Nowy system nawigacyjny w punktach obsługi pasażera. Wskaże drogę osobom o szczególnych potrzebach

Punkty Obsługi Pasażera ZTM są jeszcze bardziej dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Organizator transportu wdrożył kolejne rozwiązanie dla tej grupy podróżnych – tym razem chodzi o pasażerów niewidomych i niedowidzących.

Od 7 maja w każdym z Punktów Obsługi Pasażera ZTM działa już system nawigacyjno-informacyjny TOTUPOINT. To niewielkie urządzenia, które generują dźwięk, dzięki któremu osoby niewidome i niedowidzące mogą zlokalizować dane miejsce. Ponadto system udostępnia przez aplikacje mobilne i stronę internetową treści opisujące poszczególne lokalizacje.

System TOTUPOINT służy już podróżnym m.in. w naszych dziesięciu Punktach Obsługi Pasażera. Mamy je w Bytomiu, Chorzowie, Gliwicach, Katowicach, Piekarach Śląskich, Sosnowcu, Tarnowskich Górach i Tychach

– mówi Justyna Koch, zastępczyni rzecznika prasowego ZTM.

Osoby niewidome i niedowidzące, dzięki specjalnie uruchamianemu dźwiękowi, mogą łatwiej trafić do nas. System daje też możliwość zapoznania się z informacją opisującą dane miejsce przy użyciu własnego telefonu – dodaje Justyna Koch.

ZTM w sumie zainstalował 18 znaczników systemu TOTUPOINT. Trafiły one nie tylko do POP, ale i do głównej siedziby organizatora komunikacji miejskiej (przy wejściu głównym, kancelariach ZTM i GZM, toaletach dla osób z niepełnosprawnością oraz sali konferencyjnej) i na dworzec autobusowy w Tarnowskich Górach (przy wejściach od ulicy Piłsudskiego i ul. Pokoju oraz przy toalecie). Koszt tej inwestycji wyniósł ok. 29 tys. zł.

Na przestrzeni ostatnich lat poziom dostępności dla osób z niepełnosprawnościami komunikacji miejskiej Transport GZM znacząco się poprawił.

W autobusach popularne stały się m.in. takie rozwiązania jak specjalnie wydzielona przestrzeń i pasy dla wózków inwalidzkich, system zapowiedzi głosowych, czy też wyświetlacze i ekrany z informacjami pasażerskimi. Spośród rozwiązań stosowanych poza pojazdami warto wspomnieć m.in. o odpowiednio zaprojektowanych wiatach przystankowych, pod którymi również jest wydzielona przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach, czy też o automatach biletowych, których ekrany, otwory wrzutowe, czytniki kart płatniczych oraz miejsca odbioru biletów znajdują się na odpowiedniej wysokości.

Warte uwagi jest także to, że osoby niedosłyszące mogą zdalnie połączyć się z tłumaczem języka migowego i w ten sposób pozyskać interesujące je informacje o komunikacji miejskiej – podkreśla organizator komunikacji miejskiej.

(żms)/ZTM
fot. arch. ZTM

Subskrybuj powiadomienia
Powiadom o
3 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze