Na placu przed dworcem PKP odkryto kolejny podziemny, niezinwentaryzowany obiekt. To szczelina przeciwlotnicza z okresu powojennego.
O sprawie poinformował były radny, społecznik, Jan Pająk we wpisie w mediach społecznościowych.
– W ubiegłym roku przed dworcem PKP odkryto wejście do schronu. O tym odkryciu pisały media. W tym roku przed świętami otrzymałem od znajomego informację – przed dworcem byłego PKS demontowano nawierzchnię z płyt betonowych i odkryto wejście do tunelu. Oczywiście postanowiłem sprawdzić uzyskane informacje. Początkowo wspomniano mi, że to było w ubiegłym roku. Ale po kilku godzinach otrzymałem emaila „Tak ma Pan rację ….”. Jest potwierdzenie, że odkryto wejście – przekazał Pająk.
– Prace po stronie wykonawcy są wstrzymane. Służby archeologiczne podejmą prace po nowym roku. Czy inwestor (miasto) wiedział o tym odkryciu? Jeżeli inwestor wiedział to czemu nie było informacji? Może będzie po wejściu służb archeologicznych? – zastanawiał się były radny. We wtorek, w kolejnej wiadomości poinformował, że udało mu się zlokalizować wejście do tego tunelu.
Sprawę potwierdzają drogowcy – faktycznie w ubiegłym miesiącu (w grudniu 2022) wykonawca, w trakcie prowadzonych robót przed dworcem PKP natrafił na wejście do nieznanego obiektu.
– Prace w jego obrębie zostały wstrzymane, w pozostałych miejscach prowadzone są bez zakłóceń. Na miejscu oględziny przeprowadził archeolog. Obiekt to szczelina przeciwlotnicza z okresu powojennego. Zgodnie z procedurami, nasza jednostka wystąpiła do Centrum Ratownictwa Gliwice w celu identyfikacji obiektu. Szczegółowe informacje przekazywać będziemy po zakończeniu formalności – przekazała Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich, na którego zlecenie realizowana jest przebudowa dróg po południowej stronie stacji kolejowej.
Szczelina przeciwlotnicza to tymczasowa bądź stała budowla ochronna, wykonywana zazwyczaj w okresie bezpośrednio poprzedzającym wybuch działań wojennych lub w okresie tych działań. Obiekty te mogą mieć różne kształty. Zwykle jest to długi i wąski tunel w kształcie zygzaka. (za wikipedia) Czy konstrukcja ta zostanie rozebrana? Na razie drogowcy nie ujawniają takich informacji, jednak można podejrzewać, że podzieli los obiektu, który odkopano na wcześniejszym etapie inwestycji.
Przypomnijmy, że w połowie 2021 roku przed dworcem w części placu położonego bliżej ulicy Okopowej, odkryto żelbetowy schron przeciwlotniczy. Oględziny budowli, przeprowadzone na miejscu wskazały, że obiekt pochodzi z okresu powojennego.
