Dokumentacja projektowa konieczna do przebudowy układu drogowego w rejonie stacji Gliwice-Łabędy ma zostać przekazana za około miesiąc. Kiedy rozpocznie się ta inwestycja? To uzależnione jest od PKP, a konkretniej od tego, czy i kiedy pozyska dofinansowanie do realizacji zapowiadanych od dawna planów.
Przygotowania do tej inwestycji prowadzone są od około 4 lat. W styczniu 2019 roku PKP PLK podpisały umowę z wykonawcą dokumentacji dla celów modernizacji infrastruktury kolejowej na odcinku Katowice – Chorzów Batory oraz Gliwice Łabędy. Prace projektowe miały zakończyć się półtora roku później, jednak z uwagi na zwiększony zakres przewidzianych prac, okres ten wydłużono do III kwartału 2021. Mimo opóźnień, realizacja tej inwestycji planowana była na lata 2023-2027.
We wrześniu ub. roku Polskie Linie Kolejowe w odpowiedzi na nasze pytania, informowały, że zakończyły przygotowanie dokumentacji projektowej, a także uzyskały pozwolenie na budowę.
W ostatnich miesiącach PLK przygotowywały się do złożenia dokumentów niezbędnych do uzyskania gwarancji finansowych dla tej inwestycji. Rozpoczęcie działań uzależniano od dofinansowania zewnętrznego, które na tę chwilę nie jest jeszcze pewne.
Kiedy mogą ruszyć prace? Najwcześniej w przyszłym roku
Równolegle do działań po stronie kolei, ale też w związku z zamierzeniami PLK, zaistniała konieczność dostosowania układu drogowego do planowanej przebudowy. Zarząd Dróg Miejskich zlecił więc wykonanie projektu. Ten powinien być wkrótce gotowy. Umowa z wykonawcą zakończyła się w listopadzie 2022 roku, dokumentacja zaś ma zostać przekazana w nieprzekraczalnym terminie do końca marca br.
Sprawę, co zrozumiałe, stale monitoruje Rada Dzielnicy Łabędy. Na stronie „Nasze Łabędy” w mediach społecznościowych opublikowano najnowsze ustalenia na ten temat.
Z informacji przekazanych przez PKP PLK S.A. w czerwcu powinno być wiadomo, czy kolej pozyska dofinansowane do swojego projektu, który determinuje rozpoczęcie robót budowlanych dla układu drogowego. Przy otrzymaniu dofinansowania prace budowlane powinny się rozpocząć w 2024 roku. Czas trwania inwestycji szacowany jest na 5 lat
– informują „Nasze Łabędy”.
Przypomnijmy – przebudowa stacji kolejowej zakłada m.in. zmianę układu torowego w stacji Gliwice Łabędy oraz przebudowę wiaduktu kolejowego na ulicy Staromiejskiej w Gliwicach. Z tego względu planowana jest rozbiórka peronu nr 1 i budowa nowego, przesuniętego o około 150 metrów w kierunku stacji Taciszów. Realizacja zadania pozwoli na podniesienie prędkości rozkładowej pociągów pasażerskich, w zakresie objętym zadaniem na linii kolejowej nr 137 do prędkości 160 km/h i na linii nr 135 do prędkości 120 km/h. W efekcie inwestycji ma zwiększyć się dostępność usług kolejowych dla mieszkańców – przedsięwzięcie zakłada też budowę przystanku kolejowego Gliwice os. Kopernika.
Z kolei inwestycja (po stronie miasta) zakłada rozbudowę układu drogowego wraz z budową czterowlotowego ronda turbinowego w ciągu ulic Strzelców Bytomskich – Główna – Przyszowska wraz z dostosowaniem istniejącego układu komunikacyjnego, budowę zatok autobusowych w miejscach nowej lokalizacji przystanków, budowę chodników, dróg rowerowych i dojść do peronów.
Utrudnienia związane z prowadzeniem tych dwóch równoległych przedsięwzięć będą spore. Z tego względu prace podzielone zostały na etapy – więcej na ten temat pisaliśmy w październiku 2021 roku (wtedy jeszcze zapowiadano rozpoczęcie robót zapowiadano na przełom 2022/23 roku). Można to znaleźć tu: ZDM: „należy spodziewać się dużych utrudnień „. Przed nami pięć lat robót drogowo-kolejowych
(żms)
fot. arch. 24gliwice.pl (październik 2021)
Najpierw będzie wizualizacja, a gdy dojdzie już do realizacji to w uczciwym przetargu, oczywiście bez żadnych uchybień wobec prawa zamówień publicznych zostanie wyłonione konsorcjum Pruim+(np. Eurovia), które przebudują układ torowy. Początkowo prędkość przelotowa pociągów się zwiększy, ale po następnym pół roku zostanie obniżona ze względu na naprzemiennie zapadające się i wybrzuszające podkłady na skutek zastosowania niewłaściwej podsypki. Rondo o charakterze turbinowym będzie stanowić wyzwanie dla autobusów przegubowych, a układ zjazdów przyczyni się do zwiększenia liczby kolizji ponieważ niezbędne będzie wkomponowanie drogi dla rowerów oraz przejść dla pieszych, koniecznie ze światłami i mnóstwem wysepek.
A czy będzie tunel i hulajnogostrada lądowiskiem dla helikopterów
Raczej kolej się już nie podniesie
Zbyt wiele kombinacji spółek
I brak stabilności
Też tak myślę, wszystko będzie przewożone samochodami i samolotami.
To znakomicie w miejsce upadłej kolei powstanie nowa na zdrowych zasadach.
