ŚKUP do zmiany. System za 190 mln złotych się nie sprawdził

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przygotowuje się do wprowadzenia nowych rozwiązań w systemie poboru opłat, które zmodyfikują obecnie funkcjonujący ŚKUP. Po niespełna 4 latach od uruchomienia okazał się on mało funkcjonalny.

System ŚKUP pozostanie do 2021 roku, ponieważ do tego czasu obowiązuje trwałość tego projektu, współfinasowanego ze środków Unii Europejskiej. GZM już teraz rozpoczęła przygotowania do ulepszenia systemu poboru opłat w komunikacji miejskiej. W tym momencie trwa dialog techniczny, który potrwa do kwietnia. Do udziału w nim zgłosiło się 17 podmiotów.

Dialog techniczny to jedna z możliwości, której zastosowanie przewidziane zostało w prawie zamówień publicznych. Ma charakter doradczy i nie jest równoznaczny z ogłoszeniem przetargu.

To etap poprzedzający ewentualne ogłoszenie takiego postępowania, a jego celem jest uzyskanie informacji, potrzebnych do precyzyjnego opisu przyszłego zamówienia. Chodzi m.in. o ustalenie możliwości technicznych rozwiązań dostępnych na rynku, szacunkowy koszt wprowadzenia nowego systemu oraz czas jaki będzie potrzebny, by to rozwiązanie zaczęło w pełni funkcjonować.

Przedstawiciele GZM i ZTM rozmawiają z uczestnikami dialogu technicznego m.in. o rozszerzeniu funkcji karty ŚKUP, nowoczesnych metodach płatności (Blik, Apple Pay, Google Pay), czy też o instalacji nowych urządzeń w pojazdach komunikacji miejskiej, które będą obsługiwać płatności kartą płatniczą.

Poruszany jest także wątek otwartości systemu, tak aby w przyszłości obejmował on nie tylko pojazdy ZTM, ale również pociągi i system roweru metropolitalnego.

Przypomnijmy – karty ŚKUP wprowadzono w 2015 roku z niemal dwuletnim opóźnieniem. Całkowity koszt projektu obejmujący jego wdrożenie oraz utrzymanie przez 65 miesięcy wyniósł 190 mln złotych, co dofinansowane zostało ze środków unijnych. Od początku system zawierał wiele błędów i niedoskonałości, na co narzekali użytkownicy. Pisaliśmy o tym już w 2016 roku.

(żms)

37
Komentarze

avatar
3000
od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
krzysztof
krzysztof

brawo mózgi urzędnicze a teraz sami zapłacić za poprawki z własnej kieszeni.

Ja
Ja

Niby z własnej kieszeni ale jednak z Naszej kieszeni.

tak
tak

raczej odda ze swojej kieszeni co poszło w niepotrzebny system ten kto zrobił opis przetargu na to i ten co klepnął, za darmo na pewno tego nie klepnął

Joe
Joe

W Holandii wiele lat temu wprowadzono kartę chipową – przy wejściu przykłada się kartę do czytnika (początek podróży) – przy wysiadaniu do kolejnego czytnika (koniec podróży). Na czytniku wyświetla się kwota pozostałego kredytu. W całym kraju można opłacić przejazd w tramwaju, pociągu, autobusie – także w liniach prywatnych. Doładować kartę można choćby w supermarketach. Przyjechawszy na drugi koniec kraju nie muszę się martwić gdzie kupić bilet. A w Polsce co miasto to system… Co przewoźnik – to inne okienko – tu koleje śląskie, tu intercity. Proponuję, żeby zamiast budować centralny port lotniczy rząd wprowadził ogólnokrajową kartę płatniczą dla komunikacji miejskiej… Czytaj więcej »

Janek
Janek

:)

Bogusia
Bogusia

Wręcz patologią jest sprzedaż różnych biletów kolejowych w zależności od przewoźnika. Do absurdu dochodzi podczas przesiadki z opóźnionego pociągu do nieznanego przewoźnika.

chank
chank

Zmiany, zmiany, zmiany… a kto zarobił ten zarobił.

Anomin
Anomin

tam gdzie są tzw. unijne dofinansowania to bardzo często albo nawet zawsze jakaś firma z “europy” na tym zarabia gruby hajs. Przy ŚKUP było nie inaczej włoski wynalazek – dofinansowanie, drogi ekspresowe – Salini, DTŚ – Bilfinger i Eurovia itd.

