Droga rowerowa z centrum do Sośnicy zostanie rozbudowana. Ale pełnej ciągłości trasy nie będzie

Do najbliższego piątku można składać oferty w przetargu na budowę trasy rowerowej Centrum-Sośnica.

Pierwszy odcinek drogi od ul. Berbeckiego do ul. Kujawskiej został otwarty na przełomie roku. Teraz trasa ma poprowadzić aż do granicy z Zabrzem.

Docelowo droga ma mieć 7,5 km. Już w tej chwili możemy przejechać od ul. Berbeckiego (wzdłuż ul. Wybrzeże Armii Krajowej), aleją Przyjaźni, ulicami Konarskiego, Akademicką do ul. Kujawskiej.


Zakres nadchodzącej inwestycji obejmie poprowadzenie drogi istniejącym śladem, przez ulice Jesienną, Wschodnią i ścieżkę przy parku Powstańców Śląskich. Na granicy z Zabrzem trasa połączy się z zabrzańskim systemem dróg rowerowych.

Jak zauważają przedstawiciele Gliwickiej Rady Rowerowej, ze względów formalnych nie uda się na razie zapewnić pełnej ciągłości trasy. Lukę będzie stanowić ok. 500-metrowy odcinek wzdłuż ul. Kujawskiej, na wysokości ROD “Nad Kłodnicą”. Zdaniem GRR słaby punkt trasy leży jednak przede wszystkim w niefortunnym wytyczeniu drogi, która nie łączy się z drogą poprowadzoną przez Zabrze ulicą Roosevelta (kilka lat temu powstały tam pasy rowerowe w obu kierunkach).

– Bardzo źle się stało, że urzędnicy z Gliwic i Zabrza nie siedli kilka lat temu do stołu, żeby wspólnie ustalić przebieg trasy rowerowej Gliwice – Zabrze – komentuje Tomasz Herud, prezes Gliwickiej Rady Rowerowej. – Efektem tego będą dwie niekompatybilne połówki trasy Gliwice – Zabrze, z których nijak nie będzie dało się zrobić jednej trasy – dodaje, ale przyznaje też, że pomimo mankamentów, na jakie skarżyli się rowerowi aktywiści jeszcze przed otwarciem trasy, dotychczas wybudowanym śródmiejskim odcinkiem drogi jeździ się dobrze.

Przypomnijmy, część drogi od ul. Berbeckiego do ul. Kujawskiej liczy obecnie 1,5 kilometra długości, a koszty jej budowy pochłonęły wraz z robotami dodatkowymi 2,8 mln złotych. Projekt drogi od początku wzbudzał kontrowersje. Urzędnikom wytykano m.in. poprowadzenie trasy przez schody (wjazd na Aleję Przyjaźni), połączenie drogi rowerowej z ciągiem pieszym (urzędnicy argumentowali to względami bezpieczeństwa), czy niefunkcjonalne umieszczenie detektorów przy przejściach, które zbyt późno wykrywają nadjeżdżający jednoślad, i najczęściej i tak wymuszają konieczność zatrzymania się.

Przed rozstrzygnięciem postępowania przetargowego koszty kontynuacji drogi rowerowej od ul. Kujawskiej do Zabrza nie są znane. Wiadomo, że gdy startowała inwestycja, Magistrat szacował całość przedsięwzięcia na 6,5 mln złotych. W związku z koniecznością przeprowadzenia prac dodatkowych, ostateczna kwota będzie zapewne większa.
(msz)

Przypominamy nasze nagranie z sierpnia 2017 roku, prezentujące przejazd całym dotychczas wybudowanym odcinkiem drogi do Ligoty Zabrskiej: