Przebudowa stacji kolejowej w Łabędach odsunięta w czasie. “Większy zakres inwestycji”

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują dokumentację projektową stacji Gliwice Łabędy, obejmującą również nowy przystanek o roboczej nazwie Gliwice Kopernik w rejonie estakady Jana Heweliusza. Pierwotnie miała być gotowa w II połowie 2020. Już teraz wiadomo, że termin ten trzeba odłożyć.

Termin zakończenia prac projektowych wydłużono do III kwartału 2021 roku w związku ze zwiększonym zakresem inwestycji. Zostanie zbudowana dodatkowa krawędź peronu na przystanku Gliwice Kopernik w kierunku Pyskowic. Dzięki temu zwiększy się przepustowość stacji i dostępność kolei dla mieszkańców aglomeracji gliwickiej. Stacja zostanie przystosowana do obsługi dłuższych pociągów towarowych (do 750 m). Inwestycja będzie też dostosowana do zadania GSMR – informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.

GSM-R to system łączności cyfrowej oparty na standardzie GSM, zaprojektowany dla potrzeb zapewnienia komunikacji (głos i dane), pomiędzy pracownikami firm zajmujących się transportem kolejowym (za Wikipedia).


Budowa radiołączności pozwoli na szybszą jazdę pociągów przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym pozytywnie wpłynie na ograniczenie ryzyka zdarzeń na kolei i zapewni większą punktualność pociągów

– dodaje Głowacka.

Roboty budowlane zaplanowano w kolejnej perspektywie finansowej i mogłyby być realizowane w latach 2023-2027. Wizualizacja projektów będzie dostępna zgodnie z przyjętym harmonogramem na przełomie 2020/2021 roku.

Gliwice Łabędy to ważna śląska stacja, przez którą przebiegają linie: z Katowic do Kędzierzyna Koźla (nr 137) oraz do Pyskowic (nr 135) i dalej do Strzelec Opolskich (linia nr 132). Przez Gliwice Łabędy przebiega międzynarodowy szlak kolejowy E30 łączący Niemcy, Polskę i Ukrainę.

Dokumentacja określi szczegółowo zakres prac, które obejmą m.in. nowe tory i sieć trakcyjną oraz komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Efektem prac ma być podniesienie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h (na linii 137) oraz do 120 km/h (na linii 135). Pociągi towarowe na trasie Gliwice – Pyskowice i Gliwice – Kędzierzyn Koźle przyspieszą do 120 km/h. Sprawniejszy przewóz towarów będzie możliwy dzięki planowanej budowie nowego toru, który połączy stację Gliwice Łabędy ze stacją Gliwice Port z pominięciem stacji Gliwice – podkreśla Katarzyna Głowacka.

Przypomnijmy, że w związku z przebudową stacji miasto planowało rozbudowę układu drogowego w Łabędach. Roboty budowlane miały być prowadzone w ścisłym powiązaniu z inwestycją kolejową. Odsunięcie w czasie tej ostatniej prawdopodobnie spowoduje, że plany dotyczące zmiany układu komunikacyjnego w dzielnicy również mogą się oddalić.

(żms)
fot. 24gliwice.pl

od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
Arletta

Porównanie czasów: Autobus z os. Kopernika na pl. Piastów: średnio 15 min Dojście z osiedla na przystanek Gliwice-Kopernik – średnio 10 min, przejazd pociągiem – 5 min, dojście z peronu w Gliwicach na pl.Piastów – 3 minuty . Razem: 18 minut. Autobusy z Kopernika średnio co 10 minut. Pociąg – średnio co 50 minut Gdzie tu sens? A jak spadnie śnieg (to się jeszcze zdarza) – komu będzie się chciało drałować z osiedla na peron i jeszcze skakać po oblodzonych schodach? Może jeszcze miałoby to sens, gdyby pociągi jechały z/do Katowic. Ale PR z tej strony dojeżdżają tylko do Gliwic:… Czytaj więcej »

pozdrowienia

Gliwiczanie wolą ekologiczne diesle w autobusach od bardziej ekologicznych elektrowozów zasilanych węglem z polskich kopalni, które i tak pozamyka minister Sasin.

greetings

Zwłaszcza kiedy przerobi się je na importowany ekologiczny gaz z USA wydobywany ekologiczną metodą szczelinowania hydraulicznego ekologicznie transportowany przez ocean i opłacony ecodolarami.

becia

Również uważam,że stacja na Osiedlu jest niepotrzebna -nie ma żadnego problemu z połączeniami do Centrum , gdzie jest stacja główna PKP Gliwice/ do 10min. bus/samochód/ – Na darmo wyrzucane pieniądze!

