Wielka przebudowa układu drogowego za około 80 mln zł. Ogłoszono przetarg, inwestycja potrwa 3,5 roku

Drogowcy ogłosili przetarg na rozbudowę układu drogowego w sąsiedztwie łabędzkiego dworca. Będzie to skomplikowane i długoletnie zadanie, które podzielone zostało na etapy, a także kosztowne – na ten czas oszacowano, że pochłonie około 80 mln zł.

 
Inwestycja realizowana będzie na zbiegu ulic Przyszowskiej, Staromiejskiej, Strzelców Bytomskich i Głównej oraz na fragmencie ul. Staromiejskiej w rejonie wiaduktu przy śluzie. To część przedsięwzięcia realizowanego równolegle do prowadzonej przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe przebudowy stacji Gliwice Łabędy i wiaduktu kolejowego przy ul. Staromiejskiej.

 
Przypomnijmy – w ramach zadania PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. przewidziano zmianę układu torowego stacji Gliwice Łabędy. Zostanie on przebudowany i przystosowany do obsługi wszystkich podróżnych oraz pociągów towarowych (do 750 m długości). W efekcie powstaną trzy wygodne perony z wiatami, ławkami, oświetleniem i nagłośnieniem.


W związku z tym zadaniem przebudowany i poszerzony zostanie wiadukt kolejowy przy ul. Staromiejskiej, na którym znajdzie się peron nr 1. Stamtąd odjeżdżać będą pociągi w stronę Katowic i Kędzierzyna-Koźla. Dojście do peronu będzie możliwe spod wiaduktu – schodami i windą.

Istniejący wiadukt w rejonie ulic Strzelców Bytomskich i Głównej zostanie rozebrany. Nowy obiekt z peronami 2 i 3 na górze powstanie nad ul. Strzelców Bytomskich. Stamtąd odjeżdżać będą pociągi do Katowic, Pyskowic, Strzelec Opolskich i Opola. Dojście do peronów będzie możliwe spod wiaduktu – klatką schodową i windą.

Pod nowym wiaduktem kolejowym, w ramach drogowej części tego przedsięwzięcia, wybudowane zostanie czterowlotowe rondo turbinowe zbierające ruch z ulic Przyszowskiej, Staromiejskiej, Strzelców Bytomskich i Głównej.

Zlikwidowany zostanie przejazd kolejowy w poziomie szyn na przedłużeniu ul. Wolności. Nowy układ drogowy będzie dostosowany do rozbudowywanej stacji kolejowej i poszerzonego wiaduktu w rejonie ul. Staromiejskiej. W ramach inwestycji powstaną również zatoki autobusowe, parkingi park&ride oraz bike&ride oraz infrastruktura rowerowa – ciąg pieszo-rowerowy (długości ok. 80 m) oraz droga dla rowerów (o łącznej długości blisko 800 m).

Szacowany koszt miejskiej inwestycji nadzorowanej przez Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach to ok. 80 mln zł. Planowane rozpoczęcie prac (przy pozytywnym rozstrzygnięciu przetargu) to połowa tego roku. Na realizację zadania przyszły wykonawca będzie miał 42 miesiące od daty podpisania umowy. Roboty budowlane będą prowadzone w ścisłej koordynacji z inwestycją kolejową.

Będzie też nowy przystanek PKP przy osiedlu Kopernika

Przypomnijmy, że do 2028 roku PKP PLK planuje też wybudować nowy przystanek kolejowy Gliwice Kopernik w rejonie estakady Jana Heweliusza. Miasto zrealizuje tam tzw. infrastrukturę towarzyszącą, m.in. parkingi.

Jak zapowiada PKP PLK, przystanek Gliwice Kopernik będzie połączony z estakadą schodami i windą. Każdy z peronów będzie miał długość 200 metrów. Teren sąsiadujący ze stacją zagospodaruje miasto, które przewidziało przy ul. Perseusza nowy skwer miejski – park księżycowy, nawiązujący do dokonań patrona dzielnicy, Mikołaja Kopernika.

W projekcie skweru przewidziano m.in. budowę obiektów małej architektury, w tym astrolabium, wiaty przystankowej, boksów rowerowych z zadaszeniem, fontanny, tematycznych „kraterów” oraz placów, ciągów pieszych i rowerowych, a także drogi wewnętrznej z parkingiem na 127 miejsc postojowych wraz z infrastrukturą techniczną. Całość ma być w pełni przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Ogródki nie do likwidacji. Drzewa do wycinki i nasadzenia zastępcze

W odpowiedzi na zapytanie radnej Agnieszki Filipkowskiej, która niedawno interesowała się sprawą budowy przystanku kolejowego na terenie Kopernika, poinformowano, że w związku z realizacją tej inwestycji do usunięcia przewidziano 215 drzew (jak wskazano – w dużej części w złym stanie fitosanitarnym) i nasadzenia zastępcze 220 sztuk. Nie planowana jest natomiast likwidacja sąsiadujących z przystankiem ogródków działkowych.

Prace mogą rozpocząć się jeszcze w tym roku, pod warunkiem uzyskania dofinansowania projektów dotyczących węzłów przesiadkowych oraz opracowania aktualizacji projektu.

(żms), UM Gliwice(kik), BIP Gliwice

37 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze