Zeppelin ZF na gliwickim niebie. Trasę przelotu będzie można śledzić w czasie rzeczywistym

ZF Friedrichshafen: Zeppelin über Schweinfurt

Na niebie nad Gliwicami pojawi się sterowiec Zeppelin ZF. Przeloty niezwykłego statku powietrznego zaplanowano już w tym tygodniu – w sobotę, 11 września.

 
Pierwszy raz wielki powietrzny sterowiec zasilany pięcioma dieslowskimi silnikami Maybacha (każdy o mocy 530 koni) pokazał się nad Gliwicami w 1929 roku. Za drugim razem, 5 lipca 1931 r., długi na 230 metrów „Graf Zeppelin” nie tylko przelatywał, ale i widowiskowo lądował w naszym mieście, dysponującym wtedy jedynym w tej części ówczesnych Niemiec lotniskiem mogącym przyjąć maszynę o długości ponad dwóch boisk piłkarskich.

Trzeci przelot „cygara” – Zeppelina ZF – nad Gliwicami szykuje się w ramach wydarzenia organizowanego przez Grupę ZF.

Światowy lider rozwiązań technologicznych dla branży motoryzacyjnej, tworzonych m.in. w swoich centrach inżynieryjnych i zakładach produkcyjnych w Polsce, promuje w ten sposób strategię rozwoju mobilności nowej generacji pod hasłem „Next Generation Mobility. NOW”. Polska trasa Zeppelina ZF rozpocznie się w sobotę 11 września w Katowicach. Tego dnia sterowiec będzie latał również na Gliwicami, a w kolejnych dniach nad Częstochową (12 września), Bielskiem-Białą i Czechowicami-Dziedzicami (14 września) oraz Wrocławiem (15–16 września).


Trasę przelotu będzie można śledzić w czasie rzeczywistym w serwisie FlightRadar24, wpisując numer indentyfikacyjny „DLZNT”. Więcej informacji na temat Zeppelina znajduje się na stronie zf.com/pl/zeppelin oraz na Facebooku www.facebook.com/zfgroup.polska.

(żms)/UM Gliwice
fot. UM Gliwice/materiały grupy ZF

3000
od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
Alex

Bardzo ciekawa inicjatywa, dziewięćdziesiąt lat później. Kilka słów więcej należy się silnikom, a raczej sprytnemu rozwiązaniu, jakie zastosowano w sterowcu. Zastosowano silniki Maybach VL II, które nie były “dieslami”. 12 cylindrów, 33 litry pojemności, ponad pięć i pół setki koni mechanicznych, wtrysk paliwa, obieg Otta. Silnik spalał benzynę i tzw. Blau Gas (nazwa pochodzi od nazwiska wynalazcy – H. Blau). Sterowiec posiadał zapasy jednego i drugiego paliwa. Benzyna była spalana przy dużym obciążeniu sterowca, gdy ubytek masy nie powodował konieczności dużej kompensacji niepożądanego wznoszenia. Blau Gas miał tę ciekawą właściwość, że (najprościej mówiąc) jego ciężar był bardzo zbliżony do ciężaru… Czytaj więcej »

Pro

Miejmy nadzieję że ta wersja jest wypełniona helem, aby nie daj Boże nie było powtórki z Hindenburga. Najwyżej jeśli przytrafi się najgorsze to Gliwiczanie przez jakiś czas będą mówić głosem kaczora Donalda :)

ers

Spokojna głowa, przez te 100 lat technika troszeczkę jednak poszła do przodu.

Masz rację

W Polsce tylko troszeczkę

gmG

popatrz a prawie 80% mieszkańców ma wyższe wyksztalcenie :)

Yoł

Światowy lider w przetrzymywaniu kierowców na rozładunkach po kilka-kilkanaście godzin. Taki lider że nie jest w stanie skompletować załogi do obsługi magazynów. Taki lider że jak jest już załoga to okazuje się że magazyn za ciasny i nie ma miejsca żeby rozładować dostawę części…. Zamiast wydawać na Zeppeliny dajcie pracownikom zarobić żeby więcej pracowali niż chodzili na fajkę za płot.

KORI

coś wiadomo o której godzinie bedzie nad Gliwicami?

jacek

niestety latal nad Zabrzem, ruda Slaska .swietochlowicami i katowicami

A może napędzany?

“…powietrzny sterowiec zasilany pięcioma dieslowskimi silnikami …”
Zasilany pięcioma silnikami? Rozumiem, że zwykłe samochody są zasilane jednym silnikiem a niezwykłe są zasilane dwoma silnikami z czego jeden z silników jest zasilany paliwem a drugi prądem.
Mój rower jest zasilany nogami a ja jestem zasilany pokarmem.

Pro

Tak, “napędzany” byłoby tu trafniejszym słowem.

