Od niesprawnych hamulców po zerwane łańcuchy. Rośnie liczba usterek w rowerach miejskich

Tylko w tym roku odnotowano ponad 70 tysięcy wypożyczeń Gliwickiego Roweru Miejskiego. Niestety skala zainteresowania coraz częściej zaczyna przerastać możliwości techniczne operatora systemu, a sporo dopuszczonych do ruchu jednośladów jest w wątpliwym stanie technicznym.

– Obserwujemy, że stan techniczny rowerów nie jest najlepszy, choć trzeba pamiętać, że to nie NextBike psuje rowery tylko mieszkańcy – ocenia Tomasz Herud, prezes Gliwickiej Rady Rowerowej. – Najczęstsze usterki to brak powietrza w kole i niedziałający przedni hamulec. Poza tym, pojawiają się przypadki poważniejszych uszkodzeń, takich jak urwany pedał czy kierownica. Zdarzają się również problemy ze stacjami wypożyczeń, takie jak zacięcia elektrozamków – wylicza Herud.

I rzeczywiście, stan rowerów sprawdzaliśmy w ostatnich miesiącach regularnie (z reguły wypożyczając rower przynajmniej dwukrotnie w ciągu dnia). Średnio co trzeci jednoślad miał usterkę. Poza wspominanymi przez Tomasza Heruda przypadkami, kilkukrotnie odnotowaliśmy niesprawnie działające przerzutki, rozerwane koszyki na bagaż, brak naklejek z oznaczeniem numeru roweru, a także zerwanie łańcucha na prostej drodze.

Im poważniejsza awaria roweru, tym bardziej zasadne jest pytanie o bezpieczeństwo użytkowania GRM, a przede wszystkim o formę opieki nad jednośladami przez firmę Nextbike.

– Usterek nie da się uniknąć, naszą rolą jest jednak, by były one usuwane na bieżąco. Stan techniczny rowerów sprawdzany jest podczas każdej wizyty naszych serwisantów na stacji rowerowej – informuje nas Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy Nextbike Polska S.A.

Serwisanci na stacjach pojawiają się “w miarę zapotrzebowania”, ale jak deklaruje Nextbike nie rzadziej niż raz na dobę.

– W przypadku stwierdzenia usterki jest ona usuwana na miejscu lub rower trafia do serwisu. Po jej usunięciu rower przechodzi dodatkowo kompleksowy przegląd zanim trafi z powrotem na stację GRM

– zapewnia Pogorzelski.

– Każdy rower, który trafia do serwisu stacjonarnego przechodzi kompleksowy przegląd. Statystycznie każdy z jednośladów wchodzących w skład floty GRM przynajmniej raz w miesiącu przechodzi przegląd – mówi Mariola Pendziałek, Naczelnik Wydziału Przedsięwzięć Gospodarczych i Komunalnych. – Zgodnie z umową firma Nextbike zobowiązana jest do zapewnienia we własnym zakresie i na swój koszt serwisu i naprawy wszystkich elementów wyposażenia systemu GRM – w szczególności rowerów, stacji rowerowych, urządzeń i oprogramowania, elementów systemu łączności oraz systemu rozliczania i płatności – dodaje.

Na papierze wszystko się więc zgadza. Trudność z wyłapaniem tak podstawowych usterek, jak niesprawne hamulce czy urwane elementy roweru może jednak zastanawiać.

Co ciekawe, niemal dokładnie rok temu Nextbike mierzył się z podobnym problem w Łodzi, gdzie po pierwszym inauguracyjnym sezonie, w drugim roku gwałtownie wzrosła liczba awarii.

Przy współpracy społeczników, radnych i przedstawicieli operatora wdrożono wówczas program naprawczy. Wymieniono najbardziej zużyte rowery na zupełnie nowe, a pozostałe zostały poddane dokładnym przeglądom. Dodatkowo uproszczono system zgłaszania awarii, a każdy rower stojący nieprzerwanie przy jednej stacji przez co najmniej dwa dni obligatoryjnie podlegał sprawdzeniu przez ekipę techniczną (ze względu na podejrzenie usterki).

Część łódzkich rozwiązań wprowadzono wiosną także w Gliwicach. Za znalezienie roweru miejskiego i poinformowaniu o tym operatora, można zyskać 5 zł doładowania. Jeżeli sami odprowadzimy rower do stacji zyskamy 10 złotych. Usprawnienia słuszne, ale zorientowane na walkę z patologiami systemu: wandalami i złodziejami. W Gliwicach czas na wdrożenie zmian, które obejmą także prace serwisantów, a przede wszystkim wymuszą dokładniejsze kontrole jednośladów. Dla bezpieczeństwa nas wszystkich.

Na razie pozostaje nam zastosowanie środków ostrzegawczych – przekręcenie siodełka w kierunku przeciwnym od normalnego ustawienia. Dzięki temu kolejni użytkownicy są informowani, że pojazd nie nadaje się do użytku. Warto też poinformować Nextbike o problemie – firma wprowadziła niedawno nową funkcjonalność w aplikacji mobilnej, która ułatwia dokonanie takiego zgłoszenia.

Michał Szewczyk

od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
Michal
Michal

Sorry, ale bydlo jezdzi nie swoimi rowerami I po prostu tego nie szanuje. Typowa mentalnosc polakow, nie moje wiec mam to w dupie. To tak jak z tym zartem…..jakie jest najlepsze auto terenowe? Sluzbowe

Bazyl
Bazyl

Nie Polaków, tylko gliwiczan. W żadnym innym mieście nie ma takich strat.

Michal
Michal

Zaryzykuje jednak stwierdzenie ze polakow

ziggy
ziggy

Ze wstydu chcesz się ukryć w masie ludzkiej. Rozumiem, ale to tchórzostwo.

Fiku Miku
Fiku Miku

@Michal. Dlaczego nie napiszesz że Ślązaków?. Gliwice są na Śląsku, i tutaj niszczone są rowery. Przypisywanie komukolwiek zniszczenia rowerów, bez jakichkolwiek dowodów jest krzywdzące. Czy mieszkańcy z premedytacją niszczyli by mienie które jest z naszych podatków? Może zniszczeń dokonują osoby przyjezdne?.

Michal
Michal

TAAAAK, NAPEWNO CALA POLSKA PRZYJEZDZA DO GLIWIC ZEBY NAM ROWERU POPSUC BO ZYJA NIENAWISCIA DO SLAZAKOW

Olo
Olo

W Rybniku jakoś jest ok

Serwisant.
Serwisant.

Katowice mają 5 razy więcej rowerów, a usterek z 10 razy mniej. Redaktor pisze tu o poważnych usterkach m.in. kierownicach połamanych, a tylu połamanych ram i kół nie widziałem nigdy. Krzywe i połamane widelce wymieniamy częściej niż przebite dętki, to co ludzie robią z tym rowerami pozostaje zagadką poliszynela, jednak średnio 5 rowerów w tygodniu nie nadaje się do naprawy, tylko na złom. Kable z lampek ktoś wyrywa z wielką konsekwencją, nawet kabel pospinany tak ciasno żeby nie było możliwości zahaczenia go choćby się chciało i tak jest wyrwany. Rowery w krzakach, w rzekach, stawach to codzienność. Jeżeli nadal bedzie… Czytaj więcej »

Szwed
Szwed

Zgadzam się. Tak jak wyglądają rowery, tak wyglądają Gliwice. Tutejszym mieszkańcom odpowiada bajzel. Dlatego od 25 lat wybierają sobie podobnych zarządców miasta. A straż miejska właściwie nie wiadomo do czego i komu służy, bo oprócz dziecinnej galerii z mistrzami parkowania nie widać żadnych efektów ich pracy.

Egon
Egon

Trochę mnie zastanawia kwestia kradzieży takiego roweru. Przecież system ponoć rejestruje kto jest wypożyczającym, a w cenniku jak byk stoi ile kosztuje przekroczenie limitu dziennego, zniszczenie lub kradzież. W moim przekonaniu regulamin i taryfa powinna działać dyscyplinująco, ale prawdopodobnie operator pokpił sprawę i nie potrafi wyegzekwować należności. Wystarczy wykazać się determinacją, a później lekko nagłośnić te przypadki. O ile dewastatora wstyd nie będzie gryzł to szybko przekaże znajomkom wieść , że zwyczajnie w świecie nie opłaca się niszczyć. Na koniec pozwolę sobie napisać, że p. Serwisant chyba nadużywa słowa “kradzież”. Nie jestem w stanie sobie wyobrazić przeciętnego rowerzysty, który połasiłby… Czytaj więcej »

Qwe
Qwe

Gliwice – miasto inteligencji, wysokich technologii, rozwoju itd. W ostatnich latach to jednak miasto wandali.
Oczywiście monitoring miejski nie pomaga, bo nie działa.

heli1b
heli1b

Monitoring działa, ale on nie interweniuje i nie do tego został…kupiony. Został kupiony żeby … było jak na filmach

Szwed
Szwed

Monitoring służy w Gliwicach jako narzędzie do publikowania niewyraźnych zdjęć przestępców. Skuteczność w granicach błędu statystycznego. Oto miasto wysokich technologii.

hahaha
hahaha

Ile osób zostało ukaranych za dewastacje rowerów i porzucanie je w rożnych miejscach bez zgłoszenia ?

Alicja
Alicja

Tak wspaniale udogodnienia, jak np. wypozyczalnia rowerow sa dla cywilizowanych, a nie dla zdziczalych ludzi.

