Firma Volvo Buses dostarczy 10 elektrycznych autobusów. Nowe pojazdy będą obsługiwać dwie linie

fot. arch. PKM

10 elektrycznych autobusów marki Volvo wyjedzie na gliwickie ulice w 2022 r. Będą kursować jako A4 między zajezdnią PKM a Teatrem Miejskim oraz na linii nr 676.

Aby po Gliwicach mogły jeździć zeroemisyjne elektrobusy, konieczne jest jeszcze odpowiednie zaplecze. Dlatego też już w przyszłym roku powinny być gotowe stacje ładowania takich pojazdów. Jako pierwsza zostanie wybudowana stacja transformatorowa na terenie zajezdni przy ul. Chorzowskiej. Powstanie 5 stacjonarnych elektrycznych podwójnych ładowarek o mocy 80 kW każda i jedno stanowisko do ładowania szybkiego o mocy 200 kW.

Nieco później, przy ul. Nowy Świat oraz Czapli, staną dwie rozdzielnie zasilające ładowarki szybkiego ładowania. Obok będą miejsca do parkowania i ładowania autobusów.

Całkowity koszt projektu “Zakup autobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą do ładowania” wyniesie ponad 36 mln zł. To o 4 mln zł więcej, niż szacowano, jednak obie oferty złożone w ogłoszonym przez PKM Gliwice przetargu znacznie przekroczyły budżet zakładany na ten cel.


Za dostawę dziesięciu nowych elektrobusów oraz dostawę oraz montaż stacji ładowania zajezdniowego, nowej mobilnej elektrycznej ładowarki o mocy min. 40 kW, a także trzech kompletnych stacji szybkiego ładowania zintegrowanych na mieście, Solaris zaoferował 37,134 mln zł, natomiast Volvo Buses – 36,431 mln zł i to właśnie ta oferta została ostatecznie wybrana. To duże koszty, ale PKM-owi udało się zdobyć unijne dofinansowanie na realizację tego projektu, w kwocie 27 mln zł.

To kolejny projekt zmierzający do minimalizacji zanieczyszczeń w mieście. Staramy się, by transport w Gliwicach był jak najbardziej ekologiczny i wpływał na poprawę jakości życia mieszkańców

– mówi Henryk Szary, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach.

Volvo Buses to jeden z największych na świecie producentów dużych autobusów i autokarów turystycznych, stosujący zrównoważone rozwiązania transportowe wpływające na podniesienie jakości życia mieszkańców.

(nmm)/UM(mf)
wiz. PKM Gliwice

3000
od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
Jan

Elektryczne? Przecież to nieekologiczne jak mawiał senator Frankiewicz.

Laszlo_egesz

Na czym polega ekologiczność takiego autobusu? Na jego ekologicznych bateriach?

Genius Loci

Jak nie wiesz, zapytaj redakcję. Nigdy ci nie odpowiada, ale próbuj. Razem z kolegą Gliwiczanin możecie założyć klub rozkminiania na czym to wszytstko polega, chociaż to wszystko jest już wiadome. A za jakieś 10 lat oznajmicie, że rozkminianie miało sens. Cokolwiek napiszecie, będzie tak samo potrzebne i ważne jak to co dziś.

Gliwiczanin

Bo to prawda bo energia elektryczna produkowana w Polsce pochodzi w większość ze spalania węgla kamiennego

Okulista

Energie elektryczna wyprodukowac z innych zrodel nieumicie,bo jestescie jeszcze zacofani.
Gdzie sa ( te) wysoko wykszauceni ludzie?.

Kolik

Na głupotę nie ma lekarstwa

g prawda

Plótł bzdury to fakt, jednak myślę, że to przybłędy z zachodu mu klaskały. Albo zasiedziały ciemnogród.
I jak ? Retoryka przypadła do gustu?

Chichot historii

Śmiać mi się chce, gdy czytam, że znowu A4 jest tą dumną wybranką dla nowego, eksperymentalnego w Gliwicach, taboru. Można nawet odnieść wrażenie jakoby była flagową.
A przecież linia nr 4 “nie ma racji bytu w tym przebiegu”. Nie tak to szło likwidatorzy tramwaju?

Jarosław

Najpierw zlikwidować tramwaje a potem wprowadzać elektryczne autobusy.
Już lepszej komedii nikt nie mógł napisać….