08:50
08:50

To nie pierwszy i nie ostatni w Gliwicach system za wiele milionów, który się nie sprawdził. Hala śmiechu, zakazane oświetlenie radiostacji, yntelygentna sygnalizacja w mieście, stacje naprawcze rowerów, parkometry wielkości szafy a możliwości żadnych, no i najnowszy “system babol”, który był już zepsuty na deskach projektantów – wymiana oświetlenia. O wnerwie nie wspominając.

Ja
Ja

Pragnę zwrócić uwagę, że śkup nie jest wymysłem gliwickich urzędników i nie działa wyłącznie w naszym mieście a w całej aglomeracji.
Z resztą wymienionych inwestycji się zgadzam.

Fiku Miku
Fiku Miku

@Ja. To w całej aglomeracji nie ma urzędników? Poza Gliwicami nie działa także, tak jak powinno. Nie spełniło swojej docelowej roli. Wypełniło za to po brzegi czyjeś kieszenie. Za nasze pieniądze.

kanalia52
kanalia52

A Frankiewicz się sprawdził?

Gliwiczanin
Gliwiczanin

Najwyraźniej tak, skoro w wyborach uzyskał ponad 70% poparcie.

Darek
Darek

Największą głupotą była personalizacja karty. Po co moje zdjęcie i moje dane. Chce kupić bilet a nie wziąć kredyt w banku. Używałem takich kart w Holandii, Niemczech oraz Anglii. Zasady te same. Kupuje kartę w automacie. W tym samym automacie doładowuje ją za pomocą gotówki lub kart płatniczej. Korzystam. Bez zbędnych komplikacji. Wszystkie operacje powiązane są tylko z numerem karty.

Mikrus
Mikrus

Genialny wałek. Ciekawe ile lat zajmie im demontaż czytników kart przestarzałych w chwili montowania? W Gliwicach z demontażem podsufitowych paneli led, które nie działają od paru lat, nie poradzili sobie do dziś.

Fiku Miku
Fiku Miku

@Mikrus. Ty tutaj wyskakujesz z technologią LED a na ulicy Częstochowskiej stare lampy są zbyt skomplikowane żeby je usunąć.

Ostatni Sprawiedliwy
Ostatni Sprawiedliwy

Lekką ręką wpłaciliśmy do UE pieniądze które wcześniej zostały z nas ograbione rękami urzędników. Te same urzędnicze ręce zmarnowały teraz 190 milionów złotych, także za nasze pieniądze.
Bardzo podoba mi się “zacieranie” pojęć. Dofinansowanie ze środków unijnych to skąd pochodzi, od UFO czy od Eskimosów?
“Ceterum censeo UE delendam esse” podobnie jak ten cały biurokratyczny syf.

Lolek
Lolek

Środki pozyskane z UE, owszem pochodzą ze składek członkowskich. Ale tylko złe Niemcy do kasy UE tylko w 2017 roku odprowadziły 13 miliardów euro, Polska zaś od przystąpienia do UE wpłaciła do kasy wspólnoty 49,3 mld euro. Czyli wychodzi średnio rocznie 3,5 mld euro. Teraz wiesz skąd te środki?

Stok
Stok

To beznadziejny przypadek. Wg niego Polacy wybudowali autostrady najtaniej i wyłącznie za swoje własne pieniądze i w ogóle gdyby nie ta zdradziecka Unia, to Polska byłaby najbogatszym krajem europejskim, przed którym drżałyby Niemcy i Rosja.

Żoliborska Kanalia
Żoliborska Kanalia

W strategicznym sojuszu z San Escobar oczywiście.

MariannaA
MariannaA

Masz paranoję, czy jesteś byłym esbekiem?

,,
,,

Kujdy pytałaś ?

Ostatni Sprawiedliwy
Ostatni Sprawiedliwy

@Stok. Nic takiego nie napisałem. Swoje wywody “wg niego” możesz sobie głęboko wsadzić, tam gdzie wiosenne słońce nie dochodzi.

Marcin
Marcin

@OS A dlaczego unijne dofinansowanie do ŚKUP miałoby pochodzić z polskiej kieszeni, a unijne dofinansowanie do autostrad już nie? Wyjaśnij, bo to, że literalnie tego nie napisałeś wcale nie podważa faktu, że tak uważasz. Albo logika, albo jej brak. Ty jak widać wybierasz brak logiki. Pewnie dlatego piszesz takie banialuki.

Pirii
Pirii

G…o prawda nie bylibyśmy najbogatszym krajem bo nie kontrolujemy ani własnego złodziejskiego rządu a unijnego, dlatego propagandziści złodzieje wpakowali nas w unię bez przygotowania. Toteż zostaliśmy wasalami obcych korporacji a przekupni decydenci nas okradają ile wlezie.

