Plac przed dworcem PKP nabiera już kształtów. Zaawansowane prace ziemne na pl. Piastów (zdjęcia)

Teren przed dworcem PKP, a także plac Piastów, w związku z przebudową układu drogowego, przechodzą ogromną metamorfozę. W każdym z tych miejsc prowadzone są obecnie roboty budowlane o różnym stopniu zaawansowania.

 
W rejonie ulicy Boh. Getta Warszawskiego układ drogowy zaczyna nabierać już kształtów. Na placu Piastów z kolei prowadzone są intensywne prace związane z układaniem podziemnej infrastruktury. Cały obszar objęty budową, po jej zakończeniu, przestanie przypominać to, co jeszcze kilka miesięcy stanowiło antywizytówkę Gliwic.

Pogoda sprzyja wykonawcy realizującemu budowę Centrum Przesiadkowego po południowej stronie dworca PKP. Na obecnym etapie główne roboty polegają na przebudowie infrastruktury podziemnej, ale są także miejsca, gdzie powoli dobiegają końca prace związane z nowym zagospodarowaniem, tak jest w przypadku ul. Na Piasku. Jeszcze w tym miesiącu, planowany jest w tym miejscu montaż nowych latarni oświetlenia ulicznego – przekazuje Jadwiga Stiborska, rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach.



W ciągu ostatnich tygodni usunięto tu też drzewa. Dzięki temu udało się uzyskać przestrzeń na dodatkowe miejsca postojowe. Nasadzenia zastępcze przeprowadzone zostaną na skarpie przy ulicy Okopowej, gdzie swoje miejsce znajdą głogi pośrednie.

Ul. Na Piasku w sierpniu, przed przeprowadzoną wycinką drzew

Równolegle roboty prowadzone są także na ul. Okopowej, gdzie przebudowywana jest sieć uzbrojenia podziemnego na odcinku od dworca PKP w kierunku placu Piastów. Powstają również miejsca parkingowe w obszarze pomiędzy pętlą objazdową przy dworcu a ulicami Okopową i Bohaterów Getta Warszawskiego – informuje Stiborska.

W rejonie Placu Piastów prowadzone są prace związane z przebudową sieci cieplnej. Po wschodniej stronie wyspy centralnej placu Piastów oraz w jego północnej części (dotychczasowe miejsce postoju autobusów komunikacji miejskiej) realizowane są roboty związane z przebudową infrastruktury technicznej – dodaje rzeczniczka ZDM.

Przebudowę po południowej stronie dworca PKP realizuje Eurovia Polska S.A. Koszt inwestycji finansowanej z budżetu miasta to ponad 41 mln zł.

Zniknęły obskurne budki i… drzewa

Przypomnijmy, że umowa z wykonawcą prac zawarta została pod koniec ubiegłego roku. Wkrótce rozpoczęto roboty przygotowawcze, a wraz z nimi to, co zawsze budzi ogromne emocje wśród mieszkańców, czyli wycinkę drzew. Te usunięto zarówno sprzed dworca (w tym dwa dorodne okazy – więcej pisaliśmy tutaj), jak i z placu Piastów. Wiele osób zastanawiało się wówczas, czy rzeczywiście takie uporządkowanie terenu było konieczne i czy nie można było zachować chociaż części drzewostanu. Teraz, gdy wykonawca dosłownie zrównał te miejsca z ziemią i – w przypadku placu przed dworcem – zagospodarował na nowo widać, że nie było to możliwe.

Prace przygotowawcze obejmowały też usunięcie obskurnych budek z placu Piastów. Znikały one sukcesywnie w miarę postępu frontu robót. Obecnie na wyspie gdzie zlokalizowane jest stanowisko przystankowe nr 4 pozostała tylko wiata.

Plac Piastów wiosną 2021 roku

Chociaż postęp prac widoczny jest gołym okiem, na pełne rezultaty trzeba jeszcze poczekać. Umowny termin zakończenia robót budowlanych to koniec 2022 r.

(żms)

3000
od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
wykop

no i pięknie, drzewa już wycięte, w miejsce powstanie betonowy plac. Brawo urzędasy,pomysłodawcy itd. itp.

nasyp

Betonowy plac był tam, jest i będzie i takie jest prawo tego miejsca i nie licz że powstanie tam park.

