Przebudowa lotniska dużo droższa niż planowano. Realizacją zajmie się miejska spółka

Rozstrzygnięto przetarg na przebudowę gliwickiego lotniska, którą wykona Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów w Gliwicach. Finał prac zaplanowano na koniec przyszłego roku.

Inwestycja jest finansowana przez Miasto, a realizowana przez miejską spółkę Górnośląską Agencję Przedsiębiorczości i Rozwoju (GAPR). Również wyłoniony w przetargu PRUiM należy do spółek komunalnych z większościowym udziałem Miasta Gliwice.

– Rynek budowlany jest trudny w tym roku, ceny robót poważnie wzrosły. Do pierwszego przetargu nikt się nie zgłosił. Postępowanie udało się rozstrzygnąć dopiero na początku września. Niestety w stosunku do założonego budżetu koszty są większe o 10 mln złotych

– komentuje cytowany na łamach oficjalnej strony miasta Bogdan Traczyk, prezes GAPR.

Modernizacja lotniska zakłada budowę utwardzonego pasa startowego o długości 900 metrów, drogi kołowania, płyty postojowej i kontenerowej stacji paliw, a także wybudowanie parkingów i dróg dojazdowych. Obecnie na lotnisku znajdują się jedynie trawiaste pasy startowe.

Głównym celem przedsięwzięcia jest zmiana jego charakteru – z obecnego, czysto sportowego na biznesowy, który pozwoli na obsługę małego ruchu cargo, czyli w praktyce np. małych awionetek.

Wedle pierwszych informacji, koszt całej inwestycji szacowano w granicach 18 mln złotych (GAPR otrzymał te środki od Miasta w zamian za udziały spółki). Po wspomnianych przez prezesa Traczyka zmianach ta kwota jednak znacznie wzrośnie – do ok. 28 mln złotych.

Gliwicki PRUiM to spółka, która ma w swoim CV szereg dużych inwestycji i mniejszych remontów na terenie miasta. Biorąc pod uwagę tylko postępowania przetargowe ogłoszone przez gliwicki Zarząd Dróg Miejskich, PRUiM wygrał 12 na 16 postępowań w latach 2015-2018. Wśród nich była m.in. rozbudowa ul. Radiowej, budowa ronda na skrzyżowaniu ul. Kosów, Czapli, Jaskółczej, budowa ronda na skrzyżowaniu ul. Kozielskiej, Wyczółkowskiego i Kresowej czy rozbudowa układu drogowego ul. Kujawskiej, Akademickiej i Panewnickiej.

O spółce zrobiło się głośno przed czterema laty, kiedy w wyniku działań Najwyższej Izby Kontroli w Gliwicach, w stosunku do spółek PRUIM i PRUIM-Mosty wydana została ocena negatywna. Kontrolerzy NIK dopatrzyli się w funkcjonowaniu spółek m.in. naruszenia ustawy o gospodarce komunalnej, naruszenia ustawy o samorządzie gminnym, a także niestosowanie ustawy o prawie zamówień publicznych. Gliwiccy urzędnicy nie zgodzili się wówczas z oceną kontroli, zarzucając jej m.in. inspirację polityczną (kontrola przeprowadzono została niedługo przed wyborami samorządowymi).

Michał Szewczyk

od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
Beton
Beton

Kolejne NASZE 28 milionów wydane zostanie nie tam, gdzie potrzeba. Proszę o zgłaszanie się w komentarzach tych osób, które będą z tych atrakcji korzystać. Chyba wszyscy mają świadomość, że to pociągnie za sobą kolejne “inwestycje”. Będzie trzeba stworzyć przestrzeń dla pasażerów, zaplecze techniczne, kupić nowy radar itp. Kasa będzie leciała jeszcze przez wiele lat. Czy ktoś oszacował opłacalność i stopę zwrotu tych wydatków ? NIKT, bo to jest kolesiowskie zaspokajanie fanaberii kilku osób, którym znudziło się lądowanie na trawie. Miejską spółkę PRUiM można za te pieniądze było zaangażować do wielu innych bardziej przydatnych dla mieszkańców miasta prac. Za te pieniądze… Czytaj więcej »

ers
ers

Tak naprawdę to lotnisko jest wyłącznie dla biznesmenów ze strefy, których miłościwie panujący ZF kocha ponad wszystko. Miasto to dla niego jedna wielka firma, która ma przynosić zyski. Mieszkańcy ze swoim okazjonalnym marudzeniem tylko przeszkadzają.

