„Degradacja zakładu”. Związkowcy chcą się spotkać z premierem w sprawie gliwickiej fabryki Opla

fot. archiwum 24gliwice.pl

Gliwicką fabrykę znowu czeka zmniejszenie produkcji – alarmuje WZZ „Solidarność 80”. Oznacza to, że kolejne kilkaset osób zostanie oddelegowanych do zakładów na terenie Niemiec. Do związku docierają też sygnały o fatalnych warunkach zakwaterowania pracowników.

Komisja Krajowa Wolnego Związku Zawodowego „Sierpień 80” ponawia swoje wezwanie – dokładnie sprzed dwóch tygodni – do zajęcia się przez Rząd problemem bardzo trudnej sytuacji zakładów Opla i Fiata w Polsce.

– Nie można dłużej udawać, że tematu nie ma. Zakrywanie oczu i uszu nie spowoduje, że wszelkie przeciwności w cudowny sposób znikną. Tak się nie stanie – pisze Bogusław Ziętek, przewodniczący WZZ „Sierpień 80″.

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Jak twierdzi przewodniczący „Sierpnia 80”, w zakładach sprawdzają się czarne scenariusze związkowców. [/perfectpullquote]

– Opel Manufacturing Poland w Gliwicach przekazał właśnie pracownikom informację o tym, że planuje kolejną, znaczącą obniżkę produkcji samochodów w Polsce, a co za tym idzie, następna kilkusetosobowa grupa polskich pracowników Opla oddelegowana będzie do pracy w niemieckich fabrykach koncernu. To oznacza degradację tego zakładu – podkreśla Ziętek.

Do związkowców tymczasem docierają niepokojące informacje o fatalnych warunkach zakwaterowania obywateli Polski oddelegowanych do pracy w fabrykach Opla w Niemczech. Informacje o tym przekazały niemieckie związki zawodowe.

Opinię publiczną dobiegły wieści o bardzo złych warunkach bytowych Polaków „wypożyczonych” do pracy w Niemczech

– sygnalizuje przewodniczący „Sierpnia 80”.

Jak przekazuje Bogusław Ziętek, równie niekorzystnie przedstawia się sytuacja zakładów Fiata w Polsce. – Co prawda, dyrektor generalny koncernu Fiat Chrysler Automobile, Sergio Marchionne zapowiedział, że w czerwcu tego roku ogłosi decyzję dla fabryki w Tychach, lecz należy pamiętać, że takowe obietnice składane wcześniej przez dyrektora Marchionne były bez pokrycia. Co, jeżeli w czerwcu okaże się, że plany koncernu nie są korzystne dla zakładów w Polsce? – kieruje pytanie do rządu.

W ostatnich zdaniach listu do premiera Mateusza Morawieciego, Komisja Krajowa WZZ „Sierpień 80” ponawia swój wniosek o spotkanie, w trakcie którego poruszona zostanie tematyka alternatywnych rozwiązań dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem zakładów Opla i Fiata.

– Bardzo dobry Plan Elektromobilności, autorstwa Pana Premiera, jest szansą na rozwiązanie problemów tych dwóch firm w naszym kraju. Chcemy o tym rozmawiać i poddać temat publicznej debacie – zauważa Ziętek.

(żms)/wzz.org.pl