Z roku na rok spada łączna długość oddawanych dróg rowerowych. GRR: “To nie jedyny problem”

fot. GRR

Maleje łączna długość dróg rowerowych oddawanych co roku do użytku. W 2019 roku było to jedynie 1,65 km, czyli mniej niż w 2018 roku (2,3 km) i 2017 roku (4 km).

Według stowarzyszenia Gliwicka Rada Rowerowa, jest to najważniejszy wskaźnik świadczący o tym, jak rozwija się miejska instrastruktura dedykowana użytkownikom jednośladów.

REKLAMA

Niewielka łączna długość nowej infrastruktury rowerowej to nie jedyny problem, zeszłoroczne inwestycje były bardzo rozdrobnione (najdłuższa z nowych DDR, ta przy ul. Toszeckiej ma jedynie 350 m), często w żaden sposób nie są połączone z resztą sieci (jak np. DDR przy Jagiellońskiej) lub niespełniające podstawowych standardów (m.in. szutrowy CPR na wschód od ul. Wschodniej) – komentuje prezes GRR, Tomasz Herud.

Stowarzyszenie podsumowało, jak rok 2019 wypadł pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej.

W minionym roku powstały 4 nowe fragmenty trasy do Sośnicy (G3), wybudowano 600 metrowy odcinek asfaltowej drogi dla rowerów w rejonie powstającej obwodnicy południowej, przebudowano również 350 m odcinek trasy rowerowej w śladzie dawnej kolei wąskotorowej.

Inwestycje w drogi dedykowane rowerzystom, bądź ciągi pieszo-rowerowe, prowadzone były na ulicach: Jagiellońskiej, Andersa, Rybnickiej (na razie nieoznakowana i nieoddana), a także przy okazji przebudowy skrzyżowania ulic Toszecka-Myśliwska. Więcej informacji na ten temat można znaleźć tutaj.

Droga dla rowerów powstaje również wokół gliwickiego lotniska, ta realizacja jednak nie jest jeszcze ukończona.

Testowy kontraruch

W lipcu 2019 w Gliwicach powstał pierwszy w mieście kontrapas rowerowy – w ramach zmiany organizacji ruchu na ul. Wybrzeże Wojska Polskiego na odcinku 150 m dopuszczono dwukierunkowy ruch rowerów, przy zachowaniu jednego kierunku dla pozostałych pojazdów – mówi Tomasz Herud.

fot. arch. 24gliwice.pl

Gliwicka Rada Rowerowa już wcześniej starała się o wprowadzenie takiego rozwiązania drogowego w innych lokalizacjach, m.in. na ulicy Przy Raciborskiej Bramie w obrębie starówki, na ulicy Siennej w Bojkowie, na południowej końcówce ulicy Dzierżona na Trynku oraz na ulicy Granicznej na osiedlu Obrońców Pokoju.

Automatyczna detekcja i inne ułatwienia

W 2019 wdrożono automatyczną detekcję na wszystkich nowych przejazdach dla rowerzystów oraz wszystkich tych, które jej wcześniej nie miały (przede wszystkim na znienawidzonym przez rowerzystów skrzyżowaniu DTŚ/Śliwki/Orlickiego) – przekazuje prezes GRR.

Urząd Miejski, MZUK i gliwickie jednostki oświatowe postawiły łącznie 35 bezpiecznych (U-kształtnych) stojaków rowerowych. 18 z nich powstało w lokalizacjach zaproponowanych przez GRR.

Oprócz tego, na zlecenie gliwickiego magistratu, na rogu ul. Uszczyka i Toszeckiej oraz obok ronda w Brzezince zamontowano nowe samoobsługowe stacje napraw rowerów.

Podsumowując, w 2019 roku:
– wybudowano około 1,65 km nowych dróg dla rowerów i ciągów pieszo-rowerowych,
– wyremontowano około 2,1 km dróg dla rowerów i ciągów pieszo-rowerowych,
– wyposażono 11 przejazdów dla rowerzystów w automatyczną detekcję rowerzystów,
– postawiono 35 nowych, bezpiecznych stojaków rowerowych,
– postawiono 2 nowe stacje naprawcze,
– wdrożono kontraruch na 1 ulicy (170 m),
– oznakowano 2,2 km szlaku rowerowego.