WRD

Są jeszcze trolejbusy!

Oburzony

Tak i jeszcze ogromne koszty utrzymania trakcji elektrycznej!!

gyyggygy

Autobusy coraz nowocześniejsze. W lecie można się ugotować bo klima wyłączona. O kulturze osobistej kierowców nie wspominam z litości…

Oburzony

Jak możnabyło wybrać obcą firmę przy tak małej różnicy ceny!!Finansujemy obcych bogatych.Wydamy mnóstwo pieniędzy na serwisowanie przez wiele lat.To jest patriotyzm tej władzy!!!Trzeba szybko zwołać referendum i tych szkodników odwołać.Wciąż działają ze szkodą mieszkańców vide wywóz śmieci oraz na szkodę RP.Dlaczego nie podzielą miasta na sektory i ogłoszą przetargi w których mogłoby wziąć udział więcej podmiotów mniejszych?

Grzegorz

A jaka polska firma produkuje autobusy ? URSUS?

Oburzony

A wyobraź sobie że Solaris i eksportuje na cały świat.Nauka podstawą jest.

The Tiger@

Solaris Bus & Coach SA jest przedsiębiorstwem polskim w takim rozumieniu, że jej główna siedziba jest w Polsce. To samo tyczy się Volvo Polska Sp. z O.O. Autobusy dla Gliwic powstaną w Polsce.

Oburzony

A kapitał zostanie wywieziony z Polski

The Tiger@

Która część kapitału? I dlaczego ktoś by miał to zrobić?

Okulista

A Solaris jest Polski?,chyba jaja robisz sobie!
Polska je tylko sklada i niejest to Polski autobus.

Ja.

Dokładnie. Od 2018 roku w 100% Solaris należy do Hiszpanów.

Gruntowy przymrozek

Pewnie znów Autosan się spóźnił….

Imiu

Solaris Urbino nie wyszłyby lepiej dla tubylców?
Oczywiście najlepszą technologię mają OBCY.
Tak dbamy o swoich? Tak wygląda rozwój XD

The Tiger@

A gdzie te Volvo są produkowane?

Gburia Furia

Kierowcy autobusów często cierpią na tzw ludziowstręt, to choroba zawodowa przypadłość na którą cierpi wiele grup zawodowych.

AndyAndy

**** – ja rozważam elektryka stąd, jest trochę lepszy wybór niż gdzie indziej. Tylko się jeszcze zastanawiam, czy będę miał gdzie to ładować…

BMW przed stodołą

W garażu. Nie masz garażu? Najpierw kup garaż, potem elektryka.

ufo

Polski producent wymagał trochę więcej i jego oferta została odrzucona?! Ja za każdym razem będąc w na Niemczech w mieście widząc polskie Solaris Autobusy chodzę dumny, a tu taki numer ?! Niemieckie miasto nigdy by tak nie postąpiło przy tak małej różnicy w ofercie. Ale Polak potrafi..

Ampuła

Tym wyborem niesforny samorząd Gliwic wyraźnie wypiął się na opalane ojczystym węglem ciągniko-wozidło-karoco-tankietko-autobusy z Państwowego Zjednoczenia Zakładów Wytwórczości Kołowej URSUS.
Tendencyjnie zbudowane zapytanie ofertowe odebrało PZZWK URSUS laur pewnego rozprawienia się z konkurencją
nie tylko Volvo, Scanii i Mercedesa, ale i Aston Martina czy Taty.

Obserwujący

No wreszcie jakiś postęp w zapyziałych glajwicach na wstecznym.

Półtonowy Li-ion

Postęp byłby, gdyby miasto postawiło na nowoczesny, niskopodłogowy, cichobieżny, długowieczny tramwaj. Tutaj mamy przypadek jedynie postępu PR-owego. Autobusy elektryczne wcale nie są takie – eko. Do ich wytworzenia i późniejszej utylizacji potrzebna jest ogromna ilość energii i wiele, nie do końca efektywnych procesów technologicznych, które z ekologią nie mają wiele wspólnego. Ponadto znając gliwickie podejście do zakupionej infrastruktury to będzie drogo i na krótko. Bo Gliwice nie za bardzo potrafią utrzymać to co mają. Kupić i więcej się nie interesować owszem.