Trwa przetarg na drogi rowerowe ze środków z Polskiego Ładu. Do wydania jest prawie 43 mln zł

Jeszcze w tym roku w Gliwicach może ruszyć budowa zapowiadanych od pewnego czasu dróg rowerowych. ZDM szuka wykonawcy dla dużego zlecenia, które ma być sfinansowane z Polskiego Ładu. Wartość przyznanej na ten cel dotacji to 42,75 mln zł.

 
Nie będzie to jedno zadanie – składa się ono z kilku części. Wśród nich znalazły się droga rowerowa i chodnik, a na odcinkach ciąg pieszo-rowerowy, wzdłuż ulicy Toszeckiej. Po jego powstaniu gliwiczanie (i nie tylko, bo także np. mieszkańcy Pyskowic) zyskaliby 5 km infrastruktury niemal do granicy miasta (a konkretniej do ulicy Wakacyjnej).

Druga część zadania polega na rozbudowie ulicy Strzelców Bytomskich o CPR, kolejna zaś na przebudowie ciągu wzdłuż alei Mickiewicza.

Przedsięwzięcie zakłada też przebudowę kładki nad Kłodnicą w rejonie ogródków działkowych i ulicy Jesiennej, a także remont kładki w parku Chrobrego, w rejonie ulicy Kaszubskiej. Ostatni element zamówienia stanowi wykonanie odcinka „Jesienna-Wschodnia” (wzdłuż Drogowej Trasy Średnicowej) w ciągu trasy rowerowej Centrum-Sośnica.

Jeśli wykonawca zostanie wyłoniony (termin wnoszenia ofert do zamówienia upłynie 19 kwietnia), na realizację powierzonego mu zadania będzie miał ponad 2 lata (26 miesięcy).

O środki w wysokości 42,75 mln zł miasto ubiegało się w ramach drugiej edycji Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Jest on realizowany poprzez promesy inwestycyjne udzielane samorządom przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

Mechanizm ten działa tak, że najpierw samorząd otrzymuje promesę wstępną, która umożliwia rozpisanie przetargu na inwestycję, o którą występował. Ma na to 9 miesięcy. Po przeprowadzeniu przetargu, gdy wiadomo będzie, jaki jest ostateczny koszt danej inwestycji, samorząd otrzyma promesę inwestycyjną, która stanowi zabezpieczenie płatności po zrealizowaniu inwestycji – informował magistrat tuż po ogłoszeniu listy dofinansowanych zadań.

Oznacza to więc, że inwestycja jest realizowana na koszt wykonawcy, a samorząd nie musi się z jej powodu np. zadłużać. Trzeba jednak zaznaczyć, że powodzenie tak skonstruowanych przedsięwzięć jest w dużej mierze uzależnione od bieżącej sytuacji wykonawców i ich zdolności do kredytowania inwestycji

– zaznaczali urzędnicy.

W ogłoszonym w pierwszej połowie marca przetargu na zadania związane z infrastrukturą rowerową nie zdefiniowano podziału zamówienia na części. O zlecenie może się ubiegać tylko jeden podmiot i wynika to właśnie z faktu, że zadanie jest finansowane ze środków z Polskiego Ładu (mniejsi wykonawcy mogą przystąpić do przetargu jako konsorcjum – 1 podmiot).

O planowanych inwestycjach rowerowych Wcześniej pisaliśmy również tutaj: Toszecka, Mickiewicza, Sośnica i wiele innych. Budowa nowych ciągów pieszo-rowerowych ma ruszyć w 2023 roku

(żms)
fot. 24gliwice.pl/ŻMS

38 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Producent barierek.
22/03/2023 07:18

Rozumiem, że tym ścieżkom będą towarzyszyły żółte barierki. Dużo żółtych barierek :)

Marcin
22/03/2023 09:38
W odpowiedzi na  Producent barierek.

I wycięte drzewa. Dużo wyciętych drzew.

