Modernizacja ul. Zwycięstwa najszybciej za 2 lata. Wiadomo już, który wariant wybrał ZDM

Zarząd Dróg Miejskich wybrał ostatecznie jeden z kilku opracowanych wariantów koncepcji przebudowy ul. Zwycięstwa. Na samą realizację jednak jeszcze trochę poczekamy. Drogowcy zaplanowali prowadzenie właściwych robót budowlanych na lata 2021-2022.

– Obecnie trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej dla tego zadania – informuje nas Anna Gilner, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach. – Jako podstawę do przygotowania dokumentacji projektowej zamawiający wybrał wariant rekomendowany przez jednostkę projektową (pracownia architektoniczna PROjARCH – red.) wariant 6b, który został zaprezentowany w mediach – dodaje.

Przypomnijmy, PROjARCH przygotował sześć wariantów przebudowy. Miasto zaprezentowało opinii publicznej tylko jeden z nich. Wybrana koncepcja obejmuje odcinek ulicy Zwycięstwa, od skrzyżowania z ul. Dubois do skrzyżowania z placem Inwalidów Wojennych. Zmiany zaproponowane przez projektanta dotyczą zwężenia jezdni i budowy dodatkowego pasa ruchu, którym poruszałby się pojazd alternatywny dla obecnie funkcjonującego autobusu.

Przewidziana została także strefa ograniczonej prędkości do 30 km/h i chodniki “dwóch prędkości”. Chodnik o szerokości 4 m przeznaczony do szybkiego przemieszczania się, prowadziłby od dworca PKP w kierunku Rynku po stronie lewej patrząc od strony starówki. Natomiast węższy chodnik o szerokości 3,5 m, zaopatrzony zostałby w miejsca dla zieleni, ławki i miejsca postojowe dla rowerów.

Urzędnicy nie zdecydowali się natomiast nawet na częściowe zamknięcie ulicy i uczynienie zeń deptaka. Arteria będzie miała pełną przepustowość. Nie znajdzie się na niej także droga rowerowa.

BEZ KONSULTACJI Z MIESZKAŃCAMI

– Koncepcja jest pewnym otwarciem rozmowy na temat ul. Zwycięstwa w Gliwicach – mówił w programie Pod Prasą w listopadzie ubiegłego roku Damian Kałdonek, szef PROjARCHu i główny autor koncepcji przebudowy Zwycięstwa. – Teraz jest to czas aby zorganizować konsultacje społeczne i szeroko rozumiane warsztaty, tak aby każdy mógł się wypowiedzieć na temat tego co zobaczył. Wówczas możemy wrócić do oceny tych koncepcji i wyciągnąć wnioski, które zakończą się opracowaniem projektowym – dodawał.

Życzenie projektanta nie zostanie jednak spełnione. Urzędnicy nie planują pytać o ocenę projektu mieszkańców miasta.

– Obecnie nie są przewidziane konsultacje w tej sprawie – informuje Anna Gilner. – Na etapie opracowywania wielowariantowej koncepcji przebudowy ul. Zwycięstwa Jednostka Projektowa spotykała się m. in. z Gliwicką Radą Rowerową, przedstawicielami OSOM, Radą Mieszkańców Śródmieście, przedstawicielami osób niepełnosprawnych. Spotkania miały na celu podjęcie dialogu o przestrzeni ul. Zwycięstwa – komentuje.

W 2019 roku wybrany zostanie wykonawca dokumentacji projektowej. Gliwickie doświadczenie uczy, że projekt może znacznie odbiegać od założeń przedstawionych w koncepcji (tak było w przypadku Centrum Przesiadkowego). Wydaje się jednak, że strategia obrana przez Magistrat wobec ul. Zwycięstwa jest jasna. To ma być zachowawcza ewolucja, a oczekujący rewolucyjnych zmian muszą obejść się smakiem.

O ZDANIE NIKT NAS NIE ZAPYTA – KOMENTARZ
Jaka powinna być ulica Zwycięstwa? Każdy z nas ma pewnie swoją odpowiedź. Mają ją najwyraźniej też urzędnicy, którzy arbitralnie zdecydują za nas o wyglądzie najważniejszej ulicy miasta. Niechęć Magistratu do prowadzenia konsultacji z mieszkańcami to stała niezmienna, na trwale wpisana już w krajobraz gliwickiej samorządności. To także odwrócenie się plecami do społeczników organizujących akcje miejskie w tej sprawie (np. Żywa Ulica). To wyraz braku zaufania Urzędu do opinii “przeciętnego Kowalskiego”, ale przede wszystkim pokaz siły i wiary we własną nieomylność.

Michał Szewczyk

67
Komentarze

avatar
3000
od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
Gliwiczanin
Gliwiczanin

Czyli niestety jak zawsze magistrat nie liczy się z opinią i zdaniem mieszkańców robi wszystko po swojemu nie patrząc na rękę która ich karmi

Wstyd.
Wstyd.

Niedobrze mi się robi na wypowiedź urzędnika. Czy my jesteśmy niewolnikami, lub waszymi poddanymi?

BEKA
BEKA

Obywatelu! Masz wybór! “Dzielnica” albo “osiedle”. Tyle twojej samorządności.

Observer
Observer

Ale to nieliczenie się z głosem mieszkańców zaczyna się wyżej, nie od urzędnika. Proponuję przyjrzeć się jak prezydent miasta rozmawia z jego mieszkańcami. Gdzie? W jaki sposób? I co najważniejsze, jak często. Ale oni i tak go wybierają…

Rafał
Rafał

Bo ludzie przyzwyczaili się do takiego traktowania za czasów PRL-u. Obywatel był jedynie trybikiem w realizacji planów ustalanych centralnie przez Jedyną Słuszną Partię. Teraz jest tak samo, tylko zamiast partii mamy Jedynego Słusznego Prezydenta. Mamy starzejące się społeczeństwo, osoby pamiętające czasy PRL-u stanowią jeszcze dużą grupę wyborców. Te osoby wychowały się w czasach, gdy urzędnik był panem i władcą, a obywatel miał siedzieć cicho. Takie samo podejście ma zresztą prezydent i jego podwładni, co widać na załączonym obrazku. Uważa się za wszechwiedzącego, nieomylnego i nie zamierza pytać o zdanie nikogo. Miasto uważa za swoją własność, za swój prywatny folwark, a… Czytaj więcej »

ToBi
ToBi

Tak, zarządzanie jak za komuny, mieszkańcy nie mają nic do powiedzenia, czy to dziwne? Przecież nasi Nieomylni są mentalną kontynuacją jedynej właściwej opcji, a przeciwnicy to hucpa lub “nieporządni” mieszkańcy,…

Lolo
Lolo

Czy miłościwie nam panujący dobrodziejstw F. kiedykolwiek rozmawiał z mieszkańcami? Kiedy, gdzie i przy jakiej okazji?

realista
realista

PO CO JAKIS POJAZD ALTERNATYWNY . WBIJCIE SOBIE DO GLOWY ,ZE UL. ZWYCIESTWA MA BYC BEZ AUTOBUSOW BO SA NA NIEJ NEPOTRZEBNE MOIM ZDANIEM.

Fiku Miku
Fiku Miku

@realista. Pewne słowa nie przejdą nigdy przez gardła urzędników, zwłaszcza w Gliwicach, gdzie nigdy nie przyznają się do błędów. Jaki znasz pojazd nie będący autobusem a pokonujący zadany odcinek. Może to być podwieszana kolejka, metro, MagLev lub tramwaj. Szkoda że Nie znam założeń finansowych jakie środki chcą przeznaczyć urzędnicy na “zmarnowanie” i megalomanię, ale jak obstawię w okolicach 400 milionów brutto to chyba się zbytnio nie pomylę. Chyba że to będzie tramwaj, lecz jak powyżej już napisałem ta opcja “nie przejdzie”.

Ania
Ania

A niestety bedzie i pojazd alternatywny i autobusy….tak wynika z wizualizacji…

BEKA
BEKA

News byłby w sytuacji, gdyby wszystkie propozycje projektanta zostały przedstawione mieszkańcom do oceny i wyboru. Tymczasem jest jak zwykle. Nic nowego.

krzysztof
krzysztof

tylko referendum i odwołać niszczyciela póki jeszcze coś w Gliwicach mamy nie do końca zniszczone i rozliczyć tego osobnika

guy fawkes
guy fawkes

Po tym jak traktuje się mieszkańców ciśnie mi się na usta: panie Frankiewicz, jedź pan do innych miast i ucz się dialogu z mieszkańcami.

black_horse
black_horse

Ale jak to? A gdzie dwa centra przesiadkowe z A4 na pojazd alternatywny? A co to takiego? Melexy City tour? Ciufcia miejska? Litiści. Pojazd alternatywny już tam jeździł. Do 2009 roku. Wystarczyło na koszt Unii Europejskiej wymienić tory na nowoczesne wyciszone oraz wpuścić nisko podłogowe tramwaje.

09:36
09:36

To będą te “kolejki turystyczne” czyli traktorek o wyglądzie lokomotywy z Disneylandu ciągnący wagoniki takie jak w” kurortach” górskich i nadmorskich. Stylistycznie w sam raz będzie pasowało do lampki – ulubionego miejsca spotkań gliwiczan.

