Gliwicki Opel zachęca pracowników do dobrowolnych odejść. Znika też trzecia zmiana

– Prawie dwustu pracowników gliwickiego Opla (w tym 140 produkcyjnych) będzie zachęcanych do rozwiązania umowy o pracę w ramach Programu Dobrowolnych Odejść

– informuje NSZZ “Solidarność” Opel Manufacturing Poland. To niejedyne zmiany, jakie czekają gliwicki zakład w najbliższych miesiącach.

Nowe rozwiązania to konsekwencja wprowadzonego w listopadzie planu przywrócenia rentowności firmy. Opel, przejęty na początku roku przez francuski koncern PSA, od lat zmaga się z problemami finansowymi. Francuzi wierzą, że dzięki restrukturyzacji firma w 2020 roku osiągnie zysk operacyjny na poziomie 2%. Choć zmiany dokonywane są na poziomie globalnej strategii spółki (m.in. postawienie na elektromobilność czy wspólne zakupy podzespołów z francuskimi markami firmy – Peugeot, Citroen, DS), już wiadomo, że plan reform obejmie też gliwicki zakład.

ODEJŚCIA ZA REKOMPENSATĄ

PSA podkreśla, że chce uniknąć zwolnień, a redukcję zatrudnienia przeprowadzi w stosunkowo niebolesny sposób. Dlatego też z początkiem roku w Gliwicach rusza program dobrowolnych odejść, którym objęci zostaną pracownicy zatrudnieni na czas nieokreślony. Aby zachęcić do tego kroku, zakład przygotował dodatkowe odprawy i rekompensaty finansowe.

– Zachęty finansowe są szczególnie korzystne dla osoby z długim (kilkunastoletnim) stażem pracy w naszym zakładzie oraz wysokimi stawkami – mówią przedstawiciele zakładowej Solidarności.

Odchodzący pracownicy mogą liczyć na odprawę w wysokości jednego do trzech miesięcznych wynagrodzeń w zależności od stażu pracy oraz dodatkową odprawę od połowy miesięcznego wynagrodzenia przy dwóch latach stażu pracy w Oplu, aż do czternastu pensji gdy ten staż jest wyższy niż 20 lat. Dodatkowo przewidziano rekompensatę za rozwiązanie umowy o pracę w normalnym trybie przy wypowiedzeniu.

BEZ TRZECIEJ ZMIANY

Gliwicki zakład zatrudniający blisko 4 tysiące osób czeka też reorganizacja pracy. Od lutego przyszłego roku Opel przejdzie na dwuzmianowy tryb pracy (zlikwidowana zostanie trzecia zmiana).

Wprowadzane zmiany nie muszą jednak oznaczać, że przyszłość gliwickiego zakładu rysuje się w czarnych barwach. Wśród opinii płynących od ekspertów rynku motoryzacyjnego pojawiają się różne scenariusze. Niedawno, francuski dziennik ekonomiczny “Los Echos” poinformował, że koncern planuje do Gliwic przenieść ze słowackiej Trnavy produkcję silników benzynowych. Przedstawiciele PSA na razie nie potwierdzili tej informacji, ale przyznali, że produkcja nie będzie odbywać się już na Słowacji.

Przypomnijmy, PSA to producent samochodów marek Peugeot, Citroen i DS. Z General Motors firma współpracuje od 2012 roku. Efektem wspólnego projektu jest m.in. nowy opel crossland X. Po połączeniu PSA z General Motors, nowy podmiot ma 16% udziału w europejskim rynku producentów samochodów i stał się drugi największym po Volkswagenie.

Opel Astra nr 250000

Gliwicka fabryka Opla zanotowała w ubiegłym roku historyczne wyniki. Z linii produkcyjnej zakładu zjechało ponad 200 tysięcy nowych samochodów. To m.in. zasługa dobrej sprzedaży nowego modelu Opla Astry. Jej nowa generacja, to jeden z bestsellerów w gamie Opla. Od debiutu rynkowego Opel otrzymał już ponad 320 000 zamówień na kompaktową Astrę hatchback oraz Astrę Sports Tourer.
(msz)

od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
Krzysztof
Krzysztof

Niech te kur**oszusty napisza ze adecco cale polecialo,ze ludzi z podfirm(pracujacych na oplu zwalniaja),ze oplowcom ktorym sie koncza umowy nie przedluzaja!!!Czemu te szm**y pisza tylko o 190 osobach?!Zaklamani propagandysci!!!