Olo
Olo

Myślę że to nie skała zainteresowania przerasta techniczne stan tych rowerów, tylko niestety użytkownicy i sposób użytkowania

Latarnia Uliczna
Latarnia Uliczna

Nie, to niska jakość/częstotliwość obsługi technicznej jest podstawowym problemem.
Nawet wprowadzenie uproszczonego sposobu zgłaszania problemów nie daje spodziewanych przez klientów rezultatów, jeśli nikt nie naprawia usterek. Tak było w ub. miesiącu, gdy na Al. Sikornik nie można było wypożyczać rowerów przez tydzień z powodu nieczynnej stacji
I tutaj chyba nie doszukasz się winy użytkowników i ich sposobu użytkowania stacji.

ziomek
ziomek

Rzeczy wymienione w tym artykule to nie usterki, a wandalizm (pourywane kierownica, polamane koła czy wręcz złożony w pół rower na zdjęciu)

Steed
Steed

Dokładnie tak. Niska jakość obsługi, rowerów oraz brak możliwości zgłoszenia usterki!!!.
W artykule nie piszą tylko o wandalizmie ale przede wszystkim:

” brak powietrza w kole i niedziałający przedni hamulec”
” kilkukrotnie odnotowaliśmy niesprawnie działające przerzutki”
“zerwanie łańcucha na prostej drodze”

Ja poza tym miewałem problemy z niedziałającymi światłami, opadającym sidełkiem (nie chodzi o ustawienie wysokości).

Ad
Ad

” brak powietrza w kole i niedziałający przedni hamulec”
” kilkukrotnie odnotowaliśmy niesprawnie działające przerzutki”
“zerwanie łańcucha na prostej drodze”

od wielu lat jeżdżę na rowerze, przejechałem wiele tysięcy km, raz złapałem gumę, nigdy nie zerwałem łańcucha, przerzutki i hamulec mi się nie spaprały, więc nie sugeruj, że problem leży po stronie braku serwisu i kiepskiego sprzętu, bo problem leży w BANDZIE PÓŁGŁÓWKÓW, KTÓRZY TE ROWERY Z PREMEDYTACJĄ USZKADZAJĄ/NISZCZĄ

Egon
Egon

Na poparcie Twoich uwag dodam, że moje zgłoszenie wadliwego roweru dopiero po dwóch tygodniach doczekało się odpowiedzi, że serwisanci “niezwłocznie” zostaną skierowani do zweryfikowania stanu faktycznego roweru w celu usunięcia ewentualnych usterek. Jeśli pomyślę sobie, że przez 20 dni ludzie dalej jeździli na takim trupie, to wcale mnie nie dziwi, że kogoś w końcu trafi frustracja i porzuci rower w krzakach czy też użyje trochę więcej siły. W jednym rowerze zgłosiłem, ponad 8 usterek, których połowa była niebezpieczna dla rowerzysty (hamulec, nieprzykręcone siodełko, odpadający blok zamka) – urwana lampka już mi zwisała. Wandalizm czy co najmniej brak poszanowania na pewno… Czytaj więcej »

Latarnia Uliczna
Latarnia Uliczna

Niestety Nextbike zapomina, że samo udostępnia całą historie wypożyczeń. Udanych i nieudanych. I dzięki temu nie jest trudno udowodnić, że ten sam rower na tej samej stacji nie udało się wypożyczyć przez kilka kolejnych dni. Stąd też słowa pracowników Nexbike’a o codziennych przeglądach i serwisie należy sklasyfikować jako bajki z mchu i paproci

Mąż Haliny
Mąż Haliny

Na te 5 zł za zgłoszenie nie ma co liczyć. Ja zgłosiłem taki rower na Korfantego … nie łatwo znaleźć numer, cieżko się dodzwonić, pan odbiera telefon z treścią “W czym moge pomóc?” tak jakby to mi była potrzebna pomoc. Wszystko sprawdziliśmy, po numerze wynikało, że jest od 4 dni w wypożyczeniu. Nie odwoziłem go bo rower była niesprawny i daleko miałem do stacji. Przypiołem na linke z kodem zgodnie z prośba. Pan mnie zweryfikował, obiecał 5 zł i tak się skończyło. To było 19 sierpnia bo mam zdjęcia tego roweru i do dziś na koncie nie mam dodatkowych 5… Czytaj więcej »

Darek
Darek

Z tymi pięcioma złotymi doładowania to bujda na resorach też znalazłem rower 13 sierpnia w krzakach na ul. Piwnej przypiąłem go do latarni zgodnie z prośbą operatora i do dziś piątkii na koncie brak :-(

Largo
Largo

Ja znalazłem już 3 rowery. Dwa zgłosiłem i w niespełna tydzień wpadło po 5 zł za każdy. Jeden odwiozłem i po wpięciu do zamku minęło 10 minut a na koncie 10 zł wiecej

CC
CC

Komu można zgłosić? Jest jakaś info linia NextBike? Zgłaszałem porzucony rower straży miejskiej i trzy dni leżał w tym samym miejscu. Na terenie byłej huty to ze trzy leżą i mimo zgłoszeń nikt nic z tym nie robi. Inna sprawa, że gównarzeria z Szarej opanowała odpinanie tych rowerów ze stacji i wozi się całymi dniami za darmochę. Jak się im znudzi to wywalają byle gdzie.

black_horse
black_horse

Nie korzystam z miejskiej wypożyczalni rowerów, ponieważ mam swój. Również go serwisuję. Ale jeżeli we wszystkich rowerach łańcuchy są tak skorodowane jak na fotografii w artykule, to się wcale nie dziwię ze się zrywają na prostej drodze. Wina tego jest prosta: system w Gliwicach zbudowano po taniości i stacje wypożyczeń nie są zadaszone. Jeżeli chodzi o straż miejską to nie mają racji. System działa na zlecenie miasta i opłacany jest publicznymi pieniędzmi. Efekt będzie taki że na następny sezon miasto zapłaci więcej. Zresztą cały ten pomysł na uruchamianie takiego systemu bez sieci dróg rowerowych jest poronionym pomysłem. A już na… Czytaj więcej »

Piotr
Piotr

Moim zdaniem powinni obciążać kosztami osoby które dopuścili się takich usterek w rowerze tylko w taki sposób nauczą się szanować cudzą własność

Van Helsing
Van Helsing

Oj Polaczki, Polaczki…jeszcze nie dorosliscie do pewnych zachodnich zachowan, dlatego co bylo wam dane bedzie zabrane… Tak samo jak jazda autostrada “na zderzak” gdy prawy pas zajety przez TIR-y . Dlaczego na zachodzie jezdzicie jak po sznurku? 180 euro kary kosztuje…A i nie swoj rower zaczniesz szanowac.

Kot z obrazka
Kot z obrazka

A kto opiekuje się stacjami obsługi rowerów (tymi serwisowymi)? Gdzie można zgłosić i monitorować zgłoszenie?

Ad
Ad

To nie system i pomysł jest felerny. Felerne są mózgi tych, którzy te rowery uszkadzają!

Cliper
Cliper

Czyli Gliwice mają najgłupszych kiboli i pseudo kolarzy.. żenujące

Alicja
Alicja

To jest POLSKA choroba, nie tylko Gliwiczan. Wyciagnales najglupszy wniosek z tego, co przeczytales … żenujące.

ja234
ja234

Może gdyby rowery nie były chińską taniochą ich trwałość byłaby większa.
Jednakże społeczeństwo glajwickie niczego nie szanuje a tym bardziej nie swojej własności.

Tomasz
Tomasz

Dlatego lepiej chiński rower wymienić na japońskie auteczko

Urko
Urko

“…wymuszą dokładniejsza kontrole jednośladów..” Redakcjo , “ogonki” w dwóch samogłoskach końcowych Wam zjadło.

Częsty gość
Częsty gość

Wyjątkowąąą gnidąąą jesteś Urko !!!

Fiku Miku
Fiku Miku

@Urko. Na te “ogonki” w języku polskim mamy określenie, są to znaki diakrytyczne.
Przy okazji, po raz kolejny Tobie przypomnę, że “kropkę” i “przecinek” umieszczamy przy poprzedzającym wyrazie, bez odstępu.

Ampuła
Ampuła

Społecznicy, społeczniacy, radni, mieszkańcy, mieszczańcy, mieszańcy, obywatele, przybysze, przejezdni!
Jednostkom aspołecznym, elementom chuligańskim i pospolitym wandalom mówimy nasze gromkie NIE! Wzmóżmy kontrole na tych odcinkach, gdzie zło panoszy się najmocniej. Z pełnym zaufaniem informujmy służby mundurowe o zauważonych nieprawidłowościach! Podejmujmy bezpośrednie interwencje wobec sprawców naruszeń! Aktywnie uczestniczmy w zakładaniu, organizacji i działaniu łańcucha Patrolowerowych Trójek Ochotniczej Inspekcji Systemu!
Nasze kierownictwo docenia i doceniać będzie Wasze codzienne starania, zaangażowanie i troskę.
Pamiętajcie, że Wasza satysfakcja jest naszą satysfakcją!
podpisano:
– Prezes firmy zarabiającej na zepsutych wozidłach
– Prezes Terrowerystów Radzieckich

Chłodne Oko
Chłodne Oko

A manifest zredagował Ampuła pusta.

Poszczany mieszaniec
Poszczany mieszaniec

Prosze mnie tutej nie nazywac poszczanym mieszańcem ani obszczanym poszczańcem…:)