Duże zmiany w Strefie Płatnego Parkowania! Nowe stawki i godziny funkcjonowania

Zmienią się godziny funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania w Gliwicach. Usztywnione zostaną zasady przyznawania Abonamentu Mieszkańca i co najważniejsze dla kierowców – będzie drożej.

To pierwsze poważne zmiany w funkcjonowaniu strefy od czasu jej uruchomienia w sierpniu 2015 roku. Część nowych regulacji ma wejść w życie już we wrześniu tego roku. Nowe stawki opłat na początku przyszłego roku.

– To na razie projekt uchwały, która zostanie poddana pod głosowanie na lipcowej sesji Rady Miasta – mówi Łukasz Oryszczak, rzecznik prasowy prezydenta Gliwic. – Do tej pory mieliśmy jedne z najniższych stawek za parkowanie w całym regionie – dodaje.


Nowe stawki za parkowanie w Gliwicach

Za parkowanie w Gliwicach zapłacimy więcej niż do tej pory. Koszt pierwszej godziny w strefie B wzrośnie o 40 groszy z 1,60 zł do 2,00 zł (w strefie A z 2,80 zł na 3,00 zł). Największy skok cen dotknie kierowców parkujących w strefie A przez cały dzień. Opłata całodniowa dziś wynosi 15,60 zł. Po zmianach będzie trzeba zapłacić 25,00 zł. Wyraźna podwyżka akurat w tym miejscu nie jest przypadkowa. Magistrat liczy, że po zmianach na starówce (zamknięciu części uliczek dla ruchu), wyższa opłata za parkowanie dodatkowo zniechęci kierowców do długich postojów w ścisłym centrum miasta.

Parkowanie w Gliwicach – nowy cennik: (planowana data wejścia w życie: styczeń 2021)

stawki opłat za parkowanie gliwice

W jakich godzinach płatne parkowanie w gliwickiej SPP?

To druga zasadnicza zmiana. Do tej pory za parkowanie płaciliśmy od godziny 10:00 do 18:00. Nowe godziny funkcjonowania ustalono od 8:00 do 16:00. Zarząd Dróg Miejskich informuje, że o zmianę rozkładu godziny często wnosili mieszkańcy. Dotychczasowe zasady wzbudzały zresztą emocje już od czasu uruchomienia SPP. Wskazywano m.in. że w okolicach godziny 17:00 w centrum miasta jest już pusto, a zapewnianie rotacji (czyli oficjalnie głównego celu wprowadzenia płatności) nie jest już konieczne.

Abonament Mieszkańca do poprawy

To jedna z największych bolączek dzisiejszej SPP. Rozwiązanie, które miało wspierać mieszkańców Śródmieścia szybko stało się przedmiotem różnych nadużyć, a wokół starówki zaczęło przybywać samochodów z Abonamentem Mieszkańca na rejestracjach spoza Gliwic (przeczytaj –> W ciągu roku wydano o 60% więcej “abonamentów mieszkańca”. Na parkingach nie ma rotacji).

Jak będzie po zmianach? Abonament Mieszkańca będzie przysługiwał jedynie osobie fizycznie zameldowanej przy danej ulicy, na której wyznaczono SPP. Jednocześnie mieszkaniec będzie mógł parkować tylko na ulicy przy której jest zameldowany i w trzech wskazanych przez niego lokalizacjach.

Dokumentami upoważniającymi do nabycia „Abonamentu mieszkańca” będą:

  • dowód osobisty i dowód rejestracyjny wnioskującego (do wglądu)
  • oświadczenie o zameldowaniu przy ulicy, na której wyznaczono SPP, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej.

W przypadku pojazdów użytkowanych w ramach umowy leasingowej na osobę fizyczną, wymagane będzie poświadczenie za zgodność z oryginałem kopii tej umowy, umowy najmu długoterminowego, umowy kredytowej zawartej z bankiem lub umowy użyczenia zawartej z pracodawcą.

O ile podwyżka stawek za parkowanie planowana jest na styczeń 2021 roku, zmiany w przyznawaniu Abonamentu Mieszkańca mają wejść w życie już we wrześniu tego roku.

