Ogromne zmiany w organizacji ruchu na terenie Łabęd. Mieszkańców czeka 1,5 roku istotnych utrudnień

Przez najbliższych kilkanaście miesięcy mieszkańców Łabęd czekają duże utrudnienia. Od 1 września będzie obowiązywał nowy etap tymczasowej organizacji ruchu, który potrwa – według szacunków – do przełomu 2026 i 2027 roku.

Prace Polskich Linii Kolejowych SA, związane m.in. z budową nowego peronu stacji Gliwice Łabędy, i prowadzona równolegle rozbudowa układu drogowego w Łabędach, postępują.

Zmiany, które zaczną obowiązywać od początku września:

  • definitywne zamknięcie przejazdu kolejowo-drogowego na przedłużeniu ul. Wolności – niezbędne dla kontynuacji rozpoczętych prac związanych z budową nowych peronów przystankowych stacji Gliwice Łabędy,
  • wyłączenie z ruchu fragmentu ul. Strzelców Bytomskich między ul. Wolności a ul. Narutowicza – na potrzeby realizacji prac kolejowych oraz drogowych.
  •  

    Jak od 1 września dojść do ulic Narutowicza, Wolności, Głównej i Staromiejskiej? Jaką trasą pojadą autobusy, samochody i ciężarówki?

    Piesi – będą poruszać się utwardzonym traktem wzdłuż ulicy Głównej (tak jak obecnie), a po drugiej stronie torów kolejowych z wykorzystaniem istniejącej, ogólnodostępnej infrastruktury w rejonie budynku przy ul. Wolności 1 oraz skweru przy ul. Narutowicza. Łącznikiem pomiędzy obiema stronami torów kolejowych będzie dotychczasowe przejście pod istniejącym wiaduktem.

    Autobusy – będą kursować ulicą Główną (poprzez utwardzoną na ten cel część placu budowy) oraz nowo wybudowanym łącznikiem pomiędzy ul. Narutowicza a ul. Partyzantów, co pozwoli uniknąć długich objazdów i pogorszenia jakości podróży.

    Dla zapewnienia właściwej obsługi komunikacyjnej powstaną nowe przystanki tymczasowe:
    • Łabędy Główna (dwa stanowiska w rejonie posesji przy ul. Głównej 5 – po jednym w obu kierunkach),
    • Łabędy Narutowicza (stanowisko w kierunku centrum Gliwic – przystanek w obrębie powstałego łącznika ul. Narutowicza z ul. Partyzantów; stanowisko w kierunku Huty Łabędy – przystanek w ciągu ul. Partyzantów na wysokości alei pomiędzy ogródkami działkowymi),
    • Łabędy Osiedle (stanowisko w kierunku centrum Gliwic – w ciągu ul. Przyszowskiej, za skrzyżowaniem z ulicą Partyzantów, tuż za sygnalizacją świetlną).

    Zachowana zostanie obecna lokalizacja i obsługa przystanku autobusowego Łabędy Komisariat Policji (w kierunku centrum Gliwic).

    Na czas prowadzenia prac zawieszone zostaną następujące przystanki:
    • Łabędy Komisariat Policji (w kierunku Huty Łabędy),
    • Łabędy Wolności (w rejonie posesji przy ul. Wolności 25–27),
    • Łabędy Osiedle (przystanek w kierunku centrum Gliwic zostanie przesunięty za skrzyżowanie z ulicą Partyzantów, tuż za sygnalizację świetlną),
    • Łabędy Dworzec PKP I (stanowisko w ciągu ul. Wolności oraz stanowiska w ciągu ul. Przyszowskiej na wysokości przejazdu kolejowo-drogowego oraz pawilonu handlowego).

    Samochody osobowe – od strony centrum Gliwic pojadą objazdem ulicami: Portową → estakadą Heweliusza → Perseusza → Zygmuntowską → Przyszowską → Partyzantów → Fiołkową → Różaną → Strzelców Bytomskich → Nałkowskiej (lub Strzelców Bytomskich → Czołgową →Oświęcimską). Jadący ulicą Strzelców Bytomskich w kierunku centrum Gliwic pojadą dotychczasowym objazdem.

    Ciężarówki – będą jeździć dotychczasowym objazdem: od strony ul. Toszeckiej przez ul. Czołgową.

    Trasy objazdów oraz lokalizacje nowych i zawieszonych przystanków autobusowych pokazuje mapa.

    Skala prowadzonych i planowanych robót w Łabędach jest ogromna, podobnie jak ich złożoność.

    Teren musi zostać obniżony miejscami nawet o 4 metry, a cały miejski projekt drogowy wymaga ścisłej synchronizacji z harmonogramem prac kolejowych PLK SA.

    Przypomnijmy: kluczowe elementy inwestycji PLK SA w Łabędach to przebudowa układu torowego, budowa nowego wiaduktu nad ul. Strzelców Bytomskich oraz poszerzenie istniejącego obiektu przy ul. Staromiejskiej. Miasto odpowiada za gruntowną przebudowę dróg w tej okolicy. Pod nowym wiaduktem powstanie rondo turbinowe zbierające ruch z ulic Staromiejskiej, Przyszowskiej, Strzelców Bytomskich i Głównej. Nowy, miejski układ drogowy zostanie też w pełni zintegrowany z poszerzonym wiaduktem w rejonie ul. Staromiejskiej oraz przebudowaną infrastrukturą kolejową. W ramach działań miasta w sąsiedztwie nowego przystanku stacji Gliwice Łabędy powstaną m.in. zatoki autobusowe, parkingi (także rowerowe) i nowa infrastruktura rowerowa: niemal 800-metrowa droga dla jednośladów oraz 80-metrowy ciąg pieszo-rowerowy. Inwestycja ma więc znaczenie nie tylko dla zmotoryzowanych, ale też mieszkańców korzystających na co dzień z komunikacji publicznej, jeżdżących rowerami i podróżujących po regionie koleją.

    (żms)/UM Gliwice(kik/ZDM)
    fot. 24gliwice

    Subskrybuj powiadomienia
    Powiadom o
    0 Komentarze
     najwyżej ocenione
    od najnowszych    chronologicznie 
    Inline Feedbacks
    Zobacz wszystkie komentarze