Duże zmiany w Strefie Płatnego Parkowania! Nowe stawki i godziny funkcjonowania

Zmienią się godziny funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania w Gliwicach. Usztywnione zostaną zasady przyznawania Abonamentu Mieszkańca i co najważniejsze dla kierowców – będzie drożej.

To pierwsze poważne zmiany w funkcjonowaniu strefy od czasu jej uruchomienia w sierpniu 2015 roku. Część nowych regulacji ma wejść w życie już we wrześniu tego roku. Nowe stawki opłat na początku przyszłego roku.

– To na razie projekt uchwały, która zostanie poddana pod głosowanie na lipcowej sesji Rady Miasta – mówi Łukasz Oryszczak, rzecznik prasowy prezydenta Gliwic. – Do tej pory mieliśmy jedne z najniższych stawek za parkowanie w całym regionie – dodaje.

Nowe stawki za parkowanie w Gliwicach

Za parkowanie w Gliwicach zapłacimy więcej niż do tej pory. Koszt pierwszej godziny w strefie B wzrośnie o 40 groszy z 1,60 zł do 2,00 zł (w strefie A z 2,80 zł na 3,00 zł). Największy skok cen dotknie kierowców parkujących w strefie A przez cały dzień. Opłata całodniowa dziś wynosi 15,60 zł. Po zmianach będzie trzeba zapłacić 25,00 zł. Wyraźna podwyżka akurat w tym miejscu nie jest przypadkowa. Magistrat liczy, że po zmianach na starówce (zamknięciu części uliczek dla ruchu), wyższa opłata za parkowanie dodatkowo zniechęci kierowców do długich postojów w ścisłym centrum miasta.

Parkowanie w Gliwicach – nowy cennik: (planowana data wejścia w życie: styczeń 2021)

stawki opłat za parkowanie gliwice

W jakich godzinach płatne parkowanie w gliwickiej SPP?

To druga zasadnicza zmiana. Do tej pory za parkowanie płaciliśmy od godziny 10:00 do 18:00. Nowe godziny funkcjonowania ustalono od 8:00 do 16:00. Zarząd Dróg Miejskich informuje, że o zmianę rozkładu godziny często wnosili mieszkańcy. Dotychczasowe zasady wzbudzały zresztą emocje już od czasu uruchomienia SPP. Wskazywano m.in. że w okolicach godziny 17:00 w centrum miasta jest już pusto, a zapewnianie rotacji (czyli oficjalnie głównego celu wprowadzenia płatności) nie jest już konieczne.

Abonament Mieszkańca do poprawy

To jedna z największych bolączek dzisiejszej SPP. Rozwiązanie, które miało wspierać mieszkańców Śródmieścia szybko stało się przedmiotem różnych nadużyć, a wokół starówki zaczęło przybywać samochodów z Abonamentem Mieszkańca na rejestracjach spoza Gliwic (przeczytaj –> W ciągu roku wydano o 60% więcej “abonamentów mieszkańca”. Na parkingach nie ma rotacji).

Jak będzie po zmianach? Abonament Mieszkańca będzie przysługiwał jedynie osobie fizycznie zameldowanej przy danej ulicy, na której wyznaczono SPP. Jednocześnie mieszkaniec będzie mógł parkować tylko na ulicy przy której jest zameldowany i w trzech wskazanych przez niego lokalizacjach.

Dokumentami upoważniającymi do nabycia „Abonamentu mieszkańca” będą:

  • dowód osobisty i dowód rejestracyjny wnioskującego (do wglądu)
  • oświadczenie o zameldowaniu przy ulicy, na której wyznaczono SPP, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej.

W przypadku pojazdów użytkowanych w ramach umowy leasingowej na osobę fizyczną, wymagane będzie poświadczenie za zgodność z oryginałem kopii tej umowy, umowy najmu długoterminowego, umowy kredytowej zawartej z bankiem lub umowy użyczenia zawartej z pracodawcą.

O ile podwyżka stawek za parkowanie planowana jest na styczeń 2021 roku, zmiany w przyznawaniu Abonamentu Mieszkańca mają wejść w życie już we wrześniu tego roku.

Projekt zmian musi jeszcze zostać zatwierdzony uchwałą przez gliwickich radnych. Układ sił w Ratuszu wskazuje, że z jej przyjęciem władze miasta nie będą miały problemu.

Ankieta na temat SPP

Przypomnijmy, w ubiegłym roku, Zarząd Dróg Miejskich przeprowadził badanie opinii publicznej na temat SPP. Do drogowców wpłynęło 176 ankiet. Najwięcej głosów (33) dotyczyło wprowadzenia ograniczeń związanych z wydawaniem abonamentu mieszkańca. Drugą najliczniej sygnalizowaną propozycją (29 głosów) było stworzenie możliwości uiszczania opłat za postój w strefie kartą płatniczą. Na trzecim miejscu pod względem liczby oddanych głosów znalazł się postulat wprowadzenia zmiany godzin funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania. 22 respondentów opowiedziało się za rozszerzeniem obszaru strefy, 21 osób uważa, że należałoby zwiększyć opłaty i kary, a 11 uczestników badania ankiety wnioskowało o zwiększenie liczby parkomatów.

Michał Szewczyk