31 sierpnia 1998 roku rozpoczęto produkcję opla astry classic I generacji. Przez 20 kolejnych lat w gliwickim zakładzie produkowano jej kolejne modele, ale nie tylko.


Przeczytaj też:
Pierwsza część historii fabryki Opla w Gliwicach >
Trzecia część historii fabryki Opla w Gliwicach >

W 2005 roku fabryka wystartowała z montażem Zafiry B, czemu towarzyszyła największa rozbudowa zakładu, między innymi pod kątem technologicznych. W 2005 roku zakład opuściło prawie 169 tysięcy nowych aut.


Konstrukcja Zafiry B oparta była na bazie Astry. Na uwagę zasługuje kreacja deski rozdzielczej, która wygląda nowocześnie, oferuje wysoki poziom ergonomii i została wykonana z materiałów dobrej jakości. Geometryczne linie karoserii w zestawieniu z atrakcyjnymi akcentami stylistycznymi sprawiają, że karoseria wygląda sportowo.

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Auto posiada system Flex 7, który pozwala na schowanie w podłogę dwóch ostatnich siedzeń, nie powodując zmniejszenia pojemności bagażnika.[/perfectpullquote]

Model powstawał w gliwickiej fabryce od 12 września 2005 roku do 19 lipca 2010 roku, w tym czasie wyprodukowano 459 549 egzemplarzy.

5.09.2005 – Gliwice
GM Manufacturing Poand
Linia montazowa saochodu Opel Zafira
Fot: Irek Dorozanski

W 2007 roku wystartowała w Gliwicach produkcja Astry Classic 3. generacji. Zakończono natomiast produkcję Agili. Na rynku europejskim ten model Astry występował do tej pory jedynie w wersji hatchback i station wagon. Zakład w Gliwicach był jedynym w Europie, który produkował wersję sedan.

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Powstawała ona przy współpracy z fabryką Opla w Brazylii, skąd przywożone były między innymi elementy karoserii.[/perfectpullquote]

Europejska premiera Astry III sedan odbyła się na targach Motor Show w Stambule. Egzemplarz, który został tam pokazany powstał w fabryce w Gliwicach. Był to ogromny sukces zespołu, który zbudował prototyp. Auta w tej wersji powstawały z myślą o rynku wschodnim, przede wszystkim rosyjskim i tureckim, na których był niezwykle popularny.

Opel Astra Classic H to samochód klasy kompaktowej. W porównaniu do poprzedniego modelu sylwetka nowej Astry była bardziej dynamiczna i agresywna. W ofercie znajdowały się wersje hatchback, sedan, kombi coupe/kabriolet. Astra III sedan z numerem 1 zjechała z gliwickiej linii montażowej 22 sierpnia 2007 roku i była produkowana do 11 czerwca 2014 roku.

W 2009 roku zakończono produkcję Astry Classic 2. generacji i rozpoczęto produkcję Astry 4. generacji w wersji hatchback. 4 listopada z gliwickiej fabryki wyjechał pierwszy egzemplarz tego auta.

Opel Astra 4. generacji to samochód osoby klasy kompaktowej. Powstał na platformie podłogowej GM Delta II. W stylistyce nawiązywał do modelu Insignia. Auto zajęło trzecie miejsce w plebiscycie European Car of the Year w roku 2010. Model ten uznawany jest za niezwykle trwały, mający doskonałe właściwości jezdne. Posiada innowacyjne zawieszenie, które było używane także przez innych producentów przy produkcji samochodów klasy premium.

W 2010 roku zakład otrzymał wyróżnienie „Inwestora Roku” od Amerykańskiej Izby Handlowej. Zakończono w tym czasie produkcję Zafiry B oraz 3-drzwiowej Astry 3. generacji.

Rok później wystartowała produkcja 3-drzwiowej Astry GTC 4. generacji, nagrodzonej 5. gwiazdkami Euro NCAP oraz wyróżnionej za jakość w Raporcie awaryjności DEKRA 2012. To model powstający wyłącznie w Gliwicach. Montowany w latach 2012-2018 w liczbie 108 966 sztuk (z uwzględnieniem Astry OPC).

Zakład został wyróżniony tytułem „Tego, który zmienia polski przemysł” przez magazyn „Nowy Przemysł”, nagrodą studentów Politechniki Śląskiej dla najbardziej otwartej firmy, „Lidera Zrównoważonego Rozwoju” przez miesięcznik „Forbes” oraz nagrodą Ministra Środowiska za efektywne zarządzanie energią.

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Opel Astra GTC to rasowe sportowe coupé o nowoczesnej i atletycznej linii.[/perfectpullquote]

Postawna sylwetka zapewnia stabilność w zakrętach, a długi rozstaw osi pozwala płynnie jechać nawet po nierównej drodze. Posiada sportowe zawieszenie (przednie zawieszenie HiPerStrut) i nadwozie na granicy pomiędzy hatchbackiem i coupé.

(żms)/Opelpost.pl
fot. Opelpost.pl


Przeczytaj też:
Pierwsza część historii fabryki Opla w Gliwicach >
Trzecia część historii fabryki Opla w Gliwicach >