Projekt zmian musi jeszcze zostać zatwierdzony uchwałą przez gliwickich radnych. Układ sił w Ratuszu wskazuje, że z jej przyjęciem władze miasta nie będą miały problemu.

Ankieta na temat SPP

Przypomnijmy, w ubiegłym roku, Zarząd Dróg Miejskich przeprowadził badanie opinii publicznej na temat SPP. Do drogowców wpłynęło 176 ankiet. Najwięcej głosów (33) dotyczyło wprowadzenia ograniczeń związanych z wydawaniem abonamentu mieszkańca. Drugą najliczniej sygnalizowaną propozycją (29 głosów) było stworzenie możliwości uiszczania opłat za postój w strefie kartą płatniczą. Na trzecim miejscu pod względem liczby oddanych głosów znalazł się postulat wprowadzenia zmiany godzin funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania. 22 respondentów opowiedziało się za rozszerzeniem obszaru strefy, 21 osób uważa, że należałoby zwiększyć opłaty i kary, a 11 uczestników badania ankiety wnioskowało o zwiększenie liczby parkomatów.

Michał Szewczyk

od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
Tymon

Wszystko dobrze, tylko jak zwykle wprowadzamy pomysł od tyłka strony. Może najpierw powstał by parking ogólnodostępny poza strefą płatną, z przystankiem komunikacji miejskiej obok. Tak by była jakaś możliwość dostanie się do centrum ?!…
No tak ale urzędnicy mają to w czterech literach bo Ich ten problem nie dotyczy…

Ad

Przecież to nie chodzi o rotację i miejsca parkingowe tylko o KASĘ!!!!

mieszczuch

Widziały gały co wybierały

mieszczuch

Widziały gały co wybierały

Perez

Jak budowali DTS, to pisalem ze calosc powinna wchodzic w tunel juz pzy politechnice, oraz ze wlasnie tam powinien powstac duzy pietrowy parking, z SYMBOLICZNA oplata na caly dzien (np2zl). Zatrzymywac sie tam powinien autobus (dawna linia tramwajowa) a problem z miejscami parkingowymi by sie rozwiazal.
Kiedys pracowalem w scislym centrum, duza firma, rano kazdy sie bil o miejsce parkingowe (firma miala ok 30 swoich miejsc pod biurem, ogolnodostepnych dla pracownikow), ale nie bylo innego wyjscia.

Perez

Prosty przyklad z Amsterdamu. Placisz za parking poza centrum 5e, za to dostajesz parking na caly dzien oraz bilet na dojazd do centrum i spowrotem na parking. Ceny za parking w centrum….8e za godzine.
Jest drogo, ale miasto daje alternatywe. W gliwicach wszystko na opak. Nie dosc ze drogo, brak alternatywy, to jeszcze musisz miec miedziaki w kieszeni.

The Tiger@

Może być i tak, ale strefa płatnego parkowania w Gliwicach jest stosunkowo mała, więc możesz dojść do pracy spoza niej lub dojechać np. własną lub wypożyczoną hulajnogą. Oczywiście fajnie by było gdyby był P+R, ale katastrofy nie ma.

Sowa

To wiocha a nie Amsterdam

Ps

Przecież będzie centrum przesiadkowe z 20 miejscami parkingowymi – żeby się do niego dostać będziesz musiał skorzystać z mniejszych centr przesiadkowych poza miastem

Sowa

Wali mnie to nie płaciłem i nie zapłacę .w ogóle to g… Niepotrzebne

xants

Władza Gliwic skutecznie zniecheca ale do tego żeby mieszkać w tym mieście. No ale trzeba przecież utrzymać trupa w postaci hali sportowej. A na dodatek najbardziej idiotyczna opłata za śmieci od metrów kwadratowych…tak to jest jak miastem rządzi emeryt poplecznik Frankiewicza

Krzysztof

Podwyżki opłat za parkowanie najbardziej dotykają nie mieszkańców a przyjezdnych. Mieszkańcy nie muszą parkować w centrum – mają rewelacyjną komunikację miejskich ekologicznych autobusów. Albo wyprowadzka z miasta albo zmiana przyzwyczajeń albo pracy.