Joe
Joe

Nie wierzę, że chociaż jedna osoba doleci tam awionetką z uwagi na oszczędność czasu. (I niby skąd? z Rzeszowa? Z Radomia? Niedaleko są Pyrzoowice z lotami do całej Europy) A jeśli nawet byłoby takich osób 100 to proszę – zrzutka po 280 tys. na głowę i można sfinansować remont lotniska.

Joe
Joe

No chyba że lotnisko jest potrzebne naszym braciom z usraela, żeby w razie czego wojska okupacyjne mogły wygodnie wylądować – wtedy to co innego.

co ja pacze
co ja pacze

Moim zdaniem chodzi o podtrzymanie sensu istnienia formacji zwanej PRUIM

Imiu
Imiu

Tak, takie BMW na Pszczyńskiej obok Europy Centralnej ma nawet swój oznaczony, odgrodzony teren do lądowania helikopterem, pewnie okoliczni ByznesMany też z niego korzystają.
Franca wie co robi, bo robi to dla siebie od 25 lat i jeszcze 5 lat a później to jego błogosławieni następcy będą:-/

Beton
Beton

BMW ma, bo właściciel tej firmy posiada śmigłowiec i z niego korzysta.

Master of Klaster
Master of Klaster

Rozbudowa dróg – czytaj poseł Budka, 4 na liście najbardziej rozlatanych i jeden z ostatnich biorących udział w głosowaniach posłów, chce mieć spec drogę z chałupy na lotnisko. Teraz to dopiero sobie polatają z Golbik i Kobylińskim.

Telewizor3
Telewizor3

Nawet nie wyobrażacie sobie, jaką Miasto, spółki spółek i spółeczek robią kasę . Arena a teraz Lotnisko ,to wszystko są ustawki i kolesiostwo . Grube miliony wyciekają z gminnej kasy! Roszady w poprzednich Zarządach Aeroklubu tylko po to, by sprzedać ponad połowę lotniska do miasta, a potem wybudować pod siebie za Wasze pieniądze kompletnie niepotrzebne inwestycje . Pan T. jest wybitnymi ekonomistą wyspecjalizowany w wyprowadzaniu pieniędzy z miasta ,ludzie zobaczcie co się dzieje ! Kiedyś może powstanie kolejna komisja śledcza w tej sprawie, ale będzie za późno !. Zamiast miasto wspierać wybitnych sportowców Aeroklubu Gliwickiego, którzy mają osiągnięcia na arenie… Czytaj więcej »

stork
stork

Za duzo naogladales sie telewizji publicznej i pomyliles dyscypliny. Wybitni sportowcy z aeroklubu, ktorzy maja osiagniecia na arenie swiatowej…buhahahahaaaa

JaJko
JaJko

Pragnę zapytać, chociaż to pytanie retoryczne bardziej. Czy kogoś to jeszcze dziwi, że w tym mieście będzie drożej, niż planowano? I jak zwykle wygrała miejska spółka PRiUM?
A termin zakończenia inwestycji z końca przyszłego roku można już śmiało przesunąć o rok dalej znając tempo prac owej spółki.

Blee
Blee

Pewnie znajdą niewykazane na starych mapach podziemne instalacje wodne, kanalizacyjne, elektryczne i teletechniczne, co podniesie koszty i wydłuży czas realizacji. A poza tym: w pól roku po zakończeniu gwarancji pozapada się połowa studzienek, po roku kolejne 50% z pozostałych

Imiu
Imiu

nie dziwota, w prawie całej PL przetargi są ustawiane pod konkretne osoby, firmy itd…Koleżanka chcąc wygrać przetarg musiała 5x udowadniać i być sprawdzana czy jest wstanie podołać przedsięwzięciu, opiewało ono na skromne 50 000 PLN a co tu mówić o melonach XX XXX XXX PLNów…Przekręt kręci przekręt a miasto, ludzie się na to zgadzają:-(

