Wyremontowano dwie ostatnie śluzy na Kanale Gliwickim. Teraz zacznie się naprawa samego kanału (TV)

Zakończono modernizację ostatnich dwóch spośród 6 śluz na Kanale Gliwickim – Sławęcice oraz Nowa Wieś. Po wykonaniu prac żeglowność szlaku została podniesiona do III klasy. Wody Polskie zapowiadają, że przystąpią teraz do naprawy samego kanału.

 
Co prawda węgiel nie wypływa już z gliwickiego portu w kierunku Wrocławia, o czym informowaliśmy w ubiegłym roku, jednak Wodom Polskim nadal zależy na tym, by Kanał Gliwicki był w gotowości do pełnienia funkcji transportowej.

– Uroczyście odebraliśmy wyremontowane dwie ostatnie śluzy na Kanale Gliwickim, czyli śluza Sławęcice, na której jesteśmy w tej chwili, i śluzę Nowa Wieś, na którą za chwileczkę popłyniemy też żeby obejrzeć – mówił podczas spotkania z dziennikarzami Przemysław Daca, prezes Wód Polskich. – Wszystkie są nowoczesne, w pełni sprawne, ekologiczne, a przede wszystkim o zdecydowanie większej przepustowości.


– Ten drugi etap jest uwieńczeniem jakby całości projektu modernizacji wszystkich śluz na kanale Gliwickim. W poprzednim etapie były wyremontowane, zmodernizowane 4 śluzy – poinformował Mirosław Kurz, dyrektor Wód Polskich RZGW Gliwice.

Kończymy etap modernizacji śluz i przystępujemy teraz do etapu naprawy też samego kanału. To jest jedyny kanał transportowy w Polsce, w związku z tym jest on istotny po to, żeby drogi wodne były wykorzystywane

– dodał dyrektor.

Po uroczystości odbioru uczestnicy wydarzenia udali się w rejs statkiem “Fokstrot”, który specjalnie na tą okoliczność został tam zadysponowany z gliwickiej Mariny, w kierunku śluzy Nowa Wieś.

Inwestycja pochłonęła już 246 mln zł

W ramach przeprowadzonych robót wykonano wrota w komorach śluz, naprawiono ich stalowe ściany, zmodernizowano mechanizmy służące do śluzowania, reprofilowano betony na głowach śluz w komorach, wybudowano kanały obiegowe na tych obiektach czy zmodernizowano instalacje zasilania i instalacji wewnętrznych. Poza powyższym, zdecydowano także o konieczności odmulenia awanportów śluz i wykonaniu na nich nowych dalb, wykonaniu pomostów dla załóg jednostek pływających, wyposażonych w energię elektryczną i wodę do ich użytku, modernizacji budynków sterowni głównej oraz maszynowni, a także wybudowano budynki socjalne i zagospodarowano teren wokół nich.

Prace remontowe na obiektach rozpoczęły się w IV kwartale 2017 r. i trwały do czerwca br. Zostały przeprowadzone z umożliwieniem żeglugi przez cały czas trwania projektu, bez konieczności jej ograniczania.

Cały ich zakres został uzgodniony z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. W ramach modernizacji tak inwestorowi, jak i wykonawcom udało się ocalić od zapomnienia unikatowy w skali kraju historyczny charakter śluz, jaki nadali im budowniczy w pierwszej połowie XX w.

Koszt prac zrealizowanych w ramach modernizacji śluz Sławięcice i Nowa Wieś wyniósł blisko 70 mln zł, z czego wartość dofinansowania z Funduszu Spójności w ramach POIiŚ 2014-2020 to ponad 59 mln zł. W ramach kilkuetapowej modernizacji Kanału Gliwickiego Wody Polskie w Gliwicach przeprowadziły już remonty śluz Łabędy, Dzierżno, Rudziniec i Kłodnica. Koszt modernizacji śluz Kanału Gliwickiego wyniósł łącznie ponad 246 mln zł.

(żms)/PGW Wody Polskie RZGW Gliwice
fot., wid. 24gliwice.pl/ŁG

od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
AndrzejD

“…Wszystkie są nowoczesne, w pełni sprawne, ekologiczne, a przede wszystkim o zdecydowanie większej przepustowości” – i dlatego nie pływają tam żadne barki i nie ma tam żadnego transportu – czego tu nie rozumiecie ?

Tymon

Zostanie ruch turystyczny i podziwianie przyrody ;-). To i tak więcej szczęścia niż koleje piaskowe, które też miały swój potencjał.

trafopowielacz

Za komuny to barkami pływały nawet telewizory lampowe, które kiedy wreszcie dotarły do sklepu to fachowcy z ZURiTu musieli w nich przeprowadzać naprawy przedsprzedażowe.

EL34

Takie naprawy trzeba było przeprowadzać w niemal każdym produkcie elektronicznym “Made in Poland licensed by …” Zresztą innych niż licensed by… Polska za bardzo nie miała. Wszystko było rżnięte z zachodu. Polskiej myśli technicznej zero.

e tam

Polskiej myśli technicznej nie było bo nie było Polski a tylko PRL, zresztą i obecnie Polski nie ma.

The Tiger@

To co jest? To słynne Kondominium?

e tam

Państwa się dzielą na poważne i pozostałe, jak myślisz do których Polska należy ?

The Tiger@

@e tam: obecnie gdzieś po środku. Niestety PiS właśnie pod kątem polityki zagranicznej jest po prostu słaby.