Ted

@Krzysztof sam się wyprowadź z miasta bo myślenie masz wiejskie. Środki komunikacji zakupuje się do wykorzystywania w najbardziej komfortowy sposób i skracania czasu podróży.
Chyba, ze bierzesz pieniądze za idiotyczne komentarze.

parKing

No tak, zwiększanie opłat. Zróbcie stówę za godzinę to na pewno nikt zbyt długo parkować nie będzie. Bo na co komu więcej miejsc (parkingi piętrowe) czy też lepsza komunikacja miejska. Lepiej wydawać na Areny czy inne tory dla modeli samolotów.

prosty_gliwiczanin

Ktoś powinien opublikować listę tych przygłupów, którzy zagłosują za wzrostem stawek. Wraz z przynależnością partyjną. Wtedy będzie można zobaczyć kto jest pro-, a kto anty-obywatelski.

hanek mały

Przecież cała rada to maszynka do glosowania – nie trzeba się nad niczym zastanawiać.

dcdcdcd

Plus 50% podwyżka za śmieci. Gliwice – tu jest przyszłość.

mieszczuch

Widziały gały co wybierały a teraz lament , czyli najpierw działanie potem myślenie przecież każdy wiedział że to Franio 2

Beton

Pewnie, że widziały gały, tylko że na wybory zapomniały pójść. Idę o zakład, że połowa zawodowych malkontentów piszących na tym forum nie poszła na wybory.

dcdcdcd

Widziały gały co wybierały i po 52 latach w Gliwicach do Pyskowic zwiały.

Sowa

Wolę się nie wypowiadać czy gorszy czy lepszy(swoje myślę)

4WD

O prawidłowym oznakowaniu, zgodnym z ustawą ani słowa?

WRD

No jak To? Przecież miasto twierdzi że jest ok. A rozporządzenie to tylko sugestia.

Wuj Tarabuk

Dodam, że spora część parkujących w ścisłym centrum w godzinach 8-16 nie przyjeżdża tam dla przyjemności podziwiania zdeformowanej bryły UM, a właśnie dlatego, że musi w tym UM coś załatwić i to osobiście. Czy to tych ludzi urzędnicy chcą “zniechęcić” do odwiedzania śródmieścia? Każdy Lidl czy Biedronka zapewniają swoim klientom możliwość zaparkowania do 1 godz. bez opłaty.

Hak

Ja, i stoją tam Po kilka godzi lub dłużej

Urko

Primo . “Abonament Mieszkańca będzie przysługiwał jedynie osobie fizycznie zameldowanej przy danej ulicy…”
Hmm … A można się zameldować jakoś nie-fizycznie ? Nie wiem . Metafizycznie ?

Secundo: “Dokumentami upoważniającymi do nabycia „Abonamentu mieszkańca” będą:
….-oświadczenie o zameldowaniu przy ulicy, na której wyznaczono SPP,…”

Po co UM w Gliwicach oświadczenie o zameldowaniu, skoro to UM w Gliwicach jest instytucją prowadzącą rejestr osób zameldowanych ?

Tymon

Robią troszkę pod górkę ludziom którzy wynajmują mieszkania i nie chcą za Chiny ludowe meldować lokatorów (co ja rozumiem ).
Czekam na jakieś głębsze analizy urzędników, jak te zmiany mają zachęcić czy raczej zniechęcić do mieszkania w Centrum.
No analiza finansowa też by się przydała…bo mogą klapki z oczu spaść mieszkańcom

Michał

Jeśli ktoś ma umowę najmu to może iść się zameldować sam na czas trwania umowy

Mario

Oby to wskazanie trzech lokalizacji przy abonamencie mieszkańca dotyczyło tylko ulic sąsiednich zamieszkania, a nie parkowania pół dnia pod pracą na drugim końcu miasta.

