Rewitalizacja stacji wąskotorówki coraz bliżej. W planie budowa trasy rowerowej do granicy Gliwic

Niemal rok po przejęciu terenu po stacji kolei wąskotorowej w Nieborowicach przez gminę Pilchowice, zawarto umowę na wykonanie dokumentacji projektowych, które umożliwią zagospodarowanie budynku oraz budowę trasy rowerowej do granicy Gliwic. Termin wykonania projektu to 12 miesięcy.

 
W poniedziałek, 26 lutego, wójt Pilchowic Maciej Gogulla, podpisał umowy z dwoma firmami, które podjęły się tego zadania.

Pracownia Architektoniczna Krzysztofa Leszczyńskiego z Gliwic zajmie się przygotowaniem kompleksowej dokumentacji projektowej odbudowy i aranżacji wnętrz budynku dawnego dworca w Nieborowicach oraz zagospodarowania terenu byłej stacji wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych pozwoleń budowlanych – poinformowano na stronie gminy w mediach społecznościowych.


Z kolei Biuro Projektowo-Usługowe „ALDA” Hanny i Janusza Franiczek z Wodzisławia Śląskiego zajmie się opracowaniem dokumentacji projektowej budowy trasy dla rowerów od granicy z miastem Gliwice do stacyjki w Nieborowicach w pierwszym etapie, a w drugim etapie aż do zjazdu na ul. Jagodową

– dodaje gmina Pilchowice. W wyniku realizacji zakontraktowanych prac znane będą szacunkowe koszty tych inwestycji.

Tym samym, po upływie niemal roku od czasu odkupienia stacji w Nieborowicach od PKP, gmina Pilchowice przechodzi do kolejnego etapu zagospodarowania tego terenu (obiekt przejęto na początku marca 2023, co kosztowało gminę 189 tys. złotych.).

Przygotowanie dokumentacji potrwa rok i otworzy drogę do ubiegania się o zewnętrzne środki na realizację tej ważnej inwestycji nie tylko dla społeczności gminy Pilchowice, ale także mieszkańców sąsiednich miejscowości. Warto nadmienić, że przedłużenie trasy rowerowej od granicy z Gliwicami do stacyjki w Nieborowicach pozwoli rowerzystom przemieścić się aż do Rybnika. A stacyjka stanie się atrakcyjnym punktem na trasie nie tylko rowerowych wycieczek po naszej okolicy – dodaje gmina.

Przypomnijmy, że stacja w Nieborowicach znajduje się na dawnej linii kolejki wąskotorowej, niegdyś łączącej Gliwice z Raciborzem. Niegdyś na trasie tej realizowany był przewóz osobowy oraz towarowy, jednak w latach 90. ub. wieku zrezygnowano z wykorzystywania tego połączenia ze względu m.in. na malejące zainteresowanie. Od 1994 roku infrastruktura była stopniowo niszczona i rozkradana, zaś budynku dworcowe powoli popadały w ruinę (przykładem może być wciąż istniejąca, ale już coraz mniej, stacja na gliwickim Trynku).

W naszym mieście długo mówiono o odbudowie tego połączenia, ostatecznie jednak władze Gliwic w 2014 roku zrezygnowały z tej idei, zdecydowały się natomiast na budowę ścieżki rowerowej w śladzie przebiegu wąskotorówki.

(żms)
fot. Gmina Pilchowice (FB)

47 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze