Długa prosta do granicy Gliwic z “potencjałem”. Ponad 230 zdarzeń drogowych w 6,5 roku, 4 osoby zginęły

“Długa prosta” do granicy z Gliwicami – odcinek ul. Gliwickiej w Pyskowicach stał się w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy miejscem dwóch wypadków, w których kierowcy ponieśli śmierć na miejscu. Do zdarzeń drogowych na tej drodze dochodzi co kilka dni. Sprawa znana jest pyskowickim urzędnikom, policji, a także Zarządowi Dróg Wojewódzkich. Planowana jest przebudowa tego fragmentu trasy.

Kwiecień 2024 roku. W sobotni poranek samochód marki seat uderza w drzewo na prostym odcinku drogi w ciągu DW 901 w Pyskowicach. Kierujący ponosi śmierć na miejscu.

Październik 2023 roku, późny wieczór. Sygnały jadących ulicą Toszecką w Gliwicach służb słychać w wielu okolicznych dzielnicach. Na (również prostym odcinku) ulicy Gliwickiej w Pyskowicach doszło do czołowego zderzenia samochodów, w którym poszkodowane zostały 4 osoby. Jedna z nich zmarła.

KMP Gliwice

Lipiec 2025 roku – niedziela, trzynastego, właściwie jeszcze w środku nocy młody kierowca jadący tą samą ulicą (na “długiej prostej”), traci panowanie nad pojazdem, zjeżdża na przeciwległy pas ruchu i uderza w betonowy przepust. Ginie na miejscu.

To trzy z czterech wypadków śmiertelnych, do których doszło na przestrzeni ostatnich 6,5 roku na ulicy Gliwickiej w Pyskowicach. Łącznie w tym okresie wypadków było 14, rannych zostało 15 osób, a zginęły 4. Oprócz tego zaszło tam 218 kolizji. Całkowita liczba zdarzeń drogowych wynosi 232 (dane z połowy lipca br.).

Wśród ich przyczyn, najczęściej wymienianych przez policję, jest nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, a także niezachowanie odpowiedniej odległości między pojazdami. Znajdujemy tam również niedostosowanie prędkości do warunków jazdy, nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu, nieprawidłowe: cofanie, omijanie, zawracanie, skręcanie, a także zmiana pasa ruchu.

UM Pyskowice: znamy problem

Problem jest oczywiście znany w Urzędzie Miejskim w Pyskowicach.
– W 2020 roku ze środków własnych gminy opracowana została „Analiza intensywności ruchu na wyjazdach kordonowych w Pyskowicach”. Dokument ten przekazano do zarządców dróg krajowych, wojewódzkich i powiatu, aby zwrócić uwagę na problem wzmożonego natężenia ruchu oraz powstawania zatorów na ul. Gliwickiej. Wskazaliśmy w nim potrzeby podjęcia działań naprawczych i usprawniających organizację ruchu – przekazuje pyskowicki magistrat.

Ulica Gliwicka pozostaje w zarządzie Dróg Wojewódzkich. ZDW prowadzi obecnie prace projektowe dotyczące tej ulicy, z uwzględnieniem rozwiązań mających na celu uspokojenie ruchu oraz poprawę bezpieczeństwa.

– Wyraziliśmy w tej sprawie własne sugestie, jednak kompetencje w zakresie podejmowania decyzji o przebudowie, wprowadzaniu zmian organizacyjnych czy wdrażaniu rozwiązań inżynierii ruchu należą wyłącznie do tego zarządcy – podkreślają urzędnicy z Pyskowic.

Przetarg na to zadanie ogłoszono w 2023 roku. Wykonawcę wyłoniono w IV kwartale tego samego roku, zaś termin wykonania zadania wynosi 36 miesięcy od daty zawarcia umowy. Dokumentacja niezbędna do rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 901 od granicy miasta Gliwice do skrzyżowania z DK 94 w Pyskowicach jest w opracowaniu.

O ile nie nastąpią nieprzewidziane okoliczności projekt rozbudowy DW 901 ma być gotów pod koniec przyszłego roku. O szczegółach projektu będziemy mogli mówić po jego wykonaniu. Wszystkie projekty zlecane przez nas, także dokumentacje przebudowy i rozbudowy dróg są wykonywane przez projektantów według naszych wytycznych opublikowanych na naszej stronie www. Kwestie bezpieczeństwa są w wytycznych priorytetem. Przebudowywane i rozbudowywane odcinki dróg są dostosowywane do współczesnych standardów nie tylko konstrukcyjnie, ale także pod względem bezpieczeństwa ruchu. Budowane są azyle dla pieszych na przejściach, wysepki spowalniające ruch, dodatkowe oświetlenie i sygnalizacje świetlne. Generalnie idea jest taka, by konstrukcja drogi „wybaczała” błędy kierowców. Przykładem może być stosowana przez nas zasada przebudowy przepustów w ten sposób, by ich boczne ściany były łukowate, a nie prostopadłe – informuje Ryszard Pacer, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

Zaprzecza przy tym, by budowa czy charakterystyka tej drogi wpływała w jakiś sposób na liczbę wypadków, do jakich dochodzi na tym odcinku trasy.

W żadnym ze wspomnianych przypadków śmierci na DW 901 policjanci nie wskazywali na przyczyny związane ze stanem drogi, jej geometrią czy oznakowaniem. Zatem przyczyny wypadków nie wynikają „ze specyfiki drogi”, tylko z powodów podawanych przez policję – podkreśla rzecznik.

Długa prosta śmiertelnie niebezpieczna

Z raportu pt. “Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2024 r.” przygotowanym przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wynika, że na prostych odcinkach dróg dochodzi do największej liczby wypadków.

W analizowanym ubiegłym roku było ich w kraju prawie 13 tys., rok wcześniej 12,6 tys. Dla porównania – na drugim miejscu znalazły się skrzyżowania z drogą z pierwszeństwem przejazdu, na których wypadków było (2,5 razy mniej) prawie 5,2 tys. w 2024 i nieco ponad 5 tys. w 2023 roku.

“Proste” przodują też w liczbie ofiar śmiertelnych – na takich odcinkach zginęło 1285 osób w 2024 i 1261 osób w 2023 roku.

(żms)
fot. KMP Gliwice, Google Maps

Subskrybuj powiadomienia
Powiadom o
11 Komentarze
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze