Kolejny przetarg na projekt ul. Chorzowskiej. W założeniu m.in. ciągi piesze i rowerowe, zieleń

fot. M. Baranowski/MSI

Zarząd Dróg Miejskich po kilku miesiącach od pierwszego podejścia, ogłosił drugi przetarg na projekt zagospodarowania pasa drogowego ul. Chorzowskiej w Gliwicach z wykorzystaniem terenu po nieczynnym torowisku tramwajowym.

Potencjalni wykonawcy mogą składać swoje propozycje do 27 sierpnia. Jeżeli zamówienie publiczne doprowadzi do wyboru projektanta, będzie miał on 15 miesięcy na przygotowanie projektu budowlanego i wykonawczego, niezbędnego do realizacji zadania. Oznacza to, że rozpoczęcia robót budowlanych na tej drodze można spodziewać się nie wcześniej, niż w 2021 roku.

Poprzednie postępowanie konkursowe unieważniono w marcu ze względu na ceny zaproponowane przez oferentów. ZDM zamierzał przeznaczyć na projekt nowej odsłony ulicy Chorzowskiej 250 tys. złotych, tymczasem najniższa ze złożonych ofert opiewała na kwotę 365 tys. złotych, najwyższa zaś na niemal 900 tys. złotych.

Czy drogowcy podwyższyli finansowanie przeznaczone na to zadanie, na razie nie wiadomo.

Przypomnijmy, projekt wykonawczy i budowlany dla ulicy Chorzowskiej ma obejmować odcinek o długości 2,7 km, rozpoczynający się od jej skrzyżowania z ul. Zabrską do zajezdni tramwajowej (ul. Chorzowska 150), z wykorzystaniem terenu, na którym obecnie znajduje się dwutorowa linia nieczynnego torowiska tramwajowego.

Podstawę do wykonania dokumentacji projektowej stanowi „Koncepcja zagospodarowania terenu po nieczynnym torowisku tramwajowym w ciągu ul. Chorzowskiej w Gliwicach” opracowana w roku 2018 przez Firmę EURODROGA.

Głównym założeniem zmian jest poprawa parametrów funkcjonalno-użytkowych ulicy, a także bezpieczeństwa uczestników ruchu z niej korzystających.

Zadaniem projektanta będzie rozwiązanie przebiegu ciągów pieszych, rowerowych, rozważenie zmian w lokalizacji zatok autobusowych i budowa stanowisk postojowych dla samochodów. Opracowanie powinno zawierać także wskazanie miejsc pod małą architekturę: ławki, stojaki dla rowerów. To wszystko w otoczeniu kompozycji zieleni niskiej i wysokiej.

(żms)/ZDM Gliwice/MSI
fot. M. Baranowski/MSI, 24gliwice.pl

od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
Domicela Kalasanta
Domicela Kalasanta

Likwidacja torów linii tramwajowej w ciągu ulicy Chorzowskiej jest wielkim błędem.Wtedy już nie będzie żadnych szans na budowę nowych linii tramwajowych w Gliwicach.Całkowity brak odwagi w planowaniu rozwoju komunikacji w mieście.Najłatwiej zamknąć,zrównać z ziemią.Potem UM chwali się nie naprawą odbudową ale przypisuje sobie jako zasługę zniszczenie czegoś co mogło działać.Szkoda tego wszystkiego.

Tom1983
Tom1983

… Kiedy w 2008 roku obrońcy tramwajów pytali urzędników co to za info na przystankach odnośnie likwidacji tramwajów stanowczo zaprzeczali tym plotkom a jak wybory minęły natychmiast zaorano linie… Coś jest nie chalooo. Obecnie robi się wszystko aby tramwaj już nigdy nie powrócił kiedy w innych miastach z dotacji unijnych się rozbudowuje i unowoczesnia infrastrukturę i tabor.

mieszkaniec "metropolii"
mieszkaniec "metropolii"

Dla przypomnienia warto przypomnieć dziwne epizody, które miały na celu obrzydzić gliwickie tramwaje : – zderzenie wozów na jednotorowym odcinku w ul. Dolnych Wałów za przyczyną ręcznie sterowanej żarówki sygnalizacyjnej, wyłącznik w skrzynce, klucz u motorniczego (wypadek po 70 latach funkcjonowania, ofiar nie było, starczyło by strach z wielkimi oczami pozostał), – uporczywe “przypadkowe” miejsca postojowe osobowych samochodów na zakręcie przy “Agawie” blokujące przejazd (nie słyszałem o mandatach mimo odległości 200m od Komisariatu). To są czasy już panującej ekipy w różnych konfiguracjach. Zamiast jojczenia zbierzmy się w 10 osób, które zmobilizują następnych po 10 zwolenników przywrócenia tramwajów, stwórzmy w Gliwicach… Czytaj więcej »

Wungiel
Wungiel

A ktoś pamięta jak długo ten tramwaj jechał? Mi się wydaje, że z Gliwic do Zabrza prawie godzinę.