Kolik

Jak ktoś mieszka i pracuje w strefie płatnego parkowania to raczej nie jeździ tam samochodem.

hehehehe

@kolik jesteś fantasta

Marcin

@Mario Największy dochód dla miasta stanowi PIT – czyli podatek, który płacą mieszkańcy za swoją ciężką pracę. PIT trafia do miejsca ZAMIESZKANIA (czyli miejsca deklarowanego w dokumencie PIT do urzędu skarbowego). Jeżeli będąc mieszkańcem Gliwic, mam mieć tak samo źle jak mieszkańcy Gierałtowic to chyba dla mnie czas przeprowadzić się do Gierałtowic. I wtedy mój podatek będzie wędrował właśnie tam. Co będzie miało z tego miasto ? Nic a nawet mniej. Bo naprawdę efektywnie miasto najbardziej nie korzysta na tym, że na strefie jest opel, który zatrudnia 3 tyś. ludzi, efektywnie miasto korzysta z tego, że z tych 3 tyś… Czytaj więcej »

Hak

Mylisz się kolego Marcin.
Większość ludzi pracujących w oplu są niestety z poza Gliwic

Xsenofob

Przypomnę, że zapadły już prawomocne wyroki, wg których “obowiązek uiszczenia opłaty dodatkowej za parkowanie nie istnieje na całym wydzielonym obszarze stanowiącym strefę płatnego parkowania, lecz tylko w wyznaczonych miejscach w tej strefie” czyli oznaczonych odpowiednimi znakami poziomymi.
Wyrok 1: http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/882A6AE063
Wyrok 2: http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/2E167C9378

Kola

To parkuj tylko na oznaczonych miejscach i płać a nie szukaj przez pół dnia takiego dzie farba się wytarła.

Biz

Przejdz sie po tej calej strefie i zobacz gdzie tej farby Nigdy Nie Bylo !! Zarzad Drog Miejskich przegrywa sprawy w SKO i WSA a mimo to dalej w miejscach ktorych przegral pobiera oplaty. Jak to nazwac?

Fran

OO! Cola jest spostrzegawczy dolać mu Col

Anonim 1.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Katowicach w Postanowieniu …………., uznało zarzut nie istnienia obowiązku opłaty dodatkowej w Strefie Płatnego Parkowania w Gliwicach z uwagi na brak wyznaczonych miejsc postoju, tj, brak drogowych znaków poziomych P-18 oraz P-19.

ZDM zwrócił nieprawnie pobraną opłatę dodatkową wraz z odsetkami. Co nie mniej ważne, nie złożyli oni skargę do WSA, wiedząc że przegrają.

Można z nimi wygrać, trochę to trwało, nie dla pieniędzy, ale dla zasady. Mogę spodziewać się komentarza, że kombinuję i tak nie wypada.

A czy ZDM wypada bezprawnie pobierać opłaty?

Tymon

Każda wygrana obywatela w sprawie przeciw urzędnikom Państwa lub Samorządu, świadczy o tym, że wymiar sprawiedliwości ma coś jeszcze sprawiedliwości w sobie oraz o niekompetencji urzędników i ich dowolnej interpretacji przepisów (których jakość też pozostawia wiele do życzenia).
NIgdy nie rozumiem hejtu na obywatela, który postanowił sie zmierzyć z siłami Państwa w słusznej sprawie i doprowadził sprawę do szczęśliwego końca. (no dobra przegrani urzędnicy mogą hejtować, patrz naczelnik wydziału edukacji w UM Gliwice)

Gość

176 osób ankietowanych to według włodarzy Gliwic jest reprezentatywna grupa mieszkańców SPP? Mieszkam w strefie i pierwsze słyszę o jakimś sondażu. Chodzi tylko i wyłącznie o pieniądze. W czasie pandemii znalazły się miasta a nawet gliwickie markety, które zrezygnowały z pobierania opłat parkingowych. Niestety, nasz samorząd zamiast zatroszczyć się o bezpieczeństwo mieszkańców to liczy kasę. W parkometrach nie można płacić kartą ani nawet banknotami o wyższych nominałach zaś samych automatów jest stanowczo za mało (przykład: wjazd od ul. Zwycięstwa na długi parking przy DTŚ-ce, dla parkujących bliżej ul. Dworcowej oznacza to dwukrotne pokonanie całej długości placu).

