Rowerem z Gliwic do Pilchowic, dalej kolejką wąskotorową. Stacja w Nieborowicach odkupiona od PKP

Gmina Pilchowice odkupiła od PKP stację kolei wąskotorowej w Nieborowicach. W planach jest odtworzenie linii wiodącej z tej miejscowości aż po zalew Rybnicki. Z Gliwic zaś, do tego miejsca, miałaby prowadzić droga dla rowerów.

 

– Jaki mamy pomysł na ten obiekt? Jesteśmy na trasie linii kolejowej relacji Gliwice-Rudy. Oczywiście dziś trudno już mówić o odbudowie tej trasy, natomiast mamy bardzo ambitne plany i myślę, że są one realne, żeby ścieżkę rowerową, która dziś kończy się w Mysiej Górze, około kilometra stąd, wybudowaną przez samorząd Gliwic, poprowadzić szlakiem kolejki wąskotorowej do centrum Pilchowic – mówił Maciej Gogulla, wójt gminy Pilchowice podczas specjalnej konferencji prasowej.

– Ten obiekt, który będzie niejako stacją, być może przystanią rowerową dla turystów, którzy później, od centrum Pilchowic będą mogli już przesiąść się na kolejkę wąskotorową i dojechać nią aż do zalewu Rybnickiego. Odbudowa kolejki wąskotorowej do centrum Pilchowic jest – uważamy – realna. A więc mówimy o takim strategicznym projekcie, w którym przejęcie tego budynku i jego odbudowa była bardzo newralgiczna – informował samorządowiec.

W najbliższym czasie planowane jest zlecenie opracowania dokumentacji projektowej rewitalizacji tej nieruchomości. Procedury z tym związane mogą zakończyć się za rok.

– Chcemy odbudować ten obiekt w takiej wersji, w jakiej znamy go jeszcze z końca lat 80., zanim popadł w ruinę – zapewniał Gogulla. Nabycie budynku, wraz z otaczającym go terenem kosztowało gminę 189 tys. złotych.

Dalsze inwestycje, wycenione na kilkanaście milionów złotych, leżą już poza możliwościami tego samorządu, dlatego wójt liczy na wsparcie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, wszelkich możliwych opcji politycznych, a także lokalnych parlamentarzystów.

Rewitalizacja po trzydziestu latach

Stacja w Nieborowicach leży na dawnej linii kolejki wąskotorowej, niegdyś łączącej Gliwice z Raciborzem. Niegdyś na trasie tej realizowany był przewóz osobowy oraz towarowy, jednak w latach 90. ub. wieku zrezygnowano z wykorzystywania tego połączenia ze względu m.in. na malejące zainteresowanie. Od 1994 roku infrastruktura była stopniowo niszczona i rozkradana, zaś budynku dworcowe powoli popadały w ruinę (przykładem może być wciąż istniejąca, ale już coraz mniej, stacja na gliwickim Trynku).

W naszym mieście długo mówiono o odbudowie tego połączenia, ostatecznie jednak władze Gliwic w 2014 roku zrezygnowały z tej idei, zdecydowały się natomiast na budowę ścieżki rowerowej w śladzie przebiegu wąskotorówki.

Więcej na temat historii obiektu i połączenia można przeczytać tutaj.

(żms)
fot. Gmina Pilchowice (FB)/Krzysztof Krzemiński

43 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Eliza
08/03/2023 08:00

My też się w naszej Gminie cieszymy z tego zakupu i pomysłu. Niestety Gliwice robią się brzydkim betonowym miastem z ”murami obronnymi ” typu hale przemysłowe. Liczy się tylko kasa a nie przyjemności dla ludzi którzy płacą podatki.

Xsenofob
08/03/2023 08:19
W odpowiedzi na  Eliza

Niestety masz rację. Pamiętam „zielone” Gliwice z „duszą”.
Beton zastępuje drzewa, blaszaki wypierają miejsca, gdzie tworzyła się kiedyś kultura. Są jeszcze ludzie, którzy chcieliby coś wnieść do życia miasta. Jednak pieniądze z podatków, które mogłyby wesprzeć ich działalność pójdą na galerię dla VIPów na stadionie i na halę ARENA-PODIUM-KOLOSEUM.

Las to las
08/03/2023 16:51
W odpowiedzi na  Xsenofob

na pewno zielone Gliwice były w latach 70-80 kiedy działał Carbochem to była inhalacja Raj dla płuc na Trynku Ligocie i miasta Gliwice

Xsenofob
09/03/2023 12:14
W odpowiedzi na  Las to las

Chyba nie zrozumiałeś mojej wypowiedzi . . .

chrzantolisz
08/03/2023 17:08
W odpowiedzi na  Xsenofob

Wtedy, kiedy wszyscy palili w piecach kaflowych ?

Jakub
09/03/2023 16:55
W odpowiedzi na  chrzantolisz

Palili węglem dobrej jakości. A teraz palą zasiarczonym węglem o dużej zawartości popiołu, metali ciężkich itd. Bo najlepsze złoża zostały już wybrane i teraz został już tylko ten gorszej jakości. Ten lepszy jest głębiej, a to znacznie podwyższa koszty wydobycia.
Nie będę już pisać o tym, że rząd pozwolił znowu palić byle czym i do kotłów trafia muł węglowy czy flotokoncentrat.

chrzantolisz
09/03/2023 19:15
W odpowiedzi na  Jakub

Dobry węgiel to szedł do parowozów a nie do pieców kaflowych. No to w końcu zdecyduj gdzie jest ten lepszy węgiel ? Bo najpierw piszesz że był na wierzchu i został już wybrany a następnie napisałeś że lepszy węgiel jest głęboko ?

Ostatnio edytowany 18 dni temu przez chrzantolisz
SS3
10/03/2023 06:26
W odpowiedzi na  chrzantolisz

No chyba nie, bo nawet przed ciepłownią były kotłownie osiedlowe.

Mama
08/03/2023 04:07

Gratulacje dla Pilchowic! Widac ta chec zrewitalizowania kolejki! A nie to co zarzad Gliwic… Fabryka Drutu do rozbiorki i inne zalosne decyzje. I mieli szczescie ze kupili od PKP bo zarzadz Gliwic chcialby miliony za ta ruine i chaszcze. Jeszcze raz gratulacje i zycze powodzenia w realizacji inwestycji dla mieszkancow i turystow!

Mama
08/03/2023 04:09
W odpowiedzi na  Mama

A moze dansie pozyskac fundusze z EU na rozwoj “zielonego” trasportu :)

stary dziad w eterze
08/03/2023 09:31
W odpowiedzi na  Mama

I puścić na trasę Siemensa Bo z Rud, który będzie ciągnął na platformie akumulatory. Będzie ekologicznie wszak problemy pojazdów elektrycznych nie zostały rozwiązane od ponad 100 lat.

AFD
08/03/2023 14:34
W odpowiedzi na  Mama

Dopuki pisiory beda rzadzic,to Polska nie dostanie zadnej kasy.Narazie za kary Unia kasuje i juz nie dlugo przekroczy 500 000 000.euro.

euroentuzjasta
08/03/2023 16:32
W odpowiedzi na  AFD

Do tych z platformy już powoli dociera że jak oni będą rządzić to również nie będzie kasy czy to do ciebie dociera również ? Polska została przyjęta do eurokołchozu aby wpłacać kasę a nie dostawać. Po za tym to nie kasa a kredyty.

Ostatnio edytowany 20 dni temu przez euroentuzjasta
stary dziad w eterze
09/03/2023 11:01
W odpowiedzi na  euroentuzjasta

Pire*olisz bzdury. Nasze wstąpienie do UE można porównać do zakupu płaszcza, dziurawego i niemodnego, ale bez niego byśmy zmarzli bardziej.

euroentuzjasta
09/03/2023 19:18
W odpowiedzi na  stary dziad w eterze

Nie oceniaj zmarznięcia przed nadejściem mrozów.

Beta
08/03/2023 16:42
W odpowiedzi na  AFD

Taaa, zwłaszcza dopUki :)), Do szkoły w nieuki!

gliwicjus
09/03/2023 07:36
W odpowiedzi na  AFD

„Dopóki”!