Trwające inwestycje

Obecnie trwa budowa dwóch fragmentów obwodnicy Gliwic: od ul. Daszyńskiego do ul. Rybnickiej, która będzie miała jezdne techniczne z dopuszczonym ruchem rowerów, a także od ul. Bojkowskiej do ul. Pszczyńskiej wraz z DDR po stronie południowej.

Prowadzony jest również remont generalny ul. Zabrskiej, który przewiduje powstanie DDR, budowa drogi dla rowerów w śladzie dawnej kolei wąskotorowej na odcinku pomiędzy Bojkowem a Mysią Górą oraz remont alejek przy Szachcie w Sośnicy.

(żms)/GRR.ORG.PL(Tomasz Herud)
fot. Tomasz Herud

REKLAMA
3000
od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
Laszlo_egesz

Odcinek wzdłuż Pionierów do Toszeckiej był tak intensywnie użytkowany, że zdążył nieźle zarosnąć.

EŁZEBIUSZ - WEGETARIANIN

SZKODA KASY NA TE ROWEROWE FANABERIE !
Sami powinni te sciezki budować a nie tylko wymagać i grymasic !

ers

SZKODA KASY NA TE SAMOCHODOWE FANABERIE!
Sami powinni te drogi budować, a nie tylko wymagać i grymasić!

pantograf

SZKODA KASY NA TE TRAMWAJOWE FANABERIE !
Sami powinni te torowiska budować, a nie tylko wymagać i grymasić !

lewy but

SZKODA KASY NA TE PIESZE FANABERIE !
Sami powinni te chodniki budować, a nie tylko wymagać i grymasić !

gdzie jest wrak

SZKODA KASY NA TE LOTNICZE FANABERIE !
Sami powinni te lotniska budować, a nie grymasić !

ordynacja wyborcza

SZKODA KASY NA TE PARTYJNE FANABERIE !
Sami powinni tę Polskę budować nie grymasić !

Dobra! Już! Załapaliśmy

I tak do wyczerpania zasobów.

Nic nie łapiesz

Teraz nasze zasoby będą czerpać jankesi.

Obserwujący

Raczej pisiory wespół z klerem.Doją aż furczy.

Nic nie łapiesz

Pisiory to nadstawiają się jankesom aż furczy a kler jest dojony przez przemysł molestowania i wespół milczą o acta 447.

Cyklista

Widzę,że cały komitet wyborczy pana Neumanna i miejski komitet PO się wypowiedział na forum i ogłosili Nowy Program Wyborczy Kandydata Adama Neumanna.Brawo!

Cyklista

Witam na forum przedstawiciela (może szefa?)Sztabu Wyborczego Adama Neumanna.

spaliny z piły łańcuchowej

Zadrzewiony teren przy ul. Toszeckiej, jest nie mniej a jeszcze bardziej cenny niż lipy na ul. Mickiewicza i nie pozwolimy go wyciąć dla jakiejś bzdurnej ścieżki rowerowej.

asdf

Drzewa w tym miejscu były wycięte tylko po to, żeby poszerzyć jezdnię. Gdyby nie dodatkowy pas, to droga rowerowa spokojnie by się zmieściła bez wycinki.
Najlepsze jest to, że poszerzenie jezdni nie zmniejszyło korków, bo Toszecka korkuje się przez dużą liczbę świateł i brak jakiejkolwiek alternatywy (gdzie obiecywany od 10 lat szynobus jadący z Pyskowic przez Łabędy, Kopernika do centrum? czy Neumann zamierza kontynuować dzieło Frankiewicza w obiecankach bez pokrycia?)

spaliny z piły łańcuchowej

Pomyliły ci się ulice i miejsca, tam nie było poszerzania jezdni, my się nie nazywamy Neumann i Frankiewicz.

Beton

Te liczby to po prostu wstyd dla miasta i bardzo widoczne pole do wprowadzenia poprawy.

prowizorka

Żadna tam poprawa, od początku na nowo, solidnie, betonowo ze zbrojeniem.

Cliper

Istniejącą piękna droga rowerowa przy gliwickiej dolinie krzemowej została zablocona przez ciężki sprzęt..trudno ja wyczyścić?co na to nadzór budowlany

black_horse

Nadzór budowlany nie jest od tego. Straż miejska i codziennie mandat dla kierownika budowy.

