REKLAMA

W 2019 roku, w niedawno zamkniętym przetargu, Przedsiębiorstwo zaoferowało rekordową jak dotąd stawkę, żądając za swoje usługi 97,8 mln zł.

W ramach zamówienia przewidziano realizację takich zadań, jak roboty związane z utrzymaniem dróg, ulic, chodników, obiektów inżynierskich oraz innych urządzeń i budowli związanych z siecią dróg publicznych dla których Zamawiający jest zarządcą w ilości 430,68 km. W tym dróg krajowych 41,06 km, wojewódzkich 34,22 km, powiatowych 125,6
km, gminnych 229,80 km
. (za SIWZ)

Podobnie jak przy poprzednich zleceniach w zakresie utrzymania dróg, termin wykonania zamówienia rozpoczyna się od dnia podpisania umowy i trwa do końca 2022 roku, chyba, że środki na założone cele skończą się wcześniej – wówczas konieczne będzie ogłoszenie kolejnego, przyspieszonego przetargu na to zadanie.

PRUiM wiedzie prym w przetargach

Analizując szereg ostatnio rozstrzygniętych zamówień publicznych ZDM w Gliwicach można zauważyć, że w realizacji wielu zadań związanych z miejską infrastrukturą prym wiedzie PRUiM, będący w 100% własnością miasta. Zaznaczyć trzeba przy okazji, że często jest jedynym spełniającym wszystkie kryteria oferentem, który stara się otrzymać zlecenie.

Przedsiębiorstwo, w konsorcjum z firmą Eurovia, nakładem 82,6 mln złotych buduje aktualnie zachodnią obwodnicę miasta na odcinku 3,4 km między ulicami Rybnicką i Daszyńskiego. To samo konsorcjum wykona kontynuację tej drogi między ulicami Daszyńskiego i Sowińskiego. Za 2 kilometry jednopasmowej arterii podmiot zainkasuje 42 miliony złotych. Z kolei 53,4 mln złotych kosztuje realizowany przez to konsorcjum drugi etap budowy południowej obwodnicy miasta.

Pierwszy etap tych prac, obejmujący m.in. budowę ronda w ciągu ulicy Bojkowskiej, Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów wykonało samodzielnie. Ich koszt wyniósł prawie 6 mln zł.

PRUiM zajmie się także rozbudową systemu detekcji pieszych i rowerzystów (179 tys. zł) oraz wybuduje drogę wewnętrzną – ulicę Bielika (2,2 mln zł). Na rozstrzygnięcie oczekuje przetarg na budowę ulicy Kozłowskiej, gdzie jednym z dwóch oferentów jest ta gliwicka spółka. PRUiM chciałby także zająć się remontami i konserwacją sygnalizacji świetlnej na terenie miasta, wraz z utrzymaniem Centrum Sterowania Ruchem – w zamówieniu ZDM planował na to wydać 7 mln zł, jedyna złożona oferta opiewa na blisko 10 mln zł.

(żms)

REKLAMA
od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
Rafał

Inne firmy już nawet nie stają do przetargu bo wiedzą, że to fikcja i wygra spółka miejska. Przy podejmowanych robotach PRUiM zaczyna wyglądać na potężną firmę z fachową kadrą, a prawda jest taka, że pracowników ma z łapanek, a jak rozgrzebią jakąś drogę, to natychmiast znikają z budowy bo gdzie indziej mają w plecy. I tak się doi mieszkańców na coraz większą kasę, a komisarz Moszyński kręci filmiki z brudnymi ulicami.

AndrzejD

” Za 2 kilometry jednopasmowej arterii podmiot zainkasuje 42 miliony złotych” Czy jest na forum osoba która zna się na budowie dróg, i byłaby łaskawa orientacyjnie mi objaśnić, co się składa na kwotę 21 milionów PLN za zbudowanie 1 kilometra drogi o której mówimy, a która ma iść przez pole w terenie równinnym ? Z szybkiego przeszukania w sieci wynika że: “…odcinki autostrady A1 w woj. łódzkim i w okolicy Częstochowy w terenie stosunkowo płaskim, niezurbanizowanym kosztowały w przeliczeniu na 1 km: węzeł Kamieńsk – węzeł Radomsko – 27,9 mln zł netto, węzeł Radomsko – granica województw łódzkiego i śląskiego… Czytaj więcej »