Telewizor3
Telewizor3

Nawet nie wyobrażacie sobie, jaką Miasto, spółki spółek i spółeczek robią kasę . Arena a teraz Lotnisko ,to wszystko są ustawki i kolesiostwo . Grube miliony wyciekają z gminnej kasy! Roszady w poprzednich Zarządach Aeroklubu tylko po to, by sprzedać ponad połowę lotniska do miasta, a potem wybudować pod siebie za Wasze pieniądze kompletnie niepotrzebne inwestycje . Pan T. jest wybitnymi ekonomistą wyspecjalizowany w wyprowadzaniu pieniędzy z miasta ,ludzie zobaczcie co się dzieje ! Kiedyś może powstanie kolejna komisja śledcza w tej sprawie, ale będzie za późno !. Zamiast miasto wspierać wybitnych sportowców Aeroklubu Gliwickiego, którzy mają osiągnięcia na arenie… Czytaj więcej »

Grisza
Grisza

Szkoda, że miasto zainteresowało się tylko połową lotniska, a drugą połowę zostawiło w łapach aerokliki z aeroklubu.

krzysztof
krzysztof

Może wreszcie gliwiczanie się obudzą z letargu przejrzą na oczy i rozliczą ekipę frankiewicza za niszczycielską działalność

Urko
Urko

Tytuł tego artykułu powinien brzmieć : “Przebudowa lotniska dużo droższa niż planowano DLATEGO, że realizacją zajmie się miejska spółka “:-)

Luks
Luks

W tym przypadku władze nie mają problemu z podniesieniem kosztów i to rekordowo o 1/3!!! Inaczej niż w sprawie centrum przesiadkowego, dróg rowerowych i wielu odrzucanych przez urząd propozycji mieszkańców w tzw. Budżecie Obywatelskim. Pan poseł Budka znowu będzie miał okazję do chwalenia prezydenta Frankiewicza…
PRUiM ma na koncie wiele spapranych i przeciągających się robót. Oby z pasem startowym nie skończyło się tak jak z gliwicko-zabrzańskim odcinkiem DTŚ, bo koszt tej fanaberii wzrośnie o kolejne kilkadziesiąt mln.

pok
pok

Na osiedlu Obrońców Pokoju przez ponad pół roku nie rozstrzygnięto przetargu na budowę nowej przychodni, bo prezydent nie zgodził się na zwiększenie budżetu o 200 tys. zł.
Obecnie przychodnia na osiedlu ma siedzibę w przedszkolu, jednak ze względu na “reformę edukacji” przedszkole zaczęło odczuwać niedostatek miejsca. Niestety przedszkolaki zaczekają aż do jesieni 2019 – do tego czasu część z nich będzie musiała się uczyć w szkole ze starszymi dziećmi.
No ale trzeba było poskąpić 200 tys. zł…

MariannaA
MariannaA

Może sprzeda świeżo nabyty pojazd służbowy i dorzuci do puli?

Veritas
Veritas

@ pok 300 tys. to chyba standardowe coroczne “co łaska” na kościelną tacę, które Frankiewicz wypłaca bez ociągania. Skoro teraz jest sojusz tronu i ołtarza, to może parafia by pomogła. Księża przecież bardzo lubią dzieci i chętnie pomogą.

asdf
asdf

Jaki sojusz? Frankiewicz ma poparcie PO i Nowoczesnej, które z kościołem katolickim mają niewiele wspólnego.

Pensylwania
Pensylwania

Kpisz. Miasto co roku łoży na kościelną tacę setki tysięcy a prezydent chodzi z biskupem pod rękę i wypłaca za święcenia każdej inwestycji. Potem proboszczowie wychwalają Frankiewicza pod niebiosa. Jeszcze nie było w Katolsce rządu i burmistrza, który powiedziałby pedofilom z krzyżami, żeby poszli po kasę do swojego Pana. Ale to się kiedyś zmieni, pedofilski wrzód pęknie też w Polsce i to będzie koniec tej mafii w Europie. Wierni zostaną z rozdziawionymi gębami i uświadomionym śmiertelnym grzechem współzbrodni i jej zaniechania.

Maszyneria
Maszyneria

Chodzę do Kościoła co tydzień i jeszcze nie słyszałem żeby ktoś chwalił Frankiewicza. Proponuję najpierw spróbować poznać Kościół a potem krytykować ;)

Spotlight (2015)
Spotlight (2015)

Jasne, bilbord wyborczy Frankiewicza na terenie kościoła w Łabędach sam się postawił, czy to była boska interwencja? Widać, że jak wierny, to ciemny. Dzięki takim wiernym pedofile w sutannach są bezkarni. Do czasu.