Wiesniak z miasta
Wiesniak z miasta

Każdy z wariantów to próba dorobienia sztucznie wydumanej filozofii do braku sensownego pomysłu na jedną z istotnych ulic miasta .Ewidentnie widać jakim dużym błędem była likwidacja linii tramwajowych w ścisłym Śródmieściu, a wystarczyło pojechać do Grazu i podpatrzyć w jakiej symbiozie mogą one funkcjonować nawet między stara zabudową.
Ostatnie wybory samorządowe potwierdzają jednak ,że mieszkańcy Gliwic to “oportunistyczne lemingi” wolą “wiecznego Prezydenta i Wiecznych tych samych Radnych” więc będzie centrum Gliwic na miarę małego ledwie kilkutysięcznego miasteczka “daleko od szosy”

14:38
14:38

Tu nie ma sensownego pomysłu na żadną z ulic tylko tu i ówdzie oderwane od rzeczywistości żałosne podrygi twórcze.

Olo
Olo

Błagam o radar tak radar na Wieczorka, czy tam w koncu musi dojść do tragedii, ograniczenia nikt nie przestrzega, na zwycięstwa też musi być radar

07:20
07:20

Myślałem, że prosisz o radar na tych chodnikach dwóch prędkości.

Aga
Aga

Koło Lodowiska w Gliwicach. Samochody obok Areny zapierxxxx xdzielają bez ograniczeń

(_x_)
(_x_)

@Aga. Wnioskujesz to po usłyszanym “bzzzyyy” czy “bziiiiii” ?

RamPamPam
RamPamPam

Radar to Twoje drugie imię?

Ostatni Sprawiedliwy
Ostatni Sprawiedliwy

@Olo. Wystarczy znak B-33 (ograniczenie prędkości do 20 km/h) przypominający że w strefie zamieszkania obowiązuje takie ograniczenie. Radar zmierzy prędkość pojazdu i co zrobisz z tą wiedzą?

Zbrodnia i kara
Zbrodnia i kara

Mandat.

zyz
zyz

Na miły Bóg nie!
Wystarczy nam już znaków przypominających co oznaczają inne znaki.
Znaków powinno być coraz mniej a nie coraz więcej …

Cookie Monster
Cookie Monster

Chodniki dwóch prędkości? To i radar powinien być, żeby na tym wolnobieżnym nikt nie przekraczał prędkości. Na szczęście będą drzewa, to można radar zespolić z maszyną do straszenia ptaktów, które ze strachu będą karały z konarów drzew tego, co prędkość przekroczył.
Na szybkobieżnym chodniku oczywiście powinny być bramki.
A ścieżka rowerowa już się nie zmieściła?
Czy ulica będzie bytem samym w sobie czy została jakoś scalona z koncepcją całego centrum miasta ?

07:23
07:23

Rowerzyści na ulicę. Zwężoną i niedoświetloną żeby było bezpieczniej.

(_x_)
(_x_)

@Cookie Monster. Radar zespolony z dubeltówką, żeby tym zbyt wolno poruszającym się dodać animuszu stosowną porcją soli w d*pę.

Prawda
Prawda

Frankiewicz oraz pani Gilner ma w d*pie zdanie mieszkańców, a głupki dalej głosują na wiecznego prezydenta.

Tomasz
Tomasz

I znowu obiecanki a potem się okaże że tak to się nie da…….jak z CP ! I nie że za dwa ale za osiem lat bo trzeba koncepcje poddać innej koncepcji która musi współgrać z ogólną koncepcją….

olo
olo

i na tym to polega

Nulka
Nulka

Czym będzie ten pojazd alternatywny? Jak można na tak szerokim trakcie nie uwzględnić ścieżki rowerowej? Czy to się da racjonalnie wyjaśnić?

(_x_)
(_x_)

@Nulka. Pojazd alternatywny będzie posiadał rury wydechowe skierowane do wewnątrz przestrzeni pasażerskiej. Stacja początkowa będzie stacją końcową, bez przemieszczania się pojazdu. Przeniesie pasażerów do innego świata, a dokładniej na tamten świat. Kuracja antydepresyjna w cenie biletu. Dla emerytów bilet gratis. Sponsor ZUS.

ToBi
ToBi

…dwa koniki, i wóz ze stylowym woźnicą – dworskim. Na pewno ekologiczny. T
To tak jak jak się w stodole wychowało i dziś ma się się wizje, ograniczone percepcją historyczną…

rewer
rewer

W 2023 r. przebudowa ulicy Zwycięstwa będzie głównym tematem i obietnicą wyborczą w wyborach samorządowych.

