Nowe elektryki i autobusy hybrydowe zasiliły flotę PKM Gliwice. Na jakich liniach można je spotkać?

Flota pojazdów Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. powiększona została o 25 nowych autobusów, w tym 10 z napędem elektrycznym oraz 15 z napędem hybrydowym, które uzupełnią tabor przewoźnika. Elektryki obsłużą linie M100, 202, 187 i 287, zaś hybrydy będzie można spotkać na każdej innej trasie.

W ramach zamówienia zamontowano również 5 ładowarek pantografowych (jedna została zainstalowana w Sośnicowicach, pozostałe cztery zostaną rozmieszczone w Gliwicach: dwie w Centrum Przesiadkowym, dwie na przystankach: „Obrońców Pokoju” i „Brzezinka Nobla”) oraz 5 podwójnych satelitów ładowania floty autobusów elektrycznych. Całość inwestycji to ponad 82 mln zł.

Co znalazło się na “pokładzie”?

Nowe autobusy wyposażono m.in. w klimatyzację, elektroniczne kasowniki biletów oraz urządzenia poboru opłat systemu „Transport GZM”, a także: tablice informacyjne, automatyczny system wykrywania i gaszenia pożaru, cyfrowy monitoring, system zliczania pasażerów oraz system kontroli trzeźwości. Nowe autobusy mają też szereg rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu, m.in. monitorowanie strefy przed pojazdem i system monitorowania martwego pola, co jest szczególnie ważne w kontekście bezpieczeństwa rowerzystów.

Nowością jest zastosowanie pętli indukcyjnej, ułatwiającej podróżowanie osobom słabosłyszącym. Są też ładowarki USB do urządzeń mobilnych, dostęp do Wi-Fi oraz przyciski „STOP” oznakowane w języku Braille’a.

Nowe autobusy spełniają wymagania homologacyjne w zakresie podwyższonych standardów bezpieczeństwa. Ochronią kierowcę podczas zderzenia czołowego, mają zwiększoną wytrzymałość konstrukcji nośnej w przypadku przewrócenia autobusu na bok i podwyższone standardy w zakresie palności pojazdu. Dodatkowo, autobusy posiadają automatyczny system detekcji i gaszenia pożaru, co zapewni bezpieczeństwo w przypadku awarii.

15 sztuk autobusów zostało wyposażonych w nowoczesny zespół napędowy typu „mild hybrid”, który odzyskuje energię wytwarzaną podczas hamowania. Rozwiązanie to pozwala ograniczyć zużycie paliwa oraz emisję zanieczyszczeń, dzięki czemu pojazdy są bardziej przyjazne dla środowiska.

Nowy tabor zachęci kierowców do zmiany nawyków?

Miasto od lat inwestuje w nowe pojazdy komunikacji miejskiej, które wyjeżdżają na trasy po Gliwicach i międzymiastowe. Rośnie standard podróżowania transportem publicznym, jednak czy zachęci to szeroką rzeszę osób przyzwyczajonych do wygody przemieszczania się własnym samochodem, do zmiany nawyków? Przedstawiciele PKM zakładają, że tak się stanie.

Konsekwentnie wdrażamy rozwiązania sprzyjające czystej energii i ograniczaniu emisji CO₂. To ważny krok w kierunku nowoczesnego, ekologicznego miasta przyszłości, czystszego powietrza i lepszej jakości życia. Transport publiczny musi być nie tylko wygodny, ale także przyjazny środowisku. Nowoczesny transport to ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko, ograniczenie hałasu i emisji spalin, przy jednoczesnym zwiększeniu komfortu, bezpieczeństwa i atrakcyjności podróży komunikacją publiczną – mówi Mirella Musiolik, prezes PKM Gliwice.

Dzięki nowym autobusom mieszkańcy Gliwic mogą korzystać z nowoczesnego, przyjaznego środowisku transportu miejskiego, co przyczyni się do wzrostu liczby pasażerów i poprawy jakości życia w mieście

– dodaje.

Autobusy elektryczne obsługiwać będą linie M100 relacji Gliwice Centrum Przesiadkowe – Sośnicowice Centrum Przesiadkowe i 202 w relacji Gliwice Centrum Logistyki – Gliwice Centrum Przesiadkowe oraz linie okrężne 187 i 287. Natomiast autobusy hybrydowe będą obsługiwały wszystkie linie komunikacyjne i mogą pojawić się na każdej z tras realizowanych przez przewoźnika.

Zakup z unijnym wsparciem

Siedem autobusów z napędem elektrycznym oraz część infrastruktury do ich ładowania zostały objęte wsparciem unijnym. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027, Priorytetu FESL.3 „Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności”, Działania FESL.3.1 „Zakup taboru autobusowego/trolejbusowego – ZIT”. Dofinansowanie wynosi ponad 10,5 mln zł.

(żms)/UM Gliwice(mf)

1 Komentarz
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
Rozwiń wszystkie komentarze