Burzliwa debata na temat rowerów. “Skończmy z tą mitologią, że rowerzystom wszystko się należy”

Gorąco na Komisji Rozwoju Miasta i Inwestycji Rady Miasta. Wtorkowa dyskusja na temat roweru miejskiego i budowy drogi rowerowej przy ul. Zabrskiej szybko przerodziła się w konfrontację dwóch odmiennych wizji rozwoju miasta.

– Podróż rowerzysty jest tak samo ważna, jak kierowcy i nie godzimy się na dyskryminujące projektowanie infrastruktury rowerowej – przekonywał Tomasz Herud z Gliwickiej Rady Rowerowej. – Trzeba skończyć z tą mitologią, że wszystko należy się rowerzystom – ripostował wiceprezydent Gliwic Piotr Wieczorek.

Wymiana argumentów to konsekwencja planowanej przebudowy ul. Zabrskiej. Kością niezgody jest planowany przebieg drogi rowerowej, w którym – zdaniem społeczników z Gliwickiej Rady Rowerowej – aż roi się od błędów. Ich zdaniem niedogodności jest tak dużo, że poddają w wątpliwość znaczenie całej trasy.

Na odcinku 500 metrów zaplanowano m.in. pięć przejazdów-skrzyżowań, w tym trzy z sygnalizacją świetlną oraz kilkukrotną konieczność wykonania przez rowerzystę pełnego skrętu, czyli w praktyce zwolnienie bądź nawet całkowite zatrzymanie roweru.

Obecni na spotkaniu przedstawiciele ZDM, bronili projektu, wskazując na kwestie bezpieczeństwa i uwarunkowania związane z podziemną infrastrukturą.
– Projektant drogi szczegółowo analizował uwarunkowania na ulicy Zabrskiej, szukaliśmy optymalnego rozwiązania by pogodzić wszystkich uczestników ruchu – przekonywali drogowcy.

– W sprawach rowerowych odbijamy się od tzw. standardów. A czasami małe odstępstwo może zasadniczo zmienić sytuację – zauważał Radosław Truś, wiceprzewodniczący gliwickiego zespołu ds. polityki rowerowej. – Tak stało się na przykład w Katowicach, gdzie jedną z dróg rowerowych zastąpiono na krótkim fragmencie traktem rowerowo-pieszym, po czym z powrotem poprowadzono drogę rowerową. Wszystko dla wygody użytkowania. Nie chodzi przecież o to, żeby robić bezpieczne rzeczy, z których nikt nie korzysta – argumentował.

– Z całym sercem jestem po stronie rowerzystów, ale państwa argumenty są bardzo racjonalne – zwracał się do przedstawicieli ZDM, Kajetan Gornig (PO). – Dlatego chciałbym prosić raz jeszcze o merytoryczne ustosunkowanie się do postulatów zaprezentowanych przez Gliwicką Radą Rowerową – podsumowywał.

I tak rzeczywiście się stało. GRR otrzymała czas na precyzyjne określenie swoich oczekiwań, do których później ma odnieść się ZDM. Nie był to jednak koniec rowerowych emocji. Radni pochylili się także nad projektem roweru miejskiego.

450 ROWERÓW W 2019 ROKU? JEST WNIOSEK

System rowerowych wypożyczalni ruszył niespełna rok temu. W gliwickim systemie od tego czasu zarejestrowało się ponad 6700 osób, które wypożyczyły rowery ponad 60 tysięcy razy.

– Czy rower miejski okazał się sukcesem? – dopytywał nie bez kozery Piotra Wieczorka, radny Dominik Dragon (PO). Wiceprezydent jeszcze przed startem systemu wyrażał dużo wątpliwości, nazywając go “miejską galanterią”.

– Nie, rower miejski nie jest sukcesem. Nadal uważam, że to rodzaj atrakcji miejskiej, jeden z elementów średniomiejskości. Powinniśmy to mieć, ale nie jest to sukces. Choć oczywiście, zależy co dla kogo jest miarą sukcesu – komentował wiceprezydent Wieczorek i zwracał uwagę na koszty, jakie w ostatnich latach generują wydatki na infrastrukturę rowerową. – Na drogi rowerowe wydajemy nieproporcjonalnie dużo. Rowerzyści stanowią w Europie ledwie 1,5% uczestników ruchu. U nas dużo, dużo mniej. Dlatego musimy działać racjonalnie, a nie tylko patrzeć na ich potrzeby – przekonywał.