Dym
Dym

Nie lepiej zamiast wydawać klejne mln na nieudane projekty, zainwestowac te pnieniądze z uni + z urzedów miast i gmin na stworzenie bezpłatnej komunikacji? przyczyniło by się to do zwiększenia ochrony środowiska, zminieszenia natężenia samochodów na ulicach i nie traciłoby się czasu na montaz i demontaz starych systemów w pojazdach komunikacji miejsckiej.

wladek
wladek

komu spadnie chocby wlos z glowy w kzkgop tam pracowali i pracuja de—le ale dla nich wazniejszy jest pjany pasazer bez biletu od kierowcy tak mi odpowiedzial szef kzkagop wielki prezydent zabrza

Joe
Joe

Ktoś wie jaka w tym czasie była sprzedaż wygenerowana przez ŚKUP? Czy była większa, czy mniejsza niż 190 mln złotych?

Lolek
Lolek

W 2017 roku dochody ze sprzedaży biletów wyniosły 223.882.715,57zł, co stanowiło 95,3% planowanych dochodów z tego tytułu.

Stok
Stok

Podaj jeszcze o ile to było mniej niż w 2016 i 2015 bo dzięki pomysłom urzędników liczba pasażerów spada z roku na rok, a wzrasta liczba samochodów, które generują coraz większe koszty utrzymania dróg i infrastruktury oraz koszty społeczne.

Lolek
Lolek

Coś Ty tak roszczeniowiec? Chcesz takich informacji to sobie poszukaj w internecie. Roczne sprawozdania do znalezienia w internecie.

Joe
Joe

Dzięki @Lolek – ale to jest sprzedaż biletów ogółem – sprzedaż poprzez ŚKUP była jakimś ułamkiem tej kwoty?

Lolek
Lolek

Nie wiem czy dobrze patrzę w 2016 roku dochody związane z realizacją projektu Śląskiej Karty Usług Publicznych (ŚKUP) wyniosły 30.671.847,10zł. Teraz pewnie jest nieco lepiej bo 2 lata temu ciągle to raczkowało, no i z tego co widzę jeżdżąc autobusem bardzo dużo ludzi z tego korzysta. Ja akurat nie bo wolę skorzystać z moBilet, który mam sprzężony z aplikacją swojego banku. Ogólne to też uważam, że to były zmarnowane pieniądze. I zamiast wywalać w błot 190 mln zł, można by za to zrobić przez rok darmową komunikacji w całej aglomeracji. Chyba by jeszcze na tej darmowej komunikacji zaoszczędzili, bo by… Czytaj więcej »

Rafal
Rafal

Będziecie się tutaj przerzucać gnojem i robić gownoburze. KAŻDY z was ma swój smartfon- wystarczy aplikacja typu Sky Cash i masz wyebane na bilet itp. Tylko trzeba umieć korzystać. A wprowadzenie karty ŚKUP od razu było pomyłką bo wprowadziły to osoby nie myśląc o Smart City tylko o tym jak się nachapac i zarobić- komuchowskie Polaczki

Ampuła
Ampuła

Nie sprawdził się, bo nic, co tanie, nie może być dobre. Poza tym, tabor miał nie takie kolory. Dlatego wysokiej wypłaty specjaliści z Metropylii Miało-Wunglowej zabrali się za dialogowanie, żeby poznać tego, kto za zmianę systemu kasowania biletów zażąda najwięcej. Przez co będzie najbardziej wiarygodnym partnerem podczas trawienia transportowego budżetu. Taka na przykład może być ośmiowarstwowa, mini sub-kontowa karta pre-paid typu ulgowego jak Wielodzietny Senior czy HolidayTrans+, z chipem grafenowym i kuponem papierowym zawijanym na szpulę, obsługiwana przez dedykowanego satelitę w trybie Space-to-Face, którą będzie się programować na typ przejazdu z odległością deklarowaną do zbilansowania z kilometrażem bieżącego przebiegu pasażera,… Czytaj więcej »

chrumianek
chrumianek

a pierdoła kanapowa jak zwykle swoje, i to już widzę że po przeczytaniu kilku wpisów w oczy rzuca się wtórność owych wpisów, jak przez kalkę, biedny sfrustrowany malkontent

Gleiwitzer49
Gleiwitzer49

… panie “rumianek” czy jakoś tak, Ampuła to nie jest półka dla ziół – radze o tym pamiętać, tak na przyszłość oczywiście …