Druga szczelina przeciwlotnicza przed dworcem PKP. ZDM pokazał zdjęcia z wnętrza obiektu

Przed dworcem PKP pod koniec ub. roku odkryto szczelinę przeciwlotniczą. To już drugi taki obiekt odkopany podczas prac ziemnych przy przebudowie układu drogowego. ZDM opublikował w środę zdjęcia tego obiektu, nie dzieli się niestety informacjami na temat jego przyszłości.

 
Szczelina przeciwlotnicza, bo o niej mowa, nie widnieje w Miejskiej Ewidencji Budowli Ochronnych.

Schron o konstrukcji betonowo – ceglanej, o szerokości około 1,4 m i wysokości około 2 m, w części głównej mierzy około 58 m długości. W opinii archeologa – Radosława Zdaniewicza z Górnośląskiej Pracowni Archeologicznej, który prowadził prace przy obiekcie, konstrukcja spełnia standardy poprawnie wykonanego i bezpiecznego schronu przeciwlotniczego dla realiów połowy XX w. – czytamy we wpisie Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach w mediach społecznościowych.

Obiekt nie został uwieczniony na żadnym archiwalnym planie miejskim, włączając te, pochodzące z I połowy XX w. Wejścia do schronu nie uwidoczniono również na żadnej fotografii pochodzących z okresu przedwojennego

– dodają drogowcy.

Zdjęcia, przedstawiające jedno z wejść do obiektu pochodzą dopiero z końca lat 50. Szczelina przeciwlotnicza, która znajduje się w obszarze placu przed dworcem PKP, nie ma połączenia z żadnymi innymi obiektami podziemnymi, podobnie jak wcześniej odkryty żelbetonowy schron przeciwlotniczy. Tamten obiekt, także o konstrukcji betonowo – ceglanej mierzył około 80 m długości i również znajdował się na terenie placu przed dworcem PKP. W toku prac został rozebrany. Na razie nie udało nam się ustalić, czy podobny los czeka uwiecznioną na załączonych fotografiach szczelinę przeciwlotniczą.

(żms)/ZDM Gliwice
fot. Radosław Zdaniewicz/Górnośląska Pracownia Archeologiczna

14 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Tymon
08/02/2023 18:31

Zlikwidują, a za dwa, trzy lata będziemy budować schrony na nowo, chyba że ruskie i ich imperium dziadów pójdzie w piach, czego sobie i Państwu życzę

Jaro
09/02/2023 13:25
W odpowiedzi na  Tymon

Obawiam się ze nie pójdzie w piach podobnie jak za Napoleona i hitlerowców.

wizjoner
08/02/2023 18:18

Moim zdaniem można uznać odnaleziony obiekt jako początek I linii metra w Gliwicach która poprowadzona byłaby śladem tzw. pojazdu alternatywnego na ul. Zwycięstwa a kolejną stacją I linii metra byłaby odkopana studnia na Rynku

0lsen
08/02/2023 19:13
W odpowiedzi na  wizjoner

chyba zapomniałeś przynajmniej o jednym przystanku pośrednim – na placu Inwalidów … mówiło się zawsze że tam „metro” jest …. pozdrawiam!

wizjoner
08/02/2023 19:22
W odpowiedzi na  0lsen

Pełna zgoda stacja pośrednia na placów Inwalidów może być tzw. przystankiem na żądanie

GaBi
08/02/2023 20:55
W odpowiedzi na  wizjoner

Metrem (w latach 60 ub.wieku) nazywano toalety na Pl. Inwalidów

wizjoner
10/02/2023 14:20
W odpowiedzi na  GaBi

Gapcia ! – przystanek na żądanie tj inaczej wg potrzeb(y) czy aż tak trudno to wszystko zrozumieć trochę więcej dystansu dożycia

Ryszard
08/02/2023 18:54

Zalać betonem to taka stara gliwicka tradycja jest!

Misza
09/02/2023 01:30

Może wykorzystać na pomieszczenia dla przenoszonych wydziałów Urzędu Miejskiego?

Dagmara
10/02/2023 16:11

Mówi się „żelbetowych”, a nie „żelbetonowych”. Ale wpadka

John
08/02/2023 15:55

Rozebrać! Przecież w obecnych czasach nic nam nie grozi.

wizjoner
08/02/2023 18:19
W odpowiedzi na  John

John skoro masz metro w Londynie to dlaczego nie chcesz go w Gliwicach

Ampuła
08/02/2023 19:31

Jeżeli stoi puste i bezużyteczne i takie ma pozostać, a w dodatku prowadzi donikąd, to jest to idealne miejsce na budowę ścieżko-alejo-rowerostrady za 100 milionów z kasy miasta.

Beton
09/02/2023 07:40
W odpowiedzi na  Ampuła

Połączyłbym ją jedynie z altaną gospodarza najbliższych ogródków działkowych, jako potajemną drogę ewakuacji na okoliczność wizyty SM żądającej wyjaśnień w sprawie wędzenia swojskiej kiełbasy na dymie powstałym w procesie spalania starych kaloszy i opony z moplika