Tymon

Jak zwykle najwięcej mają do powiedzenia Ci, którzy tym pociągiem jadą raz na ruski rok. Każdy kto przejeżdża przez Łabędy wie, że pociąg hamuje do zawrotnej prędkości 5 km/h.. żeby się na zwrotnicach nie wykoleić…. Na trasie Katowice-Wrocław to będzie za chwilę najwolniejszy punkt na trasie (Opole Grochowice w remoncie) , jeszcze jakby było co podziwiać to rozumiem…. Ech to nasze PKP PLK…

Laszlo_egesz

Opole Groszowice, nie Grochowice.

Ampuła

Na świecie pociąg mknący na poduszce magnetycznej zaczyna być przeżytkiem.
W PiSocjalistycznej gospodarce “kolej wysokich prędkości” oznacza przejście z porozumiewawczego machania otworkowym lizakiem z dykty w kierunku wymiany danych faksem nasobnym z anteną nagłowną. Zakończoną cyfrą z jarzeniowo opalizującym otokiem, co znacznie przyspiesza dostrzeżenie numeru właściwego torowiska przez pomocnika palacza, szczególnie w warunkach burzy. Ne tylko magnetycznej, ale i hormonalnej.

pozdrowienia

Czy ta burza hormonalna palacza ma coś wspólnego z urazami prostaty, kiedy po pracy relaksuje się na rowerze ?

Urko

“Dzięki temu zwiększy się przepustowość stacji i dostępność kolei dla mieszkańców aglomeracji gliwickiej.”
Jakieś takie ciepełko się po sercu początkowo rozlało … “AGLOMERACJA GLIWICKA” Jak to brzmi dumnie. Potem jednak wrodzony a jednakowoż i nabyty cynizm zwyciężył i rechot mój szczery a szyderczy jedynie ciszę wieczorną rozproszył…
Gdyby jednak udało się dosłać ten post , to zasyłam pozdrowienia z Gór Eifel , gdzie jako żywo do torów jakieś 25 km i internet jakiś taki nienachalny …

pozdrowienia

Rosną w tych górach świerki nienachalnie ?

eno

Myślałem, że stać cię na zdobywanie wyższych i ambitniejszych dróg wspinaczkowych ?

Urko

Oj zazdrośnicy, zazdrośnicy … Miłego pobytu na Costa del Czechowice albo stania w kolejce do jednego z 3 basenów na Leśnym

Imiu

Najpierw skrzyżowanie, później światła a następnie rondo a międzyczasie po 5 poprawek, finalnie i tak niedoróbki…To jest Polska właśnie w skrócie. Czekam na wielką modernizację tzw. dróg rowerowych itd…za 5-10 lat. Cyrk!

Szotek

Drogi rowerowe poczekać mogą nawet 20lat. To jest niepilne

pozdrowienia

Drogi rowerowe mogą poczekać w nieskończoność, zawsze jest coś pilniejszego.

Laszlo_egesz

Drogi rowerowe mało potrzebne. Otyli przebierańcy w obcisłe-kolorowe i tak z nich nie korzystają, kostka źle wpływa na ich prostaty.

pozdrowienia

To niech przegryzają sobie suszone pestki z dyni zamiast zwęglonego boczku z grilla, a obcisłe kolorowe zmienią na luźne przewiewne i białe majtki z klapą.

greetings

Tylko jacyż mędrcy mają roztrząsać i decydować co jest pilniejszego i najpilniejszego ?

Imiu

Tu nie rozchodzi się o pierwszeństwo a o wykonanie/rozwiązanie. Można pomalować Krzyż za 60 000,00 PLN NETTO i za tyle samo 100 krzyży lub więcej i to jeszcze jakościowo lepiej.

Marta

I dobrze, po co to komu m jest ok

hanek mały

Kasa przeznaczona na Wilcze Doły !

Kasa

PKP będzie budować torowisko na Wilczych Dołach ?

hanek mały

Czytaj artykuł z uwagą. Cytat ; “miasto planowało rozbudowę układu drogowego w Łabędach. Roboty budowlane miały być prowadzone w ścisłym powiązaniu z inwestycją kolejową” A więc miasto jest również inwestorem przebudowy.

Tolek

Na wilczych dołach może nawet powstać filia śmietniska ,wysypiska miejskiego z ul Rybnickiej

pozdrowienia

Na Wilczych Dołach będzie główne śmietnisko a wysypisko przy Rybnickiej jego małą filią.