Dwa kamienne bloki ważyły 52 tony. NIK: przeładowany jest nawet co 4 pojazd. Tak niszczy się drogi (TV)

52 tony zamiast dopuszczalnych 40 ważył zestaw przewożący dwa bloki kamienne po DK88. Kierowca miał co prawda ważne zezwolenie na przejazd nienormatywnego pojazdu, dotyczyło jednak ładunku niepodzielnego. Skończyło się na częściowym rozładunku.

 
Kilka dni temu na krajowej 88-ce w Gliwicach, patrol ITD kontrolował pojazdy z użyciem systemu preselekcyjnych wag. Jeden z zestawów przewożących dwa bloki kamienne został wskazany jako znacznie przeładowany.

Zatrzymany pojazd członowy został skierowany na inspekcyjne wagi. Wynik – 52 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Grupa potrójnych osi naczepy wywierała z kolei 32,1 t nacisku na nawierzchnię drogi wobec dopuszczalnych 27 t. Kierowca okazał zezwolenie na przejazd po drogach publicznych nienormatywnego pojazdu. Dotyczyło ono jednak tylko ładunku „niepodzielnego”, a w tym przypadku ładunek był jak najbardziej podzielny – relacjonuje Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Katowicach.


Inspektorzy wstrzymali nieprawidłowy transport do momentu rozładowania jednego z bloków kamiennych. Wobec przewoźnika oraz załadowcy wszczęto postępowanie administracyjne. Grożą im kary pieniężne.

Przeciążony jest nawet co czwarty pojazd

Kilka miesięcy temu Najwyższa Izba Kontroli przedstawiła raport na temat ruchu pojazdów przeciążonych na obszarach zurbanizowanych. Stanowi on poważny problem dla podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie dróg i ich użytkowników. Powoduje uszkodzenia dróg, a ich remonty są pracochłonne i kosztowne.

Z badań przeprowadzonych przez Politechnikę Gdańską wynika, że udział pojazdów przeciążonych wynosi (w zależności od drogi) od 14% do 23% pojazdów ogółem. Jednocześnie pojazdy przeciążone powodują od 35% do 70% szkód konstrukcji nawierzchni dróg

– czytamy w wynikach kontroli.

– W transporcie drogowym ciągniki siodłowe z trójosiową naczepą (których dopuszczalna masa całkowita wynosi 40 ton) w największym stopniu powodują degradację nawierzchni dróg – ich udział w szkodzie zmęczeniowej nawierzchni wynosi od 58 do 84%. W wyniku ruchu pojazdów przeciążonych następuje osłabienie struktury nawierzchni, a także powstają ubytki, wyboje lub koleiny. Niszczona jest także infrastruktura podziemna (sieć wodociągowo-kanalizacyjna, elektryczna, światłowodowa), a także inne obiekty towarzyszące – dowodzi NIK.

Problem ten jest szczególnie dotkliwy na obszarach zurbanizowanych, które są jednocześnie dużymi węzłami transportowymi, często zlokalizowanymi na głównych drogowych szlakach krajowych lub międzynarodowych, w pobliżu okręgów przemysłowych, intensywnie rozwijających się centrów logistyczno-magazynowych lub portów morskich.

(żms)/WITD Katowice, NIK.GOV.PL
fot. WITD Katowice