Otwarcie wielopoziomowego parkingu przy Onkologii. Jak dojechać? Opublikowano mapkę

Długo wyczekiwany wielopoziomowy parking na terenie Instytutu Onkologii zostanie niebawem oddany do użytku. Spowoduje to zmiany dla pacjentów w zakresie wjazdu na i wyjazdu z placówki.

 
Uruchomienie parkingu w najbliższych dniach na pewno przyniesie ulgę kierowcom i pacjentom oczekującym w długich kolejkach na wjazd do szpitala. Przypomnijmy, że z powodu budowy liczba miejsc postojowych w tym rejonie mocno się zmniejszyła. Drogowcy początkowo problemu nie dostrzegali, choć sznur ustawiających się wzdłuż ul. Wybrzeże Armii Krajowej pojazdów sięgał nawet do skrzyżowania z ul. Zwycięstwa. Wreszcie ZDM wprowadził tam ruch jednokierunkowy, umożliwiając parkowanie aut na jezdni.

W związku z oddaniem do użytku nowego, wielopoziomowego parkingu, od 1 października zmienia się organizacja ruchu na terenie Narodowego Instytutu Onkologii w Gliwicach

– poinformował Instytut.

– Wjazd na parking dla Pacjentów możliwy będzie tylko od strony ul. Sienkiewicza (rondo na zjeździe z Drogowej Trasy Średnicowej), natomiast wyjazd z parkingu odbywać się będzie w kierunku ul. Wybrzeże Armii Krajowej.

Narodowy Instytut Onkologii przekazał też, że od 1 października przywrócony zostanie ruch dwukierunkowy na ul. Wybrzeże Armii Krajowej, na odcinku od ul. Berbeckiego do siedziby firmy Tauron. Szpital zachęca też do zapoznania się z załączoną mapką i materiałem filmowym.

Pacjenci się doczekali

Przypomnijmy, że proces związany z budową wielopoziomowego parkingu rozpoczął się około 2 lata temu. Przetarg na budowę obiektu wygrało konsorcjum firm NDI z Sopotu. Miała ona kosztować 24 mln zł (nie wiadomo, czy ostatecznie udało się zmieścić w tej kwocie – w międzyczasie materiały budowlane zaczęły drastycznie drożeć).

Obiekt miał powstać w systemie zaprojektuj i wybuduj w ciągu 72 tygodni, z czego połowę tego okresu przewidziano na proces projektowy, drugie tyle na same roboty. Czas pokazał, że w ustalonym terminie nie udało się wykonawcy zmieścić. W lipcu informowano nas nieoficjalnie o oddaniu obiektu do użytku w sierpniu. I tej daty nie dotrzymano. Najważniejsze jednak, że parking powstał i służyć będzie pacjentom, którzy przyjeżdżają nieraz z odległych miejscowości, by skorzystać u nas z leczenia.

Parking na 800 miejsc

Nowy, czterokondygnacyjny parking łącznie ma około 20 tys. metrów kwadratowych powierzchni. Już wkrótce będzie tam mogło parkować 807 samochodów. 20 miejsc przeznaczono dla osób niepełnosprawnych. Obiekt jest wyposażony w stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych.

Wykonanie tak dużego parkingu w tak szybkim tempie było możliwe dzięki zastosowaniu prefabrykatów, czyli gotowych żelbetowych elementów konstrukcyjnych. Do zmontowania było 1379 prefabrykatów, z których najcięższe ważyły niemal 16 ton. Sporym wyzwaniem w przypadku tego przedsięwzięcia była logistyka, ponieważ zdarzało się, że w tak ruchliwym miejscu Gliwic na budowę docierało dziennie nawet 30 transportów z elementami konstrukcyjnymi.

Parking ma spełniać przede wszystkim funkcję użytkową, czyli pomieścić możliwie dużą liczbę aut. Ma więc cztery kondygnacje. Parkować można zarówno na dachu, jak i w przyziemiu.

Aby jego duża bryła o parametrach 130 metrów długości, 30 szerokości i od 12 do 15 wysokości nie przytłaczała, zastosowano ciekawe rozwiązanie architektoniczne. Na elewacji budynku zastosowano dekoracyjne panele, wykonane z koryt kablowych. Jeszcze efektowniej obiekt prezentuje się nocą, dzięki specjalnemu systemowi sterowania oświetleniem budynku, które jest włączane, gdy czujka wykryje ruch na danej kondygnacji. To sprawia, że z zewnątrz nawet co kilka sekund inne fragmenty parkingu są podświetlane, a inne gasną.

(żms)
fot. scr. yt/grupa NDI Sopot