Z roku na rok spada łączna długość oddawanych dróg rowerowych. GRR: “To nie jedyny problem”

fot. GRR

Maleje łączna długość dróg rowerowych oddawanych co roku do użytku. W 2019 roku było to jedynie 1,65 km, czyli mniej niż w 2018 roku (2,3 km) i 2017 roku (4 km).

Według stowarzyszenia Gliwicka Rada Rowerowa, jest to najważniejszy wskaźnik świadczący o tym, jak rozwija się miejska instrastruktura dedykowana użytkownikom jednośladów.

Niewielka łączna długość nowej infrastruktury rowerowej to nie jedyny problem, zeszłoroczne inwestycje były bardzo rozdrobnione (najdłuższa z nowych DDR, ta przy ul. Toszeckiej ma jedynie 350 m), często w żaden sposób nie są połączone z resztą sieci (jak np. DDR przy Jagiellońskiej) lub niespełniające podstawowych standardów (m.in. szutrowy CPR na wschód od ul. Wschodniej) – komentuje prezes GRR, Tomasz Herud.


Stowarzyszenie podsumowało, jak rok 2019 wypadł pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej.

W minionym roku powstały 4 nowe fragmenty trasy do Sośnicy (G3), wybudowano 600 metrowy odcinek asfaltowej drogi dla rowerów w rejonie powstającej obwodnicy południowej, przebudowano również 350 m odcinek trasy rowerowej w śladzie dawnej kolei wąskotorowej.

Inwestycje w drogi dedykowane rowerzystom, bądź ciągi pieszo-rowerowe, prowadzone były na ulicach: Jagiellońskiej, Andersa, Rybnickiej (na razie nieoznakowana i nieoddana), a także przy okazji przebudowy skrzyżowania ulic Toszecka-Myśliwska. Więcej informacji na ten temat można znaleźć tutaj.

Droga dla rowerów powstaje również wokół gliwickiego lotniska, ta realizacja jednak nie jest jeszcze ukończona.

Testowy kontraruch

W lipcu 2019 w Gliwicach powstał pierwszy w mieście kontrapas rowerowy – w ramach zmiany organizacji ruchu na ul. Wybrzeże Wojska Polskiego na odcinku 150 m dopuszczono dwukierunkowy ruch rowerów, przy zachowaniu jednego kierunku dla pozostałych pojazdów – mówi Tomasz Herud.

fot. arch. 24gliwice.pl

Gliwicka Rada Rowerowa już wcześniej starała się o wprowadzenie takiego rozwiązania drogowego w innych lokalizacjach, m.in. na ulicy Przy Raciborskiej Bramie w obrębie starówki, na ulicy Siennej w Bojkowie, na południowej końcówce ulicy Dzierżona na Trynku oraz na ulicy Granicznej na osiedlu Obrońców Pokoju.

Automatyczna detekcja i inne ułatwienia

W 2019 wdrożono automatyczną detekcję na wszystkich nowych przejazdach dla rowerzystów oraz wszystkich tych, które jej wcześniej nie miały (przede wszystkim na znienawidzonym przez rowerzystów skrzyżowaniu DTŚ/Śliwki/Orlickiego) – przekazuje prezes GRR.

Urząd Miejski, MZUK i gliwickie jednostki oświatowe postawiły łącznie 35 bezpiecznych (U-kształtnych) stojaków rowerowych. 18 z nich powstało w lokalizacjach zaproponowanych przez GRR.

Oprócz tego, na zlecenie gliwickiego magistratu, na rogu ul. Uszczyka i Toszeckiej oraz obok ronda w Brzezince zamontowano nowe samoobsługowe stacje napraw rowerów.

Podsumowując, w 2019 roku:
– wybudowano około 1,65 km nowych dróg dla rowerów i ciągów pieszo-rowerowych,
– wyremontowano około 2,1 km dróg dla rowerów i ciągów pieszo-rowerowych,
– wyposażono 11 przejazdów dla rowerzystów w automatyczną detekcję rowerzystów,
– postawiono 35 nowych, bezpiecznych stojaków rowerowych,
– postawiono 2 nowe stacje naprawcze,
– wdrożono kontraruch na 1 ulicy (170 m),
– oznakowano 2,2 km szlaku rowerowego.

Trwające inwestycje

Obecnie trwa budowa dwóch fragmentów obwodnicy Gliwic: od ul. Daszyńskiego do ul. Rybnickiej, która będzie miała jezdne techniczne z dopuszczonym ruchem rowerów, a także od ul. Bojkowskiej do ul. Pszczyńskiej wraz z DDR po stronie południowej.

Prowadzony jest również remont generalny ul. Zabrskiej, który przewiduje powstanie DDR, budowa drogi dla rowerów w śladzie dawnej kolei wąskotorowej na odcinku pomiędzy Bojkowem a Mysią Górą oraz remont alejek przy Szachcie w Sośnicy.

(żms)/GRR.ORG.PL(Tomasz Herud)
fot. Tomasz Herud