Na peron 1 gliwickiego dworca PKP wjechał pierwszy z dwóch pociągów Impuls 2, wyprodukowanych przez nowosądecki Newag dla Województwa Śląskiego, które zasilą flotę Kolei Śląskich. W tym tygodniu zakończono odbiory nowych pojazdów.
Dzięki wsparciu Unii Europejskiej w ramach „Funduszy Europejskich dla Śląskiego”, regionalny samorząd zamówił aż 26 pociągów, które zasilą flotę Kolei Śląskich i dołączą do pięciu pojazdów zamówionych bezpośrednio przez regionalnego przewoźnika.
Za składy zamówione w ramach projektu „Zakup zeroemisyjnego taboru kolejowego” Województwo Śląskie zapłaci 959,4 mln zł – z czego 652 mln zł to środki pozyskane z programu „Fundusze Europejskie dla Śląskiego”.
– Pociągi te przeszły odbiory techniczne i będą wozić pasażerów, mieszkańców naszego województwa. Najczęściej te dwa akurat składy będziemy widzieć na trasie pomiędzy Lublińcem a Katowicami – jeden, a drugi pomiędzy Lublińcem a Częstochową – mówi wicemarszałek Województwa Śląskiego Grzegorz Boski.
Pasażerowie z naszego regionu zdążyli poznać nowe Impulsy 2 – trzy takie składy zamówione przez Koleje Śląskie, kursują po torach w regionie już od lutego bieżącego roku. Dwa kolejne pociągi dołączą do nich w grudniu. Natomiast z puli 26 zamówionych przez Województwo, do końca roku mają być dostarczone jeszcze kolejne 4 sztuki.
Łącznie do końca roku będzie w taborze Kolei Śląskich 11 nowych pociągów. To pokazuje zupełnie nową jakość
– podkreśla prezes zarządu Kolei Śląskich Krzysztof Klimosz.
– Docelowo 34 takie pociągi w ciągu dwóch lat będą jeździły po torach woj. śląskiego. Już dzisiaj myślimy o tym, gdzie aplikować o nowe pociągi, być może uda się wspólnie z województwem kupić następne pociągi, żebyśmy do końca tej dekady jeździli w pełni nowoczesnym taborem i do końca tej dekady uruchamiali jak najwięcej możliwych tras – dodaje Klimosz.
– Nowe pociągi oznaczają większą wygodę podróżowania. Kolej to dziś coraz częściej wybierana alternatywa dla indywidualnego transportu drogowego, a jakość floty oraz dostępność i częstotliwość połączeń odgrywają kluczową rolę podczas podejmowania decyzji o przesiadce z samochodu do pociągu – dodaje Grzegorz Boski.
Komfort i nowoczesność
Impulsy 2 to czteroczłonowe, elektryczne zespoły trakcyjne osiągające maksymalną prędkość 160 km/h. Każdy pojazd 31WEbc z rodziny Impuls 2 oferuje 400 miejsc dla pasażerów, w tym 192 siedzące. Na pokładach znajdują się strefy dla rodzin z dziećmi i strefy rowerowe mieszczące łącznie 10 jednośladów.
Są także udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, w tym pętle indukcyjne dla osób niedosłyszących. Impulsy 2 są także wyposażone w nowoczesny system informacji pasażerskiej prezentujący dane w trzech językach i energooszczędne oświetlenie LED.
Flota większa o połowę
Dzięki nowym zamówieniom flota Kolei Śląskich zwiększy się o połowę. – Wzrost liczby nowoczesnych składów oznacza większą elastyczność w planowaniu siatki połączeń i zastępowaniu najstarszych pojazdów. To także większy komfort podróży, co doceniają nasi pasażerowie – podsumowuje prezes Kolei Śląskich.
(żms), mat. pras. Kolei Śląskich
fot., wid. 24GLIWICE/ŁG