Propozycje GRR: ul. Zwycięstwa bez przelotowej jazdy, większa strefa ograniczonej dostępności dla aut

Obszar między ulicami Górnych i Dolnych Wałów wraz z ulicą Siemińskiego strefą ograniczonej dostępności dla samochodów, utworzenie dwóch nowych parków oraz powiększenie Parku Chrobrego – to niektóre z propozycji, jakie do UM wniosła Gliwicka Rada Rowerowa.

 
Wraz z końcem listopada upłynął termin składania wniosków do projektu Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gliwice. Swoje propozycje złożyło tam wspomniane stowarzyszenie GRR.

To jeden z najważniejszych aktów prawa miejscowego, dlatego ostatnie tygodnie poświęciliśmy na przygotowanie wniosków, które pozwolą uczynić nasze Gliwice miastem z większą liczbą rowerzystów i ilością zieleni oraz mniejszą liczbą samochodów. Łącznie złożyliśmy 12 takich wniosków – informuje Tomasz Herud, prezes stowarzyszenia.

Więcej rowerów

Najważniejsze z wniosków złożonych przez GRR dotyczyły spraw stricte rowerowych. Pierwszy z nich zawierał ogólne wytyczne dla ruch rowerowego, takie jak konieczność ustosunkowania się do problemu ruchu rowerowego w każdym planie miejscowym czy konieczność stosowania Standardów i Wytycznych Kształtowania Infrastruktury Rowerowej GZM.

Członkowie stowarzyszenia GRR wnieśli też propozycję przebiegu głównych tras rowerowych łączących wszystkie dzielnice ze sobą oraz miejscowościami ościennymi. Natomiast w ramach oddzielnego wniosku dodatkowo zaproponowali utworzenie kładki pieszo-rowerowej nad torami kolejowym w dzielnicy Baildona, tak aby lepiej zintegrować dwie części tej dzielnicy rozdzielone obszarem kolejowym.

Więcej zieleni

W celu lepszej ochrony miejskiej zieleni w mieście Rada zawnioskowała o powiększenie Parku Chrobrego o tereny przyległe (m.in. obszar po drugiej stronie Kłodnicy i za lodowiskiem oraz tzw. Łąkę Igrową). Aktualne studium dla tych terenów przewidywało zabudową usługową, produkcyjną, sportową lub drogową, choć póki co są to jeszcze tereny zielone.

Drugim zielonym pomysłem GRR było utworzenie Parku Południowego obejmującego niedoszłą ulicę Noworybnicką wraz z przyległościami.

Zaproponowaliśmy, aby teren ten w dominującej części przeznaczyć na ogólnodostępny park, a resztę na ogród społeczny oraz ogródki działkowe

– informuje Herud.

Trzecią zieloną propozycją rowerzystów było powstanie parku „Szyb Bojków” przy ul. Rzepakowej na wzór terenu przy zabytkowej wieży wyciągowej Szybu Prezydent w Chorzowie.

Rada zawnioskowała również o lepszą ochronę klinów napowietrzających, m.in. wzdłuż Kłodnicy czy planowanej al. Noworybnickiej.

Mniej samochodów

Żeby w Gliwicach żyło się lepiej, liczba samochodów musi zmaleć, dlatego część z naszych wniosków dotyczyła ograniczenia i uspokojenie ruchu samochodowego wewnątrz obwodnicy miejskiej – przekazuje prezes GRR.

Zaproponowaliśmy aby cały obszar ograniczony ulicą Dolnych Wałów i Górnych Wałów wraz z ul. Siemińskiego był Strefa Ograniczonej Dostępności dla samochodów, a ulicą Zwycięstwa nie było możliwości przelotowej jazdy samochodem

– dodaje.

Rada zaproponowała też utworzenie strefy uspokojonego ruchu samochodowego w znacznej części Śródmieścia oraz zachodniej części dzielnicy Politechnika. Celem zmniejszenia ruchu (szczególnie tranzytowego) w szeroko pojętym centrum GRR wnioskowała jeszcze o obniżenie klas części dróg oraz rezygnację z planowanych budów dróg (m.in. ul. Noworybnickiej, przedłużenia ul. Kopalnianej czy ul. Curie-Skłodowskiej).

