Pracownia architektoniczna PROjARCH opracowuje koncepcję nowego zagospodarowania ulicy Zwycięstwa. Miałby tam być woonerf, czyli miejski podwórzec z wyciszonym ruchem samochodowym.

Podobne rozwiązanie zostanie wprowadzone na ulicy Wieczorka.

Działacze Gliwickiej Rady Rowerowej spotkali się z architektami z PROjARCHU, aby wspólnie ustalić założenia do koncepcji zagospodarowania ulicy Zwycięstwa. W opinii obu stron rozmowy były owocne.


– W pozytywnej i konstruktywnej atmosferze doszliśmy do podobnych wniosków, co pozwala wierzyć w pozytywne zmiany na Zwycięstwa. Dziękujemy pracowni PROjARCH za otwarte spojrzenie i czekamy na efekt ostateczny – ocenia Tomasz Herud z Gliwickiej Rady Rowerowej.

Również po stronie pracowni pojawiła się pozytywna wypowiedź na temat środowych konsultacji.

Dziękujemy Gliwickiej Radzie Rowerowej 🚴‍♂️🚴‍♀️Andrzej Parecki i Tomasz Herud za bardzo interesujące i inspirujące spotkanie w sprawie ul. Zwycięstwa

– czytamy na facebookowym profilu pracowni założonej przez Damiana Kałdonka.

Rowerzyści postulowali wprowadzenie pewnych elementów infrastruktury rowerowej. Wśród nich znalazła się budowa rampy dla rowerów i pieszych na Alei Przyjaźni. Niedawno na istniejących tam schodach pojawiły się szyny dla wózków, po których można sprowadzić także jednoślad, jednak uprzednio z pojazdu trzeba zejść, co jest sprzeczne z efektywnym wykorzystaniem drogi dla rowerów przebiegającej w tym miejscu.

Przedstawiciele GRR wnioskowali także o możliwość dwukierunkowego ruchu rowerów na całej długości ul. Zwycięstwa. Obecna organizacja ruchu pomiędzy Rynkiem a ulicą Dolnych Wałów powoduje, że rowerzyści masowo jeżdżą po chodniku lub pod prąd co prowadzi do niebezpiecznych sytuacji.

[perfectpullquote align=”full” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Zaproponowano także dodatkową stację roweru miejskiego w okolicy przecięcia ulicy Zwycięstwa z Aleją Przyjaźni. Na tę chwilę stacje GRM znajdują się jedynie na końcach ul. Zwycięstwa. [/perfectpullquote]

Wnoszono także o rozlokowanie 1-2 U-kształtnych stojaków rowerowych wzdłuż całej ulicy w regularnych odstępach. Aktualnie stojaki znajdują się wyłącznie przy Urzędzie Miasta, poczcie i restauracji McDonald’s.

Uspokoić ruch na Zwycięstwa

Podczas spotkania pojawiły się propozycje ograniczenia ruchu samochodowego, co miałoby zostać osiągnięte poprzez zmianę nawierzchni ulicy na np. taką, jaka aktualnie znajduje się na początku ul. Zwycięstwa od strony Rynku, zmianę geometrii ulicy, zakaz ruchu ze stosownymi wyłączeniami, ograniczenie prędkości oraz wprowadzenie strefy zamieszkania.

[perfectpullquote align=”full” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]W sytuacji, gdyby udało się osiągnąć znaczące ograniczenie i uspokojenie ruchu, żadna wydzielona infrastruktura dla rowerów nie będzie potrzebna. [/perfectpullquote]

Jednakże, jeżeli ograniczenie ruchu samochodowego będzie niewielkie, wówczas rowerzyści proponują pasy ruchu dla rowerów w takiej formie, jak przy ul. Roosevelta w Zabrzu, a także przejazd dla rowerów na wysokości al. Przyjaźni.

(żms)/GRR.org.pl
fot. arch. 24gliwice.pl