Kolejna ulica ciągiem pieszo-jezdnym? “Chcemy aby ta przestrzeń zaistniała jako lokalny plac”

fot. scr. Google Maps

Biuro projektowe Rafał Drobczyk Architektura Potrzeb zaproponowało niedawno koncepcję przeorganizowania ulicy Żwirki i Wigury, która mogłaby zamienić się w ciąg pieszo-jezdny. Jak taką zmianę przyjęliby mieszkańcy?

Ulica ma handlowy charakter – znajduje się tam pasaż Jasna 31, hala sportowa, siłownia, Biedronka, PoloMarket i wiele innych sklepów. Idea ograniczenia ruchu samochodów mogłaby więc napotkać (zrozumiały) opór kierowców.

Na czym miałyby polegać zmiany, wyjaśniają sami autorzy koncepcji.

Dziś proponujemy fuzje komunikacyjną! Przearanżowanie fragmentu ulicy Żwirki i Wigury na trakt pieszo-jezdny z elementami infrastruktury drogowej. Celem jest skłonienie kierowców do zmniejszenia prędkości na tym odcinku ulicy poprzez zastosowanie podwyższenia jezdni oraz zmianę jej nawierzchni. Ponadto chcemy aby ta przestrzeń zaistniała jako lokalny plac. Najpopularniejsze kierunki podążania pieszych i rowerzystów zostałyby uwidocznione poprzez kolorowe alejki przecinające drogę jako przejścia dla pieszych i drogi rowerowej – czytamy w propozycji biura projektowego.

Jak się dowiedzieliśmy, koncepcja nie była na razie konsultowana z urzędnikami, na tym etapie jest to raczej próba zabrania głosu w dyskusji o nowej organizacji ruchu obecnie zdominowanego przez samochody.

– Nie konsultowaliśmy tych pomysłów z Urzędem Miasta ani z ZDM, jest to nasza myśl wyrażona w formie idei, która ma na celu pobudzić do działania i innego, lepszego myślenia o tej przestrzeni. Może to będzie bodziec do stworzenia prawdziwego projektu. W naszym mieście dostrzegamy wiele takich miejsc, których problemy funkcjonalne i przestrzenne chcielibyśmy poprawić – poinformowano nas w biurze projektowym Rafał Drobczyk Architektura Potrzeb.

Rychłych zmian na ulicy Żwirki i Wigury raczej nie musimy się spodziewać. W Gliwicach wciąż dominują samochody. Chociaż europejskie trendy od jakiegoś czasu są odwrotne, w polskich miastach dopiero teraz mieszkańcy zaczynają dostrzegać problem z nadmierną ilością pojazdów.

– Może już czas, aby przestrzeń w miastach ponownie była przestrzenią przyjazną wszystkim uczestnikom ruchu drogowego: pieszym, rowerzystom, kierowcom, transportowi miejskiemu – podkreślają autorzy koncepcji.

(żms)

79
Komentarze

avatar
3000
od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
mieszkaniec Trynku
mieszkaniec Trynku

Jako mieszkaniec Trynku jestem zdecydowanie przeciwny kolejnym udziwnieniom. Wystarczy to badziejstwo co wykonali na ulicy Siemińskiego (dawna Wieczorka).

Krank
Krank

Przede wszystkim jesteś kierowcą ze wschodnią mentalnością, dopiero w drugiej kolejności mieszkańcem Trynku. Dlatego masz takie lęki przed cywilizowaniem przestrzeni publicznej.

Obiektywny
Obiektywny

Prawda jest taka, że kolejka po kasę gminną się wydłuża, a pseudo zbawiciele gliwiczan mają coraz śmieszniejsze pomysły na ich zawłaszczenie. Projekt kolejnego zamachu jak widać jest już gotowy. Z tym, że nikogo nikt o nic nie pytał. Teraz tylko “kampania” przekonywania kogo trzeba, kilka artykułów takich jak ten powyżej, tworzących przekonanie, że mieszkańcy są zachwyceni i kasiorka w kieszeni. A teraz do internauty o ksywce “Krank”. Z całą pewnością jesteś jednym z autorów projektu. Obrażając ludzi z całą pewnością nie przekonasz ich do swoich snów o szczęściu mieszkańców którzy będą musieli tam mieszkać i kierowców, którzy niestety będą musieli… Czytaj więcej »

:-)
:-)

Nie ma obowiązku jeżdżenia jakąkolwiek ulicą. W ogóle nie ma przymusu jeżdżenia. Nie mieści się w “obiektywnej” pale?

:-D
:-D

Problem w tym, że choćby KZK GOP ma przymus jeżdżenia tą ulicą. I nie zdaje to egzaminu.
I eksperymenty to sobie można w ogródku robić.

ZWM
ZWM

Nie dołuj się nadmuchanymi problemami, bo jeśli na tej ulicy kiedykolwiek wprowadzą ograniczenie ruchu, to magistrat pierwszy będzie chciał zlikwidować na niej linię autobusową, ale auteczka zostaną. Już tego próbowali na Wieczorka ale był to taki absurd, że nawet urzędnikom coś zaczęło ćwierkać pod sufitem i się wycofali. Tak wygląda nowoczesność w mieście przyszłości.

kolik
kolik

nie ma przymusu żyć! :-) do dzieła

Maria
Maria

To są dalsze pomysły ludzi siedzących na tych samych stołkach w U.M. pretensje
do osób , które wybrały te same władze nie czekajcie na lepsze czasy!!!!!!!!!!

Krank
Krank

“Prawda jest taka…” arbitralnie ogłosił samozwańczy “obiektywny” i to już zamyka drogę do konstruktywnej rozmowy. Lubicie taplać się w mule głupoty, to dobrej zabawy. Co prawda nic dobrego z tego nie powstanie, ale przez chwilę się wyżyjecie. :-)

ja
ja

Takich kierowców niestety jest tu od cholery… Dziś obtrąbił mnie baran w strefie zamieszkania na starówce. Niemiły pan w samochodzie na tablicach Śląsk Gliwice Las (SGL) nie uważa, że znak “strefa zamieszkania” w czymkolwiek ogranicza go jako kierowcę. Może więcej woonerfów i mandatów nauczy naszych wspaniałych kierowców respektowania znaków lub zwyczajnie oduczy bycia bucami za kierownicą…

ja234
ja234

Takim kierującym należałoby wlepić mandat w wysokości 20 tys i zabrać prawo jazdy.Można by też prewencyjnie wlepiać mandaty np. po 5 tys za głupotę i bezmyślność.

hipokrytanaczasie
hipokrytanaczasie

czemu tylko dwadzieścia tysięcy? nie ograniczaj się. Proponuję taką wysokość jak iloraz twojego debilizmu 500 tyś.

Imiu
Imiu

wystarczyło zwrócić mu uwagę (doinformować gdzie się znajduję) a jeśli by się pultał to postraszyć Gliwicką Policją, choć może wiedzieć że połowa na chorobowym XD a komendant jeździ z kogutem XD
Masz rację co do kierowców wielu ale nie wszystkich, dlatego powtarza trzeba ZAZNACZYĆ, zaakcentować kto ma rację a nią tylko wymachiwać na pustyni:P

hipokrytanaczasie
hipokrytanaczasie

Naprawdę mamy jeszcze takich kierowców jak ty? Bravo

...............
...............

SGL i wszystko jasne, po prostej w mieście ponad 100, ale jak trzeba skręcić to do zera, a na skrzyżowaniach nie wie co się dzieje.

Fiku Miku
Fiku Miku

@Krank. Wyłączyć z ruchu: Wrocławską/Częstochowską, Dworcową oraz Zwycięstwa. Nie wiem tylko, czy twoja “lepsza mentalność” z tym się pogodzi.

