Karta ŚKUP w aplikacji czy w wersji klasycznej? Metropolia zachęca do zabrania głosu w sondzie

Aplikacja czy fizyczna wersja karty ŚKUP? Metropolia opracowuje nowe oprogramowanie systemu zakupu biletów w transporcie ZTM, który będzie działał online, a więc szybciej niż obecny.

 
Podstawą dla pasażerów będzie aplikacja mobilna, która przejmie funkcjonalność Karty ŚKUP, a także zaoferuje dodatkowe możliwości. Nie oznacza to jednak, że plastikowa karta zostanie całkowicie zastąpiona przez wirtualną, działającą pod postacią aplikacji w smartfonie.

Metropolia chce poznać opinie mieszkańców i za pośrednictwem sondy dowiedzieć się, ile osób zdecyduje się przejść na aplikację, a ile chce nadal nosić fizyczną kartę w portfelu.

Uruchomienie online’owego systemu płatności w komunikacji miejskiej planowane jest w III kwartale tego roku.


– Wielu z nas trudno wyobrazić sobie codzienne funkcjonowanie bez użycia smartfonu – mówi Jacek Brzezinka, członek zarządu GZM, w którym odpowiada za rozwój systemów informatycznych.

– Za jego pomocą realizujemy przelewy, płacimy w sklepach, a coraz częściej także kupujemy bilety. Statystyki pokazują, że mieszkańcy Metropolii średnio w ciągu dnia kupują ok. 33 tys. biletów we wszystkich pięciu aplikacjach mobilnych, gdzie dostępne są nasze bilety. Rocznie sprzedajmy w ten sposób bilety o wartości ponad 13 mln zł – dodaje.

Widząc coraz większą popularność aplikacji mobilnych, Metropolia opracowuje nowy system zakupu biletów, którego podstawą będzie właśnie aplikacja.

Aplikacja mobilna stając się wirtualną kartą, w pełni zastąpi funkcjonalność karty plastikowej. Umożliwi pasażerom wykonanie wszystkich operacji, potrzebnych do korzystania z komunikacji miejskiej oraz do obsługi swojego konta i planowania podróży. W aplikacji mobilnej będzie można:

  • Kupić bilety jednorazowe w taryfie strefowo-czasowej. Nowością będzie możliwość zakupu biletów w taryfie czasowej – wejście i wyjście będzie rejestrowane w aplikacji oraz po szybkim zeskanowaniu QRkodu lub ręcznym wpisaniu kodu pojazdu.
  • Kupić bilety średnio i długookresowe (dobowe, tygodniowe, miesięczne, kwartalne, jak również wieloprzejazdowe – te ostatnie będą obsługiwane na tej samej zasadzie, co bilety jednorazowe w taryfie odległościowej).
  • Zwrócić bilety.
  • Zaplanować podróż – w aplikacji dostępne będą informacje o funkcjonowaniu komunikacji, w tym o rozkładach jazdy oraz rzeczywistym czasie odjazdu.
  • Aplikacja przypomni również o zbliżającym się końcu obowiązywania biletu.
  • Korzystając z opcji zakupu biletów jednorazowych, będzie można skorzystać z możliwości szybkiego zeskanowania QR kodu w pojeździe albo ręcznego wpisania kodu pojazdu.

    Szybkie zeskanowanie kodu lub ręczne wpisanie kodu będzie konieczne ze względu na prowadzenie kontroli biletów w pojazdach

    – zaznacza Adam Krakowczyk, dyrektor Departamentu Informatyki.

    – Kiedy kontroler wejdzie do danego autobusu, tramwaju lub trolejbusu, będzie miał możliwość zablokowania sprzedaży biletów, również w aplikacjach, tylko w tym jednym i konkretnym pojeździe. Bez tej operacji, czyli zeskanowania indywidualnego QR kodu – gdyby wybierał z systemu tylko numer linii, zablokowałby sprzedaż we wszystkich pojazdach, które w tym samym czasie obsługują tę samą relację. A często takich pojazdów jest co najmniej kilka w trasie – wyjaśnia.

    Do tych zmian dołączą też zmiany taryfowe – inteligentny system poboru opłat.

    – Wraz z wprowadzeniem zmian w obsłudze płatności, będziemy chcieli stworzyć inteligentny system poboru opłat – tzn. pasażer rejestruje tylko swoje przejazdy, system na koniec dnia zlicza ich wartość i jeśli przekroczą np. wartość biletu dziennego, to nie pobierze z naszego konta więcej niż właśnie koszt biletu dziennego – to korzyść dla pasażera – zaznacza Jacek Brzezinka.

    Planowane jest również pozostawienie karty w tradycyjnej, plastikowej formie, dla użytkowników, którzy nie posiadają smartfonów lub z innych powodów wybiorą takie rozwiązanie. W związku z planowanymi zmianami, Metropolia chce poznać opinię mieszkańców odnośnie preferowanego przez nich wyboru – karta plastikowa czy karta wirtualna? Ilu mieszkańców preferuje starą kartę (plastikową), a ilu wymieni ją na aplikację w smartfonie? Głos w sondzie przygotowanej przez metropolię można zabrać TUTAJ. Głosowanie trwa do 15 lutego 2022 r.

    (mat.pras.)