Do pUknij się w głowę zanim zaczniesz coś pisać.

helcia
08/03/2023 07:23
W odpowiedzi na  Mama

W całości popieram! M.Gliwice powinno się wstydzić, cała ta Koalicja Frankiewicza i nie tylko

Achacy
08/03/2023 11:55
W odpowiedzi na  Mama

Dziwne że nie dało się tak ze stacją na Bojkowskiej. A może nie pasowała do tamtejszej architektury?

tory na TIRy
08/03/2023 17:07
W odpowiedzi na  Achacy

W Pilchowicach na stacji mieszkali ludzie na Bojkowskiej nikt nie mieszkał.

Aga
11/03/2023 10:26
W odpowiedzi na  tory na TIRy

Mieszkał, mieszkał. A raczej, mieszkały dwie rodziny do roku 1996.

Nowy
08/03/2023 05:49

Nareszcie sie tym budynkiem ktoś interesuje bo ta banda polskich zarzadców pkp to najpierw doprowadza do ruiny a potem zwala na kogoś remont

stary dziad w eterze
08/03/2023 09:29
W odpowiedzi na  Nowy

Dziwi Cię to? Na mapach PKP wciąż widnieje cała masa linii, które już fizycznie nie istnieją, ale wciąż widnieją na papierze jako zinwentaryzowane odcinki.

Jarosław
08/03/2023 14:10

Ja bym chciał się dowiedzieć co z wieżą ciśnień przy ul. Jana Sobieskiego.
To jest rzecz niesłychana że miasto pozwala na tak drastyczną dewastację budynku będącego w pewien sposób wizytówką Gliwic.
Zniszczyć, zgnoić, przeczekać aż się samo zawali to działanie naszych władz samorządowych.

gliwicjus
08/03/2023 13:02

Jakże to odmienne od tradycyjnego, gliwickiego „niedasizmu”.

Imię
08/03/2023 14:57

Wyremontować dworzec kolejki w Gliwicach? Jak, kiedy w tym mieście remont jednego skrzyżowania i uruchomienie 50m ulicy to kosmiczne wyzwanie?

Tak było?
08/03/2023 17:40

Świat: „Ooo, jest linia kolejki z niezwykle urokliwą stacyjką. Nieopodal są fragmenty przywrócone do działania, stanowiące już niemały walor w zasobach gminy. Może by i ten fragment odzyskać, odrestaurować i włączyć do zasobów infrastruktury ocalonej służącej mieszkańcom?” – Zróbmy to! Gliwice: „Ooo, jest linia kolejki z niezwykle urokliwą stacyjką. Nieopodal są fragmenty przywrócone do działania, stanowiące już niemały walor w zasobach gminy. Może by i ten fragment odzyskać, odrestaurować i włączyć do zasobów infrastruktury ocalonej służącej mieszkańcom?” – Wezwać stosownego inspektora, który zakwalifikuje strupa jako „do rozbiórki” a byłe tory zamienić w ścieżkę wzdłuż której zainstaluje się biliard żółtych barierek.… Czytaj więcej »

Ampuła
08/03/2023 17:58
W odpowiedzi na  Tak było?

Łatwo się kupuje za miliony leśne stacyjki, pałacyki, restauracyjki, bungalowy i wille w ruinie, jeżeli forsę daje minister. W postaci RZĄDOWYCH grantów, dotacji, nagród konkursowych i dofinansowań dla POZARZĄDOWEJ fundacji albo instytutu. Równie łatwo remontować strupa za kolejne miliony, kupować za darowane cegły, papę, kit i klajster.
Gliwicki klajster przykleił 17 milionów w cztery lata.
Nieborakowi z Nieborowic takie kwoty remontowe nawet się nie śnią.

A gdzie
08/03/2023 05:52

Konsewator zabytków powinien wziąć xa d**e te całe pkp za doprowadzenie tego budynku do takiego stanu

Andrzej
08/03/2023 11:12

Może to z dopinguje miasto Gliwice do zajęcia się dworcem na Trynku.

SS3
10/03/2023 06:34
W odpowiedzi na  Andrzej

Jak już to odbudową linii przynajmniej do Areny.