\\\

Straż miejska, chachacha

dolina krzemowa

Zadzwoniłeś do straży miejskiej w tej sprawie ?

Ad

“co na to nadzór budowlany”
…a co na to Episkopat Polski i klub kibiców Górnika Zabrze oraz koło gospodyń wiejskich z Podmiechówka…

Słoneczny poranek

Wreszcie są jakieś perspektywy na to, że chamowaci rowerzyści przestaną terroryzować pieszych na chodnikach.

działkowicz

zobaczymy meczyk

Wrzodzisław

Po tym, jak Jarosław Kaczyński okradł samorządy z pieniędzy, dróg dla rowerów będzie jeszcze mniej. Przyzwyczajajcie się. Przecież sÓweren na promocje do biedy i na powiatowe potupajki jeździ własną fÓrą, a nie jakimś tam rowerem.

Plandeczak pospolity

Mniej tego i owego w Gliwicach będzie raczej za sprawą hali Frankiewicza

blacha falista

Czyli nic nie pozostaje Moszyńskiemu jak tylko halę bankrut rozebrać, da radę ?

Po ptokach

Teraz już trzeba ponieść konsekwencję głupiej decyzji, spłacić kredyt i pompować kasę w utrzymanie tego molocha. To jak z sebiksami, którzy najpierw biorą kredyty na wieśwagena a później płaczą i zgrzytają zębami.

blacha falista

Nic nie trzeba pompować, trzeba tylko prezydenta a nie frajera pompkę. Gliwice mają szansę na takiego ?

ptok

Prezydent ma głowę w chmurach jeszcze po Kala Pattar.

Po ptokach

Prawdopodobnie ją zaprzepaszczą 5-go

Obserwujący

Nic dziwnego, skoro w zacofanych glajwicach,hołubiony jest bożek czyli auteczko.Efekty widać, przestrzeń zagracona cholernymi auteczkami.

hołubiciel

Mam 2 auteczka i ponad 10 rowerów, jak mnie zakwalifikujesz ?

Gliwiczanin

Ja324 zmieniłeś nick myślisz że ludzie się nie domyślą po twoim beznadziejnym biadoleniu jakie to samochody są złe ?

propaganda sukcesu

Weź no się jakoś ogarnij, posłuchaj porad jakiegoś spin doctora, skorzystaj z ładownicy think tanku, nabierz polotu, zarzuć mono tematykę, spojrzyj na szersze horyzonty, wypłyń na głębszą wodę, przemierz jakiś progres, wyjrzyj ponad nieboskłon, zrób wreszcie coś ze sobą.

siekierowy

Idę ostrzyć łańcuch mojej piły, miłościwie panujący PO Moszyński aby po partaczu Franku dokończyć ścieżkę rowerową i pociągnąć ją dalej będzie musiał zlecić niezłą wycinkę.

Stary

“Od 2006 roku przez 4 lata Janusz Moszyński był radnym sejmiku wojewódzkiego, a przez półtorej roku sprawował funkcję marszałka województwa śląskiego.”
Pod tym materiałem nie można komentować ale za te “półtorej” to stracił u mnie wszystkie punkty.

Ampuła

– Panie Prezesie Koła Terrowerystów Radzieckich, czy jakże prestiżowy, centralnie ulokowany i wytyczony barwnie i z pompką przekazany do użytkowania kontrapas na ul. Wybrzeże Wojska Polskiego spopularyzował się na miarę oczekiwań? – Yyy… Nooo… Owszem. Po pół roku oczekiwania na pierwszego rowerzystę kontrapasującego, doszło u nas w Kole do zebrania sprawozdawczego w tej sprawie. Po burzliwej, ale konstruktywnej dyskusji postanowiliśmy skończyć z biernością i bezruchem. Przegłosowano przez aklamację konieczność zainwestowania w detekcję na tym odcinku. Zainstalowaliśmy 35 fotopułapek nadrzewnych sprzężonych systemowo, z sygnalizacja powiadamiającą i łańcuchowym wzbudzaniem kolejnych elementów. To jednak tylko technika i mechanika, a one bywają zawodne. Rozumie… Czytaj więcej »

fanatyk napoi alkoholowych

Wracałem na rowerze z imprezy sylwestrowej na Krakowskim, coś błysło, myślałem fajerwerki a to fotoradar.