Zdrowo trzęsie
22/03/2023 10:22
W odpowiedzi na  Producent barierek.

I betonowa kostka brukowa na wyłożenie. Dużo kostki brukowej

Realista
22/03/2023 13:50
W odpowiedzi na  Zdrowo trzęsie

Koniecznie fazowanej

tory na TIRy
22/03/2023 17:30
W odpowiedzi na  Realista

Koniecznie śladem wąskotorówki.

DD
22/03/2023 12:13
W odpowiedzi na  Producent barierek.

Jeden stawiał czarne słupki i wywrotową kostkę w najmniej odpowiednich lokalizacjach oraz zaniedbał planowanie przestrzenne a następny ma obsesję na tle autostrad i żółtych barierek oraz kontynuuje wymianę zdrowego drzewostanu i betonozę w mieście. Dobrali się jak w korcu maku.

CUBA
22/03/2023 09:36

Pytam się zapalonego cyklistę pana Śpiewoka co zrobić gdy jego koledzy przejeżdżają na czerwonym świetle na ścieżce rowerowej. Identyfikacja rowerzysty jest równa zero. Natomiast przy kolizji odpowiedzialny jest kierowca bo nie zachował ograniczonego zaufania. Wydajemy miliony żeby zadowolić kilka tysięcy rowerzystów, którzy zachowóją się czasami jakby świat należał tylko do nich.

cyklista
22/03/2023 06:11

CPR to zło. Rower to pojazd i powinny powstawać pasy dla rowerów, ale na jezdniach.

Misza
22/03/2023 12:55
W odpowiedzi na  cyklista

Nie rozumiem skąd te minusy.
Powody są co najmniej dwa, taniej i piesi nie będą się „mylili”.

stary dziad w eterze
22/03/2023 14:10
W odpowiedzi na  Misza

Głównie madki z wozkami.

serio?
22/03/2023 18:27
W odpowiedzi na  cyklista

Taki sam pojazd jak taczki a ich raczej na jezdni nie chcemy. Rowerzystów także.

taczka
22/03/2023 20:49
W odpowiedzi na  serio?

Wózkiem ręcznym towarowym możesz zaiwaniać ulicą.

hanek mały
22/03/2023 08:02

Znów ktoś uparł się, żeby niszczyć Aleję Mickiewicza ??? Kto i dlaczego ?

Beton
22/03/2023 08:00

P O R T O W A ! ! !

Achacy
22/03/2023 09:55
W odpowiedzi na  Beton

Na Portowej przydałaby się barierka oddzielająca ścieżkę od Kłodnicy.

Zdrowo trzęsie
22/03/2023 12:58
W odpowiedzi na  Beton

Po co, skoro przy ŚWOC zawodowcy pomykają po jezdni wzdłuż ścieżki rowerowej i nic ich nie rusza?

Gliwiczanin
22/03/2023 17:15

A co z Chorzowską?

Misza
22/03/2023 17:28
W odpowiedzi na  Gliwiczanin

No przecież jest. I pewnie jeszcze długo będzie.

przesiadkowicz
22/03/2023 19:11
W odpowiedzi na  Gliwiczanin

Z Chorzowską wspaniale, jest tam nawet torowisko tramwajowe.

Misza
22/03/2023 21:46
W odpowiedzi na  przesiadkowicz

Za chwilę przekształcą to w skansen. Można by nawet postawić jeden stary wagon.

hanek mały
24/03/2023 08:19
W odpowiedzi na  przesiadkowicz

Trzeba pedalistom zaproponować ofertę : „Rowery na tory”

Perez
22/03/2023 06:46

chyba nieładu….

Ernest
22/03/2023 18:48
W odpowiedzi na  Perez

Jeździć i korzystać będziesz. Polski Ład widać będzie wszędzie, ale nie wszyscy, co mają klapki na oczach go dostrzegą.