Marek Pindur

“Odchodzący pracownicy mogą liczyć na odprawę w wysokości jednego do trzech miesięcznych wynagrodzeń w zależności od stażu pracy …” Haha no geniusze biznesu!!! Zwolnic doświadczonych pracowników żeby ze trzy miesiące przyjąć”nowych” za minimalną krajową

Paweł Garczewski

Właśnie o to w tym chodzi. Doświadczonym trzeba więcej płacić, a nowym da się pare zł więcej od najniższej krajowej i hajs się zgadza, a że brak doświadczenia powoduje spadek jakości… ważne, że jest norma. Te dzisiejsze samochody i tak są produkowane tak aby wytrzymały tylko okres gwarancji, więc o jakiej jakości w ogóle ja mówię

Marek Pindur

No i właśnie tego nie jestem w stanie zrozumieć….

Paweł Garczewski

Marek Pindur Proste. Hajs się cały czas kręci. Kupujesz auto, przez okres gwarancji jesteś zwolniony z kosztów napraw, gwarancja sie kończy, auto zaczyna się sypać, Ty zaczynasz bulić na części i serwis. Po kolei pada wszystko w samochodzie, więc zastanawiasz się nad zmianą wozu. W międzyczasie wychodzi nowa generacja/model., sprzedajesz stary kupujesz nowy i tak w kółko. A fabryka ma zyski bo sprzedaje auta, potem długo jeszcze części zamienne. A jakie zyski by miał dzisiaj np Mercedes gdyby dalej sprzedawał tak pancerne samochody jak w123?

Maciek Lektor

Polać mu, dobrze prawi.

Ewa Misiura

Polska rzeczywistość a politycy jak odchodzą ze stanowiska to dostają od 300 do 500 tysięcy ha ha aha no i mają zapewnioną inna posadę

Oplowiec
Oplowiec

Po pierwsze silniki będą produkowane w tyskim zakładzie, po drugie – ja234- czyżby jakieś problemy z głową? Czy wiesz jaki procent aut produkowanych w Polsce jest sprzedawanych na Polskim rynku? To zaledwie ułamek. Polacy jeżdżą starymi gratami. Większość idzie na europejski rynek. Dzięki temu przemysł motoryzacyjny jest tak ważny dla naszej gospodarki. Kolejna sprawa, nie trzeba dopłacać do stanowisk pracy tak jak to ma miejsce w przypadku górników. Polski podatnik nie odczuwa problemu, gorzej mają pracownicy którzy tracą pracę mając rodzinę na utrzymaniu…

P.
P.

Polski podatnik może nie odczuwa, ale gliwicki już tak. Opel w zeszłym roku otrzymał kilka milionów w ramach pomocy publicznej. We wcześniejszych też.

Oplowiec
Oplowiec

I co? Z Gliwickiego budżetu poszło, tak? Masz na to dowody? Pokaż. Bo może z innej kasy jest finansowane. Europejskich środków, tak jak ma to w przypadku wielu innych. Gliwice i jego mieszkańcy odczują realnie koszt budowy podium. Do tej pory nie umią naprawić lodowiska, bo kasy brak. A już o innych sprawach nie wspomnę. Niestety, mamy za słabe rządy – bo czy to lewa czy prawa strona niewiele ma do powiedzenia w konfrontacji z francuskim zarządem PSA. Szkoda tylko ludzi…

P.
P.

Na stronie PIP um Gliwice jest wykaż udzielonej pomocy, w tym dla Opla. Ponadto na stronie UOKiK znajdziesz raport pt.Wyniki monitorowania pomocy publicznej udzielonej spółkom motoryzacyjnym prowadzącym działalność gospodarczą na terenie specjalnych stref ekonomicznych.

oplowiec
oplowiec

Pytam : Z gliwickiego budżetu?! Naprawdę ? Podlinkuj , bo nie chce mi się szukać. Jakoś nie umiem znaleźć.