Bandaz

Toś ampuła z wspomnianym tu prezesem Neumanem dali czadu :)

działkowiec

Kolego Ampuła jeśli mogę cię tak nazwać, za taki mistrzowski tekst to zapraszam cię na wiosnę na grilla na ogródek, zrobimy flaszkę, zwęglimy kiełbasę na cyt! prawdziwym ognisku i zobaczymy meczyk na 14 calowym turystycznym telewizorku, no i oczywiście pokażę ci jak mam zagraconą całą manelarnię.

działkowicz

Kolego Ampuła, jeśli wolno mi cię tak nazywać za takie sprawozdanie, będzie to dla mnie zaszczyt jeśli przyjmiesz moje zaproszenie na wiosenne otwarcie sezonu na ogródku.

Ampuła

Masz mnie za naiwnego, który pod wieczór zwabiony na hamak z wygniłej kanapy Nysy flakonem pod pęto z grilla, da się uśpić ciosem walizy z trylinkami rozkołysanej na łańcuchu kotwicznym, poćwiartować szarpako-piłą – samoróbką na pedały, rozpuścić w żrących miksturach w żeliwnych cebrach i rozlać w gruz grządek zarosłych wiechciami niejadalnych roślin o odorze zabijającym smród kompostowej piramidy za pagodo-masarnio-wiato-stajenko-chłodnio-jurto-dworco-lepianko-bazyliko-chlewnio-altanką?

sąsiad działkowca z 2 działki

Masz rację, bądź czujny, zwarty, silny, gotowy, rozważny i uważny, skoncentrowany, przygotowany, obeznany, ukierunkowany, wyćwiczony, wprawiony albowiem blaszany stadion Piasta Franka bankruta jest położony w bliskim sąsiedztwie ogródków działkowych.

Ampuła

W Gliwicach wszystko jest w bliskim sąsiedztwie “ogródków działkowych”. To urbanistyczne przekleństwo. Nieusuwalny parch agrarny wyklucza wielkomiejską przyszłość Gliwic. Z czasem powstanie ścisła szachownica terenów przemysłowych i kwartałów działkowczej okupacji.
Jedni będą przeszkadzać drugim. Stabilnie szachując się przez płoty i prawne bariery.

parch pospolity

Głosuj na Neumanna to przerobi działki na “Orliki”.

DESTRUKTOR

Ciebie nawet w cebrach z kwasówki czy ebonitu nie można rozpuszczać , bo z twojego jadu powstałaby mikstura tak żrąca,że wypaliła by wszystko co żywe w promieniu kilometra.

Ad

Kaleki rowerowe nie potrafią poruszać się po drogach PUBLICZNYCH? Więc może niech nie wsiadają na rower, bo jeszcze komuś krzywdę zrobią, a nie daj Boże jakiemuś pieszemu!

Imiu

czekam na wały $ odnośnie zmiany na lepsze w przyszłości XD

Gliwiczanin

W lesie jest pełno ścieżek więc po co budować nowe tracić na to pieniądze i niszczyć środowisko naturalne asfaltując lub betonując tereny zielone?

Chodzę pieszo po mieście

Pasy rowerowe można wyznaczać kosztem części pasa ruchu samochodów, a nie koniecznie wycinki pobocza. Polecam zainteresować się rozwiazaniami wprowadzoanymi w wielu miastach zachodnich. Takie rozwiazania uspokajają ruch (węższe pasy wymuszają mniejsza prędkość samochodow, co jest kluczowe w centrach miast i przeklada sie na zmiejszenie smiertelnosci na drogach) i mają wiele wiele innych korzyści dla miast. Jednakże wyjście na przeciw hemgemonii kierowców jest strasznie trudne. A w naszym miescie niestety nie ma zrownowazonego traktowania grup kierowcy/piesi/rowerzysci. Tak nie powinno być.

chodzę pieszo po chaszczach

We Wiedniu widziałem “pasy rowerowe” wyznaczone kosztem części chodnika dla pieszych.

lolo

Co to znaczy “będzie miała jezdne techniczne z dopuszczonym ruchem rowerów”?
Czy rowerzyści będą musieli jezdzic po obwodnicy czy będzie wydzielony pas rowerowy?

Loko

Być może że tak samo jak od ul. Rybnickiej przy A4.