(żms)/GRR.org.pl
Fot. Mosquidron

58 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Maria
01/12/2021 15:57

Niech najpierw GRR zajmie się edukacją wśród rowerzystów, nagminnie łamiących przepisy, przejeżdżających przez przejścia dla pieszych, jeżdżących po chodnikach czy wieczorem bez świateł

Batalion Parasol
01/12/2021 16:26
W odpowiedzi na  Maria

Jak drogi rowerowe są poszatkowane, a partia KdGZF uważa rower za niepotrzebną bzdurę, której w mieście nie powinno być (za to trzy pasy dla aut – proszę bardzo! Frankiewicz musi móc wszędzie wjechać, bo lubi jeździć samochodem) – to później rowerzyści łamią przepisy. bo mało który pamięta, gdzie droga rowerowa się zaczyna, gdzie kończy i którędy da się wjechać.

SS3
01/12/2021 21:38
W odpowiedzi na  Batalion Parasol

Da się wjechać? Często trzeba się teleportować.

PS: i nie zapominajmy, ze fr ance tak samo w 4 literach mają zbiorkom.

Beton
02/12/2021 07:17
W odpowiedzi na  Batalion Parasol

Nie powinno być usprawiedliwienia do łamania przepisów przez kogokolwiek, również rowerzystów. Dziwi jednak fakt, ze tak wielu cyklistów wykazuje na drogach wyraźne skłonności samobójcze, a jazda bez oświetlenia po zmierzchu to po prostu totalna głupota.

SS3
02/12/2021 18:42
W odpowiedzi na  Beton

To zacznijmy od urzędników odpowiedzialnych za produkcję drogowych bubli niezgodnych z wymaganiami technicznymi.

To fakt
08/12/2021 19:47
W odpowiedzi na  SS3

Patrz – przejścia dwuetapowe z tzw. “wyspą”

Dd
01/12/2021 17:58
W odpowiedzi na  Maria

Zapraszam Cie Mario na nocna wycieczkę rowerem jeżdżąc wzdłuż toszeckiej tarogorskiej i wielu innych ulic przepisowo ulica. Pożyczę ci światło. Weź swoje dzieci zobaczysz jak jest bezpiecznie, zastanowisz się następnym razem zanim coś napiszesz..

Andrzej
02/12/2021 00:20
W odpowiedzi na  Dd

Nie ma obowiązku czy potrzeby jazdy rowerem wieczorami czy nocami. Natomiast jest jednoznaczny obowiązek przestrzegania przez rowerzystów przepisów ruchu drogowego, a zwłaszcza zakazu jazdy rowerem po chodnikach ( z niewielkimi wyjątkami, o który wspomina kodeks ruchu drogowego). Na przykładzie innych śląskich miast to najwięcej w Gliwicach można zaobserwować jazdę rowerzystów po chodnikach. Proszę Straż Miejską i policje, aby bardziej skutecznie i konsekwentnie karała mandatami takich pseudorowerzystów nie przestrzegających przepisów ruchu drogowego!

sz
02/12/2021 11:23
W odpowiedzi na  Andrzej

cyt: “Nie ma obowiązku czy potrzeby jazdy rowerem wieczorami czy nocami”. to wlasnie pokazuje poziom myslenia w naszym miescie i kraju. To nawet trudno jest sensowanie komentowac. Widziales Andrzej nowoczesne miasta za zachodnia granica? Oczywiscie jezdzijmy samochodem, brukujmy miejsca parkingowe, wszedzie, zeby kazdy mogl stanac przed supermarketem, trujmy sie nawzajem i zlikwidujmy chodniki i zielence, po co jak nie mozna jezdzic po nich samochodem.

Andrzej
03/12/2021 10:11
W odpowiedzi na  sz

Ja tylko jednoznacznie stwierdziłem co na ten temat mówią przepisy ruchu drogowego. Chodniki są wyłącznie dla pieszych i oni mają tam bezwzględnie pierwszeństwo. Jazda rowerami po chodnikach jest stanowczo zabroniona. Rowerzyści mają swoje trasy rowerowe, a gdy ich brak to pozostają drogi, po których jeżdżą samochody. To tyle lub aż tyle.

Greg70
07/12/2021 14:56
W odpowiedzi na  Andrzej

Ja znam temat z obu punktów widzenia. Jadąc samochodem widzę co wyprawiają rowerzyści, przesiadając się na rower widzę jak “bezpieczna” jest jazda nim ulicami. Dlatego nie mam nic przeciwko temu żeby rowerzyści mogli jeździć chodnikami i to powinno być dopuszczone przepisami ruchu drogowego bo poprostu tak jest bezpieczniej. Oczywiście tam gdzie nie ma ścieżek rowerowych, a tych w naszym mieście i kraju jest jak na lekarstwo. Tylko szanujmy się nawzajem kierowcy-rowerzyści-piesi.

Last edited 1 miesiąc temu by Greg70
SS3
01/12/2021 21:36
W odpowiedzi na  Maria

Tak, tak rowerów na chodniku jest więcej niż samochodów i to rowerzyści parkują na albo bezpośrednio przed przejściami.
Tu chyba nie pomoże okulista… może lekarz od nóg?

Ad
01/12/2021 19:21

Każdy chciałby przeciągnąć na swoją stronę. Kierowcy samochodów widzieliby najlepiej dodatkowe pasy ruchu, rowerzyści bezkolizyjne ścieżki rowerowe, piesi szerokie i równe chodniki. Przybywa rowerzystów, rolkarzy, amatorów hulajnóg elektrycznych, ciężko wszystkich pogodzić. Sam korzystam z większości tych środków przemieszczania się i uważam, że rowerzyści powinni poruszać się po drogach publicznych a nie po chodnikach czy na siłę tworzonych dla nich ścieżkach. Jedyne prawo bytu mają ścieżki rowerowe wyodrębnione z części jezdni coś na wzór BUS-pasa, reszta to jeden wielki niewypał.

Batalion Parasol
01/12/2021 19:38
W odpowiedzi na  Ad

Na razie w dużej części Gliwic to kierowcy samochodów mają najlepiej. Reszta tak trochę z buta.

Ad
01/12/2021 21:27
W odpowiedzi na  Batalion Parasol

Właśnie, że ci “z buta” w godzinach szczytu w centrum miasta mają najlepiej.

SS3
02/12/2021 01:28
W odpowiedzi na  Ad

Przejdź sobie z Częstochowskiej lub Dworcowej do Biblioforum w ramach weryfikacji postawionej tezy.

SS3
01/12/2021 21:47
W odpowiedzi na  Ad

Nie wiem po co pieszym szerokie chodniki, chyba że w znaczeniu takie którymi da się chodzić a nie są ukradzione przez upośledzonych kierowców.
Już prędzej chodniki z szpalerem drzew i pasem zieleni.

PS: cud się stał (a może ktoś został kaleką), remontują chodnik między Lidlem a Biedronką/Netto.

Ad
01/12/2021 21:59
W odpowiedzi na  SS3

Właśnie w takim znaczeniu. Chodniki, nie pozastawiane przez samochody, nie okupowane przez rowerzystów, takie na których mogę się swobodnie wyminąć dwie kobitki z wózkami dziecięcymi…

SS3
02/12/2021 01:39
W odpowiedzi na  Ad

To że są rowerzyści zapominający (choć nie w takiej liczbie jak przedstawiają wybielający się na zasadzie uwasmurzinówbijo kierowcy czy stetryczali pieniacze nie odróżniający chodnika od CPR), że na chodniku są gościem to fakt i okupacja DDRów przez pieszych czy psiarzy tego nie usprawiedliwia, ale daleko temu do faktycznej okupacji przez samochody, okupacji która nawet jak ustąpi to pozostawia po sobie zniszczenia, wózki są i terenowe ale kobitki wola raczej butki na obcasie niż trepy.
No i nie zapominajmy o najmniej licznym lecz śmiertelnie groźnym zjawisku jeżdżenia samochodami po chodnikach…

lacrimal
01/12/2021 15:54

Tzw. ”aktywistom miejskim” naprawdę zależy na tym, aby ten obszar wymarł do końca. Nie zmusi się społeczeństwa do porzucenia samochodu na rzecz roweru lub komunikacji miejskiej, zwłaszcza tego drugiego. Przy obecnej siatce, bazującej jeszcze na WPK, nie wspominając o częstotliwości kursów, ciężko będzie zrealizować idee ”miasta zielonego i idealnego”. Kiedy ktoś ma do wyboru wsiąść w samochód i być w kwadrans w centrum, a iść na przystanek 10, do tego czekać na kurs kolejne 10 i jechać 20, to rachunek jest prosty.