Pięknie Ku... Pięknie
08/03/2023 19:44

Pkp to Pkp i już. Państwo w państwie. Znam z autopsji dwa przypadku dużych inwestycji drogowych, na których trzeba było budować estakady, bo dołem szła „linia kolejowa wisniejąca na zasobach PKP jako zdatna do ruchu” – czytaj: schowane w trawie, w większości rozkradzione tory lub tylko ślad po ich przebiegu. Efekt – dodatkowy nasyp i miliony na estakady. Obojętnie czy rządziła lewica prawica czy środkowica. Pkp linii z papierów nie usunie. Inny przypadek – wyjazd z jednego osiedla przez dzialke pkp gdzie wogóle nie ma już po niczym śladu… i placenie za służebność przejazdu. I nawet gmina nic nie załatwiła… Czytaj więcej »

tory na TIRy
09/03/2023 19:20
W odpowiedzi na  Pięknie Ku... Pięknie

Na pewno to była linia PkP czy może Kolei Piaskowych albo prywatna bocznica jakiegoś zakładu ?

SS3
10/03/2023 06:39
W odpowiedzi na  Pięknie Ku... Pięknie

But to przy tobie noblista.
Tak PKP nie usunie bo jak usunie to o budowie od nowa będzie mogło zapomnieć.
To że linia zarosła nie znaczy, ze nie można jej przywrócić w razie remontu innej, albo puścić po niej objazdów czy pociągu ratunkowego w razie jakiegoś wypadku.
To PKP funduje utrzymanie przejazdów a nie drogowcy. lol.
Za pół darmo to są autostrady, więc nie dziwne że kolei ma trudności być konkurencyjną.

Knurowianin
08/03/2023 23:17

Prezydent Knurowa wyburza każdy możliwy zabytek należący do miasta, a tutaj widać zaangażowanie wójta, która jest wstanie kupić taki budynek i wyremontować.

oli
15/03/2023 13:59

Jeśli powstanie fajna knajpka, z ładnym ogrodem na dworze, przystepnymi cenami, do tego scieżka rowerowa i inne zaplecze to może przyciągnąc wielu ludzi. Ogródek letni na dawnych peronach pieknie

oli
17/03/2023 10:26

Szkoda tylko ze to pic na wodę, Gmina nie ma pieniędzy by przeprowadzić jakikolwiek remont, no chyba znajdzie inwestora który i tak zrobi tam co zechce. Więc nie ma co się cieszyć za w czasu. A co do przedłużenia ścieżki rowerowej to także można zapomnieć, ale poczekam się zobaczy.

Bercik Hindenburg o.s.
11/03/2023 16:31

Lwowice panicznie boją się glajzow w mieście…

Cliper
08/03/2023 09:46

Pier..lenie!gmina kupiła budynek i co z tego?ścieżka kończy się w mysiej górce,brakuje 1km do Pilchowic,to doprowadź pan ja do swojej wiochy i ciesz się uznaniem turystów

snd
08/03/2023 16:40
W odpowiedzi na  Cliper

przecież wójt wyraźnie powiedział, że taki jest plan. po co pisać takie bzdety nie znając faktów?

Cliper
09/03/2023 09:41
W odpowiedzi na  snd

Plany?!każdy je ma,gorzej z realizacją.ponadto droga od Gliwic jest już dłuższy czas a Pan wójt na wciąż plany

Ampuła
08/03/2023 04:34

Kolejne wiocho-zadupie, któremu brakuje w kasie raptem kilkanaście milionów na finansowanie fanaberii terroweryzmu i sajgoniarstwa. Strategiczna Stacja Rowerowa spokojnie pożre tych milionów nawet kilkadziesiąt, skoro wystartuje od ruiny, żeby wypicować się na skrawek Dubaju przy torowisku w zagajniku.

barańska
09/03/2023 17:56
W odpowiedzi na  Ampuła

biedaczku, dalej siedź w domu i narzekaj na wszystko jak leci, a że to nie wystarcza, bo wkurzające jest, że inni śmią czerpać jakąś radość z życia, to należy im to obrzydzić, czepić się, bo polaczek-ampulaczek nie lubi zmian, nie lubi tych nowomodnych wymysłów, „dlaczego te gupie ludzie nie wiedzom, że kiedyś było fajnie, a teraz to wszystko źle robiom i nie wiedzom co dobre”;
korzenie w PRLu czy nabyte drogą dziedziczenia od antenatów?