– To nie są “ich” potrzeby, ale nas wszystkich – ripostował Dragon. – Ruch rowerowy funkcjonuje dużo lepiej gdy istnieje spójna sieć ścieżek rowerowych. W Gliwicach jej nie ma i to dlatego mamy mniej niż te wspomniane 1,5% rowerzystów na drogach – dodawał.

– Niestety panuje teraz moda, która po jakimś czasie minie. A obecnie przy presji rowerzystów i mediów popełniamy błędy, za które będziemy płacić – przekonywał Wieczorek. – Jesteśmy bogatym miastem bo nie palimy pieniędzy w piecu. Oszczędzamy. Dlatego raz jeszcze podkreślę, że my chcemy działać racjonalnie, a państwo jako pasjonaci, szybko.

Zgodnie z zapowiedziami, w tym roku system rowerów miejskich zostanie rozbudowany o pięć nowych stacji. Na takie zwiększenie ich liczby pozwala umowa i zdaniem Magistratu, jest jeszcze za wcześnie by myśleć o solidniejszej rozbudowie. We wtorek, radni przegłosowali jednak pismo do prezydenta, w którym zawarty zostanie postulat przeprowadzenia nowego postępowania przetargowego. Jego wynikiem ma być rozbudowa wypożyczalni do aż 450 jednośladów. Trudno jednak spodziewać się, że wniosek trafi na przychylny grunt.
– Nie ma na to pieniędzy w budżecie – podsumował głosowanie nad pismem Piotr Wieczorek.

Michał Szewczyk

od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
beton
beton

Jestem szczerze wstrząśnięty arogancją, indolencją i ignorancją Pana Wieczorka. Żal mi dupę ściska, że Pan takie rzeczy mówi za moje pieniądze. “Jesteśmy bogatym miastem bo nie palimy pieniędzy w piecu. Oszczędzamy”. Tak Panie Wieczorek, oszczędzamy i widać to na każdym kroku. Gliwice przestają wyróżniać się na tle innych śląskich miast. Centrum miasta miejscami przypomina chlew. Inni gonią do przodu, my oszczędzając stoimy, a jak stoimy to się cofamy. W całym kraju przebudowując, lub budując nowe drogi, z automatu uwzględnia się ciągi ruchu rowerów, tylko naszym grajdole jest to problem, wynikający z takich postaw urzędniczych jakie reprezentuje Pan. Reasumując: miasto powinno… Czytaj więcej »

black_horse
black_horse

Oni tego już nie zrobią. Mieli na to 25 lat. Wybory są w tym roku. Trzeba ich wszystkich wypie…. .

ja234
ja234

Więc właśnie, źle rozumiana oszczędność czyli syf, brud, obdrapane budynki, krzywe chodniki,zasyfione ulice, szaro, buro i ponuro, wioseczka na wstecznym.Dzięki takiej “polityce” coraz więcej mieszkańców wyprowadza się z tego grajdołka.
Urzędasy są dla mieszkańców a nie odwrotnie.

Żoliborska Kanalia
Żoliborska Kanalia

“W całym kraju przebudowując, lub budując nowe drogi, z automatu uwzględnia się ciągi ruchu rowerów”
Tak, to jest prawda! W Warszawie taki przepis obowiązuje co najmniej od dwunastu lat.

kotka
kotka

Przypomnę wszystkim o poprowadzonej drodze rowerowej po schodach (blisko Mc Donalda). Oto szczyt możliwości gliwickich urzędasów.

gość
gość

Ale sa mieszkancy ktorzy chca hale za pol miliarda, chca Piasta, chca Martyniuka, Metallice, U2, Rolking Stones i Mandaryne nie wypowiadaj sie za nas wszystkich tak jak Wieczorek

rocki
rocki

Przygłupów nie brakuje. Oni myślą, ze ta hala da im szczęście i prestiż. Nawet nie wiedzą jak się mylą.

kolik
kolik

No właśnie, przygłupów nie brakuje, którzy chcą samych drug rowerowych. Muz mają tak mały, że prowadzenie auta jest dla nich nieosiągalne, nie mówiąc o zdaniu prawo jazdy. Większość z nich nawet karty rowerowej nie posiada, bo zdanie jej przekracza ich możliwości!