Batalion Parasol
01/12/2021 16:22
W odpowiedzi na  lacrimal

Nie zmusi się, jak przez główne ulice w mieście nie będzie się dało przejść normalnie na nogach, bez ryzyka wpadnięcia pod samochód. Przecież obręb starego miasta (Górnych i Dolnych Wałów) nie nadaje się do natężonego ruchu samochodowego. Zabytkowe uliczki są wąskie. Odnoszę wrażenie, że co niektórzy nawet mieszkając na Ziemowita czy Zygmunta Starego, chętnie by dojeżdżali na dworzec samochodem, najlepiej przez Zwycięstwa i przez środek rynku, kto bogatemu zabroni.

Kamil
01/12/2021 17:11
W odpowiedzi na  lacrimal

Tzw “aktywista miejski” to współczesny synonim słowa idiota, tylko wskazujący na jeszcze większe upośledzenie umysłowe niż pierwotne określenie.

SS3
01/12/2021 21:41
W odpowiedzi na  lacrimal

Tak tak, najwięcej życia tętni na węzłach autostradowych którymi hojnie Gliwice obdzielono, za to rynek z najbardziej wytłumionym ruchem martwy i puściutki.
Skutki ćpania etyliny straszniejsze od alkoholizmu.

Miro
01/12/2021 18:28

Bredzenie jak to się ma do kultury jazdy po chodnikach np.ul Andersa,gdzie piesi są przeganiani przez rowerzystów a po drodze dla rowerów co prawda kuriozalnej nie jeżdżą

Batalion Parasol
01/12/2021 19:44
W odpowiedzi na  Miro

Pewnie jest kuriozalna, to nie jeżdżą.

helcia
02/12/2021 08:04

A ja nie jestem ani rowerzystą ani kierowcą. I mam w tych Gliwicach coraz gorzej. Coraz mniej zieleni, coraz więcej dróg (takich i takich), na światłach się czeka i czeka, sama zabudowa i beton. Gdzie te Gliwice “z tamtych lat”? A Ratusz z siebie BARDZO ZADOWOLONY

Booo
02/12/2021 09:31
W odpowiedzi na  helcia

Mieszkańcy chcą “centrum tętniące życiem” i bredzą “miasto musi się rozwijać”, to mamy centrum tętniącym życiem i rozwój. Niestety “rozwój” tak działa. Zwłaszcza gdy ten rozwój kreowany jest przez dyletantów.

SS3
02/12/2021 18:50
W odpowiedzi na  helcia

O ile z poświęcaniem zieleni zamiast św Przepustowości przy budowie DDRów racja to raczej ciężko o przykład umyślnych utrudnień dla pieszych przy okazji budowy infrastruktury rowerowej, za to przy drogowej pełno. No i inteligentna inaczej sygnalizacja to również zasługa wyłącznie drogowców.

Danus
01/12/2021 20:05

Gliwice miasto świateł KPINY co kawałek swiatla
A szpitala brak

Booo
02/12/2021 09:21
W odpowiedzi na  Danus

Bo zarząd “Gliwice Sp. z o.o.” postawił na masterplan, który zakłada, że rolę oświetlania miasta będą teraz pełnić sygnalizacje świetlne a typowe latarnie będą pełnić funkcję uzupełniającą i “ozdobną”.
Ale pociesz się, niebawem powieszą na tych pseudolatarniach świąteczne lampiony dające więcej światła niż same latarnie i jakoś przebiedujemy do wiosny.

Last edited 1 miesiąc temu by Booo
Grzegorz
02/12/2021 07:40

Gdybyśmy byli Kalifornią, podpisałbym się dwoma rękoma pod ograniczeniami ruchu samochodów. Ale nie można zapominać, że jednak w naszym klimacie pogoda nie zawsze sprzyja jeździe rowerem czy hulajnogą. Wyłączanie z ruchu ul. Zwycięstwa i inne tego typu pomysły uważam więc za zbyt daleko posunięte. Dochodzi jeszcze problem bezpiecznego zaparkowania roweru po dotarciu do celu, nawet w lecie. Samochód zamykam i tyle. Rower nawet przykuty 3-ma łańcuchami może zostać zniszczony czy skradziony – strzeżonych parkingów czy w ogóle parkingów rowerowych brak, a ściganie tego typu przestępstw czy wykroczeń jak umyślne uszkodzenie roweru to kpina. A co do ścieżek rowerowych w Gliwicach,… Czytaj więcej »

czas na rower
01/12/2021 16:10

Po analizie artykułu mam wrażenie że Prezes GRR wszystko widzi na zielono co może przesłanką na prawdopodobieństwo, ze ma zielono w głowie