Biz

Dziwnym trafem najwiecej pojazdow z naklejka mieszkanca strefy na rejestracjach spoza Gliwic parkuje pod UM

Tymon

Może kiedyś jakiś dziennikarz śledczy podsumuje ile urzędników magistratu mieszka poza Gliwicami… Będzie tego sporo zaczynając od wiceprezydent i naczelników wydziałów…

Imiu

SUPER że podnieśli, SUPER że poprawią abonament. Można śmiało napisać *** po Gliwicku XD

Perez

Mozna w koncu placic karta???????????????????????????

4WD

Popatrz na jakiś parkometr wielkości książki w Katowicach, czy w Koziej Wólce i popatrz na gliwickie wielkości dwóch telewizorów marki “Rubin”, pod które trzeba było robić fundamenty a potem spytaj jeszcze raz.

Ben

Zmiany w dobrym kierunki, ale jaki ma sens wskazywanie 3 lokalizacji dla abonamentowców, jak każdy wie, że w ścisłym centrum sami mieszkańcu mają problem z parkowaniem i trudno czasem znaleźć miejsce w obrębie całego kwartału ulic. To też do poprawki. Starówka jest po prostu bardzo mała i nawet niewielki ruch samochodów spoza centrum miasta powoduje blokadę miejsc parkingowych.

piotr

Ceny za parkowanie są śmiesznie niskie. W strefie B opłata za 1 godzinę wynosi 1,60 zł, podczas gdy bilet autobusowy do podróży na terenie jednego miasta lub do 20 minut jazdy kosztuje 3,40 zł. Takie dysproporcje nie skłaniają do korzystania z komunikacji miejskiej. Nie wspominając o opłatach za brak biletu parkingowego i za brak biletu autobusowego. Tu też występuje ogromna dysproporcja.

Darek

Dodaj paliwo a autobusem jeździsz za frico

Alex

Decyzje nie biorą się znikąd. Polecam śledzenie obrad Rady Miasta. Ocenicie ile osób czynnie bierze udział w dyskusji, a ile nie, kto kogo przekonuje, kto proponuje rozwiązania a kto się nie odzywa itd.

\\\\\\\\

Wskazywano m.in. że w okolicach godziny 17:00 w centrum miasta jest już pusto, a zapewnianie rotacji (czyli oficjalnie głównego celu wprowadzenia płatności) nie jest już konieczne.

Bardzo wiarygodna informacja. Szczególnie przy Rynku, w okolicznych uliczkach. Samochody stoją do zamknięcia knajp.

polop

Brawo pan prezydent, brawo zarząd miasta. Prosimy o więcej!!!

Fan

Mam prosbe do redakcji by ta zwrocila sie do rzecznika prezydenta z pytaniem jakie kryteria oznaczenia miejsc parkigowych upawazbiaja do pobierania opłaty

Hak

Bardzo dobra decyzja!!!!

HANBA

od godz 8.00 czysty zlodziejstwo zreszta w gliwicach to istnieje od zawsze co? zlodziejstwo oplaty za grunty itd.

Pasażer

Ogólnie zmiany na plus. Jeszcze tylko ciekawe co to zaczy 3 wskazane lokalizacje (dowolne ???). Poza tym wychodzi na to że parkując na cały dzień, bardziej będzie się opłacało nie kupować biletu, tylko płacić ewentualną karę (opłatę dodatkową).

mieszczuch

No Zaburzanie – macie to co chcieliście.

guy fawkes

A co z opłatą dodatkową za brak biletu parkingowego? Powinna być podniesiona. Opłata ta wynosi teraz tylko 20 zł., a opłata za brak biletu autobusowego wynosi aż 120 zł. Widać nierówne traktowanie. Dodam, że korzystam i z samochodu i ze zbiorkomu.

Ad

Gdybym nie zobaczył nicka to na 100% obstawiłbym niejakiego “obserwatora” vel ja123456789…