Adam
Adam

Tyle drug, nie wiem kturą wybraść

Cham Solo
Cham Solo

Więcej emerytów nie znasz?

Piotr
Piotr

Dla wielu mieszkańców wystarczy jak jesteśmy lepsi od Bytomia. Tacy ludzie są trzonem wyborczym Frankiewicza.

zyz
zyz

A jesteśmy?

kolik
kolik

Ty masz jednak beton zamiast mózgu !

Grzegorz
Grzegorz

Panie Frankiewicz..mysle że musi Pan skonczyc… ale współprace z P.Wieczorkiem…jemu nic nie gra..ani Piast , ani sciezki rowerowe..czego sie chwyci to spieprzy…

Bajtek
Bajtek

Nie łudź się. Wieczorek to najbliższy współpracownik Frankiewicza od lat. Mówi to co Zygmuntowi Frankiewiczowi nie wypada, ale myślą dokładnie to samo.

Gliwiczanin
Gliwiczanin

no i pięknie powiedziane. Jak to sie mówi koledzy od lat.. Niejedno już razem załatwiali

AfG
AfG

Wypier***my w końcu tę bandę z Ratusza !!!

Ad
Ad

To idź pierwszy

Darek
Darek

Co Ty chcesz dzieciaku?
Siadaj na rowerek i jazda do szkoły :)

zyz
zyz

I kogo na ich miejsce przy korycie?

mieszkaniec
mieszkaniec

Piast nie gra większości mieszkańców tego miasta…

Mim
Mim

Wyraz twarzy tego pana mówi wszystko! Tak nie wygląda człowiek przyjazny i pozytywnie nastawiony do innych.

Anna
Anna

Oby tacy jak Wieczorek odeszli w wyniku najbliższych wyborów!

gliwiczanin
gliwiczanin

Sekretarz Andrzej Karasiński już jakiś czas temu udowodnił, że nie lubi pieszych, zastępca prezydenta pokazuje jak bardzo nie lubi rowerzystów, a prezydent Frankiewicz nie lubi tramwajów. Wcale mnie nie dziwi tendencja spadkowa liczby mieszkańców Gliwic.

Piotr
Piotr

A oni wszyscy na kupę wzięci nie lubią drzew… Właśnie wycieli kilka kolejnych pięknych topoli na rogu ZWM i Kochanowskiego… Nikomu nie przeszkadzały, nie rosły przy ulicy, ani w żadnym pieprzonym ciągu drogowym, tylko przy alejce. Naprawdę nóż się w kieszeni otwiera na człowiek na to patrzy…

rrolch
rrolch

może brudziły samochody?

Janusz
Janusz

Jasne, że nie lubią ani rowerów ani komunikacji miejskiej. Przecież dla nich oczywiste jest, że najlepsza jest limuzyna z szoferem

Mąż Haliny
Mąż Haliny

Ostatnio przejeżdżałem przez Katowice po kilku latach nieobecności w tym mieście i byłem mocno zszokowany czerwonymi pasami dla rowerów, jak na zachodzie:-) tak stare miasta stają się nowoczesne z wyglądu a nie propagandy. Mam nadzieję, że kiedyś Gliwice też będą nowoczesne dla mieszkańców.

rocki
rocki

Za późno. Gliwice zostały już dostatecznie zniszczone. Odkręcenie tego wszystkiego mało prawdopodobne. Za duże koszty.

Tomek
Tomek

Jedno jest pewne: to powinna być ostatnia kadencja Frankiewicza. On i jego ludzie w poważny sposób szkodzą mieszkańcom i działają na ich szkodę. Mam nadzieję, że większość gliwiczanin w końcu to dostrzeże.

ja234
ja234

Obawiam się, że frankiewicz będzie startował w wyborach.

kolik
kolik

Ja234 obawiam się o to że nowy prezydent odetnie Ci dostęp do internetu! I gdzie Gliwice znajdą taką marudę jak Ty!