Batalion Parasol
01/12/2021 16:29
W odpowiedzi na  czas na rower

Po analizie tego komentarza wnioskuję, że autor widzi na asfaltowo-betonowo i nie widzi problemu, że w mieście jest za mało zaplanowanych terenów zielonych.

czas na rower
01/12/2021 17:20
W odpowiedzi na  Batalion Parasol

Czerwony batalion o ile chciałbyś więcej zielonego to domagaj się zmiany przepisu w zakresie oznakowania dróg rowerowych bo w Polsce nawierzchnie ciągów rowerowych oznakować należy kolorem czerwonym , a w Dubaju oznacza się kolorem zielonym

Batalion Parasol
01/12/2021 19:44
W odpowiedzi na  czas na rower

Dubaj? To miejsce, gdzie buduje się wieżowce z szambem, opróżnianym potem przez biedotę? To ja podziękuję, nie chcę mieć z Dubajem nic wspólnego.

Danus
01/12/2021 20:08

Mnie tam rowerzystów z słuchawkami na uszach nie szkoda
i pieszych z telefonami

SS3
02/12/2021 01:52
W odpowiedzi na  Danus

No tak, bo kierowców wcale z telefonami nie ma.

silverariel
02/12/2021 07:32

Ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Nowy Świat jest szerokości chodnika, zwężonego teraz bardzo wyminięcie matki z wózkiem, ewentualnie z dzieckiem będzie trudne…wyrzucenie kupy psiej do kosza wymaga przekroczenia tejże ścieżki…ale się będzie działo na wiosnę…

Elżbieta
04/12/2021 07:27

Bezwzględnym priorytetem jest,aby pojawił się w Gliwicach
wspaniały ekologiczny środek transportu jakim jest : tramwaj cichy ,bezpieczny,
i wygodny dla pasażerów!
Bardzo za nim tęsknią mieszkańcy Gliwic,
okolicznych miast i ja też.
P.S.
Pozdrawiam.
Elżbieta

cfcf
01/12/2021 22:10

Całe Gliwice parkiem!

SS3
02/12/2021 01:51
W odpowiedzi na  cfcf

Pozostańmy może przy fachowym określeniu “miasto ogród”, zwłaszcza że ciasne umysły władzy po czwartej literze słowa “parkiem” dostają skrętu zwojów ;-)

Perez
02/12/2021 11:08

taaaaaaaaa, jakos tego nie kupuje. Za chwile sie okaze ze przy nowym parku postawia kolejny budynek z mieszkaniami za banke :D

prawda
02/12/2021 12:35

Przede wszystkim malo jest w Gliwicach sciezek rowerowych .Trudno nazwac sciezka rowerowa, ktora jest zrobiona z zuzla cieplowniczego lub niektore odcinki z kostki z faza.Odnosnie jazdy chodnikiem to przy braku sciezki rowerowej jezdze chodnikiem (tylko wolno nalezy jechac) z powodu bezpieczenstwa .Nie chce byc przejechany przez debili jezdzacych autami.
Debili w naszym spoleczenstwie nie brakuje zarowno samochodowych jak i rowerowych i innych co skutkuje licznymi wypadkami.

Blofeld
02/12/2021 14:32

Jakie idiotyczne pomysły kryją się jeszcze za hasłem: aby w Gliwicach żyło się lepiej?

Obserwując
03/12/2021 14:23
W odpowiedzi na  Blofeld

Grunt,że alteczkowcy mogą wszędzie wjechać pod drzwi.Resztę urzędasy olewają.Ot,taka przyszłość na wstecznym.

Kibic Piasta
02/12/2021 15:33

Ręce precz od ul. Zwycięstwa ! Nie dla kolejnego Woonerf-u !

kop
01/12/2021 21:47

Pomysł z szybem “Bojków” świetny, choć obawiam się, że władze miasta widzą tam raczej kolejną halę Panattoni.