The Kiciaczek @

@ The Tiger @ Jako inteligentny i wykształcony człowiek wiesz, że Chińczycy próbowali porozumieć się z Polakami w sprawie Nowego Jedwabnego Szlaku ale nie było tu z kim gadać więc doszli do słusznego wniosku, że Polska leży w niemieckiej strefie wpływów i teraz gadają z Niemcami.

The Tiger@

@The Kiciaczek @
Chińczycy próbują się praktycznie ze wszystkimi porozumieć – co jest ich dużym atutem. A że widocznie komuś w Polsce to nie wydawało się sensowne, to tematu nie podjęto. A szkoda. No i z Niemcami zawsze można gadać… najlepiej rzeczowo.

świerk

Woda do kanału pobierana jest z Kłodnicy i dopóki ona nie wyschnie to kanał będzie działał, za Niemców podczas wojny dochodziło nawet do 120 śluzować na dobę na każdej śluzie i nikt się wtedy nie przejmował brakiem wody ani że zabraknie węgla w kopalniach transportowanego kanałem.

świerk

Błąd, miało być: “śluzowań”.

SS3

Za niemca to kolej była na skraju załamania zdolności przewozowych, bo malarz pokojowy o iście socjalistycznej znajomości gospodarki tak się rozpędził z produkcją najpierw wyrobów czołgopodobnych a potem czołgów.

świerk

Panzer IV z długolufową armatą 75 mm był całkiem dopracowaną konstrukcją pod koniec wojny i wystarczyło go produkować w dziesiątkach tysięcy sztuk jak to robili jankesi ze swoimi Shermanami czy ruscy z T 34 a nie wpuszczać się w koszmar: kosztów, skomplikowania konstrukcji, technologii i logistyki z V i VI, cały ten obłęd wunderwaffe.

SS3

1. przeczytaj jeszcze raz, powoli “najpierw wyrobów czołgopodobnych a potem czołgów.”
Swoja drogą owszem, IV po degradacji i dopracowaniu była naprawdę dobrym czołgiem podstawowym/średnim.

2. Niemcy nie mieli ani nieograniczonej liczby załóg jak ruscy ani bazy surowcowo-przemysłowej jak Ameryka. Taka masówka była dobra dla imperiów, ale nie że jej praktykowanie tworzyło imperium.
Zresztą nie wyrabiali i produkcję czołgów zastępowali biedaczołgami nadrabiającymi nazwą.

Wrzodzisław

Nikt się nie przejmował ilością wody w Kłodnicy bo ta woda tam BYŁA.

Wrzodzisław

Nic tam nie pływa bo w kanale jest po prostu ZA MAŁO WODY, żeby prowadzić śluzowania z intensywnością zapewniajacą chociaż zerową rentowność. W Kłodnicy jest coraz mniej wody a ani Dzierżno, ani Rzeczyce nie zapewniają nawet przepływu nienaruszalnego po retencji paru fal powodziowych w roku.

cała naprzód

Wycięto wszystkie zabytkowe urządzenia sterowania, sprzedano je na złom i zastąpiono nowoczesną elektroniką, jak na atrakcję turystyczną jaką ma pełnić kanał to słabo.

Nowy

Widocznie stara niemiecka technologia ich przerosła i naładowali tam chińskiej elektroniki

larsen

Nie wiem czy czasem na modernizację sterowania nie wygrała przetargu jakaś niemiecka firma, jak to zazwyczaj bywa.

euroentuzjasta

Bo tak ten mechanizm działa, kasa z dotacji unijnych na które składa się niemiecki podatnik musi do Niemiec wrócić, eurokołchoz nie jest instytucją charytatywną.

gmG

Po co nam kanał jak jest w Niemczech i Holandii. Po co nam uczelnie skoro wychodzą z nich … ki które potrafią tylko grać w grę? Popatrzcie “niedasie” na możliwości przeładunkowe portu rzecznego FAMET S.A. Od czegoś trzeba zacząć.
https://www.youtube.com/watch?v=XkOY5UXjaWQ

ozi

Ech te Gliwice za niemca były piekne a teraz betonownia jedna wielka, no i teraz kanał gdzie ruch turystyczny bedzie bliski zeru

Obserwując

Czyli przewalono 250 mln…sztuka dla sztuki. Niczemu nie służy, poza kilkoma rejsami turystycznymi w sezonie.Ręce opadają.
Szkoda kasy na to.Lepiej doinwestować służbę zdrowia,ale gdzie tam pisiory lubią niszczyć i nazwać to reformowaniem (poprawą)

Cliper

Ćwierć miliarda wydane na obiekty które nie służą niczemu konkretnemu a jedyne spełniają funkcje historyczne.super

cała naprzód

Nawet płynąc kanałem turystycznie jest kicha bo widoki zasłaniają wysokie brzegi porośnięte krzakami, które jeszcze dodatkowo zasłaniają krajobraz, to już lepiej by było gdyby w wyniku modernizacji zbudowano na wale wzdłuż długości całego kanału ścieżkę rowerową, wtedy można by popłynąć aż do Kędzierzyna a potem wrócić na rowerze i w drodze powrotnej podziwiać widoki ale oczywiście nikt o tym nie pomyślał bo po co.

SS3

Wolisz jeździć pod górkę?

cała naprzód

Koryto kanału jest wykonane poziomo, spadek terenu jest pokonywany za pomocą śluz, tym się różni kanał od rzeki.

SS3

Przepraszam, nie wpadłem na to że śluzujesz rower.