Gliwicki Festiwal Bachowski rozpoczyna się w tym tygodniu. Zaplanowano cztery koncerty

Mistrzyni klawesynu Elżbieta Stefańska zainauguruje 3 października (niedziela) XXII Gliwicki Festiwal Bachowski. Na tegoroczną edycję tej wyjątkowej imprezy muzycznej złożą się cztery koncerty.

 
Koncert „Solo, duo, concertato” rozpocznie się w najbliższą niedzielę (3.10) o godzinie 16:00 w kościele pw. Wszystkich Świętych (ul. Kościelna 4). Wystąpią: Elżbieta Stefańska( klawesyn), Mariko Kato-Shioya (klawesyn), Tomasz Potaczek (flet traverso), Aleksandra Owczarek (skrzypce barokowe), Anna Hara-Pióro (skrzypce barokowe), Elżbieta Górka (skrzypce barokowe), Małgorzata Muzyka-Gołogórska (altówka barokowa) i Adrianna Kafel (wiolonczela barokowa). W programie są koncerty i sonaty Johanna Sebastiana Bacha.

Na szczególną uwagę zasługuje zbliżony obsadowo do V Koncertu brandenburskiego, ale znacznie rzadziej wykonywany, monumentalny w wyrazie Koncert potrójny a-moll BWV 1044

– mówi Piotr Oczkowski, dyrektor Gliwickiego Festiwalu Bachowskiego.


Na godzinę 16:00 w sobotę, 9 października, zaplanowano kolejny festiwalowy koncert w kościele pw. Wszystkich Świętych. W programie jest Messe pour les paroisses François Couperina. Utwór wykona Męski Kwartet Wokalny TRIPLUM w składzie: Szczepan Kosior (tenor), Piotr Piwko (tenor), Marcin Wasilewski-Kruk (baryton) i Mariusz Zarzycki (bas). Na organach zagra Michał Białko.

Uroczysta msza organowa oparta na chorale gregoriańskim to jedna z zaledwie dwóch zachowanych kompozycji organowych tego twórcy. Stanowi niezwykle interesujący przykład stylu organowego francuskiego baroku – mówi dyrektor Oczkowski.

Trzeci koncert Gliwickiego Festiwalu Bachowskiego odbędzie się we wtorek, 12 października, w kościele Zbawiciela (ul. Jagiellońska 19)./h4>

Początek o godzinie 18:00. W programie „Harmonischer Gottesdienst – muzycznego nabożeństwa” jest między innymi muzyka Johanna Johanna Rosenmüllera, Philippa Heinricha Erlebacha i oczywiście Bacha. Wystąpią sopranistka Ingrida Gapova i trio Overtone w składzie: Klaudia Matlak (skrzypce), Julia Karpeta (viola da gamba) i Maurycy Raczyński (pozytyw).

Usłyszymy zarówno dzieła wokalno-instrumentalne, jak i te przeznaczone wyłącznie na zespół instrumentalny, a wpisujące się w kontekst nabożeństwa protestanckiego – zapowiada Oczkowski.

W niedzielę, 17 października, w kościele Marcina Lutra (ul. Strzelców Bytomskich 18) o godzinie 16:00 zabrzmią koncerty na dwa klawesyny i orkiestrę BWV 1060-1062 Bacha w opracowaniu na dwa akordeony i kwintet smyczkowy.

Zagrają: na akordeonach Duo Accosphere, czyli Grzegorz Palus i Alena Budziňáková, a na instrumentach barokowych – Kwintet Smyczkowy Orkiestry Capella Cracoviensis (Agnieszka Świątkowska – skrzypce barokowe, Tomasz Góra – skrzypce barokowe, Mariusz Grochowski – altówka barokowa, Konrad Górka – wiolonczela barokowa, Michał Bylina – kontrabas barokowy).

Co by było, gdyby Johann Sebastian Bach mógł grać na akordeonie? Pytanie to nurtuje wielu grających na tym instrumencie artystów, którzy z marzycielską tęsknotą spoglądają na jego krótką historię. Próba podjęta przez Duo Accosphere i muzyków Capelli Cracoviensis jest więc swego rodzaju eksperymentem wynikającym z zestawienia współczesnego instrumentarium akordeonowego z obsadą kwintetu smyczkowego grającego na instrumentach historycznych – wyjaśnia Piotr Oczkowski.

Wejściówki na koncerty są do nabycia za pośrednictwem portalu www.bilety24.pl oraz w Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej (ul. Dolnych Wałów 3). Organizatorem festiwalu jest Klub Inicjatyw Kulturalnych.

(żms)/UM Gliwice(mm)
fot. zdj. poglądowe/px