Batalion Parasol
01/12/2021 16:16

MPZP dla Gliwic południowych, zwłaszcza dla osiedli Trynek, Sikornik, Wójtowa Wieś i Ligota Zabrska to jeden wielki dramat. W uproszczeniu ten plan, stworzony prawdopodobnie przez Zygmunta Frankiewicza i jego KdGZF, zakłada otoczenie tych osiedli wielkim pierścieniem stref przemysłowych i usługowych, do tego siecią dróg dojazdowych do tych przedsiębiorstw, bez żadnej zielonej strefy buforowej dla terenów mieszkalnych. Podobny pomysł był z Łabędami. Dla osiedla Trynek ma powstać “Park Południowy” czy też Aleja Noworybnicka – po prostu poprzez odebranie terenów ogródków dzierżawionych przez działkowców. Na tych terenach ma powstać ciąg pieszo-rowerowy, nieokreślony teren zielony plus zabudowa deweloperska.

ekoprzodownik
01/12/2021 17:33
W odpowiedzi na  Batalion Parasol

Czerwony batalion prowadzisz firmę? i ilu pracowników zatrudniasz na etacie? czy jesteś na garnuszku z budżetu ? (mało ważne czy stary czy młody) W zależności od wyniku odpowiedzi na w/w pytania inna jest ocena otaczającego środowiska

Batalion Parasol
01/12/2021 19:48
W odpowiedzi na  ekoprzodownik

Co to ma za znaczenie, czy ja prowadzę firmę, czy też nie? Niektóre typy działalności nie nadają się do prowadzenia przy czyichś domach, bo są uciążliwe i zawsze będą konflikty. Pewnie sam byś nie chciał mieszkać przy swojej firmie, gdyby to była np. fabryka części do aut 24/7.

SS3
01/12/2021 21:48
W odpowiedzi na  ekoprzodownik

Ty ilu zatrudniasz nie licząc byłych obywateli ZSRR?

Erffs
01/12/2021 18:20

Jestem pod ogromnie pozytywnym wrażeniem ile wartościowych dla miasta i mieszkańców wniosków złożyło GRR. Brawo i jeszcze raz brawo!

Obserwując
03/12/2021 14:20

Racja,trzeba wywalić ałteczka,przestrzeń miejska jest dla wszystkich rowerzystów,pieszych a nie tylko dla wożących się ałteczkami smrodzącymi,kopcącymi.

Ampuła
01/12/2021 17:41

Zostawcie urządzanie miasta osadnikom z Terytoriów Okupowanych przez Działkowców i radzieckim terrowerystom i sajgonistom. Ulica Zwycięstwa zarośnie chaszczami w oplocie drutu kolczastego krytego strzępami czarnej folii i karłowatymi budo-wiato-jurto-stajnio-chłodnio-ziemianko-pałaco-szopami z gruzu, złomu i paździerza. Dwa razy do roku przeciśnie się tamtędy przymusowo oficjalny “rajd” rowerowy, zwołany przez komisarzy radzieckich sajgonizmu terrowerystycznego. Symbioza kultu odrażającej brzydoty działkowskiej i ideologia nachalnego wstecznictwa terroweryzmu to realne zagrożenie dla centrum.

Batalion Parasol
01/12/2021 19:42
W odpowiedzi na  Ampuła

Tak, bo najlepiej miasto urządza KdGZF ze swoim uwielbieniem do betonu i aut. Może jeszcze jakaś strefa ekonomiczna w środku osiedla, by nawiązać do osiedli górniczych z XIX wieku. Nowoczesność w domu i zagrodzie.

SS3
02/12/2021 01:57
W odpowiedzi na  Batalion Parasol

No bez przesady, gdzie dzisiejszej patodeweloperce do osiedli fabrycznych które urządzano razem z zielenią i infrastrukturą publiczną. O tym, że jak na ówczesne standardy to była górna połówka a nie dno wygody nawet nie wspomnę.

dziad
01/12/2021 21:28

qydonic rowerystow. tylko auta. tak jak w Chorzowie w centrum etakade nam zrobcie i wiecej pasow i takich estetycznych rozwiazan jak teren z parkingiem i platanina asfaltu nad dts. To jest miasto klasa. A rowery i piesi do lasu., albo do innych miast i miasteczek zielonych i uspokojonych. Nie mozna sie cofac wszedzie asfalt inrznac drzewa rowno
pozdrawiam rade miejska

KT
02/12/2021 18:19
W odpowiedzi na  dziad

Ten moment, kiedy nie wiesz czy to ironia czy ktoś tak na serio pisze… bo na pewnych forach motoryzacyjnych ludziom naprawdę takie rzeczy przychodzą do głowy.