Ad
Ad

Na innym portalu podano informację, że w przypadku wzięcia odprawy, pracownik będzie musiał podpisać lojalkę, że przez 5 lat nie podejmie pracy u konkurencji! Bezczelność i bandytyzm!!!

jt
jt

szkoda że ten zakaz pracy nie jest do konca zgodny z przepisami kodeksu pracy. Bo w przypadku zakazu należy się co najmniej 25% ostatniej wypłaty co miesiac przez okres obowiazywania zakazu. (5lat = 60 msc a 25% z tego to 15 pensji)

Majki
Majki

A jak mu udowodnisz skoro ma być prawie dwustu zwolnionych przecież nikt za każdym nie będzie łazić przez 5 lat i sprawdzać czy przypadkiem nie złamał zakazu

Majki
Majki
Moim zdaniem to ciężka sprawa bo z jednej strony firma próbuje bronić swoich technologi no ale z drugiej strony najbardziej poszkodowany jest pracownik który całe życie uczył się w kierunku samochodowym a taki zakaz na 5 lat praktycznie wyklucza go z brązy motoryzowanej pozostawiając jedynie prace w przydrożnym zakładzie mechanicznym bo na Autoryzowany serwis niema co liczyć bo to już konkurencja a wyprawka dajcie spokój każdy wie jak kasa leci a trzeba jakoś żyć a jak ma się na utrzymaniu rodzinę to wiadomo leci jak woda ale tak z trzeciej strony skoro ma być zwolnionych prawie dwustu to jak oni… Czytaj więcej »
Ed Haris
Ed Haris

Jeżeli nie zrówna się Polskiemu pracownikowi wynagrodzenia ,przynajmniej 90% tego co koledzy za zachodniej miedzy to tak będzie, sprzedaż nowych samochodów u nas będzie na niskim poziomie.Kto sobie pozwoli na zakup nowego samochodu z wynagrodzeniem 1800 zł, do tego czasy że nie jesteś pewny(a) czy jutro będziesz mieć tą pracę!.Rynek samochodowy jest już zapchany tak mi się wydaje . Ile osób może sobie pozwolić na kupno nowego samochodu, czy zmianę np. co 4 lata?.

pepino
pepino

Nie przesadzaj. Średnia płaca w Polsce to 4600 zł, w Gliwicach ponad 6000 zł. Jak się nie chce pracować albo nic się nie umie, to się może dostaje 1800 zł

Vito
Vito

Niemiecki Opel produkowany w GM (nie mylić z Gliwice miasto) w rękach a właściwie kieszeni francuzów to tragifarsa. Cała strefa ekonomiczna, duma obecnych rządzących to wstyd że Polak musi robić bez socjalu ( sorry są obiady ) nawet nie wiadomo dla kogo. Właściciele Huty Gliwice budowali osiedla, przedszkola a nawet kościół dla pracowników , komuna dawała mieszkanie , tanie kredyty, opiekę medyczną a nawet wczasy, Wy jeszcze macie wypłatę i nadzieję ale Wasze dzieci mają przesrane.

Vito
Vito

Ty zarabiasz 6 000 zł ????? To ile masz brutto. Nie potrzebujesz asystenta? Wszystkie uprawnienia mam , od inspektora BHP do Prezesa spółek skarbu państwa. 40 lota praktyki w kierowaniu kilkuset osobowym zespołem no i jeszcze kurs PCK. Swoją firmę zamknąłem w 2013 r (zawał tj. zielone światło od PO) i czekam na cud. Czytam Ciebie i już mnie lepiej.

___
___

Przecież inżynier po stażu dostaje w Oplu 4700zł brutto! Więc 6-8 tys. zł brutto jest całkiem realne w wypadku starszej załogi.

Tytus
Tytus

Pracownik produkcji po 20 latach pracy w Oplu dostaje 3600zł NETTO.

