Miasto rozważa budowę kolejnych wielopoziomowych parkingów. Jeden mógłby powstać w ścisłym centrum

Czy wielopoziomowe parkingi pomogą rozwiązać problem braku miejsc dla samochodów? Niebawem do użytku zostanie oddany największy taki obiekt w mieście, przy Instytucie Onkologii. Miasto bierze również pod uwagę powstanie kolejnych dwóch parkingów, w tym jednego w ścisłym centrum Gliwic.

 

Parking na terenie Instytutu Onkologii czeka już tylko na odbiory. Nie jest to oczywiście inwestycja miejska, jednak to pierwszy tak duży obiekt w naszym mieście – pomieści ponad 800 samochodów. W 2018 roku oddano w centrum Gliwic inny, znacznie mniejszy wielopoziomowy parking wybudowany z samorządowych środków – na zbiegu ulic Mikołowskiej i Dunikowskiego. Budynek ma trzy kondygnacje, na których mieszczą się łącznie 84 miejsca parkingowe.

W przyszłości mogą powstać kolejne dwa takie obiekty.

Pierwszy może znaleźć się w rejonie teatru. Niedawno zakończył się przetarg na wykonanie projektu dla zadania „Przebudowa skrzyżowania ul. Nowy Świat i Al. Sikornik przy Teatrze Miejskim”.

Z nazwy zamówienia niewiele co prawda wynika, jednak gdy wczytać się w dokumentację, wywnioskować można, że chodzi bardziej o uporządkowanie istniejących w tym rejonie miasta miejsc parkingowych, z uwzględnieniem możliwości przyszłego zlokalizowania tam parkingu wielopoziomowego. Sama organizacja ruchu na krzyżówce może, ale też wcale nie musi się zmienić.

W opisie znajduje się informacja o konieczności rozeznania możliwości lokalizacji parkingu wielopoziomowego, pod który ma być „zabezpieczone” na przyszłość miejsce. Projekt parkingu wielopoziomowego, branżowo, to projekt obiektu kubaturowego, dlatego nie uwzględniono go w projekcie zagospodarowania parkingu, który jest projektem drogowym – wyjaśniała niedawno Anna Gilner, dyrektor ZDM w Gliwicach, w odpowiedzi na nasze pytania.

Na dzień dzisiejszy nie posiadam wiedzy, czy będzie konieczność przebudowy skrzyżowania. Ma to określić właśnie ten projekt

– wyjaśnia Gilner, gdy pytamy o docelową organizację ruchu w tym miejscu.

Parking również nad DTŚ?

Miejsca postojowe utworzone między ul. Dubois a terenem parkingu GCH wartości dodanej w estetyce centrum miasta nie stanowią. Jest to kolejny betonowy plac zastawiony samochodami, a nagrzewający się w okresie letnim. Okazuje się, że i tu mógłby powstać wielopoziomowy obiekt mieszczący zapewne o wiele więcej miejsc, niż obecnie mamy tu dostępnych. Ale czy powstanie?
Politechnice Śląskiej zlecono ostatnio wykonanie ekspertyzy technicznej nośności ścian szczelinowych tunelu w ciągu DTŚ dla zadania pn. Budowa parkingu wielopoziomowego nad tunelem Drogowej Trasy Średnicowej.
Koszt tej ekspertyzy to ponad 141 tysięcy złotych. Umowę zawarto pod koniec lipca br. Efektów prac specjalistów należy się spodziewać w końcówce stycznia 2023 – wówczas przypada termin realizacji zlecenia.

(żms)
fot. 24GLIWICE/ŻMS

33 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
ktos
24/08/2022 05:21

Szczerze, to jak na tak nowy obiekt jak tunel DTŚ to myślałem, że dopuszczalna nośność ścian konstrukcji tunelu jest po prostu zawarta w dokumentacji tego tunelu żeby wiadomo było co nad nim można w przyszłości postawić. Taki luźny komentarz osoby nie związany z branżą budowlaną / architektoniczną.

Beton
24/08/2022 10:15
W odpowiedzi na  ktos

Masz rację. Tylko za wgląd do dokumentacji nie da się zapłacić 141 tysięcy.

PawPL
27/08/2022 22:11
W odpowiedzi na  ktos

Jeśli by na etapie projektowanie było przewidziane gdzie dokładnie przychodzą jakie obciążenia to by było w dokumentacji. Ale DTŚ nie miał za zadania budować parkingu wielopoziomowego, więc nikt tego nie zakładał.

Jan
24/08/2022 04:45

Może powstaną kolejne parkingi wielopoziomowe , przecież to powinno się dzieci , teraz tu w tej chwili .
Centrum przesiadkowe i dworzec PKP a parking ? Miasto tam powinno zbudować parking wielopoziomowy bo to idea centrum przesiadkowego . No ale lepiej zaczekać pare lat i odkryć koło na nowo .

Życie
24/08/2022 10:27
W odpowiedzi na  Jan

Chciejstwo parkingów kończy się przy wjazdowej bramie, kiedy trzeba zapłacić. CP nie jest dla kierowców samochodów, tylko dla podróżujących autobusem/pociągiem.