Schron o konstrukcji betonowo – ceglanej, o szerokości około 1,4 m i wysokości około 2 m, w części głównej, mierzył około 80 m długości. Zarówno wejście jak i wyjście z niego poprowadzone były schodami. Obiekt znajdował się tylko i wyłącznie w obszarze placu przed dworcem PKP i, jak w owym czasie informowali drogowcy, nie miał połączenia z żadnymi innymi konstrukcjami podziemnymi. Ostatecznie ZDM uzyskał decyzję administracyjną zezwalająca na rozbiórkę schronu. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj: Takiego obiektu przed dworcem PKP nikt się nie spodziewał. Odkopano schron przeciwlotniczy
(żms)
fot. 24gliwice.pl/ŻMS, Górnośląska Pracownia Archeologiczna/R. Zdaniewicz
Z kroniki miasta: 22 lipiec roku pańskiego 2059: W trakcie trwającej od 2020 roku przebudowy placu przed dworcem natrafiono na kolejne niezinwentaryzowane artefakty: kabel internetowy z pierwszej dekady XX wieku, oraz odciśnięte w betonie ślady butów, które pozostawili uczniowie – praktykanci zatrudnienie w firmie wykonującej przebudowę. Odnaleziono jednego z ostatnich pracowników pamiętających początki przebudowy, który potwierdził że po świeżo wylanym betonie stąpał ówczesny uczeń będący obecnie premierem. W związku z tymi odkryciami władze miasta, wraz z konserwatorem miejski podjęły decyzję o zaniechaniu prac i zamianie placu w skansen upamiętniający czasy, kiedy to dworzec jeszcze był potrzebny. Obecnie, w czasach kiedy… Czytaj więcej »
Cobyś nie wymyślił i napisał próbując naśladować Ampułe jest słabe
Ampuła jest niepodrabialny i jedyny w swoim rodzaju. Po prostu ma talent pisarski i pomysły. Nikogo nie próbuję naśladować. Nie wiem, skąd taki pomysł wpadł Ci do głowy. Może Ci trochę żal…
Całkowita zgoda. „Ampuła” jest rzeczywiście niepodrabialny i rzeczywiście jedyny w swoim rodzaju. Ma talent i poczucie humoru, tak rzadkie teraz a tu na forum jedyne. Bez „Ampuły” to forum byłoby wyłącznie „popierdywaniem leśnych dziadków”, którym nigdy nic się nie podoba i którzy już do śmierci będą ze wszystkiego niezadowoleni – bo te modele tak mają. Szkoda tylko, że „Ampuła” ostatnio rzadko pisze. Jednym słowem – AMPUŁA WRÓĆ …
Co niby się ampule podoba??? Z jego powtarzalnego do bólu słowotoku nic przecież nic wartościowego wynika, sama krytyka zero informacji.
Wynika sarkazm i ironia – to są cechy ludzi inteligentnych (których sarkazm i ironią bawią)
Czyli jest takim samym leśnym dziadkiem wiecznie niezadowolonym ale pierdzi fiołkami?
Nawet fiołki w nadmiarze stają się w najlepszy wypadku nudne, w gorszym powodują mdłości.
będzie powód do aneksu
Szczelina przeciwlotnicza wstrzymuje pracę. Czy na byłym cmentarzu katolckim przy zbiegu ul. TOSZECKIEJ i ul. ŚWIĘTOJAŃSKIEJ dokonano ekshumacji szczątków pchowanych tam ludzi? Buduję się tam wybieg dla psów i nikt nie poczuwa się do poszanowania pochowanych tam ludzi. Życzę rozsondku. Kiedyś decydentów też tak mogą potraktować.
ROZSĄDKU,ROZSĄDKU !!! podstawówka nie dokończona? o fój
Panie belfer chyba od WFu, zanim zaczniesz pouczać innych pochyl się nad swoją znajomością pisowni: po przecinku wciskamy spację, nie wciskamy jej przed wykrzyknikiem, zdania zaczynamy dużą literą a kończymy znakiem interpunkcyjnym lub (tu nowość) ewentualnie emotikonem zwanym też emotą.
Panie poprawiający, niektórzy ludzie,uczyli się pisać w zeszytach,a tam spacji nie ma. Mistrz zycia, poprawiacz na autokrekcie.
W zeszytach, spacja nazywa się odstępem – zadowolony ?
Słyszałem, że krokodyl ostro ryję banię ale widzę autokret jeszcze mocniejszy ;-]
Z OKRESU POWOJENNEGO? to co w takim razie stało się z infrastrukturą przeciwlotniczą przedwojenna z okolic dworca? WYPAROWAŁA? Bardzo wygodnie ocenić na szybko, by nikt się nie zorientował, że to powojenne, bo wtedy szybciutko rozwalamy i nikt się nie połapie. A był ktoś może w ostatnim czasie w Pszczynie przy dworcu PKP??? Polecam… tam kitu ludziom o powojenności schronów nie wciskali.