Gliwiczanin
Gliwiczanin

Dobre dobre ty gosciu na ziemie zejdz gdzie ty te zarobki znalazles hahaha z kad cie urwali synek 6000 taa w 6 miesiecy

ja234
ja234

6tyś, ale brutto czyli 3 tys na rękę.Jest realne nie tylko w glajwicach. W Katowicach dużo więcej.Nie wspominając o Bielsku-Białej gdzie na dzień dobry za prackę dają 4 tyś brutto.

Gliwiczanin
Gliwiczanin

6000brutto to 4200 netto co jest caly czas dobra pensja.

Sebastian
Sebastian

A co się będziemy ograniczać: niech będzie 200% tego, co na zachodzie.
Albo nawet “pińcet plus” procent, a co !

Łukasz
Łukasz

Czytam komentarze i chyba niektórym umknęło że Opel to nie zakład pomocy społecznej który zatrudnia wszystkich tylko firma która ma przynosić kase, więc co w tym dziwnego że zwalniają ludzi jak muszą zaoszczędzić ???

Noname
Noname

Pamiętacie jak kilka lat temu strajkował Opel w Niemczech i jednym z postulatów było aby nie przenosić produkcję poza teren niemiec ? jedyną fabryką zagraniczną która poparła ten strajk to byli pracownicy z Gliwic :) więc z małym opóźnieniem ale wywalczyli zwolnienia i pewnie związkowcy są z siebie dumni :)

___
___

Przecież od dawna wiadomo, że silniki PSA będą montowane w zmodernizowanej fabryce Opla w Tychach.

Krzysztof
Krzysztof

Usuwaja niewygodne komentarze!190osob?A reszta ktorym umow nie przedluzono,pracownicy adecco,firm zewnetrdnych pracujacych na oplu to podludzie?Przez PSA Opel zszedł na psa

Sebastian
Sebastian

Historia lubi się powtarzać w 2008 roku w grudniu przed świętami Bożego Narodzenia opel zwolnił trzecią zmianę bo w europie nastał kryzys motoryzacyjny. Nikt z uwczesnego zarządu nawet nie pytał czy będziesz miał za co żyć czy ci wystarczy by zrobić sobie święta. Ja akurat miałem okazję wyjechać za granicę do pracy gdzie pracuje do dzisiaj. Największą beszczelnością firmy było pisanie po roku maili do byłych pracowników by wrócili do opla hehe.
Pozdrawiam
Sebastian (były pracownik “Sils”)

Mirosław Chmiel

Niebolesny sposób. Zrobią imprezę, festyn, jakiś kabaret ii na koniec losowanie zwolnień z puli nagród.

Michał Topolski

Haha w niebolesny sposób, robia idiotow z ludzi czy sami sa takimi kretynami

ziut
ziut

Przecież od razu wiadomo, że to nie jest solidna firma, jeśli posiłkuje się niewolnikami z agencji pracy tymczasowej.

Ewa
Ewa

A ilu tam związkowców ? Bo to oni typują

Adam
Adam

Droga Ewo.Zwalniać bedą bez wąsów.A ,że każdy związkowiec ma wąsy……Sporadycznie na tych fuchach usadowiły się baby.Te zapuszczają brodę oraz przezstały golić się pod pachami.

Sęk
Sęk

“hej, gł_pia ty, gł_pia ty, gł_pia ty”

Łukasz Galant

Co jak co połowów mi nie żal co niektórzy połowcy to czyste dranie

Gregory Siwyx Michalik

No pewnie zrobili swoje a teraz nagroda niebolesne zwolnienia……złOPEL :/

Obywatel Swiata
Obywatel Swiata

Dziekuje Bogu, ze wyjechalem z polski i zarabiam miesiecznie niezla kopke dolarow…. a w Oplu bym stal na tasmie. Teraz stac mnie na wszystko….. powiedzmy na sporo :)

beton
beton

Co ? American dream ? Bez prawa do płatnego L4 i z kilkoma dniami płatnego urlopu w roku ? Jesteś po prostu człowiekiem wykonującym pracę, której nie chcą podjąć się miejscowi.

