Zakończyła się budowa pierwszej części obwodnicy Sośnicowic w powiecie gliwickim. Od wtorku, 21 października, można jeździć oddanym właśnie do użytku siedmiokilometrowym odcinkiem. Już w przyszłym roku planowane jest rozpoczęcie realizacji kolejnego etapu nowej trasy.
Wartość zakończonej części zadania wyniosła 125 mln zł, z czego blisko 65% (81 mln zł) stanowiło dofinansowanie ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
– Bez wątpienia była to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji drogowych w regionie, poprawiająca nie tylko komfort i bezpieczeństwo podróżowania, ale co ważne, odciąży ona ruch tranzytowy z centrum Sośnicowic. Na obwodnicę czekali nie tylko kierowcy pokonujący ten właśnie odcinek województwa, ale przede wszystkim lokalna społeczność. Od teraz tranzyt w kierunku Kędzierzyna-Koźla ominie rynek w Sośnicowicach, co było dla mieszkańców dość uciążliwe – podkreślał podczas uroczystego otwarcia obwodnicy marszałek województwa Wojciech Saługa.
Nadrzędnym celem budowy obwodnicy jest przejęcie ruchu pojazdów ciężarowych jadących w ciągu drogi wojewódzkiej nr 408 zmierzających do węzła Ostropa z autostradą A4. Chodzi także o wyprowadzenie ruchu tranzytowego na drogę wojewódzką nr 408 poza obszar zwartej zabudowy Sośnicowic, upłynnienie ruchu tranzytowego oraz zwiększenie aktywizacji gospodarczej przyległych terenów
– dodał Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
Blisko 7-kilometrowa trasa, którą planowano już w 2011 roku, rozpoczyna się przy gliwickim węźle Ostropa na autostradzie A4, a kończy połączeniem z drogą wojewódzką nr 408 między Sośnicowicami a Sierakowicami.
Nowa arteria ma kluczowe znaczenie dla regionu – jej głównym celem jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, szczególnie ciężarówek, z centrum Sośnicowic. Dzięki temu mieszkańcy mają zyskać nie tylko większe bezpieczeństwo, ale też poprawę komfortu życia i jakości powietrza.
Zamykamy pierwszy etap tej inwestycji. W planach jest budowa drugiego etapu obwodnicy, który połączy drogę wojewódzką nr 408 z drogą wojewódzką nr 919 w Trachach, w pobliżu rzeki Bierawki
– zapowiedział wicemarszałek Grzegorz Boski.
Nowy odcinek ma mieć jedną jezdnię, oświetlenie oraz system odwodnienia. Projekt przewiduje również powstanie mostów nad ciekami wodnymi, rzeką, linią kolejową oraz skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 919. Umowę na opracowanie dokumentacji podpisano w styczniu 2024 roku, a wykonawca ma czas do października tego roku na przygotowanie projektu. Prace budowlane miałyby rozpocząć się na początku 2026 roku i zakończyć w połowie 2028 roku.
(żms)/slaskie.pl