Rower Miejski cieszy się sporym powodzeniem, ale nie na wszystkich stacjach. Sieć wymaga korekt

Firma Nextbike, operator gliwickiej wypożyczalni rowerów miejskich, opublikowała dane dotyczące użytkowania systemu w czerwcu. Wiadomo, z których stacji korzystamy najchętniej, a które lokalizacje powinny być ponownie przemyślane.

W marcu 2017 roku, po latach starań, mimo początkowego sceptycyzmu władz, w końcu uruchomiono Gliwicki Rower Miejski. Rozwiązanie było testowane przez pierwszy sezon, podczas którego okazało się, że cieszy się popularnością mieszkańców i osób przyjeżdżających do Gliwic. Wiosną postanowiono o rozbudowaniu systemu wypożyczalni z 10 do 15 stacji.

Nowe stacje znalazły się przy Arenie Gliwice, w Łabędach, w Sośnicy, w Szobiszowicach a także na osiedlu Obrońców Pokoju. Pełną listę stacji wraz z podaną lokalizacją można sprawdzić tutaj.

Nie wszystkie stacje cieszą się jednak popularnością. Wystarczy przyjrzeć się statystykom z czerwca.

W tym miesiącu rowery wypożyczono łącznie 13 231 razy, czyli – jak policzyli działacze Gliwickiej Rady Rowerowej, średnio 441 razy dziennie. Najpopularniejsza stacja zlokalizowana jest przy Politechnice Śląskiej – odnotowano tam 2528 wypożyczeń (19,3% wszystkich), czyli 84 dziennie.

Najmniej wypożyczeń odnotowano w Łabędach – 186 wypożyczeń (1,4% wszystkich), czyli 6 dziennie.

Najpopularniejszymi stacjami były te, położone przy ulicy Akademickiej, obok Dworca (ul. Bohaterów Getta Warszawskiego) oraz przy placu Inwalidów Wojennych. Łączna liczba wypożyczeń wyniosła tam tyle, ile ze wszystkich pozostałych lokalizacji.

(żms)/GRR/MSI

***
Czerwcowe zestawienie pokazuje, że ulokowanie pojedynczych stacji na oddalonych od centrum miasta osiedlach nie sprawdza się. Gdyby w obrębie tej samej dzielnicy była sensowna sieć roweru miejskiego, mieszkańcy mieliby możliwość realnego wykorzystania tego środka transportu.

37
Komentarze

avatar
3000
od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
Student z nadwagą
Student z nadwagą

Z dworca na Akademicką Kogo to dziwi.Depniesz zdrowo masz darmowy transport.

Anomin
Anomin

Tylko dodaj jak ta jazda wyglada ;-) po drodze, po chodniki, byle jak najszybciej…

AMF
AMF

Czyli tak samo jak kierowcy samochodów?

ja234
ja234

Kierowcy auteczek jeżdżą jak świry.Co poniektórzy rowerzyści też.

AMF
AMF

Owszem, tylko…
Dużo rzadziej kogoś poza sobą posyłają do kostnicy (czy na rentę), a jeśli nawet to jedną osobę.
Jeśli parkują tak jak jeżdżą to nie ograniczają widoczności, nie niszczą chodników i naprawdę musiałby się taki postarać by trudno jego pojazd ominąć.

Jan
Jan

Komunikacja autobusowa z dworca na Akademicką i z powrotem to kpina. Urząd do tej pory nie zauważa kilku tysięcy studiujących w Gliwicach i popytu na transport jaki się z tym wiąże. Nic dziwnego, że studenci tak ochoczo korzystają z roweru miejskiego.

AMF
AMF

Co tam Akademicka – Konarskiego zrobiono przelotową, miejsca na niej aż nadto a autobusu i przystanków na niej nie uświadczysz, a tam “gratis” do uczelni jeszcze szkoła.

asdf
asdf

Przy Konarskiego uczelnia, szkoła i jeszcze mieszkają ludzie. Dużo jest takich “białych plam” w Gliwicach, gdzie popyt duży, a autobusów nie ma albo jeżdżą co 1-2 godziny. Na Konarskiego to wstyd, bo miejsce w centrum, a ludzie na najbliższy przystanek mają na Wrocławskiej i na Jagiellońskiej.