Marcus
24/08/2022 13:58
W odpowiedzi na  Życie

Szanowny/a zapomniał/a, że istnieją także inne środki podróżowania jak np. tramwaj ale o nim pisać nie będę bo to temat w Gliwicach tabu… ot spuścizna po Frankiewiczu.
Ale samochód i rower na parkingach przy CP w cywilizowanych miastach to standard.
Może warto wychylić trochę nosa za własne podwórko?
Bardzo zaściankowe się te Gliwice stały!
Smutno patrzyć, jeszcze trudniej porównywać…

Życie
24/08/2022 16:17
W odpowiedzi na  Marcus

Ten standard w Polsce wygląda jak w Katowicach albo w Opolu – parkingi widzę ogromne i za pieniądze ogromne, tylko, k…, aut i rowerów na nich nie widać.

Zonk
24/08/2022 07:07

Pamiętam wizualizacje tunelu DTŚ z pięknym wielopoziomowym parkingiem nad tymże tunelem i lekką zabudową handlowo-usługową po drugiej stronie Zwycięstwa. Jak oni wtedy mydlili oczy naiwnym frajerom! :)))

Heniek
24/08/2022 08:13

A może tak lepiej poprawić jakość komunikacji miejskiej w mieście i zachęcać ludzi żeby nie przyjeżdzali do miasta samochodami a nie budowanie kolejnuych parkingów bo nie ma już miejsca gdzie parkować

Helmut
24/08/2022 08:30
W odpowiedzi na  Heniek

Tak się robi na zachodzie. Ale my dojdziemy do tego punktu za jakieś 10-20 lat.

Malina
24/08/2022 09:30
W odpowiedzi na  Heniek

Ludzie ze wsi nie nawykli do zbiorkomu. Kiedyś furmakną lub traktorem do gs-u, a teraz samochodem do kiosku, restauracji, wszędzie.

KKK
24/08/2022 16:54
W odpowiedzi na  Heniek

Kosztowne, wielopoziomowe parkingi tylko częściowo rozwiążą problem z parkowaniem (bo część osób nie będzie chciała zapłacić albo są zbyt leniwe, żeby parkować w jednym miejscu i chodzić po okolicy), ale w ogóle nie rozwiąże problemu korków na ulicach, jedynie go pogłębi.

gliwicjus
24/08/2022 09:07

„Na dzień dzisiejszy nie posiadam wiedzy” – Nagroda Specjalna w konkursie językowym imienia Św. Biurokracego.

cezary
24/08/2022 18:02

A ile można przytulić przy takiej budowie. Gliwiccy urzędnicy już zacierają swoje lepkie łapki.

Perez
24/08/2022 08:41

Tak samo jak wtedy kiedy Gliwice zaczynaly budowac DTS powiem to samo, Powinny byc conajmniej 3-4 parkingi na wylocie z centrym. Polaczone z centrum za pomoca polaczenia autobusowego jadacego max. co 10 minut. To rozwiaze problem z korkami, miejscami parkingowymi etc.

PS. Parking ma kosztowac max 80zl MIESIECZNIE dla ludzi ktorzy dojezdzaja do Gliwic

Życie
24/08/2022 10:30
W odpowiedzi na  Perez

W takim bogatym mieście 80 zł/miesiąc to obraza i potwarz! Zacznijmy od 180 – cena biletu miesięcznego na wszystkie linie.

mieszkaniec
24/08/2022 09:48

Jak budowano DTS były głosy by to miejsce było przygotowane pod budowę biurowca wielopiętrowego by zapełnić „dziurę” w tkance miejskiej ładnie wkomponowanym budynkiem. Teraz by się przydało ……. a tak znając życie wykonawca optymalizując koszty na 100% wykonał „minimum minimorum” (jak powiadał mój wykładowca z PŚ) by tunel spełnił swoje oczekiwania jako tunel a nie jako fundament pod „schron przeciwatomowy” Czytając: https://www.24gliwice.pl/wiadomosci/parking-przy-onkologii-gotowy/ Nie jestem ekspertem ale mogę się założyć że NIE SPEŁNIAJĄ ŚCIANY nośności – skoro „”Do zmontowania było 1379 prefabrykatów, z których najcięższe ważyły niemal 16 ton”” – to tak jak by na raz na tunel wjechało 1379 TIRÓW… Czytaj więcej »

Jan
24/08/2022 08:33

A tak to jest znowu na co kasę wydać. Dokumentację muszą analizować naukowcy. Urzędnik przecież nie może
Pewnie trzeba się na tym znać :-}

Tomek
24/08/2022 13:32

Parking nad DTS do bym już w planach jak DTS budowali a teraz ktoś wpadł na ten sam pomysł tylko szkoda że tak późno.on tam miał powstać już dawno.. panie Frankiewicz.gdzie jest parking ja się pytam

treya50
24/08/2022 17:36

Urody miastu taki betonowy kloc to nie doda.

