Kolejne odkrycie na placu budowy przed dworcem PKP. „Na miejscu oględziny przeprowadził archeolog”

Na placu przed dworcem PKP odkryto kolejny podziemny, niezinwentaryzowany obiekt. To szczelina przeciwlotnicza z okresu powojennego.

 
O sprawie poinformował były radny, społecznik, Jan Pająk we wpisie w mediach społecznościowych.

W ubiegłym roku przed dworcem PKP odkryto wejście do schronu. O tym odkryciu pisały media. W tym roku przed świętami otrzymałem od znajomego informację – przed dworcem byłego PKS demontowano nawierzchnię z płyt betonowych i odkryto wejście do tunelu. Oczywiście postanowiłem sprawdzić uzyskane informacje. Początkowo wspomniano mi, że to było w ubiegłym roku. Ale po kilku godzinach otrzymałem emaila „Tak ma Pan rację ….”. Jest potwierdzenie, że odkryto wejście – przekazał Pająk.

W tym miejscu, zakryte płytami, prawdopodobnie znajduje się zejście do szczeliny przeciwlotniczej

Prace po stronie wykonawcy są wstrzymane. Służby archeologiczne podejmą prace po nowym roku. Czy inwestor (miasto) wiedział o tym odkryciu? Jeżeli inwestor wiedział to czemu nie było informacji? Może będzie po wejściu służb archeologicznych? – zastanawiał się były radny. We wtorek, w kolejnej wiadomości poinformował, że udało mu się zlokalizować wejście do tego tunelu.

Sprawę potwierdzają drogowcy – faktycznie w ubiegłym miesiącu (w grudniu 2022) wykonawca, w trakcie prowadzonych robót przed dworcem PKP natrafił na wejście do nieznanego obiektu.

– Prace w jego obrębie zostały wstrzymane, w pozostałych miejscach prowadzone są bez zakłóceń. Na miejscu oględziny przeprowadził archeolog. Obiekt to szczelina przeciwlotnicza z okresu powojennego. Zgodnie z procedurami, nasza jednostka wystąpiła do Centrum Ratownictwa Gliwice w celu identyfikacji obiektu. Szczegółowe informacje przekazywać będziemy po zakończeniu formalności – przekazała Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich, na którego zlecenie realizowana jest przebudowa dróg po południowej stronie stacji kolejowej.

Fot. Radosław Zdaniewicz – Górnośląska Pracownia Archeologiczna

Szczelina przeciwlotnicza to tymczasowa bądź stała budowla ochronna, wykonywana zazwyczaj w okresie bezpośrednio poprzedzającym wybuch działań wojennych lub w okresie tych działań. Obiekty te mogą mieć różne kształty. Zwykle jest to długi i wąski tunel w kształcie zygzaka. (za wikipedia) Czy konstrukcja ta zostanie rozebrana? Na razie drogowcy nie ujawniają takich informacji, jednak można podejrzewać, że podzieli los obiektu, który odkopano na wcześniejszym etapie inwestycji.

Przypomnijmy, że w połowie 2021 roku przed dworcem w części placu położonego bliżej ulicy Okopowej, odkryto żelbetowy schron przeciwlotniczy. Oględziny budowli, przeprowadzone na miejscu wskazały, że obiekt pochodzi z okresu powojennego.

Schron o konstrukcji betonowo – ceglanej, o szerokości około 1,4 m i wysokości około 2 m, w części głównej, mierzył około 80 m długości. Zarówno wejście jak i wyjście z niego poprowadzone były schodami. Obiekt znajdował się tylko i wyłącznie w obszarze placu przed dworcem PKP i, jak w owym czasie informowali drogowcy, nie miał połączenia z żadnymi innymi konstrukcjami podziemnymi. Ostatecznie ZDM uzyskał decyzję administracyjną zezwalająca na rozbiórkę schronu. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj: Takiego obiektu przed dworcem PKP nikt się nie spodziewał. Odkopano schron przeciwlotniczy

Fot. Radosław Zdaniewicz – Górnośląska Pracownia Archeologiczna

(żms)
fot. 24gliwice.pl/ŻMS, Górnośląska Pracownia Archeologiczna/R. Zdaniewicz

34 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Beton
05/01/2023 07:20

Z kroniki miasta: 22 lipiec roku pańskiego 2059: W trakcie trwającej od 2020 roku przebudowy placu przed dworcem natrafiono na kolejne niezinwentaryzowane artefakty: kabel internetowy z pierwszej dekady XX wieku, oraz odciśnięte w betonie ślady butów, które pozostawili uczniowie – praktykanci zatrudnienie w firmie wykonującej przebudowę. Odnaleziono jednego z ostatnich pracowników pamiętających początki przebudowy, który potwierdził że po świeżo wylanym betonie stąpał ówczesny uczeń będący obecnie premierem. W związku z tymi odkryciami władze miasta, wraz z konserwatorem miejski podjęły decyzję o zaniechaniu prac i zamianie placu w skansen upamiętniający czasy, kiedy to dworzec jeszcze był potrzebny. Obecnie, w czasach kiedy… Czytaj więcej »

helcia
05/01/2023 08:06
W odpowiedzi na  Beton
Cliper
05/01/2023 09:49
W odpowiedzi na  Beton