AMF
AMF

Ta biała plama (czy raczej czarna komunikacyjna dziura) została powiększona przez DownyTratująceŚródmieście – bo wcześniej ludzie z tej okolicy przez PARK dochodzili do przystanku tramwajowego, a i przez Częstochowską łatwiej do pl Piastów było się dostać. Ba, dawniej to jeszcze wąskotorówka była ale wiadomo lachony postanowiły sobie za punkt honoru kolej likwidować.

ockham
ockham

“Depniesz zdrowo”? Przecież dojście na nogach pieszemu nie powinno zająć więcej niż 15 minut.

Rozum
Rozum

Napisał przecież,ze ma nadwagę

AMF
AMF

Oj, chyba teoretyzujesz… bo niestety po drodze jest “genialna” sygnalizacja piesza.

pok
pok

Ta sygnalizacja na zjeździe z/na DTŚ obok GCH to już powinna mieć sławę na całe województwo. 5 minut czerwonego światła dla pieszych, pół minuty zielonego. No ale Gliwice słyną z takiego traktowania pieszych.

page
page

Z hali dworca na nogach na Akademicką w 15 min nie dojdziesz, ale w 20 min tak.

black_horse
black_horse

Co tu dużo gadać, żeby system był obciążony równomiernie, musi być stworzona sieć. Te 15 stacji sieci nie tworzy, to samotne wyspy, szczególnie te poza ścisłym centrum. Natomiast wypożyczenia w centrum dają jasny obraz: komunikacja miejska nie działa na takich kierunkach, na jakich chcieli by się nią poruszać jej użytkownicy.

Jan
Jan

Najbardziej oblegane stacje są w centrum. To może być zaskoczenie tylko dla urzędników, dla których jedynym, słusznym środkiem transportu w mieście jest samochód. Wyniki wypożyczeń jasno wskazują, że w centrum trzeba stawiać na alternatywne środki poruszania się – rowery, autobusy czy ruch pieszy.

AMF
AMF

Zapomniałeś o transporcie szynowym!

Gliwiczanin
Gliwiczanin

Stacja w Łabędach powinna być przeniesiona na osiedle Literatów.

Egon
Egon

Można by dyskutować gdzie faktycznie w Łabędach powinna znaleźć się stacja. Przyszowską wybrano prawdopodobnie ze względu na charakter hali i dostępny tam plac. Z samego os. Literatów po rower nie masz daleko, ale jestem w stanie zrozumieć Twoje intencje co do zmiany lokalizacji. Prawdopodobnie gdybym tam mieszkał to tez bym optował za taką opcją. Co do samego wyniku ilości wypożyczeń na Przyszówce to nie powinien on nas dziwić, a tym samym martwić. O ile mi wiadomo, to jest to jedna z kilku nowych stacji więc trzeba dać jej trochę czasu. Nawet przed jej postawieniem było widać ludzi z rowerami na… Czytaj więcej »

Maciej
Maciej

A może na ul.Wolności, pod dawny dom kultury? Pozornie blisko Łabędzia, ale bardziej dostępne dla mieszkańców na północ od tej ulicy. A gdyby tak zrobić dwie stacje……?

Tomek
Tomek

Szczerze? Osiedle literatów jest trochę bardziej aktywne, jakby był rower to bym od razu brał. Duże skupisko ludzi, dużo bloków. A stacja jest pod szkoła gdzie w okolicy parę domów jednorodzinnych i pewnie każdy ma rower.

Imiu
Imiu

logistyka / komunikacja zawsze kulała i kuleje w Gliwicach a rowerowa to zwyczajowy śmiech. Zrobić darmowe autobusy jak w Żorach lub chociaż za 1zł a nie jakieś tam taryfy i mixy. Najważniejsze normalnie poprowadzić nowe trasy a stare pozmieniać wg. potrzeb. Do Europy Centralnej od początku powstania nie był autobusu, dopiero chyba w 2017r wprowadzona została linia 232 i ciekawe jak się ma tam wykorzystanie tej sieci, pewnie miernie. Tour de Pologne znowu przejedzie przez Bojków a miasto cisza…inwestycji nie chcą zrobić, bo taki wyścig nic dla nich nie znaczy. Przynajmniej dla ściemy robią “gruntowny” remont chyba 1km odcinaka na… Czytaj więcej »