Krank
Krank

Bez bólu. Centrum Gliwic to taka trochę większa wieś, a zrobienie w niej kilku skrzyżowań mini autostrad jest wybitnym idiotyzmem tym bardziej, że służą większej liczbie przejezdnych niż mieszkańców. Taki klimat zafundowały wam władze miasta i do tego się przyzwyczailiście. Płacicie zdrowiem i podatkami, które pożera infrastruktura drogowa i coraz to nowe gadżety ZDM. Zamiast innych przydatnych rzeczy dla każdego mieszkańca, macie w mieście więcej miejsc parkingowych niż mieszkań. Jeżeli uważacie, że to normalne, to współczuję. :-)

Ala
Ala

Wypraszam sobie wieś! Chyba że sam nie rozróżniasz jej od miasta! Żal mi Ciebie!

Marian Jabłoński
Marian Jabłoński

Jasny gwint! Znów te betony i suche badyle poukładają na jezdni z policyjnym dozorem powolnego omijania !==M==

bagatela
bagatela

Marian, jeszcze nie. Na razie ciągle możesz lamentować nad gustowną porcelaną PSS Społem “Bagatela” i kawałkami oderwanej ze ścian boazerii.

Marian Jabłoński
Marian Jabłoński

No tak, merytorycznie uzasadniona odpowiedź. Ten pomysł to nagonienie klientów dp pasażu Jasna z parkingu po drugiej stronie ulicy
. A jakie są powiązania na linii UM – właściciel pasażu ? W okresie poprzednich wyborów wyszło to szydło z worka. Niedługo potem lamentowałem nad błyskawicznie uschniętymi i równie błyskawicznie wyciętym drzewami przed nową fasadą hali sportowej od strony ul Żwirki i Wigury.

Ala
Ala

Racja!

Ampuła
Ampuła

Nikt nie chce zlecać projektów tysiącom renomowanych absolwentów architektury na Polibudzie. Nawet wiat na miał, psich bud czy działkowskich jurto-minareto-hacjendo-pagodo-schronisk. Siedzą więc w biurach wynajętych za mikropożyczkę, wśród mebli designersko wyleasingowanych i z przymierania głodem halucynują. Po ocknięciu się, próbują wysmarować doznanymi wizjami arkusz papieru śniadaniowego, po czym zwijają go w rulon i wysyłają na adres Urzędu Miejskiego. W urzędzie etatowy urzędas ma polecenie służbowe, żeby co pięćset czterdziestą szóstą przesyłkę nadaną przez “architektoniczne biuro, studio czy pracownię” rozpakować, rulon rozpłaszczyć, po rogach rozstawić ćklanunię, kubek, dziurkacz i zszywacz. O 14.45 schodzi się nad ten rozpłaszczony arkusz papieru śniadaniowego działowe… Czytaj więcej »

Gleiwitzer49
Gleiwitzer49

brawo – dokładnie w punkt …

MariannaA
MariannaA

A tak realniej patrząc: Najpierw należy CAŁKOWICIE wyłączyć z ruchu samochodowego STARE MIASTO i Kaiser Wilhelmstrasse!!!

heli1b
heli1b

To jest główna arteria sporego osiedla. To jak główna alejka na cmentarzu centralnym we Wszystkich Świętych, z której dopiero rozchodzą się odnogi przejmujące mniejszy ruch. To jak tętnica tego lichego krwiobiegu. A wy celowo chcecie wywołać miażdżycę.

Michal
Michal

Kto wpada na takie absurdalne pomysly?

Maciej
Maciej

Kto zadaje takie absurdalne pytanie pod tekstem, który wszystko wyjaśnia?

lorl
lorl

Nie do końca przemawia do mnie idea “uspokojenia ruchu” w miejscu jego dużego natężenia poprzez wpuszczenie na ulicę pieszych. Vide Wieczorka i powyższy projekt. Ludzie nie są tyczkami slalomowymi i mają resztki instynktu samozachowawczego.
Można tak zrobić, jak już ktoś pisał, na Plebańskiej czy ślepej odnodze Barlickiego plus Chudoby, ale nie na autostradzie !