Fautte
23/03/2023 14:27

przetarg a potem aneks to chyba w Polskim Ładzie nie przejdzie

Cliper
22/03/2023 08:42

Dokładnie do granic a poza granicą już ulica..tak to u nas niestety działa

Marcin
22/03/2023 09:42
W odpowiedzi na  Cliper

Budowa dalszej trasy rowerowej wymagałaby jakieś porozumienia ze starostwem powiatowym. A to już jest trudne.

anonim
22/03/2023 17:46
W odpowiedzi na  Cliper

Dokumentacja przebudowy drogi wojewódzkiej 901 w Pyskowicach dopiero ma być przygotowywana. Pyskowice mają podobno przygotowaną koncepcję dociągnięcia istniejącego odcinka przy Powstańców Śląskich aż do granicy z Gliwicami, ale nie wiadomo czy tak będzie, bo decydujące zdanie ma województwo.

Misza
22/03/2023 21:51
W odpowiedzi na  anonim

A później wyjdzie perełka w postaci CPR po przeciwnych stronach drogi połączonych przejściem pieszo-rowerowym.

strefuś
23/03/2023 10:32
W odpowiedzi na  Cliper

Nawet nie do granic, bo na ul.Wakacyjnej się kończy, a przecież za tą ulicą jeszcze są Czechowice o których już dawno miasto zapomniało – pamięta tylko żeby zbierać podatki.

pik
22/03/2023 20:17

Będzie dojenie przedsiębiorców „na promesę”

Jadzia
24/03/2023 10:12

Biorąc pod uwagę że zajmuje się tym ZDM Gliwice to czarno to widzę. Żeby tylko miasto nie musiało zwracać tej kasy. Poziom profesjonalizmu pracowników ZDM = 0

Ostatnio edytowany 2 miesięcy temu przez Jadzia
Nowy
22/03/2023 05:55

W polsce mamy firmy stb szybko tanio byle jak

Gustaff
22/03/2023 15:07
W odpowiedzi na  Nowy

Chyba w Polsce

DD
22/03/2023 12:21

To już wiecie jak następnym razem głosować itd. aby nie tracić czasu i energii na to nudne nie kończące się narzekanie.

kamil
24/03/2023 19:05

Żadnych dróg rowerowych z naszych pieniędzy. Won do Unii. Kierowcy – robimy blokadę tej inwestycji. Proponuję się skrzykrząć i rozgonić to rowerowe towarzystwo

Damian
25/03/2023 09:24
W odpowiedzi na  kamil

U Unii dróg rowerowych z prawdziwego zdarzenia jest wiele, a najlepsza sytuacja jest, moim zdaniem, w Niderlandach, Belgii. Rozsądny kierowca poprawa oddzielenie ruchu rowerowego od samochodowego. Im więcej ludzi jeździ rowerami po dobrej infrastrukturze, tym mniejszy tłok na drogach i więcej wolnych miejsc do parkowania. Dlatego w państwach starej unii to zrozumiano wiele lat temu… A czytając takie wypowiedzi mam wrażenie, że polska mentalność jest nadal za żelazną kurtyną…

stary dziad w eterze
25/03/2023 10:45
W odpowiedzi na  Damian

Ale tam korzystający z rowerów stanowią istotny element ruchu. W Polsce drogi rowerowe świecą pustkami i zarastają bo nawet ambitni w obcisłym na półcentymetrowych szytkach jeżdżą ulicami.

Damian
25/03/2023 11:53
W odpowiedzi na  stary dziad w eterze

Zapraszam do Ustronia, gdzie w weekendy sporo ludzi jeździ Wiślańską Trasą Rowerową, a nie słynna od korków Wislanką.
Znam dość dobrze infrastrukture rowerową w Gliwicach i GOP i jeżeli droga rowerowa ma np. 100 metrów i jest z nikąd do nikąd i po lewej stronie to co się dziwić, że nie ma sensu na nią wjeżdżać…