As
As

Patrząc na sytuację Gliwice GM, sprzedało w zeszłym roku 200 tyś. samochodów. Mają zamówienie na kolejne, tym razem 320 tyś. szt.
Polski pracowników m-c , zarabia śr. 6 tyś. A pracownik w Niemczech lub , we Francji ma około, licząc w PLN 12 tyś. Pytanie do zażądu, PSA, W jaki sposób polscy pracownicy obciążają wasz budżet, że musicie ratować swoją spółkę redukcją personelu?

Ol
Ol

Ano w taki sposób, że nasi ciemni bracia nie mają pracy, bo wy im zabieracie!!!

Sowa
Sowa

Będą uczyć ciemnotę jeść widelcami.

Observer
Observer

Gliwice, przyszłość jest tu… Naprawdę piękna! Tylko uwierzyć trzeba w to hasło UM i będzie cacy. ;-)

Szczepan Marek

Było takie amerykańskie to nie było problemów. Nawet nie było tak dużych problemów z awariami jak teraz…

Ampuła
Ampuła

Naprawdę zakładaliście z logiką przedszkolaków, że OPEL na terytorium Polski będzie zatrudniać tylko rdzennych Polaków, takich z dziada-pradziada akowca i baby-prababy sanitariuszki powstańczej?! A niby gdzie mają pracować Ołeh i Oksana, wnuki Wasyła z kurenia i Mychajły z sotni? U pana Lacha na budowie czy w szklarni, w niewolniczym wyzysku 16/7?

Schlesier
Schlesier

Ty bredzisz,gorolu wos wszystkich do zwolnienia ino rdzenni mieszkańcy Oberschlesien bydom robić on Gleiwitz ha

Urko
Urko

Te. Jak już to “im”

Cookie Monster
Cookie Monster

Jakas dziwna ta strategia – likwidować 3. zmiane dla osiagniecia rentowności???? Może w ogole przejść na 4 godzinny dzień pracy i jedna zmiane to będzie rentowność !!!

___
___

A co w tym dziwnego? Cykl życia produktu się kłania.
Nie ma takiego zapotrzebowania na nową Astrę więc po co trzymać na siłę 3 zmiany?!
Dwie będą pracować, a nocka zamiatać?! Dodaj d tego media, wypłaty, logistykę, etc.

ja234
ja234

Kłopoty w raju…wiadomo było, że wraz ze zmianą właściciela będą zwalniać. Był przerost zatrudnienia.
Trzeba przyznać, że cokolwiek dziwna strategia zwalniania pracowników doświadczonych.
Prawda jest taka, że popyt na auteczka spada, za dużo trzaskają auteczek.

Kalu
Kalu

Pier… sie w ten betonowy czerep!

Sebastian
Sebastian

Wygląda na to, że Francuzi powoli zwijają fabrykę. Wcale im się nie dziwię – nikt nie podejmie ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej na taką skalę w kraju, gdzie sądy będą orzekać pod dyktando stetryczałego, żoliborskiego karła i jego przydupasów. W tym trybie niebawem wznowimy u siebie produkcję Syren, w oparciu o “oryginalną polską motoryzacyjną myśl techniczną”.
Będzie to Syrena Pińcet Plus.

Kalu
Kalu

I znowu pier…

Ampuła
Ampuła

Przyjmę zakład, że nazwa będzie brzmieć Hyper Syrena 500+.
Z napędem nowatorskim – na wungiel zamieniony w drewno metodą próżniową i potem zgazowany. Modlitewnie.

Sebastian
Sebastian

Ja bym obstawiał, że będzie się nazywał NARODOWA Syrena. Teraz prawie wszystko jest już NARODOWE. Jeszcze trochę a okaże się, że mamy również narodowe szalety.

Sek
Sek

Sebastian – to musi być straszne mieć taką manię prześladowczą i na wszystko wokół patrzeć przez pryzmat swojej chorej obsesji, prawda?

Sebastian
Sebastian

Nie, to jest dużo lepsze, niż być kompletnie ślepym i niczego nie rozumieć z otaczającej rzeczywistości.
A poza tym – poszukaj, może masz wśród swoich znajomych kogoś z zarządu Opla i sam zapytaj.

Sek
Sek

A więc diagnoza niestety była poprawna

bobo
bobo

Tu będzie chodzić o $ i tylko o to. Nic więcej.