manek
manek

Kolejni zaświrowali. Takie bzdury może tworzyć jedynie ktoś, kto nie ma pojęcia co się faktycznie dzieje na Żwirki i Wigury. Duże natężenie ruchu szczególne w godz. 7 – 8 i 14 – 16, korki na lewoskręcie w Jasną, nagminne wymuszanie pierwszeństwa z Jasnej, przekraczanie prędkości przez motocyklistów i “mistrzów prostej”. Teraz jakiś myślący inaczej proponuje wsadzić w to deptaki w poprzek drogi i kolarzy, którzy i tak już szaleją po chodnikach i wcale nie po stronie gdzie jest ścieżka rowerowa. Pomysł jest oczywiście genialny jeśli jego celem jest zwiększenie pracy służby zdrowia i zakładów pogrzebowych. O komforcie mieszkańców nie wspominam… Czytaj więcej »

MariannaA
MariannaA

Wnoszę o projekt całkowitego wyłączenia z ruchu ul. Dworcowej, Jana Pawła i Mikołowskiej. Można przecież na wysepce przy haźlach urządzić piękny square z lokalami, fontannami !!!!

Fiku Miku
Fiku Miku

@MariannaA. “Square”? Brakuje Ci słownictwa?

MariannaA
MariannaA

To gra słowna. Niech będzie: skwerek.

WNIKLIWY
WNIKLIWY

Gliwice stolica “wnerwu”…..

Filip
Filip

Akurat to na Wieczorka to wielka pomyłka bo to nie jest prawdziwy woonerf, urbaniści to wyśmiali..

Iga
Iga

Proponuję najpierw połatać porządnie dziury na ulicach po których nie da się jeździć ( a są takie w Gliwicach) niż na siłę upiększać te, którą są w porządku

heli1b
heli1b

Z jednej strony regulujecie, kanalizujecie, sterujecie, monitorujecie, systematyzujecie do granic zdrowego rozsądku a z drugiej strony chcecie legalizować bałagan. Tylko na to was stać?

Alex
Alex

Natężenie ruchu pieszego, sąsiedztwo szkoły, problemy z lewoskrętem z Jasnej uzasadniałyby konieczność uspokojenia ruchu w tej okolicy – niekoniecznie według wizji architektów i woonerfowców

Bypass
Bypass

Niech zbudują obwodnicę

:0
:0

budują, ale nie wszystkim się to podoba…

Rozum
Rozum

Luuuudzie wyluzujcie. Czy znalezliście w tym materiale choć jeden konkret ?

gmG
gmG

W pogłoskach o likwidacji linii tramwajowej też nie było konkretów. Mało tego urzędasy zarzekały się że to nieprawda…

Rozum
Rozum

@gmG Nie dostrzegasz “gliwickiej róznicy” różnicy pomiędzy likwidowaniem a powstawaniem ? I nie o powstawaniu z kolan tu piszę. Likwidowanie to gliwicka specjalność .Resztę sobie dośpiewaj na przykładach obwodnicy Gliwic. Pajączka i innych niewykonań

Imiu
Imiu

Idą w dobrą stronę, niestety wykonanie będzie standardem Gliwickim:-/
Kibicuję oczywiście temu bo jeżdżę od rolek, hulajnóg przez rower po auta i ciągnik siodłowy…no i pieszo też dreptam nierzadko.

pablo
pablo

Kolejna, znaczy jest jakaś inna (pomijając, że się tylko nazywa pieszo-jezdnym) ? Pomysł niezły, ale coś mi się wydaje, widząc dokonania, że piesi to będą mogli bezpiecznie się poruszać ale w nocy, jak nie ma samochodów.

lolo
lolo

Definicja slowa “Architekt” – “artysta za nie swoje pieniadze”.

aktywista
aktywista

oddawanie przestrzeni miejskiej ludziom, a nie auciarzom to bardzo słuszna idea, ale przedstawione pomysły w tym poście są bardzo dziwne

Mmmmmmr
Mmmmmmr

Na osiedlu to bez sensu. Nikt tam nie będzie spacerować, a mieszkańcom tylko utrudni życie. Pomysł na siłę, takie rzeczy trzeba robić w centrum.

Lolek
Lolek

Ludziom w centrum utrudniać życie, nie?