Chłodne Oko
Chłodne Oko

Towarzystwo się już wypaliło z racjonalnego spostrzeżenia na problematykę miejską. Patrząc na rozwój miasta na tle innych to nie jest źle ale obecnie potrzeba nam w Gliwicach o wiele bardziej świeżego spojrzenia na nasze potrzeby i braku zacietrzewienia. Wieczorek, no cóż gość bez klasy, nawet wręczając odznaczenia państwowe zachowuje się byle jak.

Urko
Urko

Umiar szanowni państwo, umiar. Wszyscy powinni go zachować . I GRR w swoich żądaniach i Wieczorek w pieprzeniu głupot

zyz
zyz

Święta prawda. Święta.
Tylko wskażcie kogoś, z kim ma szanse przegrać. Jeśli oczywiście będzie kandydować.
Z jednym z tych, co to nikt o nich nie słyszał a ich największym dokonaniem jest przeprowadzenie staruszki na pasach?

Anna
Anna

oby już p. Wieczorek nie dostał się do władz miasta po najbliższych wyborach!

gliwice upadłe miast
gliwice upadłe miast

buta i chamstwo kliki gliwickich urzędasów nie zna granic…

ja234
ja234

No i wyszło na wierzch, urzędasy mają gdzieś rowerzystów, ważne, żeby auteczkiem można było wszędzie wjechać.
Dostrzegam pilną potrzebę przewietrzenia urzędu.

“Jego wynikiem ma być rozbudowa wypożyczalni do aż 450 jednośladów. Trudno jednak spodziewać się, że wniosek trafi na przychylny grunt.
– Nie ma na to pieniędzy w budżecie – podsumował głosowanie nad pismem Piotr Wieczorek.” No pewnie, że nie ma kasy, kasę przeznaczacie na halę-bankrut i piasta-amatorów. Ponoć glajwice to “bogate” miasto, tylko na szpitale nie macie kasy…

4WD
4WD

Weź wreszcie zrób prawko, kup sobie auteczko, umyj je, wypastuj, powieś choinkę zapachową, pojedź na porządne zakupy (koniecznie zaparkuj przed wejściem), bo widać, że auteczkowy kompleks utrudnia ci w stopniu znacznym trzeźwą ocenę sytuacji.

guy fawkes
guy fawkes

Cyt. Na drogi rowerowe wydajemy nieproporcjonalnie dużo. Racja. Jeśli przez 20 lat nic się nie robiło w tym temacie to teraz każdy grosz wydany na sprawy związane z drogami rowerowymi tworzy tę dysproporcję A dlaczego jest tak mało rowerzystów? No bo infrastruktura słabo rozwinięta. Czas to zmienić panie Wieczorek. A co oszczędności to ma pan rację. Widać je na każdym kroku: zasyfiony plac Piastów, dziurawe chodniki, stan gliwickich jezdni też pozostawia wiele do życzenia, można by tak dalej wyliczać. A na koniec przyznam panu rację: rzeczywiście nikt w mieście nie pali pieniędzy w piecach, spalane są śmieci i opał niskiej… Czytaj więcej »

Pana Wiceprezydenta wartałoby doszkolić z zakresu funkcjonowania miasta w XXI wieku bo bzdury opowiada takie, że aż strach. Kompletnie odklejony od rzeczywistości.

Piotr
Piotr

Bo to człowiek mentalnie żyjący jeszcze w PRL-u. Nie zauważył, że czasy już dawno się zmieniły.

Piotr
Piotr

Skończmy z tą mitologią, że prezydentowi i jego zastępcom się wszystko należy. To są zwykli pracownicy urzędu ZATRUDNIANI ZA PIENIĄDZE Z NASZYCH PODATKÓW. Ich obowiązkiem jest realizować nasze zachcianki i potrzeby, nawet jeżeli im się to osobiście nie podoba. Ich opinia na ten czy inny temat ma gó***niane znaczenie. Jak mieszkańcy chcą porządnych dróg rowerowych, to zas**nym obowiązkiem urzędników jest tę drogę rowerową wybudować. Pokornie i bez jęczenia. Wieczorkowi (bez szacunku) coś się najwyraźniej w głowie pomyliło. Tak jak Frankiewicz myśli, że miasto należy do niego, że jest tu królem, że to jego prywatny folwark? Dla mnie ten pan (po… Czytaj więcej »

Ampuła
Ampuła

Mityczna potrzeba poruszania się rowerem bez wykonywania skrętów jest do zrealizowania. Ale nie w Gliwicach. Na korytarzu w toszeckim szpitalu.