Adrian
Adrian

Od Wójtowej Wsi do przystanku Zaborze Pętla czas przejazdu wynosił pewnie gdzieś z 50 minut ale prawie nikt nie jeździł tramwajami od pętli do pętli tylko ze względu na dużą liczbę przystanków wsiadał i wysiadał w dogodnych dla siebie miejscach. Jeśli chodzi o komunikację zbiorową to z centrum Gliwic do centrum Zabrza natomiast najszybciej i najwygodniej bo w 8 minut można dojechać pociągiem.

:)
:)

Obecnie wygląda to tak: Gliwice Zajezdnia – Chorzowska – (Zabrze) Wolności – pl. Wolności – Wolności – (Ruda Śląska) Zabrzańska – Dworcowa – Chebzie Pętla. 23 przystanki czas podróży 35/39 min. To prawie dwukrotnie większa odległość niż z pętli Wójtowa Wieś do zajezdni. Pytanie jak długo trwała podróż z Gliwic do Zabrza jest tak nieprecyzyjne, że nie da się na nie odpowiedzieć inaczej niż: – to zależy. Z gliwickiej zajezdni do pierwszego przystanku w Zabrzu jakąś minutę. No, ale pytał wungiel, więc…

Beton
Beton

Warto zauważyć, że w Zabrzu zadbano o komunikację tramwajową 50 lat temu wydzielając torowisko poza jezdnią i nadając w ten sposób tej komunikacji większe tempo i sens. W Gliwicach od czasów przedwojennych nikt nie wpadł na pomysł modernizacji, przeniesienia lub budowy nowych linii w sposób nowoczesny i zgodny z obecnymi trendami. Tramwaje przeciskały się przez miasto wraz z samochodami, co znacznie spowalniało ich tempo jazdy. To, że u nas nie ma tramwajów to jest wina 70 lat zaniedbań i ciemnogrodu w gospodarce urbanistycznej miasta. Zygi F postawił tylko kropkę nad “i”.

Tram
Tram

Tramwaj ma pierwszeństwo przed samochodami. A spowalniali go tylko idioci w samochodach lub kretyni parkujący tak, że uniemożliwiali przejazd tramwaju. To nie wina tramwaju, to nie wina takiej a nie innej budowy linii. Wszędzie na świecie tramwaje dzielą ulice z samochodami, ale tylko w Gliwicach to był “problem”. Kropkę nad “i” postawili prostacy bez wyobraźni zakochani w dieslach.

Robert
Robert

Wszystko idzie tempem frankiewiczowskim. Dużo to tylko przed wyborami. Typowe działanie Koalicji Europejskiej i ludzi z nim związanych.

qwe
qwe

“To wszystko w otoczeniu kompozycji zieleni niskiej i wysokiej.”
Drzewa w betonowych donicach czy zieleń podobna do “skweru” nad DTŚ?

gliwice-dla-samochodów
gliwice-dla-samochodów

To jest miejsce na tramwaj, i tylko tramwaj z zielonym torowiskiem,
a nie kolejne parkingi w zabetonowanym mieście.
Gliwice staja się coraz gorszym miejscem do życia czy
odwiedzania, pełnym hałasu, z przejściami dla
pieszych które niemal wymagają przebiegania, żeby tylko
nie blokować samochodów.

Igo
Igo

Torowisko jest wydzielone tylko na Chorowskiej a co z resztą miasta? Gdzie tramwaj generuje i stoi w korkach tak samo jak autobus. Gdzie tu sens jego utrzymywania? Jak tory wpływają na zywotnosc ulic to widać jeszcze na fragmentach gdzie pozostaly stare tory. Na szczescie juz niewiele tego jest. Na łaczniku z Zabrzem gdzie jezdzi jeszcze tramwaj np na przecieciu z ulica Knurowską asfalt łatają regularnie to kilka meisiecy i ciage jezdzi się po grudach skruszonej ulicy. I tak zawsze było na Zabrskiej Jagiellonskiej i Zwyciestwa. O milionach zl ktorzy kazdy z kierowcow auta ładuje w naprawę zawieszenia już nie bede… Czytaj więcej »

Adrian
Adrian

Technologia budowy torowiska w jezdni znacznie się zmieniła na plus w ostatnich latach. Zobacz sobie jaki jest standard obecnie, jak to wygląda w innych miastach gdzie zostały wyremontowane torowiska.

