Przebudowa lotniska dużo droższa niż planowano. Realizacją zajmie się miejska spółka

Rozstrzygnięto przetarg na przebudowę gliwickiego lotniska, którą wykona Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów w Gliwicach. Finał prac zaplanowano na koniec przyszłego roku.

Inwestycja jest finansowana przez Miasto, a realizowana przez miejską spółkę Górnośląską Agencję Przedsiębiorczości i Rozwoju (GAPR). Również wyłoniony w przetargu PRUiM należy do spółek komunalnych z większościowym udziałem Miasta Gliwice.

– Rynek budowlany jest trudny w tym roku, ceny robót poważnie wzrosły. Do pierwszego przetargu nikt się nie zgłosił. Postępowanie udało się rozstrzygnąć dopiero na początku września. Niestety w stosunku do założonego budżetu koszty są większe o 10 mln złotych

– komentuje cytowany na łamach oficjalnej strony miasta Bogdan Traczyk, prezes GAPR.


Modernizacja lotniska zakłada budowę utwardzonego pasa startowego o długości 900 metrów, drogi kołowania, płyty postojowej i kontenerowej stacji paliw, a także wybudowanie parkingów i dróg dojazdowych. Obecnie na lotnisku znajdują się jedynie trawiaste pasy startowe. [perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Głównym celem przedsięwzięcia jest zmiana jego charakteru – z obecnego, czysto sportowego na biznesowy, który pozwoli na obsługę małego ruchu cargo, czyli w praktyce np. małych awionetek. [/perfectpullquote]

Wedle pierwszych informacji, koszt całej inwestycji szacowano w granicach 18 mln złotych (GAPR otrzymał te środki od Miasta w zamian za udziały spółki). Po wspomnianych przez prezesa Traczyka zmianach ta kwota jednak znacznie wzrośnie – do ok. 28 mln złotych.

Gliwicki PRUiM to spółka, która ma w swoim CV szereg dużych inwestycji i mniejszych remontów na terenie miasta. Biorąc pod uwagę tylko postępowania przetargowe ogłoszone przez gliwicki Zarząd Dróg Miejskich, PRUiM wygrał 12 na 16 postępowań w latach 2015-2018. Wśród nich była m.in. rozbudowa ul. Radiowej, budowa ronda na skrzyżowaniu ul. Kosów, Czapli, Jaskółczej, budowa ronda na skrzyżowaniu ul. Kozielskiej, Wyczółkowskiego i Kresowej czy rozbudowa układu drogowego ul. Kujawskiej, Akademickiej i Panewnickiej.

O spółce zrobiło się głośno przed czterema laty, kiedy w wyniku działań Najwyższej Izby Kontroli w Gliwicach, w stosunku do spółek PRUIM i PRUIM-Mosty wydana została ocena negatywna. Kontrolerzy NIK dopatrzyli się w funkcjonowaniu spółek m.in. naruszenia ustawy o gospodarce komunalnej, naruszenia ustawy o samorządzie gminnym, a także niestosowanie ustawy o prawie zamówień publicznych. Gliwiccy urzędnicy nie zgodzili się wówczas z oceną kontroli, zarzucając jej m.in. inspirację polityczną (kontrola przeprowadzono została niedługo przed wyborami samorządowymi).

Michał Szewczyk