Fiku Miku
Fiku Miku

@Fuks. A jakże, Pan Borys Budka będzie chwalił prezydenta Frankiewicza, wszak drogę pod jego dom wybudował.

MariannaA
MariannaA

O tym ewenemencie ćwierkają wróble z dzielnic Ostroppa i Richtersdorf.

Analityk
Analityk

Uważam ,że nasze pieniądze należy wydawać na inwestycje służące ogółowi nie zaś grupce biznesmenów latających awionetkami. Takie lotnisko jest w odległości 20 km na Muchowcu. Za daleko ? Chcą mieć w Gliwicach niech budowę finansują sami

Cookie Monster
Cookie Monster

Sredni koszt budowy autostrady to kolo 10 mln EURO/km. Kwota 18 mln PLN (4,2 mln Euro) była chyba mocno niedoszacowana. Wiem ze pas jest trochę tanszy nia autostrada, ale zdrugiej strony przy budowie autostrady buduje się więcej niż 1 km co obniza koszt. Tak ze pewnie na zamknieciu inwestycji wyjdzie 50 mln PLN

Mariusz
Mariusz

Kolejna budowa jaśnie Pana Frankiewicza – poco ,kolejna bzdura !

mieszkaniec 1966
mieszkaniec 1966

ile razy jeszcze mieszkańcy muszą dostać po dooopie aby zrozumieć że frankiewicz to układy kolesiostwo koteria cwaniactwo itd….kiedy usuniecie taką zbędną władzę z Gliwic.

ja234
ja234

Chyba mieszkańcy lubią dostawać po doooopie.
Im bardziej są dojeni z kasy tym bardziej są zadowoleni. Cwaniakowanie ich nie rusza.
Nikogo nie usuną, zygmunt, niestety, wygra.Pytanie czy w pierwszej turze czy drugiej.

...
...

A jakże. Nie ma to jak wymyślać na siłę głupie inwestycje żeby miejskie spółki miały zajęcie

ja234
ja234

A to ci pech…będzie drożej. Oczywiście nie stanowi to przeszkody, kasa zostanie wywalona a właściwie przemieszczona z konta miejskiego na konto miejskie…
Lotnisko dla garstki biznesmenów…niech się auteczkami wożą…
Kolejny glajwicki bezsens.

zez
zez

Jadżka buduje nam lotnisko.I to calkiem blisko. Jadzka bez zebranej dokumentacji nic nie poradzi. Ale tu latając z Kubitem na dronie cos poradzi…………………….DLACZEGO MIASTO (MY) MA BUDOWAĆ LOTNISKO DLA wAJDY I KILKU BIZNESMENÓW GLIWICKICH

Fiku Miku
Fiku Miku

@zez. Żeby szybko mogli uciec do Izraela albo na Mauritius.

...
...

Bo może

Observer
Observer

Coraz bardziej groteskowe stają się te Gliwice pod rządami lokalnego króla ZF. Coraz więcej osób wieje stąd, bo szukają naprawdę dobrego życia a nie finansowania ze swoich podatków fanaberii miejskiego wodza. Ulice coraz bardziej puste…

oko
oko

Zajmie się miejska spółka ? Po wyborach raczej nie. Będą siedzieć na czele z prokurentem przekrętem. Jeśli nie będą poszukiwali pracy na kopalniach w Donbasie.

Michal
Michal

…To jest MIS na miare nasazych mozliwosci…

Bojkow/Trynek
Bojkow/Trynek

…..a odzszkodowania z ciagly halas, brak możliwości odpoczynku po pracy, smrod z wysypiska , ciagly szum z autostrad.
TO NIE JEST MISATO DLA MIESZKANCOW. DLA MIESZKANCOW TO UTRUDNIENIA I CIAGLY STRES. IDA WYBORY….