Tomasz

To fakt że drogi w Polsce są jednymi z najdroższych na świecie. Składa się na to bardzo wiele czynników. Pierwszy to sytuacja na rynku. Więcej przetargów niż firm. Brak rąk do pracy. Działa tu stara zasad podaży i popytu. Wykonawcy rządzą a zamawiający niewiele mogą zrobić. Drugie to galopująca inflacja wywołana wieloma czynnikami a głównie tzw programami socjalnymi pisu. Wszyscy widzimy jak drożeją produkty pierwszej potrzeby. To samo ma miejsce z materiałami budowlanymi i robocizną. Trzecie to duża ilość programów unijnych. Duża ilość pieniędzy unijnych wpompowanych w krótkim czasie w drogownictwo spowodowała ogromny wzrost cen. Ilosć wykonawców nie wzrośnie z… Czytaj więcej »

XxX

tylko że za uzbrojenie płaci ten kogo uzbrojenie jest ujęte

Tomasz

Widzę że nie za wiele wiesz o procesie inwestycyjnym. Poza tym sama droga wymaga uzbrojenia. Kanalizacja odwodnienieniowa. Bardzo droga jeśli nie najdroższa sieć podziemna. Poza tym jeśli w związku z budową drogi trzeba przełożyc np ciepłociąg to koszty pokrywa inwestor.

jerzy

Czułem że zahaczysz o wypowiedzi o PiS. I się nie pomyliłem. Natomiast nie odniosłeś się w swojej odpowiedzi o porównanie budowy autostrady i zwykłej drogi o której mowa. Wynika z tego że zgodnie z zaleceniem innej partii mówisz dużo i nie na temat. Więc skoro ie masz nic do powiedzenia to odpuść sobie bo po pierwsze jest po wyborach, po drugie nikogo już to nie bierze a po trzecie jaka opcja rządzi w naszym mieście ??

Precz z tramwajami

Niemcy też mają rozbuchany socjal a inflacja nie szaleje.

Tomasz

Nie wiem skąd wziąłeś te ceny ale według autorskich obliczeń firmy Multiconsult Polska koszt budowy 1 km autostrady to 35 mln zł (na przykładzie A1 odcinek C). Tak że tu 2 km za 42 to niestety normalna cena.

''

Czyli bardzo tanio bo PiS w przeciwieństwie do PO, buduje drogi tanio.

Dźordż

Nikt nie buduje tanio a droga jak sama nazwa wskazuje tania być nie powinna…

''

No własnie, kto tanio buduje, dwa razy buduje.

Dziadek

To jest teren gdzie występują olbrzymie zagrożenia występowania szkód górniczych! ;)

XxX

na tą chwilę może i ma tylko przygotować wybory i zajmować się sprawami rozpoczętymi, po wyborach na pewno zrobią z tym porządek chyba, że wszystko pozostanie po staremu i będzie kontynuowana “dobra polityka tego miasta”

AndrzejD

@ ”
Zrobi. Ale najpierw musi cie zwolnić z magistratu, i na to miejsce zatrudnić kogoś kompetentnego

''

To dlaczego nie zwolnił tylko dał mi podwyżkę ?

Gliwiczanin

Tak to jest jak się załatwia przetargi po koleżeńsku to zawsze wyjdzie drożej i dłużej

Tomasz

Przetarg nieograniczony jest procedurą otwartą. PRUiM jest średniej wielkości przedsiębiorstwem. Z pobieżnej analizy warunków udziału w postępowaniu można stwierdzić że spełnia je conajmniej kilkadziesiąt firm w polsce. Niestety rynek w tym momencie należy do wykonawców. Poprostu nie ma kim pracować. Większe firmy robią dużo większe kontrakty. Małe lokalne są zbyt małe i występują najwyższej w charakterze podwykonawców. Wystarczy przeanalizować rynek żeby poznać sytuację. Inne miasta mają te same problemy. Sytuacja rzeczywiście jest niełatwa ale ceny wszędzie rosną lawinowo. To między innymi wina galopującej inflacji i braku rąk do oracy. Trzeba wiedzieć o czym się bpisze zanim się chwyci za pióro… Czytaj więcej »

