Witamina D3 – co warto o niej wiedzieć?

Ludzkie ciało dla prawidłowego funkcjonowania potrzebuje wielu minerałów i witamin. Każda z nich powinna być dostarczana w konkretnej ilości, ale poszczególne substancje są mniej lub bardziej istotne. Jedną z najważniejszych jest bez wątpienia witamina D3, zwana witaminą słońca.

 
Występuje ona naturalnie w organizmach zwierzęcych, ale dla utrzymania jej właściwego poziomu konieczna jest przemyślana suplementacja. Dlaczego? To proste, średnie spożycie produktów zawierających witaminę D3 jest zbyt małe, a słonecznych dni w naszym klimacie również jest niewiele.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, za co odpowiada witamina D3, jakie jest jej działanie na ludzki organizm oraz co do tego wszystkiego ma słońce, przeczytaj ten artykuł do końca. Zebraliśmy w nim mnóstwo przydatnych informacji.

Skąd się bierze Witamina D3?

Bazą, z której powstaje witamina D3 w organizmie, jest 7-dehydrocholesterol. Związek ten jest syntezowany w skórze w wyniku oddziaływania promieniowania UVB. Wskutek ekspozycji odkrytej skóry na promienie słoneczne powstaje 80-100% witaminy D3 obecnej w naszym ciele. Oczywiście jej synteza jest uzależniona od pory roku i poziomu nasłonecznienia.

W Polsce najskuteczniejsze pozyskiwanie witaminy D3 ze słońca odbywa się od maja do września, pomiędzy godziną 10:00 a 15:00. Synteza jest najmniej efektywna w okresie od października do marca. Wtedy właśnie potrzebna jest suplementacja.

Witamina D3 – właściwości

Witamina D3, inaczej cholekalcyferol, to rozpuszczalny w tłuszczach steroidowy związek chemiczny. Jego dobroczynne dla zdrowia właściwości, odpowiadają na potrzeby różnych obszarów organizmu. Witamina D3:

  • wspiera mineralizację kości i zębów;
  • stymuluje układ krążenia;
  • ułatwia spalanie tłuszczów;
  • dba o prawidłowy rozwój układu kostnego (m.in. zapobiega krzywicy);
  • redukuje stany zapalne skóry;
  • wzmacnia układ mięśniowy, nerwowy i odpornościowy;
  • pomaga w utrzymywaniu prawidłowego poziomu wapnia i fosforu w organizmie;
  • dba o szczupłą sylwetkę.

Witamina D3 – na co?

Witamina D3 wspiera działanie wielu układów w ludzkim ciele. Znany jest m.in. jej wpływ na:

  • Układ kostno-szkieletowy – w tym przypadku odpowiednia podaż jest szczególnie ważna. Witamina D3 wpływa na metabolizm kości. W okresie dojrzewania odpowiada za kształtowanie się zębów i kości. Skutki niedoboru u dzieci to krzywica, zmniejszenie masy kostnej lub bóle mięśniowo-szkieletowe. U dorosłych zaś niewystarczająca suplementacja prowadzi do skłonności do upadków i osteoporozy.
  • Układ mięśniowy – w przypadku niedoboru, u pacjenta mogą pojawić się objawy mialgii (bóle mięśniowe).
  • Układ odpornościowy – witamina D3 wykazuje działanie immunomodulujące, antyproliferacyjne, antynowotworowe oraz – pośrednio – przeciwbakteryjne.
  • Układ nerwowy – zbyt mała podaż może wywołać problemy ze snem. Jeśli poziom witaminy D3 u kobiety w ciąży jest zbyt niski, zwiększa się ryzyko wystąpienia zaburzeń ze spektrum autyzmu u dziecka.
  • Układ krążenia – przyjmowanie suplementów z witaminą D3 ułatwia regulację stanów zapalnych w przewlekłej niewydolności serca.
  • Metabolizm w tkankach – udowodniono, że witamina D3 wpływa na zdolność do regeneracji wątroby.

Niektóre dolegliwości lub terapie powinny skłonić lekarza do sprawdzenia poziomu witaminy. Do tej grupy należą m.in.:

  • przewlekła niewydolność nerek w 3-5 stadium;
  • gruźlica i sarkoidoza;
  • przewlekła niewydolność wątroby;
  • otyłość;
  • przedłużona terapia glikokortykosteroidowa;
  • niedoczynność przytarczyc;
  • zaburzenia gospodarki wapniowo-fosforanowej;
  • długotrwała dieta eliminacyjna;
  • zespół upośledzonego trawienia i/lub wchłaniania;
  • przyjmowanie preparatów przeciwretrowirusowych.