Darek
Darek

“Jak mieszkańcy chcą porządnych dróg rowerowych… ”
W tym sęk, że mieszkańcy nie chcą… poza małą grupką dzieci neostrady i fejzbuka

zyz
zyz

Otóż chcą, Panie kolego, chcą.
Ponadto – ile dziś dzieci ma rowerki? Domyślam się, że spory odsetek (pewnie i ponad 90%).
TO są właśnie przyszli użytkownicy tych ścieżek.
To właśnie dla NICH mamy moralny OBOWIĄZEK poprawiać, naprawiać, sadzić, budować i filtrować – ponad podziałami do k#$% nędzy.
A nie tylko wycinać, zagradzać i truć.

ja234
ja234

Ciekawe czy wg. wieczorka ‘sukcesem” jest pakowanie kasy w piasta-amatorów?Rokrocznie 12 mln. Bez względu na wyniki.
A może “sukcesem” jest brak szpitali w glajwicach?
Albo “sukcesem” jest smog?

Marx
Marx

wicemistrz to nie wynik?

xxx
xxx

jedna jaskółka….
poza tym kibiców nie ma piast, więc po co to finansować, skoro z góry wiadomo, że lepiej nie będzie?

kibic
kibic

a co dał ten “wicemistrz”? jak był efekt tego “wicemistrza”? awans do LE czy LM był czy raczej blamaż? Piast jest w tej chwili na równi pochyłej i bliżej mu do opuszczenia ekstraklasy do czego zresztą kibice już się przygotowują, co widać po “miażdżącej” frekwencji na trybunach.

zyz
zyz

Na całym świecie kasę się dostaje za pracę.
Nie ma pracy? Nie ma kasy … Proste jak budowa cepa.
Ale jakoś nie w sprawie finansowania tych klaunów …

gliwiczanka
gliwiczanka

Tak a siedzisz tam w piascie ze wiesz ile kasy niby idzie? G**no wiesz co sie dzieje i gdzie sa pieniadze bo g**no jest a nie ma Piast ani grosza wiec nie pie**ol glupot

Mieszkaniec
Mieszkaniec

jak nie ma ani gorsza skoro dostaje pieniądze z miasta? idź lepiej do szkoły dzieciaku, bo spóźnisz się na historię.

kibic
kibic

“Z przeznaczeniem na pierwsze półrocze tego roku miasto przekazało klubom sportowym ponad 9 milionów złotych. Z czego aż 7 milionów trafiło do Piasta (w tym 242 tysięcy na młodzież). Identyczną kwotę otrzymał gliwicki klub piłkarski w dwóch ostatnich latach. Z kolei w 2015 roku było to 5,5 miliona, a rok wcześniej 5 milionów. Na tym nie kończy się bardzo duże wsparcie gminy. Na działalność w drugim półroczu Piast ma dostać około 5 milionów, podobnie jak miało to miejsce wcześniej. W sumie w 2018 roku klubową kasę zasili z ratusza 12 milionów złotych (budżet Piasta to ponad 20 milionów)”. i o… Czytaj więcej »

Wodolej
Wodolej

Debata na poziomie 90 procentowych zakrętów oraz mitologii nie pozostawia wątpliwości co do jej poziomu.

Od i cała prawda o naszych włodarzach . Sami siebie ośmieszają z jednej strony hura ekologia ustawa antysmogowa i zakup dronów , a z drugiej strony zniszczyć projekt proekologiczny . Brawo Panie Wieczorek .

Pan Wieczorek znów spóźnił się na pojazd do XXI wieku. Zdrzemnął się, a w tym czasie świat odjechał, i wcale nie tak szybko bo na rowerach. Ujmując rzecz mniej dyplomatycznie jest po prostu w tej kwestii dramatycznie niedouczony. Przykre, że takie poglądy przedstawia vice prezydent miasta. Nie pojmuję jak można być tak niekompetentnym.

Observer
Observer

Bosh… ale żałosna ta władza w Gliwicach. Ona nie chce dostrzec, że to miasto powoli umiera.

xxx
xxx

przepraszam, kto wybrał to “coś” co się zowie Wieczorek na stanowisko w-ce presidenta? Szlag człowieka trafia czytając wypowiedzi tego &%$#@&%$.

asdf
asdf

Wybrał go Frankiewicz. To “jego człowiek”.

KibiczGliwic
KibiczGliwic

Wieczorek a miarą sukcesu jest to że Piast jest na ostatnim miejscu. Tyle kasy w błoto no i Jaworski ??? To jest twój sukces.

mieszkaniec
mieszkaniec

piast to zwyczajne nieporozumienie, a ilość kibiców na meczach to jakaś kpina!

Wasz Franek
Wasz Franek

Trasy rowerowe ? Budżet miasta to nie krowa cielna. Zresztą tę zżarła hala Bankrut. Moja inwestycja niepokorna i niepodzielna.Hala to ja ! A wy trutnie po wertepach się rozbijajcie.Gdy smog wiatr rozwieje.Wtedy się da.

krzysztof
krzysztof

nie ma to jak być na urzędzie przez lata całe i co mi zrobicie

Gliwice zaczadzone na maxa a ten takie bzdury opowiada zamiast robic wszytsko zeby mieszkancy na krutkich odcinkach przesiedli sie na rowery. To pewnie jeden z tych ktorzy tylek woza samochodem i zadnej aktywnosci innej nie zarzywaja jak spacer miedzi lodowka a telewizorem.

Darek
Darek

KRÓTKICH
ZAŻYWAJĄ
Bajtel jedź już rowerkiem do szkoły, bo znowu spóźnisz się na lekcję j. polskiego

Wiceprezydent może niech zwolni to stanowisko dla kogoś bardziej przyjaznego ludziom i pezyrodzie i zajmie się czymś innym…

Piotr
Piotr

Musiałbyś wymienić wszystkich prezydentów. Wieczorek wyraża opinię nie tylko swoją, ale również swojego szefa.

Czas skończyć z dziadami którzy myślą że na urzędowych stołkach wszystko mogą…

Żoliborska Kanalia
Żoliborska Kanalia

Polskie cebulactwo rośnie w siłę. Po co nam rowery, przecież każdy z nas ma swoją ulubioną “gablotę”, którą powinien móc dojechać od łóżka do biurka. Wyburzmy pół miasta i zróbmy tam parking, tak będzie najfajniej. Miejski rower – tak, to tylko głupia fanaberia. My jesteśmy bogaci przecież. Takie biedaki, jak Warszawacy, latem na wielu stacjach o 7:00 rano już nie mają co szukać wolnego roweru, bo z rowerów korzysta proporcjonalnie sześć razy , a bezwzględnie – 80 razy więcej mieszkańców. No, ale Warszawa to przecież finansowe dno, pensje głodowe – to korzystają biedaki albo z rowerów albo ze zbiorkomu. Również… Czytaj więcej »

Piotr
Piotr

W Kopenhadze rowerami jeździ 40% mieszkańców, bo mają do tego odpowiednie warunki. Tak samo w holenderskim Eindhoven (tylko 40 tys. więcej mieszkańców niż w Gliwicach – więc miasta są porównywalne).

Ale w Gliwicach oczywiście “niedasizm”. “Rozsiedliśmy się wygodnie przy korycie na 25 lat i mamy was gdzieś” – to właśnie Wieczorek próbuje nam powiedzieć.

Żoliborska Kanalia
Żoliborska Kanalia

Otóż właśnie to!

Ampuła
Ampuła

Kogo chcecie porwać tymi nędznymi 40%? W Sajgonie jeździło na rowerach 120% mieszkańców.
To jest Cel, to jest Wartość. Ku takim pedałując, aż się peleton w szyk sam zwiera a zwieracz każdemu radość rozpiera! RowEra! RowEra!

Olek
Olek

Ampuła jak przystało na świra argumenty z duuuuuupy