Ale przecież Prezes Polski jak również Glapa, mówili w TVP Info że bez pieniędzy z Unii, Polska sobie poradzi. Czyżby kłamali ?
Z eurokołchozu to w rzeczywistości mają być kredyty a nie pieniądze a dokładniej to połowa ma być kredytów a połowa pieniędzy choć te pieniądze to również z kredytów i pisowcy są na nie napaleni jak szczerbaty na suchary i oddają za to niepodległość na osłodę wieszając sobie kamienie milowe na szyję, niektóre kraje eurokołchozu nie złożyły nawet wniosku na ten szwindel. Do peowców już powoli dociera, że nawet jak wygrają wybory i z powrotem przyssają się do koryta to również nic nie dostaną, czy to również dociera do ciebie ? Polska została przyjęta do eurokołchozu aby płacić a nie coś… Czytaj więcej »
Wynocha stąd ruska onuco ! ty z pewnością byś wolał pieniądze od putina albo łukaszenki.
Wyprowadziłem cię z równowagi ? To się do tego przyzwyczajaj bo to nie ja ale erokołchoz będzie cię coraz częściej wyprowadzał z równowagi.
ależ skąd ! takie oszołomy jak ty wiszą mi jak kilo kitu.
To dlaczego nagle zmieniasz narrację o 180 stopni i sam sobie zaprzeczasz ?
Dziecko, nie masz bladego pojęcia, co czym mówisz.
Porównaj sobie, po ile Szubrawiecki usiłuje (bezskutecznie) upchnąć polskie obligacje na rynku, ile za dług np płacą Czesi (o Niemcach już nie mówię), porównaj sobie to ze stopą kredytu z UE a potem sobie to jeszcze skonfrontuj z datą najbliższego dużego rolowania polskiego długu, to może dotrze do ciebie, dlaczego pisowcy płaszczą się o tę kasę.
Chociaż z drugiej strony jestem absolutnie przekonany, że to wszystko wyżej dla ciebie jest zupełnie po chińsku.
Ty też jesteś baranio zakochany w eurokołchozie, chłopczyku ? Wyskoczyłeś z rolowaniem jak Filip z konopi, rolowanie będzie dopóki będzie socjalistyczna pseudogospodarka obojętnie czy pisowska, platformerska czy eurokołchozowa.
„Strategia Zrównoważonego Rozwoju” doradcy Tuska premiera Morawieckiego oraz jej drugi etap zwany „Nowy Ład” dokonają cudu gospodarczego, to nie kłamstwo.
Po jednej „Wencie(14s.)” pojawiła się nowa jednostka czasu jeden trzaskotusk(40s.) Jeden trzaskotusk oznacza w cholerę czasu. Nie ustalono jeszcze z ilu went składa się jeden trzaskotusk?
lepiej się weź za liczenie „Sasinów”
Przerażający jest szacowany czas trwania tej inwestycji. W takim samym, a nawet krótszym czasie przebudowano DK1 w autostradę, atu 5 lat ma trwać przebudowa wiaduktu i budowa ronda. Zakładając realia gliwickie można przyjąć, że realnie potrwa to 10 lat i skończy mnóstwem źle osadzonych studzienek i nierówną nawierzchnią.
właśnie, 5 lat na taki dups do zrobienia, drogę można robić niezależnie, a część torowa – no bez przesady aż 5 lat przesunięcie 1 peronu
do tego przesunięcie peronu nr 1 w stronę Taciszowa, więc perony się oddalą, a ja myślałem że wszystkie perony przesuną w kierunku Gliwic żeby były koło siebie, bez sensu
W Katowicach planowana jest przebudowa całego układu torowego od K-ce Szopienice przez Katowice do K-ce Podlesie i K-ce Kostuchna.Przebudowa w tym ciągu wszystkich wiaduktów np;na Mikołowskiej ,Damrota itd,przsunięcie przystanku K-ce Brynów,budowa nowych przystanków K-ce Akademia itd.Zakres kilkanaśie razy większy ale czas wykonania podobny.Czy w Gliwicach wszystko musi się tak ślimaczyć?
Gliwice mają doskonały układ torowy od Sośnicy po Łabędy i w Gliwicach tory towarowe nie krzyżują się z torami osobowymi jak to ma miejsce w Katowicach, jak sądzisz poprawili to w tym zawrotnym tempie Katowicach ?
Niech tylko PRUiM nic nie rozpoczyna,bo będzie tak jak na Pl.Piastòw. Skoro większość modernizacji w miescie jest przeciw zdrowemu rozsądkowi moze niech zostanie tam jak jest dotychczas,może nie tak kolorowo ale bez marnowania publicznych pieniędzy.
Należ zlikwidować perony, wyprostować tory a wtedy wzrośnie prędkość przejazdu pociągów, skróci się czas podróży dla dobra pasażerów.
Pis wprowadziło pierwszeństwo pieszych przed samochodami zatem nastepnym krokiem będzie wprowadzenie pierwszeństwa samochodów przed pociągami (tylu kierowców ginie każdego roku na przejazdach). Wówczas zbędne staną się wszelkie szlabany na przejazdach.
Dziwię się, że lotniska otoczone są wysokimi płotami z drutu kolczastego, czekam kiedy PiS zgodnie z własną logiką wyznaczy przejścia dla pieszych przez pasy startowe.
Po co kolejna stacja w Gliwicach? Te co są i tak świecą pustkami bo każdy ma własny samochód. Budujcie lepiej drogi i parkingi.
Z tym samochodem jeszcze poczekaj