Wskazaniem do przeprowadzenia badania są również choroby sercowo-naczyniowe, nowotwory oraz niektóre infekcje (np. nawracające ostre infekcje dróg oddechowych).

Dawkowanie witaminy D3

Dawkowanie witaminy D3 jest ściśle powiązane z wiekiem pacjenta. Ilość czystej witaminy określa wielkość IU (jednostka międzynarodowa).

  • Od 0 do 6. miesiąca życia – 400 IU/dobę;
  • Od 6. do 12. miesiąca życia – 400-600 IU/dobę;
  • Od 1. do 10. roku życia – 600-1000 IU/dobę. U dzieci borykających się z otyłością optymalna dawka to 1600-4000 IU/dobę;
  • Od 11. do 18. roku życia – 800-2000 IU/dobę. U nastolatków z otyłością optymalna dawka to 1600-4000 IU/dobę;
  • Od 19. do 65. roku życia – 2000 IU/dobę. U dorosłych z otyłością wymagana jest suplementacja w dawce 1600-4000 IU/dobę;
  • Powyżej 65. roku życia – 2000-4000 IU/dobę. U seniorów z otyłością wymagana dawka to 4000-8000 IU/dobę;
  • Kobiety w ciąży – 2000 IU/dobę.

Witamina D3 – w czym jest?

Najbogatszym źródłem witaminy D3 są ryby morskie. Z uwagi na to, że smażenie niszczy witaminę, zalecamy spożywanie ryb gotowanych, pieczonych lub duszonych. Przedstawiamy krótką listę, zawierającą produkty z największą ilością witaminy D3. Obok każdego z nich, znajdziesz informację o zawartości czystej witaminy w 100 g.

  1. Węgorz świeży – 1200 IU;
  2. Śledź w oleju – 808 IU;
  3. Łosoś pieczony – 540 IU;
  4. Śledź marynowany – 480 IU;
  5. Sardynki – 200 IU;
  6. Grzyby shitake – 100 IU;
  7. Żółtko – 54 IU;
  8. Dorsz świeży – 40 IU;
  9. Ser żółty – 8-28 IU;
  10. Mleko krowie – 0,5-1,2 IU.

Zadowalające ilości witaminy D3 znajdziesz również w olejach roślinnych, wątróbce, mięsie czerwonym i drobiowym. Pamiętaj, że sama wiedza dotycząca tego, w czym jest witamina D3, nie wystarczy. Substancja ta jest rozpuszczalna w tłuszczach, więc z punktu widzenia wchłaniania, szczególnie istotne jest dopilnowanie, by dieta zawierała odpowiednią ilość tłuszczu.

Kolejną kwestią jest fakt, że dieta może pokryć maksymalnie 20% dziennego zapotrzebowania na witaminę. Jeśli więc ekspozycja na słońce jest niewystarczająca, należy przyjmować suplementy witaminowe.

Witamina D3 – ceny

Każda dobra apteka internetowa ma w swoim asortymencie liczne preparaty zawierające witaminę D3. Z reguły są to produkty o bardzo atrakcyjnych cenach. JUVIT BABY – krople doustne z pompką (10ml) to koszt zaledwie 10 zł. Cena preparatu Vigantol, który zawiera 20 000 IU witaminy D3, to jedynie 15 zł. Na rynku dostępne są również suplementy w formie tabletek i kapsułek. Ich ceny również nie są wygórowane. Witamina D3 dla dorosłych – Rutinacea MAX D3 to wsparcie odporności w postaci 60 tabletek. Kosztuje około 14 zł.

Gdzie kupić preparaty i suplementy z witaminą D3?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Witamina D3, podobnie jak inne suplementy i preparaty wspierające zdrowie, powinna być pozyskiwana ze sprawdzonego źródła. Apteka online www.apteka-melissa.pl to doskonałe miejsce, w którym porównasz składy poszczególnych produktów. Szybko wybierzesz ten, który najbardziej CI odpowiada. Apteka internetowa ma jeszcze jedną przewagę nad punktami stacjonarnymi. Ceny są z reguły dużo niższe. Zadbaj o swoje zdrowie bez wychodzenia z domu.

materiał partnera