Adrian
Adrian

Zastanawiam się jak na ten pomysł zareagowano w Tramwajach Śląskich. Torowisko w ciągu ul. Chorzowskiej należy jak się nie mylę nadal właśnie do Tramwajów Śląskich a nie do miasta. Ponadto torowisko to jest wydzielone więc nie da się go usunąć tak łatwo jak innych fragmentów przy okazji wymiany nawierzchni jezdni. Jeśli Tramwaje Śląskie myślą jeszcze o możliwości odbudowy w przyszłości (budowy częściowo w nowym śladzie) linii w Gliwicach to ten pas terenu wzdłuż ul. Chorzowskiej jest im nadal potrzebny. Póki co nieczynne torowisko można zamienić tanim kosztem np. w łąki kwietne żeby wizualnie ten teren jakoś wyglądał. Wracając do samej… Czytaj więcej »

Sebii
Sebii

Bo tutaj chodzi o to, aby tramwaj nigdy nie wrócił do Gliwic. To nic, że jezdnia na Chorzowskiej będzie dziurawa jak ser szwajcarski, i jadąc Chorzowską urwiesz zawieszenie, ale nie będziesz musiał patrzeć na wydzielone torowisko. Bo to ono jest winne dziurom w jezdni… Takie działania jak w Gliwicach robiono w latach 20 i do lat 70 XX wieku w Stanach i na zachodzie. Dziś liderem w przywracaniu tramwajów jest Francja a i w USA również przeproszono się z tramwajami. Jesteśmy ewenementem na skalę europejską, jeśli chodzi o likwidację tramwajów, w miastach europejskich z tramwajami jesteśmy pośmiewiskiem. Jesteśmy 90 lat… Czytaj więcej »

dzidek krępak
dzidek krępak

Taki paradoks: miasto które posiada własną zajezdnię tramwajową nie posiada linii tramwajowej.

rysiek
rysiek

dobrze że tego nie zrobią. Jest szansa na powrót tramwajów

Domi
Domi

I znowu się skończy sie na kolejnym przetargu

JAś
JAś

Co by znów to nie trwało tyle co remont Jagiellońskiej a o Zabrskiej zapomnieli

Mirka
Mirka

Musicie się spieszyć, bo jak już oddacie do użytku tężnię, to suweren będzie niezadowolony jadąc tam wypasionymi brykami po wertepach, a na koniec w parku się okaże, że musi parkować na krzewach i drzewach, bo parking jest za mały dla wszystkich chętnych z miasta i powiatu. Przy okazji, czy tężnia zostanie wyposażona w luksusową toaletę, jak w parku Chrobrego, czy suweren ma razem z psami nawozić okolicę?

Tom1983
Tom1983

Kiedyś psy nawozily i nikomu nie przeszkadzało ale arystokracja to takie słabe ludziska, że im to przeszkadza….

Krzysiek
Krzysiek

A może by tak reaktywowaćć linię tramwajową wzdłuż Chorzowskiej? Aż się prosi, żeby połączyć tramwaj do planowanego od lat centrum przesiadkowego.

drtyu
drtyu

Popieram. Głos rozsądku.

Adrian
Adrian

Takie rozwiązanie byłoby bardzo dobre i dawałoby możliwość dalszej rozbudowy sieci w przyszłości ale w mieście, gdzie władza ma “alergię” na tramwaje jest ono niestety mało realne.

ja234
ja234

Zasadzić drzewa, wywalić auteczka, postawić ławeczki.Do tego nie trzeba przetargów, miasto mogłoby to samo zrobić.Ale oczywiście nie da się.(1423)

JAś
JAś

Auta będą jeździć a Ty będziesz siedział i wąchał spaliny

wnerwiony
wnerwiony

Idąc tokiem rozumowania przy planach wobec Zwycięstwa i jej pojazdu alternatywnego, na odcinku Chorzowskiej pozostaje już tylko kolej hipersoniczną lub dok dla okrętu podwodnego wybudować.

mabape
mabape

Latarnie z Częstochowskiej wyciągnijcie. :) juz od 2017 stoją stare i nowe latarnie. Kto tam robi interesiki kto zawalił ?

Cliper
Cliper

Az czytać mi się nie chce tych bzdur!
Czy u nas w pl wszystko musi by tak skomplikowane i tak drogie?

Kowal
Kowal

Wyburzyc, zrownac z ziemia I wysiedlic do sosnowca tak samo jak blogoslawionego czeslawa, I cywilizowanych ludzi tam wpuscic,