Propozycje GRR: ul. Zwycięstwa bez przelotowej jazdy, większa strefa ograniczonej dostępności dla aut

Obszar między ulicami Górnych i Dolnych Wałów wraz z ulicą Siemińskiego strefą ograniczonej dostępności dla samochodów, utworzenie dwóch nowych parków oraz powiększenie Parku Chrobrego – to niektóre z propozycji, jakie do UM wniosła Gliwicka Rada Rowerowa.

 
Wraz z końcem listopada upłynął termin składania wniosków do projektu Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gliwice. Swoje propozycje złożyło tam wspomniane stowarzyszenie GRR.

To jeden z najważniejszych aktów prawa miejscowego, dlatego ostatnie tygodnie poświęciliśmy na przygotowanie wniosków, które pozwolą uczynić nasze Gliwice miastem z większą liczbą rowerzystów i ilością zieleni oraz mniejszą liczbą samochodów. Łącznie złożyliśmy 12 takich wniosków – informuje Tomasz Herud, prezes stowarzyszenia.


Więcej rowerów

Najważniejsze z wniosków złożonych przez GRR dotyczyły spraw stricte rowerowych. Pierwszy z nich zawierał ogólne wytyczne dla ruch rowerowego, takie jak konieczność ustosunkowania się do problemu ruchu rowerowego w każdym planie miejscowym czy konieczność stosowania Standardów i Wytycznych Kształtowania Infrastruktury Rowerowej GZM.

Członkowie stowarzyszenia GRR wnieśli też propozycję przebiegu głównych tras rowerowych łączących wszystkie dzielnice ze sobą oraz miejscowościami ościennymi. Natomiast w ramach oddzielnego wniosku dodatkowo zaproponowali utworzenie kładki pieszo-rowerowej nad torami kolejowym w dzielnicy Baildona, tak aby lepiej zintegrować dwie części tej dzielnicy rozdzielone obszarem kolejowym.

Więcej zieleni

W celu lepszej ochrony miejskiej zieleni w mieście Rada zawnioskowała o powiększenie Parku Chrobrego o tereny przyległe (m.in. obszar po drugiej stronie Kłodnicy i za lodowiskiem oraz tzw. Łąkę Igrową). Aktualne studium dla tych terenów przewidywało zabudową usługową, produkcyjną, sportową lub drogową, choć póki co są to jeszcze tereny zielone.

Drugim zielonym pomysłem GRR było utworzenie Parku Południowego obejmującego niedoszłą ulicę Noworybnicką wraz z przyległościami.

Zaproponowaliśmy, aby teren ten w dominującej części przeznaczyć na ogólnodostępny park, a resztę na ogród społeczny oraz ogródki działkowe

– informuje Herud.

Trzecią zieloną propozycją rowerzystów było powstanie parku „Szyb Bojków” przy ul. Rzepakowej na wzór terenu przy zabytkowej wieży wyciągowej Szybu Prezydent w Chorzowie.

Rada zawnioskowała również o lepszą ochronę klinów napowietrzających, m.in. wzdłuż Kłodnicy czy planowanej al. Noworybnickiej.

Mniej samochodów

Żeby w Gliwicach żyło się lepiej, liczba samochodów musi zmaleć, dlatego część z naszych wniosków dotyczyła ograniczenia i uspokojenie ruchu samochodowego wewnątrz obwodnicy miejskiej – przekazuje prezes GRR.

Zaproponowaliśmy aby cały obszar ograniczony ulicą Dolnych Wałów i Górnych Wałów wraz z ul. Siemińskiego był Strefa Ograniczonej Dostępności dla samochodów, a ulicą Zwycięstwa nie było możliwości przelotowej jazdy samochodem

– dodaje.

Rada zaproponowała też utworzenie strefy uspokojonego ruchu samochodowego w znacznej części Śródmieścia oraz zachodniej części dzielnicy Politechnika. Celem zmniejszenia ruchu (szczególnie tranzytowego) w szeroko pojętym centrum GRR wnioskowała jeszcze o obniżenie klas części dróg oraz rezygnację z planowanych budów dróg (m.in. ul. Noworybnickiej, przedłużenia ul. Kopalnianej czy ul. Curie-Skłodowskiej).

(żms)/GRR.org.pl
Fot. Mosquidron