Imię
Imię

Nie wiem czemu, ale wyrazy “Projarch” lub “Kałdonek”, mimo że pozornie neutralne, wywołują we mnie z automatu ciąg skojarzeń negatywnych.

gosc
gosc

Pojazd alternatywny dla obecnie funkcjonującego autobusu to już było na Zwycięstwa od dawien dawna do sierpnia 2009. Teraz czas na riksze – ciche, tanie i ekologiczne.

Wrona
Wrona

Skoro ruch uliczny na tej ulicy nie obniży się, to nikt nie będzie siadał na tych ławka dla odpoczynku, czy relaksu. Żeby oglądać i słuchać samochody? To i tak drobnostka, przy braku ścieżki rowerowej… Może dałoby się zamienić pas ławek na pas dla rowerów?

Bartek z Gliwic
Bartek z Gliwic

2021-2020? Wybaczcie, ale czekamu na ten remont już dobrych 10 lat. Skandal

Michael Scott
Michael Scott

Mógłbym rozumieć ignorowanie opinii mieszkańców, gdyby w urzędzie pracowali fachowcy i eksperci w dziedzinach, którymi przyszło im się zajmowac. Jak pokazuje jednak rzeczywistość są to przeważnie ludzie niekompetentni, którzy nie znają się na swojej pracy. Co wielokrotnie udowadniali choćby architekci z politechniki, zalamujacy ręce nad kolejnymi absurdalnymi wyborami urzędników.

Harry
Harry

Mamy w Gliwicach najgorszego i zarazem najdłużej panującego prezydenta w Polsce.

Robert
Robert

Czy ktoś normalny głosuję jeszcze na Frankiewicza? Sami zobaczcie jaki “ładny” mamy plac Piastow, w jakim stanie jest ulica Jagiellonska o ulicy Zwycięstwa to są tylko obiecanki tak jak z obwodnicą, która miała powstać już ponad kwartał temu.

kalibrator
kalibrator

Też się zastanawiam, co musiałoby się wydarzyć żeby mieszkańcy otrzeźwieli. Większość jest tu wrośnięta i nie wystawia nosa poza swój grajdół przez co nie ma porównania z innymi miastami. Jedna wizyta w takim Gdańsku czy Zamościu skalibrowałaby odpowiednie receptory u wyborców, niestety większość podróżuje co najwyżej do Biedronki. Ich ruszyłaby chyba tylko plaga szczurów i zwłoki zalegające na ulicach.

Observer
Observer

Będzie jak znalazł przed kolejnymi wyborami! Mały prezent od władzy, by utrzymać się u władzy.

Człowiek Wazelina
Człowiek Wazelina

Niech tak dalej zarządzają Gliwicami, tylko, żeby potem się nie zdziwili, że ludzie zagłosują nogami i z miasta zrobi się nam sołectwo. Chociaż w sumie to nasz prezydent już ma mentalność sołtysa…

erer
erer

Z tymi drzewami to ktoś przegiął. W Gliwicach drzewa się ścina na masową skalę a nie sadzi! I to na głównej ulicy,

ul. Doniczna
ul. Doniczna

I tak posadzą zielonym na dół :(

bastek
bastek

czyli jak to juz w zwyczaju, radni nie lubią rowerzystów.

RamPamPam
RamPamPam

Nikt Was nie lubi.

Rafał
Rafał

Planowany termin zakończenia przebudowy – 2022. W międzyczasie wyskoczy znienacka jakaś podziemna infrastruktura i prace przeciągną się do 2023. Akurat przed kolejnymi wyborami – i zgadnijcie kto będzie w nich startował!

adam
adam

Jagiellońska, Zabrska, Chorzowska, Toszecka, Andersa, pajączek, Zwycięstwa…. Czy ktoś dożyje momentu bez remontów głównych ulic?

Bike
Bike

Władze namolnie stawiają na zakup jeszcze nieistniejącego pojazdu elektrycznego, który miałby kursować od Dworca do Placu Inwalidów? Brzydko to pachnie zamiarem zmiany trasy linii A4, która miałaby omijać Zwycięstwa, Dolnych Wałów i Wieczorka. Już raz tego próbowali. Skończy się przesiadką pasażerów do samochodów.

Ania
Ania

Na wizualizacjach obok tego pojazdu jest autobus tez.

Kadłubek
Kadłubek

Ty jeszcze wierzysz w wizualizacje? :)

07:22
07:22

“Jako podstawę do przygotowania dokumentacji projektowej zamawiający wybrał wariant rekomendowany przez jednostkę projektową”
Zawsze wybierany jest wariant rekomendowany przez projektanta