Dwa nowe samoloty dla Politechniki Śląskiej. W Gliwicach można zdobyć licencję pilota liniowego

Działalność Politechniki Śląskiej w branży lotniczej nabiera tempa. W czwartek, 11 lipca, uroczyście przekazano do użytkowania uczelni dwa samoloty. Będą one służyły do kształcenia licencjonowanych pilotów.

Studenci – przyszli lotnicy – będą mieli do dyspozycji maszyny Aero AT-3. To polskiej produkcji dwumiejscowy samolot szkolno-treningowy i turystyczny, certyfikowany przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego EASA w kategorii VLA – Bardzo Lekki Samolot. Zasięg samolotu wynosi około 1300 km, a prędkość przelotowa to w przybliżeniu 200 km/h.

Uroczystość odebrania samolotów odbyła się w obecności studentów kursu lotniczego oraz rektora Politechniki Śląskiej profesora Arkadiusza Mężyka, który przedstawił plany uczelni w zakresie przygotowania zawodowego pilotów i mechaników.

– Staramy się wprowadzać pełną gamę propozycji zawodowych związanych z lotnictwem cywilnym dla absolwentów tego kierunku – obecnie są to zawody: pilot, mechanik i nawigator, ale w planach mamy również takie perspektywy zawodowe, jak kontroler ruchu powietrznego czy pracownik w zabezpieczeniu lotnisk. Mamy już w tym zakresie podpisane umowy z firmami, z instytutami branżowymi. Propozycji na pewno będzie jeszcze więcej – mówił rektor.

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]ATO, czyli Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego Politechniki Śląskiej od końca ubiegłego roku ma certyfikat wydawany przez prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.[/perfectpullquote]

Potwierdza on, że ośrodek spełnia wymagania europejskich przepisów i że może prowadzić szkolenia pilotów. Po uzyskaniu licencji pilota, a następnie zdaniu egzaminu przed przedstawicielem Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej z Urzędu Lotnictwa Cywilnego i po wylataniu 1 500 godzin, absolwenci będą mogli zdobyć pełną licencję ATPL, czyli pilota liniowego. Szkolenia praktyczne będą odbywać się na gliwickim lotnisku.

Obiekt ten bardzo mocno się rozbudowuje. Infrastruktura jest w stanie głębokiej modernizacji. Po jej zakończeniu Gliwice staną się lotniskiem dla kategorii General Aviation, obsługującym aglomerację śląską, przystosowanym do dużego ruchu lotniczego w zakresie lotów biznesowych i amatorskich.

Politechnika Śląska ze swojej strony buduje dwa hangary do przechowywania swoich samolotów, ale również jako zaplecze dla szkolonych na uczelni mechaników lotniczych, którzy wykorzystywać będą przy szkoleniu specjalne ćwiczebne maszyny nielatające.

(żms)/UM(PŚ/ap)/polsl.pl
fot. M.Mutwil/polsl.pl