Alex
Alex

Głównym celem przedsięwzięcia jest zmiana jego charakteru – z obecnego, czysto sportowego na biznesowy, który pozwoli na obsługę małego ruchu cargo, czyli w praktyce np. małych awionetek. Gwoli ścisłości – w latach 80-tych ubiegłego wieku lotnisko przyjmowało całą gamę samolotów i śmigłowców. Były wśród nich samoloty Mewa M-20 (“klon” Piper Seneca), Let L-200 Morava, Turbolet, An-28, śmigłowce Mi-2, Mi-8. Na stałe stacjonowały dwa “komercyjne” Antki (An-2): jeden pasażerski-transportowy (latał z logo Bumaru), drugi rolniczy, należący do ZUA. Stąd taka refleksja: możliwości są – sporo maszyn może lądować na podłożu trawiastym – jednak wykorzystanie i zainteresowanie jest niewielkie w porównaniu do… Czytaj więcej »

Franz
Franz

Z maszyn które wymieniłeś niewielka ich cześć stoi obecnie w muzeach, reszta lata temu poszła na złom, a lata 80-te od dawna są już tylko historią.
“Sporo maszyn może lądować na podłożu trawiastym – jednak wykorzystanie i zainteresowanie jest niewielkie w porównaniu do tego z lat 80-tych”. Powiedz zatem po co aeroklubowi teren tak wielki jak osiedle Sikornik? Co w aeroklubie dzieje się tak bardzo istotnego z punktu widzenia mieszkańców miasta? Ilu członków ma aeroklub w Gliwicach? Kto to utrzymuje?

kanalia52
kanalia52

Rodzina królika na swoim.

Trzcina
Trzcina

W Gliwicach wszystko ostatnio jest dużo droższe niż przewidywano … mało tego, często droższe niż podobne inwestycje w krajach Europy Zachodniej (z pewnego źródła). Może czas zacząć zadawać sobie pytania … ?

I przede wszystkim doszkolić tych, którzy przewidują !

Pucio
Pucio

Jeżeli PRUiM zrobi ten pas startowy tak jak Panewnicką albo DTŚ on styku Zabrza i Gliwic, to obawiam się, że żaden samolot na tym nie wyląduje.

MariannaA
MariannaA

DTŚ to nie PRUiM.

Kot z obrazka
Kot z obrazka

Pruim spaprał do spółki z Eurovią

KAROL
KAROL

Dokładnie było tak, że Eurovia wygrała kontrakt, a orły z PRUiM spartaczyły robotę. Do dziś nie dowiedzieliśmy się ile gliwicki podatnik zapłacił za tę fuszerę.

obiektywny
obiektywny

PRUiM byl wykazany w dokumentach, ale nie wykonywał zadnych robót na DTś. prosze dokładnie zaponzac sie z dokumentacja realizacyjna a nie osadzac

Tomcio Paluch
Tomcio Paluch

Nie wiem jak gdzie indziej ale w ZDM Gliwice przetargi są przeprowadzone w procedurze otwartej jako przetarg nieograniczony. Może wystartować każdy kto spełnia wymagania. Warunki wymagane w przetargu spełnia wiele firm na naszym rynku. ZDM nie może nic poradzić na to że zdarza się w przetargu jedna oferta. Rynek w ostatnich latach bardzo się zmienił. Teraz to wykonawcy dyktują warunki. Natomiast w przetargach w których jest konkurencja firma PRUiM jest konkurencyjna między innymi z racji położenia. Nikt tu nikomu nie zleca robót “pod stolikiem” a wszystkie dokumenty są jawne. Przetarg nieograniczony to procedura w której może wystartować każdy.

co ja pacze
co ja pacze

a wymyślanie inwestycji z doopy ?

asdf
asdf

Oczywiście, że każdy może startować w takim przetargu. Również Ty i ja. Tyle że nie każdy może go wygrać.

To są przetargi tego samego typu co w KZK GOP: https://www.24gliwice.pl/wiadomosci/czerwona-kartka-dla-kzk-gop-na-lewych-przetargach-mial-korzystac-pkm-gliwice/

bobi
bobi

A moze jakis kosmodrom wybudowac ,przyszlosc jest tam

next
next

Proponuję aby drogę wykonała ta firma, która budowała cudowną DTŚ, która po roku trzeba było zamknąć … :) Bedzie 10 milionów drożej po czym po otwarciu nastąpi zamknięcie bo trzeba będzie remontować i znowu sie wszyscy obłowią….
Mam nadzieję ze rowniez szacowni purpuraci z jego eminencjami obwieszone zlotem beda blogoslawic owa budowe? Czy kamien wegielny juz jest poswiecony????

SwS
SwS

Nowe drogi dojazdowe? A po co, a dokąd?

Ciekawy
Ciekawy

Czy właścicielem działek niezbędnych do wydłużenia pasa jest radny Kubit ? Tylko pytam.