Plac przed dworcem PKP nabiera już kształtów. Zaawansowane prace ziemne na pl. Piastów (zdjęcia)

Teren przed dworcem PKP, a także plac Piastów, w związku z przebudową układu drogowego, przechodzą ogromną metamorfozę. W każdym z tych miejsc prowadzone są obecnie roboty budowlane o różnym stopniu zaawansowania.

 
W rejonie ulicy Boh. Getta Warszawskiego układ drogowy zaczyna nabierać już kształtów. Na placu Piastów z kolei prowadzone są intensywne prace związane z układaniem podziemnej infrastruktury. Cały obszar objęty budową, po jej zakończeniu, przestanie przypominać to, co jeszcze kilka miesięcy stanowiło antywizytówkę Gliwic.

Pogoda sprzyja wykonawcy realizującemu budowę Centrum Przesiadkowego po południowej stronie dworca PKP. Na obecnym etapie główne roboty polegają na przebudowie infrastruktury podziemnej, ale są także miejsca, gdzie powoli dobiegają końca prace związane z nowym zagospodarowaniem, tak jest w przypadku ul. Na Piasku. Jeszcze w tym miesiącu, planowany jest w tym miejscu montaż nowych latarni oświetlenia ulicznego – przekazuje Jadwiga Stiborska, rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach.


W ciągu ostatnich tygodni usunięto tu też drzewa. Dzięki temu udało się uzyskać przestrzeń na dodatkowe miejsca postojowe. Nasadzenia zastępcze przeprowadzone zostaną na skarpie przy ulicy Okopowej, gdzie swoje miejsce znajdą głogi pośrednie.

Ul. Na Piasku w sierpniu, przed przeprowadzoną wycinką drzew

Równolegle roboty prowadzone są także na ul. Okopowej, gdzie przebudowywana jest sieć uzbrojenia podziemnego na odcinku od dworca PKP w kierunku placu Piastów. Powstają również miejsca parkingowe w obszarze pomiędzy pętlą objazdową przy dworcu a ulicami Okopową i Bohaterów Getta Warszawskiego – informuje Stiborska.

W rejonie Placu Piastów prowadzone są prace związane z przebudową sieci cieplnej. Po wschodniej stronie wyspy centralnej placu Piastów oraz w jego północnej części (dotychczasowe miejsce postoju autobusów komunikacji miejskiej) realizowane są roboty związane z przebudową infrastruktury technicznej – dodaje rzeczniczka ZDM.

Przebudowę po południowej stronie dworca PKP realizuje Eurovia Polska S.A. Koszt inwestycji finansowanej z budżetu miasta to ponad 41 mln zł.

Zniknęły obskurne budki i… drzewa

Przypomnijmy, że umowa z wykonawcą prac zawarta została pod koniec ubiegłego roku. Wkrótce rozpoczęto roboty przygotowawcze, a wraz z nimi to, co zawsze budzi ogromne emocje wśród mieszkańców, czyli wycinkę drzew. Te usunięto zarówno sprzed dworca (w tym dwa dorodne okazy – więcej pisaliśmy tutaj), jak i z placu Piastów. Wiele osób zastanawiało się wówczas, czy rzeczywiście takie uporządkowanie terenu było konieczne i czy nie można było zachować chociaż części drzewostanu. Teraz, gdy wykonawca dosłownie zrównał te miejsca z ziemią i – w przypadku placu przed dworcem – zagospodarował na nowo widać, że nie było to możliwe.

Prace przygotowawcze obejmowały też usunięcie obskurnych budek z placu Piastów. Znikały one sukcesywnie w miarę postępu frontu robót. Obecnie na wyspie gdzie zlokalizowane jest stanowisko przystankowe nr 4 pozostała tylko wiata.

Plac Piastów wiosną 2021 roku

Chociaż postęp prac widoczny jest gołym okiem, na pełne rezultaty trzeba jeszcze poczekać. Umowny termin zakończenia robót budowlanych to koniec 2022 r.

(żms)