Leopold
Leopold

Tak zmieniając temat. Ciekaw jestem co czytelnicy 24Gliwice sądzą o progu zwalniającym przed wjazdem na estakadę nad rybnicką w stronę Auchan/Leroy Merlin?

Mmmmmmr
Mmmmmmr

No słabo, zawsze fajnie było wbić na ten zakręt 80/godz.

gmG
gmG

Zastanawiałem się ostatnio kto wpadł na taki pomysł. Czyżby okazało się że cos nie tak było w projekcie i trzeba poprawić?..

ja234
ja234

Pewnie auteczkowi dostaną histerii, nie będą mogły, biedactwa, pędzić jak szaleńcy.

czytelnicy
czytelnicy

Czytelnicy o pomyśle zainstalowania tegoż ustrojstwa na drodze, na której dop. prędkość jest większa niż 20km/h sądzą, że jest wyjątkowo poronionym pomysłem zagrażającym bezpieczeństwu ruchu.

Fiku Miku
Fiku Miku

@Leopold. Czytelnicy przeczytają. Kierowcy zwolnią.

Leopold
Leopold

Oby tylko nie zwalniali jeszcze przed zjazdem na pas do prawoskrętu.

Fiku Miku
Fiku Miku

@Leopold. Czy uważasz, że zaczynające się dwa pasy ruchu w kierunku na Rybnik, są pasami startowymi/rozbiegowymi do uzyskania 10-tej prędkości warpowej?

Leopold
Leopold

na wiadukcie nad autostradą jest 100, po zwężeniu 90 potem ograniczone do 70 i prawy pas do skrętu do Auchan ma ograniczenie do 20 wymuszone progiem, choć dziś już coś tam zmieniali więc nie wiadomo czy się ostanie tam ten próg

erzet
erzet

No jasne a najlepiej cały ruch niech pójdzie przez ulicę Gwarków . Już teraz strach jest przejść na drugą stronę szczególnie na wysokości Żabki bo kierowcy wylatują zza ronda jak oszalali . Do tego Kaufland zabiera chodnik i ogranicza strefe parkowania . Z cichego osiedla zrobiła się ulica przelotowa

Putrament
Putrament

Co za brednie !!!!!!!!!

AMF
AMF

Primo: O ile kierunek słuszny, to miejsce średnie – raczej brak wielkiego ruchu samochodowego poza szczytem, a pasaż sklepów obsługuje głównie blokowiska położone po tej samej stronie tej ulicy – nie mają w sumie alternatywy poza “małe zielone z wyłupiastymi gałami” ;-) Tam bardzo przydałoby się poprawić detale – nieporównywalnie taniej i bez ryzyka że będzie okazja wyciąć drzewa. No chyba, ze chodzi o pokazówkę gdy stare miasto i Zwycięstwa dalej będą na pożarcie samochodom. Secundo: “Chociaż europejskie trendy od jakiegoś czasu są odwrotne, w polskich miastach dopiero teraz mieszkańcy zaczynają dostrzegać problem z nadmierną ilością pojazdów.” Nie europejskie tylko… Czytaj więcej »

7554
7554

A czemu nie pójść dalej – CAŁE GLIWICE WYŁĄCZYĆ Z RUCHU. TYLKO PIESI I ROWERY!

manek
manek

A co z furmankami? Bo kupuję kunia i furę. Nie będzie smogu, będzie smród.

WNIKLIWY
WNIKLIWY

…i koniecznie dajcie stoliki, lawki i donice co 5 metrow na srodku jezdni…..a wogole w Rynku czy Trynku musza byc samochody? Wogole cale Gliwice zwinac asfalt i porobic “wnerw” wszedzie niech sie ludzie ciesza…

Nadzieja
Nadzieja

Pomysł, jak najbardziej zasługujący na zainteresowanie. Zacznijmy zwracać uwagę na otaczającą nas przestrzeń. Czas na estetyczne i funkcjonalne zmiany,zwłaszcza, że wakazane miejsce jest ku temu wyśmienite.