Rafał

No patrz jak ten PRUiM się wpasował w rynek. Jaka ta firma jest akuratna, że akurat jej nie straszny rynek pracownika i nawet jeżeli chce więcej kasy to ją od ZDM dostanie. Inne firmy nie mają szans na taką szczodrość miejskiego budżetu, dlatego kiedy widzą ile ZDM przeznacza na projekt to olewają procedurę przetargową tym bardziej, że wynik jest z góry znany od wielu lat. Jest jeszcze kwestia jakości wykonastwa PRUiM, która powszechnie jest znana jako nędzna. Ale to nic bo za 2-4 lata znowu wygra przetarg na przebudowę lub remont spartolonej roboty. O ile pamiętam firmy budowlane masowo plajtowały… Czytaj więcej »

Dźordż

Nie wiadomo czy dostanie. Może unieważnią przetarg. Skąd wezmą dodatkowo 36 mln. Poczekajmy na rozstrzygnięcie i oceniajmy.

black_horse

Bardzo drogo i niefektywnie. Rozszyfrowanie akronimu PRUIM pasuje mi, przynajmniej z dwóch pierwszych liter do zakładu usługowego z dużą ilością pralek. Bynajmniej nie jest to świat pralek M. Sztura .

mimoza

To ile kasy pod ladą idzie dla prominentów Magistratu by pruim wygrywał niby te przetargi uruchomione.

''

A sam Moszyński jak myślisz ile pod ladą ?

ewa

Jeżeli wiesz to na pewno, to z tą wiadomością proszę prosto do prokuratury. Ukrywanie przestępstwa jest również przestępstwem.

''

Rodzina budowniczego dwóch wież, też poszła do prokuratury a prokurator idzie do Trybunału Konstytucyjnego.

imiu

Przyszowice ul. Graniczna odcinek 1000m, zobaczcie sobie ludziska jak i za ILE buduję się drogę ORAZ w jakim czasie. GLIWICE to qPa.

Dźordż

Ale w Gliwicach nie zwija się asfaltu. Na noc

Imiu

podałem tylko przykład jak za 10x mniejsze pieniądze podatnika powstała od NOWA droga na wypasie w porównaniu z Gliwickimi inwestycjami. Cyrk Arena Wstydu to tylko wierzchołek Góry Wałów w Gliwicach.

Dźordż

Czyli piszesz na zasadzie “nie znam się no to się wypowiem”

Imiu

Ceny nie są tajemnicą a wykonanie widać.

''

Zwija się asfalt zwija, kiedy The Tiger@ testuje furmankę o mocy 500 KM.

The Tiger@

Widzę, że naprawdę merytorycznie wszedłem Tobie za skórę, skoro wszędzie o mnie piszesz. Dziękuję za darmowy PR.

''

Za skórę w powierzchownych sprawach i tematach ? Skoro uważasz, że mój PR jest tak bardzo cenny i dla ciebie i dla innych, to proszę bardzo.

''

Wąska lokalna dróżka wybudowana na płaskim polu, bez przeszkód terenowych, bez rowów odwadniających po bokach, bez mostów, zaledwie dwa przepusty to i tanio i szybko wyszło.

Imiu

zobacz sobie ile np. w Bojkowie kosztuje pomalowanie Krzyża a niedawno 200m “chodnikowego” asfaltu na trawie XD Gliwice to qPa.

ja234

Drogo?Ceny w górę,płaca w górę, robocizna, paliwo w górę.Inflacja też w górę.Toteż utrzymanie glajwickich dróżek jest droższe.Utrzymanie i rozbudowa dróg dla auteczkowców jest kosztowna,jest to cena jaką trzeba zapłacić za wożenie się kochanym auteczkiem.Swoje dodaje pińćet, które suweren ochoczo kasuje.(1208)

Malachiasz

Drodzy forumowicze. Takie firmy, jak przesławny PRUiM są NIEZBĘDNE! Wzorem z bardzo bliskiego wschodu stanowią one przechowalnię i/lub trampolinę dla ekipy rządzącej miastem. Wsadza się tam wszystkich kolegów, znajomych kolegów, braci, szwagrów i innych faworytów, a rzeczywisty przedmiot ich działalności jest mało ważny. Ważne są listy płac zarządów i rad nadzorczych.

SG4604

PiS po chamsku O-K-R-A-D-Ł samorządy, bo ***** z Żoliborza nie znosi, jak cokolwiek nie jest jemu podporządkowane. Więc po prostu OBRABOWAŁ samorządy z kasy. Jak typowy polski złodziej.

kis

tak i dlatego jedna spółka miejska PRUiM ciągnie kasę z innej spółki miejskiej ZDM, bardzo dobra dedukcja

Dżordż

Zdm to nie spółka. To jednostka budżetowa.