AMF
AMF

Zawsze? No nie wiem, kiedyś był tramwaj (oblegany), GKW, dodatkowe przystanki kolejowe…
Jest jeszcze trzecia opcja – ROCZNY karnet za kilkanaście czy kilkadziesiąt zł.
Ech, trzeba było jakoś podrzucić minę pt “finisz etapu TDP woku hali/areny wielu imion” w ramach promocji obiektu ;-)

Zuza
Zuza

Brakuje stacji rowerowej na os.Waryńskiego.
Dużo młodych osób, które chętnie dojeżdżałyby do pracy rowerem a stacji brak.
Proszę o przemyślenie temat.

pok
pok

Urzędnicy już się wypowiadali kiedyś na ten temat przy okazji propozycji utworzenia nowej linii autobusowej. Stwierdzili wtedy, że osoby dojeżdżające do pracy ich nie interesują, bo miasto nie organizuje przewozów pracowniczych: https://www.24gliwice.pl/wiadomosci/dojezdzasz-do-pracy-na-strefe-miasto-ci-tego-nie-ulatwi-urzednicy-pozostaja-glusi-na-glosy-mieszkancow/

Latarnia Uliczna
Latarnia Uliczna

Może warto podać źródła informacji, które pozwoliły sformułowac wnioski jak w tytule? Bo dla mnie bezpośrednie dane o ilości wypozyczeń wcale nie oznaczają jednoznacznego przełozenia na popularnośc stacji. O ile sie nie mylę Nexbke zobowiązany jest przemieszczania rowerów pomiędzy stacjami, a dłuższa obserwacja danych ze stacji tego nie potwierdza. I tak np. dziś rano (7-11) system pokazuje po 1-3 rowerów na Sikorniku i Zubrzyckiego, co znając jakośc usługi, może oznaczać, że te rowery sa niedostępne (trwale zablokowane na stacji, uszkodzone lyb dane systemu są nieaktualne), a stacja na Góry Chełmskiej nie schodzi z ilości 19 rowerów. Więc jak tu można… Czytaj więcej »

Marcin
Marcin

Na Obrońców Pokoju cały czas brakuje rowerów. Nie ma co wypożyczyć a co niektórych rowerów nie można odpiąć.

Rysiek
Rysiek

kiedy Stare Gliwice? Jedno z większych osiedli

Michaelo
Michaelo

A na wójtowej wsi nie ma stacji rowerowej.

Rozum
Rozum

Oni maja konie . I procesję

Michaelo
Michaelo

ej proszę nie generalizować. Wynajmuję tu mieszkanie i nie jeżdżę konno :D

AMF
AMF

Taka uwaga o “myśleniu” drogowców:
Miejsca nr 2 i 3 łączy nijaka Zwycięstwa, gdzie te światłe umysły nie widzą miejsca dla rowerów.

AMF
AMF

Ta najbardziej oblegana stacja też wymaga przemyślenia… czy nie lepiej byłoby na uczelnie postawić takich stacji co najmniej 3 zamiast tej jednej.

Student z nadwagą
Student z nadwagą

@ AMF Nie. Ponieważ w ciągu trzech wakacyjnych miesięcy “jeżdżalność” jest bliska zeru. Po drugie korzystanie jest darmowe “kilkuminutowe”

Black
Black

Lepiej żeby studenci przyjeżdżali samochodami? Okolice Polibudy od dawna przypominają niemiecki szrot. Nie wiedziałem, że to jest wartość dodana tej słynnej w powiecie uczelni.

AMF
AMF

Skorupkę od młodego nasączają warcholstwem i przyrostem tyłka do fotela.

AMF
AMF

Spada, nawet drastycznie ale daleko jej do zera.
Jakiś problem w tym by rower stanowił również środek transportu wewnątrzuczelnianego??
Poza tym która opcja jest lepsza: 10 minut rowerem + 4 pieszo czy 10.5 minuty rowerem + 1 minuta pieszo?