Cobyś nie wymyślił i napisał próbując naśladować Ampułe jest słabe

Beton
05/01/2023 10:10
W odpowiedzi na  Cliper

Ampuła jest niepodrabialny i jedyny w swoim rodzaju. Po prostu ma talent pisarski i pomysły. Nikogo nie próbuję naśladować. Nie wiem, skąd taki pomysł wpadł Ci do głowy. Może Ci trochę żal…

Fan Ampuły
05/01/2023 13:55
W odpowiedzi na  Beton

Całkowita zgoda. „Ampuła” jest rzeczywiście niepodrabialny i rzeczywiście jedyny w swoim rodzaju. Ma talent i poczucie humoru, tak rzadkie teraz a tu na forum jedyne. Bez „Ampuły” to forum byłoby wyłącznie „popierdywaniem leśnych dziadków”, którym nigdy nic się nie podoba i którzy już do śmierci będą ze wszystkiego niezadowoleni – bo te modele tak mają. Szkoda tylko, że „Ampuła” ostatnio rzadko pisze. Jednym słowem – AMPUŁA WRÓĆ …

SS3
06/01/2023 10:04
W odpowiedzi na  Fan Ampuły

Co niby się ampule podoba??? Z jego powtarzalnego do bólu słowotoku nic przecież nic wartościowego wynika, sama krytyka zero informacji.

AndrzejD
06/01/2023 11:18
W odpowiedzi na  SS3

Wynika sarkazm i ironia – to są cechy ludzi inteligentnych (których sarkazm i ironią bawią)

Ostatnio edytowany 1 miesiąc temu przez AndrzejD
SS3
06/01/2023 22:09
W odpowiedzi na  AndrzejD

Czyli jest takim samym leśnym dziadkiem wiecznie niezadowolonym ale pierdzi fiołkami?
Nawet fiołki w nadmiarze stają się w najlepszy wypadku nudne, w gorszym powodują mdłości.

trener
05/01/2023 14:41
W odpowiedzi na  Beton

będzie powód do aneksu

CUBA
05/01/2023 15:09

Szczelina przeciwlotnicza wstrzymuje pracę. Czy na byłym cmentarzu katolckim przy zbiegu ul. TOSZECKIEJ i ul. ŚWIĘTOJAŃSKIEJ dokonano ekshumacji szczątków pchowanych tam ludzi? Buduję się tam wybieg dla psów i nikt nie poczuwa się do poszanowania pochowanych tam ludzi. Życzę rozsondku. Kiedyś decydentów też tak mogą potraktować.

Belfer
05/01/2023 20:39
W odpowiedzi na  CUBA

ROZSĄDKU,ROZSĄDKU !!! podstawówka nie dokończona? o fój

SS3
06/01/2023 10:26
W odpowiedzi na  Belfer

Panie belfer chyba od WFu, zanim zaczniesz pouczać innych pochyl się nad swoją znajomością pisowni: po przecinku wciskamy spację, nie wciskamy jej przed wykrzyknikiem, zdania zaczynamy dużą literą a kończymy znakiem interpunkcyjnym lub (tu nowość) ewentualnie emotikonem zwanym też emotą.

Łazarski Rejon
06/01/2023 10:40
W odpowiedzi na  SS3

Panie poprawiający, niektórzy ludzie,uczyli się pisać w zeszytach,a tam spacji nie ma. Mistrz zycia, poprawiacz na autokrekcie.

AndrzejD
06/01/2023 11:21
W odpowiedzi na  Łazarski Rejon

W zeszytach, spacja nazywa się odstępem – zadowolony ?

SS3
06/01/2023 22:03
W odpowiedzi na  Łazarski Rejon

Słyszałem, że krokodyl ostro ryję banię ale widzę autokret jeszcze mocniejszy ;-]

Szczery
05/01/2023 11:49

Z OKRESU POWOJENNEGO? to co w takim razie stało się z infrastrukturą przeciwlotniczą przedwojenna z okolic dworca? WYPAROWAŁA? Bardzo wygodnie ocenić na szybko, by nikt się nie zorientował, że to powojenne, bo wtedy szybciutko rozwalamy i nikt się nie połapie. A był ktoś może w ostatnim czasie w Pszczynie przy dworcu PKP??? Polecam… tam kitu ludziom o powojenności schronów nie wciskali.

senior
05/01/2023 16:55

;Sprawa opisana tak by była sensacją, a powód „okrycia grobowca faraona” jest taki,że w ZDM pracują młode wielepy: których wiedza ograniczona jest do dwudziestolecia XXI wieku i nie znają rzeczywistości wcześniejszej bez komputera i komórki bo zbyt leniwi i myślą że wiedza nabyta na podstawie klucza w testach to cała wiedza. Jak spytałem układającego bruk o zasadach sztuki brukowania to spojrzał oczami wołającymi :ale o co chodzi?, ale znaczy to jednocześnie to że nadzór techniczny zarządcy drogi jest na poziomie brukarza. Efekt bruk na starym mieście ile lat minęło i w jak złym jest stanie , a przedwojenny wytrwał 100… Czytaj więcej »

RSP
05/01/2023 14:27

Gdzie są generałowie z Centrum Zarządzania Kryzysowego. Nie mają pojęcia o takich obiektach.Namnożyło się wszelkiej maści naczelników , kierowników ,dyrektorów w UM bo najważniejsze są fotele,stołki ,stołeczki tylko że decydenci to siermiężne taborety.

Zbigniew Lichwa
09/01/2023 15:01
W odpowiedzi na  RSP

KORYTo jest najważniejsze a nie plebs wyborczy,nic dodać,nic ująć

egon
05/01/2023 09:58

jak dobrze -…. znów robotę odwleczemy ….. czekamy na groby wampirów !

jurek
05/01/2023 22:49

Jeszcze na początku lat siedemdziesiątych było okratowane i zamknięte na kłódkę wejście do schronu

Gładzenie po brodzie
05/01/2023 07:24

Ruszyła machina po szynach ospale … (machina urzędnicza).
Inwestorzy nie lubią takich niespodzianek.

Łukasz
06/01/2023 09:31

Może warto zachować? Nie wiadomo co Putinkowi odwali.

SS3
06/01/2023 10:08
W odpowiedzi na  Łukasz

Też o tym pomyślałem, w obecnych czasach taka szczelina czy schron to może stać się hitem reklam deweloperów, nie jakieś tam zielone otoczenie (czytaj ekrany dźwiękochłonne) czy wielofunkcyjny plac zabaw (czytaj 2 metry piaskownicy do której musisz wspiąć się przez półtorametrowy płot) tylko właśnie możliwość schronienia.

Krystian
07/01/2023 07:36

Nie rozumiem tego a od czego jest archiwum budowlane ? Archeologia dotyczy badań obiektów sprzed wielu stuleci. Obiekty wznoszone w XX w są starannie udokumentowane. Ile papierów planów trzeba dostarczyć odpowiednim służbom, te wszystkie dokumenty trafiają do archiwum. W Bytomiu właśnie przekształcają archiwum papierowe w cyfrowe znajdą się w nim plany całej zabudowy miasta rownież XIX i XVIII wiecznej.

wiesław
05/01/2023 15:28

Nie byłoby lepiej, gdyby to torowisko zlikwidować z centrum miasta? Tory kolejowe rozcinają Gliwice na pół, trzeba przejeżdżać przez tunele albo przeprawiać się przez mosty. Czy kolej nie może być na obrzeżach miasta np. tak jak w Szczekocinach (moje rodzinne miasto)?

SS3
05/01/2023 18:01
W odpowiedzi na  wiesław

Kłodnicę też zasypać?
Może by tak drogi na obrzeżach a całe miasto bez samochodów?

AndrzejD
05/01/2023 19:38
W odpowiedzi na  wiesław

Nie musisz więcej pisać takich bzdur. To że jesteś ze Szczekocin to widać, słychać i czuć.

SS3
06/01/2023 10:21
W odpowiedzi na  AndrzejD

W sumie to powinien się wyprowadzić do Pyskowic (choć tam to ma na szczęście znowu się zmienić) lub jeszcze lepiej Toszka. Układ architektoniczny Gliwic przecież doskonale (zaryzykowałby nawet twierdzenie, że to podium w skali południowej Polski) się wpisał w trakcie rozwoju w obecność linii kolejowej i ciężko znaleźć przykład by stanowiła istotną barierę (z tym że „kiedyś to było” oznacza było źle – ślepy tunel i dojście tylko z jednej strony na perony). Oczywiście miasto się zmienia, no i gdyby były lepszej jakości władze to równolegle z zabudową terenu po hucie powstała by przebita pod torami choćby dla pieszych/UTO/rowerów, no… Czytaj więcej »

Łazarski Rejon
06/01/2023 10:43
W odpowiedzi na  wiesław

Szczekociny. Miasto. Ładny oksymoron. I to w tym „mieście” w którym kolej jest na jego obrzeżach, doszło do takiej katastrofy kolejowej. Jakim cudem wiesiu?!

RSP
06/01/2023 12:39
W odpowiedzi na  Łazarski Rejon

Z tą katastrofą to kiepskie,widać brak kindersztuby .

AndrzejD
06/01/2023 15:05
W odpowiedzi na  RSP

A co ma kindersztuba do katastrofy ?!

stary dziad w eterze
06/01/2023 12:47
W odpowiedzi na  wiesław

Wiesławie, nie bądź jak bohaterowie Barei: https://youtu.be/vDt0yeiZu0E (jezioro damy tutaj).

dssdsd
06/01/2023 20:43

No to znowu rok poślizgu.