Przebudowa stacji Gliwice-Łabędy najwcześniej za rok. Musi być spełniony jeden istotny warunek

Dokumentacja projektowa konieczna do przebudowy układu drogowego w rejonie stacji Gliwice-Łabędy ma zostać przekazana za około miesiąc. Kiedy rozpocznie się ta inwestycja? To uzależnione jest od PKP, a konkretniej od tego, czy i kiedy pozyska dofinansowanie do realizacji zapowiadanych od dawna planów.

 
Przygotowania do tej inwestycji prowadzone są od około 4 lat. W styczniu 2019 roku PKP PLK podpisały umowę z wykonawcą dokumentacji dla celów modernizacji infrastruktury kolejowej na odcinku Katowice – Chorzów Batory oraz Gliwice Łabędy. Prace projektowe miały zakończyć się półtora roku później, jednak z uwagi na zwiększony zakres przewidzianych prac, okres ten wydłużono do III kwartału 2021. Mimo opóźnień, realizacja tej inwestycji planowana była na lata 2023-2027.

We wrześniu ub. roku Polskie Linie Kolejowe w odpowiedzi na nasze pytania, informowały, że zakończyły przygotowanie dokumentacji projektowej, a także uzyskały pozwolenie na budowę.

W ostatnich miesiącach PLK przygotowywały się do złożenia dokumentów niezbędnych do uzyskania gwarancji finansowych dla tej inwestycji. Rozpoczęcie działań uzależniano od dofinansowania zewnętrznego, które na tę chwilę nie jest jeszcze pewne.


Kiedy mogą ruszyć prace? Najwcześniej w przyszłym roku

Równolegle do działań po stronie kolei, ale też w związku z zamierzeniami PLK, zaistniała konieczność dostosowania układu drogowego do planowanej przebudowy. Zarząd Dróg Miejskich zlecił więc wykonanie projektu. Ten powinien być wkrótce gotowy. Umowa z wykonawcą zakończyła się w listopadzie 2022 roku, dokumentacja zaś ma zostać przekazana w nieprzekraczalnym terminie do końca marca br.

Sprawę, co zrozumiałe, stale monitoruje Rada Dzielnicy Łabędy. Na stronie „Nasze Łabędy” w mediach społecznościowych opublikowano najnowsze ustalenia na ten temat.

Z informacji przekazanych przez PKP PLK S.A. w czerwcu powinno być wiadomo, czy kolej pozyska dofinansowane do swojego projektu, który determinuje rozpoczęcie robót budowlanych dla układu drogowego. Przy otrzymaniu dofinansowania prace budowlane powinny się rozpocząć w 2024 roku. Czas trwania inwestycji szacowany jest na 5 lat

– informują „Nasze Łabędy”.

Przypomnijmy – przebudowa stacji kolejowej zakłada m.in. zmianę układu torowego w stacji Gliwice Łabędy oraz przebudowę wiaduktu kolejowego na ulicy Staromiejskiej w Gliwicach. Z tego względu planowana jest rozbiórka peronu nr 1 i budowa nowego, przesuniętego o około 150 metrów w kierunku stacji Taciszów. Realizacja zadania pozwoli na podniesienie prędkości rozkładowej pociągów pasażerskich, w zakresie objętym zadaniem na linii kolejowej nr 137 do prędkości 160 km/h i na linii nr 135 do prędkości 120 km/h. W efekcie inwestycji ma zwiększyć się dostępność usług kolejowych dla mieszkańców – przedsięwzięcie zakłada też budowę przystanku kolejowego Gliwice os. Kopernika.

Z kolei inwestycja (po stronie miasta) zakłada rozbudowę układu drogowego wraz z budową czterowlotowego ronda turbinowego w ciągu ulic Strzelców Bytomskich – Główna – Przyszowska wraz z dostosowaniem istniejącego układu komunikacyjnego, budowę zatok autobusowych w miejscach nowej lokalizacji przystanków, budowę chodników, dróg rowerowych i dojść do peronów.

Utrudnienia związane z prowadzeniem tych dwóch równoległych przedsięwzięć będą spore. Z tego względu prace podzielone zostały na etapy – więcej na ten temat pisaliśmy w październiku 2021 roku (wtedy jeszcze zapowiadano rozpoczęcie robót zapowiadano na przełom 2022/23 roku). Można to znaleźć tu: ZDM: „należy spodziewać się dużych utrudnień „. Przed nami pięć lat robót drogowo-kolejowych

(żms)
fot. arch. 24gliwice.pl (październik 2021)