;Sprawa opisana tak by była sensacją, a powód „okrycia grobowca faraona” jest taki,że w ZDM pracują młode wielepy: których wiedza ograniczona jest do dwudziestolecia XXI wieku i nie znają rzeczywistości wcześniejszej bez komputera i komórki bo zbyt leniwi i myślą że wiedza nabyta na podstawie klucza w testach to cała wiedza. Jak spytałem układającego bruk o zasadach sztuki brukowania to spojrzał oczami wołającymi :ale o co chodzi?, ale znaczy to jednocześnie to że nadzór techniczny zarządcy drogi jest na poziomie brukarza. Efekt bruk na starym mieście ile lat minęło i w jak złym jest stanie , a przedwojenny wytrwał 100… Czytaj więcej »
Gdzie są generałowie z Centrum Zarządzania Kryzysowego. Nie mają pojęcia o takich obiektach.Namnożyło się wszelkiej maści naczelników , kierowników ,dyrektorów w UM bo najważniejsze są fotele,stołki ,stołeczki tylko że decydenci to siermiężne taborety.
KORYTo jest najważniejsze a nie plebs wyborczy,nic dodać,nic ująć
jak dobrze -…. znów robotę odwleczemy ….. czekamy na groby wampirów !
Jeszcze na początku lat siedemdziesiątych było okratowane i zamknięte na kłódkę wejście do schronu
Ruszyła machina po szynach ospale … (machina urzędnicza).
Inwestorzy nie lubią takich niespodzianek.
Może warto zachować? Nie wiadomo co Putinkowi odwali.
Też o tym pomyślałem, w obecnych czasach taka szczelina czy schron to może stać się hitem reklam deweloperów, nie jakieś tam zielone otoczenie (czytaj ekrany dźwiękochłonne) czy wielofunkcyjny plac zabaw (czytaj 2 metry piaskownicy do której musisz wspiąć się przez półtorametrowy płot) tylko właśnie możliwość schronienia.
Nie rozumiem tego a od czego jest archiwum budowlane ? Archeologia dotyczy badań obiektów sprzed wielu stuleci. Obiekty wznoszone w XX w są starannie udokumentowane. Ile papierów planów trzeba dostarczyć odpowiednim służbom, te wszystkie dokumenty trafiają do archiwum. W Bytomiu właśnie przekształcają archiwum papierowe w cyfrowe znajdą się w nim plany całej zabudowy miasta rownież XIX i XVIII wiecznej.
Nie byłoby lepiej, gdyby to torowisko zlikwidować z centrum miasta? Tory kolejowe rozcinają Gliwice na pół, trzeba przejeżdżać przez tunele albo przeprawiać się przez mosty. Czy kolej nie może być na obrzeżach miasta np. tak jak w Szczekocinach (moje rodzinne miasto)?
Kłodnicę też zasypać?
Może by tak drogi na obrzeżach a całe miasto bez samochodów?
Nie musisz więcej pisać takich bzdur. To że jesteś ze Szczekocin to widać, słychać i czuć.
W sumie to powinien się wyprowadzić do Pyskowic (choć tam to ma na szczęście znowu się zmienić) lub jeszcze lepiej Toszka. Układ architektoniczny Gliwic przecież doskonale (zaryzykowałby nawet twierdzenie, że to podium w skali południowej Polski) się wpisał w trakcie rozwoju w obecność linii kolejowej i ciężko znaleźć przykład by stanowiła istotną barierę (z tym że „kiedyś to było” oznacza było źle – ślepy tunel i dojście tylko z jednej strony na perony). Oczywiście miasto się zmienia, no i gdyby były lepszej jakości władze to równolegle z zabudową terenu po hucie powstała by przebita pod torami choćby dla pieszych/UTO/rowerów, no… Czytaj więcej »
Szczekociny. Miasto. Ładny oksymoron. I to w tym „mieście” w którym kolej jest na jego obrzeżach, doszło do takiej katastrofy kolejowej. Jakim cudem wiesiu?!
Z tą katastrofą to kiepskie,widać brak kindersztuby .
A co ma kindersztuba do katastrofy ?!
Wiesławie, nie bądź jak bohaterowie Barei: https://youtu.be/vDt0yeiZu0E (jezioro damy tutaj).
No to znowu rok poślizgu.