Adam
24/08/2022 22:13

A dlaczego na budowie obwodnicy nic sie nie dzieje od 2 lat? Dlaczego priorytetem jest wielomilionowy remont dawnej szkoły muzycznej a nie ocieplenia budynków miejskich. Po tej zimie miasto będzie eksmitować ludzi którzy nie płaca za ogrzewanie, bo mieszkają w starych nieocieplonych miejskich ruderach. Takie drogie remonty miejskich biur mogłyby poczekać, aż sie ten kryzys energetyczny skończy.

silverariel
24/08/2022 07:38

Lokalizacja trochę poza ścisłym centrum….jak dla mnie

oskar
24/08/2022 18:35

Eksperci z Politechniki Śląskiej? To sprzeczność sama w sobie. Tam nie ma żadnych ekspertów, co najwyżej grono nieudaczników życiowych, pokątnych pijaczyn, erotomanów i innych typów, którzy gdzie indziej nie znaleźliby żadnej pracy.

Piotr
26/08/2022 15:31
W odpowiedzi na  oskar

Mówisz na własnym przykładzie

kek
24/08/2022 23:42

Jeśli nośność się nie zgadza można uprzednio usunąć ok 2m piasku między stropem a parkingiem

Obserwując
24/08/2022 12:00

Tak,tak…parking nad deteśką.Urzędasy ledwo,ledwo ogarniają dbanie o stan techniczny,parking im się marzy…weźcie się puknijcie urzędasy.
Techniczni oczywiście walną się w obliczeniach,liczą,liczą te tensory naprężeń i doliczyć się nie umieją…do tego są programy komputerowe…no chyba,że techniczni liczą jak w latach 60 tych czyli na kalkulatorze….mogąliczyś do stycznia a nawet do lutego 2023r…

Zoltan
24/08/2022 21:05

Tylko o samochodach, rowerach piszą.
Może chociaż jakąś kaplicę tam postawić?
Nie obciążała by mocno konstrukcji tunelu.

Ampuła
24/08/2022 10:35

Chore utopie terroweryzmu nie przebijają się przez mur nieczułej obojętności Narodowego Funduszu Zdrowia, więc przy onkologii stanął parking dla samochodów. Co innego w mieście – tutaj komisarze kół terrowerystycznych nakażą urzędasom dogłębne wypróżnienie funduszy na budowę dziesięciu trzydziestokondygnacyjnych parkingów, każdy na 100 000 rowerów. Z obiektem przy onkologii będzie je łączyć tylko jedno: pomysł na koryto.

Piotr
24/08/2022 04:07

Chcesz mieszkać w mieście? Wybudujemy Ci blok na 10 pięter. Chcesz mieć 2 samochody? Wybudujemy Ci parking wielopoziomowy. Bloki z wielkiej płyty są pułapką dla demografii, Niemcy je zburzyli. Tam już nie muszą budować wielopoziomowych parkingów. Władza bywa miękka dla obywateli i dlatego realizuje politykę ciasnoty, zamiast jej zapobiegać. Tunelu DTŚ łatwo nie poszerzą, Zwycięstwa też nie, gdy samochodów przybędzie.

gargulec
24/08/2022 10:52
W odpowiedzi na  Piotr

A byłeś kiedyś w Niemczech? Bo ja tam widzę mnóstwo odnowionych blokowisk. Jak zresztą w każdym rozwiniętym kraju, nie da się nie budować bloków, bo gdzie pomieścisz tych wszystkich ludzi? Na ciągnących się na 20 km przedmieściach? Poza tym wbrew pozorom nie każdy chce mieć domek za miastem, mieszkanie w bloku jest wygodne i praktyczne. Inna kwestia to jakość mieszkań, ale to odrębny temat.

Przy okazji, nie ma potrzeby poszerzać ulic w śródmieściu, bo samochody będą z niego wyrzucane, po to są właśnie te wielopoziomowe parkingi.

marta
24/08/2022 14:36
W odpowiedzi na  gargulec

Odnowili bloki dla auslanderów z Azji, Afryki i Europy Wschodniej. Nawet dostawili im kontenery. Jeśli masz bilet na SBahn za 9 euro który chodzi co 15 min, to co za problem mieszkać na przedmieściach?

gargulec
25/08/2022 08:26
W odpowiedzi na  marta

Napisałem już, bo lubię mieszkać w mieście i mieć wszędzie blisko, a nie dojeżdżać za każdym razem jak będę potrzebował 10 kilo cukru.

Póki co mieszkamy w Polsce (przynajmniej ja) i pociągi co 15 minut to raczej marzenie futurologa :)

KKK
24/08/2022 17:01
W odpowiedzi na  Piotr

Akurat miasta niemieckie są całkiem zwarte. Z kolei polska moda ostatnich 20 lat to rozlane przedmieścia po kilka domków (każdy chce domek pod lasem), bez infrastruktury i usług, których nigdy nie uda się spiąć komunikacją miejską. Stąd coraz większe korki na drogach wlotowych do jakiegokolwiek polskiego miasta.