Łukasz

Dzisiaj leciał nad Wodzisławiem Śląskim. Jest ogromny

eryk

nad orlikiem obok urzędu miasta na Jasnej

z Gliwic

Urząd Miasta jest przy Zwycięstwa w Gliwicach, przy Jasnej-statystyczny

Tobi

Pozostałe lokalizacje Urzędu Miejskiego
Biuro Rozwoju Miasta: ul. Jasna 31a
Wydział Edukacji: ul. Jasna 31a
Wydział Gospodarki Nieruchomościami: ul. Jasna 31a
Wydział Planowania Przestrzennego: ul. Jasna 31a
Referat Rejestracji pojazdów (filia): ul. Jasna 31a
Miejski Rzecznik Konsumentów: ul. Jasna 31a
Wydział Audytu Wewnętrznego: ul. Fredry 6
Wydział Nadzoru Właścicielskiego: ul. Fredry 6
Archiwum Urzędu Miejskiego: ul. Bolesława Śmiałego 2b

Anton

Niestety, z tego co widzę lata na trasie Katowice-Zabrze do Gliwic nawet nie doleciał …

Pro

No i przeleciał dzisiaj. 15:11 ulica Bojkowska

Ja

Kłamczuchy on już dzisiaj lata widziałem nad Radlinem

Krzyś

Już wcześniej latał nad Katowicami i nikt z tego powodu tak się nie podniecał.

Jbuvivv

To jest jakas popierdólka a nie zeppelin. Mikrus

kiedys gliwice

popierdólka, ok, ale to tylko “reklama” (technicznie jednorazowa) spelniajaca swoja funkcje…
… w odroznieniu od pisowskiego bialo-czerwonego jachtu ze zlamanym masztem majacego reklamowac wstawanie z kolan – to tylko tak dla porownania roznych swiatow

TM

Niestety nad Gliwicami przeleciał dziś tylko raz – zrobił kółeczko nad Strefą Ekonomiczną i wrócił do Katowic. W pozostałych kilku lotach zawracał na granicy Zabrza i Gliwic.

gmG

Jak tramwaj, bał się że go zlikwidują.

Dezynfekator

Na polskim niebie powinny latać tylko statki powietrzne napędzane wyłącznie polskim węglem, a już szczególnie nad Śląskiem, gdzie mamy dużo czarnego złota wydobytego tak ogromnym trudem i wielkim kosztem

kiedys gliwice

I to na 2 0 0 lat !!!

jerzy

Czyżby nasze bardzo dzielne orły z Okrzei zaczęli już sprzedawać mecze – chyba to jest trochę za wcześnie . Czekam na zmianę nazwy na “Dziadostwo Gliwice” -czyż nie brzmi to pięknie .

jaaaaaaaa

Jakas sciema to widac. Do Gliwic nie dolecial tylko zawrocil nad Maciejowem jaby z powrotem do Katowic !

jacek

bo tu przyszlosc zaglada a nie przeszlosc

gliwicjus

I sterowiec ma akurat inicjały ZF. Naprawdę przypadek? Nie sądzę…

werka

a co z Ampula???

gliwicjus

No właśnie, gdzież on ach gdzież?

eryk

Wzywam do przelotu nad orlikiem bym mógł zrobić zdjęcia

666

Osłów i durniów można byle czym odciągnąć od poważnych bieżących spraw politycznospołecznych, i za ich własne podatki działać przeciwko nim.

Borys

To ciebie czym odciągnęli?

Joe

Mógłby latać z Gliwic nad morze albo w koło Polski – bez przystanków, ale każdy pasażer dostaje spadochron i wyskakuje tam gdzie chce.

Joe

Albo przynajmniej z Gliwic do Katowic i z powrotem. Dzięki zastosowaniu spadochronów nie byłoby potrzeby zatrzymywać się w Zabrzu i innych dziurach.

kaźmierz

Mój sąsiad pruł do niego z wiatrówki bo myślał, że to szwabski szpion. Swoją drogą kiepski pomysł – przeloty zeppelinów nad Gliwicami kojarzą mi się z naszymi wrogami na Zachodzie.

Anka

Ci Twoi wrogowie może mieszkają obok Ciebie… niektórym bliżej do Twoich wrogów niż myślisz.

jacek

zaraza brukselka

kiedys gliwice

Ironia, czy stan umyslu? Tylko tak z ciekawosci…

kiedys gliwice

Jakiego kompasu uzywasz? Wschodnio-pisowsko-suskiego? Sasiad tez wiatrowka walczy z okupantem…
W pewnym sesie troche mi was zal, kiedy bedziecie sie budzic z reka w nocniku, ale tylko troche!

Obserwując

W zacofanych glajwicach będzie się podobało.Kolejna purkające zabaweczka spalinowa, oczywiście napędzana silniczkami dizlowskimi.Tym razem “lider rozwiązań technologicznych dla branży motoryzacyjnej”, określenie głupawe i enigmatyczne, nic nie wyjaśniająca.Może niech podniosą pensje pracownikom i polepszą warunki pracy jak ptaki w glajwicach ćwierkają.

Trzeba dodać,że silniki w czasach 2giej wojny światowej to faktycznie było 530KM obecnie będzie to mniej.