666

Proponuję nazwę dla tej betonozy – Plac Straceń i Zatraceń. Ciekawe kto zarobił na tej kostce i ile kosztowało nas to uwno.

lucka

Nie qwa, dżungla powinna być.

Kibic Piasta

Do tego betonowego placu potrzebne jest dużo przeszkleń, tak żeby temperatura latem była jak w tropikach.

gliwicjus

Beton, beton po horyzont… i półmetrowej wysokości krawężniki.

Janda

“Wiele osób zastanawiało się […] czy nie można było zachować chociaż części drzewostanu. Teraz, gdy wykonawca dosłownie zrównał te miejsca z ziemią i – w przypadku placu przed dworcem – zagospodarował na nowo widać, że nie było to możliwe.” – Ponieważ zdecydowaliśmy się zrównać wszystkie drzewa z ziemią i położyć na ich miejscu kostkę granitową, ich zachowanie nie było możliwe :D

Niemożliwe to jest ...

Mnie również to zdanie zastanawia. Szczerze mówiąc po jego przeczytaniu aż mnie zęby zaswędziały.
Wszystko jest możliwe, jeżeli uwzględni się to podczas projektowania i jeżeli projektant tego chce.

Janda

Zdanie delikatnie mówiąc mało logiczne ;) Ale wspaniale podsumowujące logikę gliwickiej władzy – niestety, zdecydowaliśmy inaczej, a więc nie było to możliwe xD Jak w monarchii absolutnej :D

bylok

brawo barany, ktore głosowały na Neumana

Emiljan

Ci, co głosowali na Neumana to nie problem. Brawo barany, które milcząco akceptują każdy wybór.

sv

jaki beton…az zatyka po ogladnieciu zdjec. tak jak piszecie, za kilka lat bedziemy odkrywac kostke pod powierzchnie zielone, bo bedzie 50 stopni na placu w sloncu. a szkoda, czasem naprawde niewiele trzeba, zeby wydzielic dodatkowy kawalek pod krzewy, kwiaty lub nawet lake kwiatowa, albo dac kilka drzew miedzy miejsca parkingowe (patrz parking nad dts). gdzie nie patrzysz tam pisza o betonozie, ale do projektantow chyba nie dociera jeszcze. kolejna rzecza sa planowane sciezki rowerowe, bedzie drugie skrzyzowanie Sliwki/DTS gdzie na przejazd rowerem potrzeba stracic 2 minuty. wazne ze jest samochodem gdzie wjechac i zaparkowac na pieknej kostce.

Nika

Masakra :(

Sffre

Ta przestrzeń będzie kolejną antywizytówką miasta. Beton wciśnięty w każdy możliwy skrawek terenu. Przy pierwszych upałach to miejsce będzie opustoszałe i martwe, bo wszyscy będą z niego uciekać jak najdalej do najbliższego cienia.

Mro

Dlaczego sądzicie ze będzie beton ?. Za około 2-4 lata ktoś się zorientuje że coś nie halo z tym placem i dworcem. Po czym miasto wyda lekką ręką jedyne dodatkowe 2-3 miliony żeby zazielenić te miejsca i wszystko będzie w porządku :D. Przecież w końcu wstajemy z kolan i stać nas.

silverariel

Ale pustynia…pełna pustaków…

Blofeld

Czyż nie jest śliczne takie betonowe morze?

Malecha .

Plac Piastów i okolica to jedno betonowe klepisko . Wincej betonu , wincej betonu .

666

Pytanie zasadnicze, KTO nas tak naprawdę z radnych miasta rzetelnie reprezentuje, bo nie potrafię wymienić nawet jednego nazwiska. Przecież nie trzeba być geniuszem aby widzieć, że źle się w tym mieście dzieje. Koniec pisania bo nie chcę się denerwować.

rrere

Obrzydliwy betonowy koszmar. Gliwice tu się oddycha!

rovit

Betonoza… jakże prymitywni są decydenci

Basia

Dla chcącego nic trudnego, można było zostawić drzewa i wkomponować je ładnie w całość. Widzę, że mieszkańcy swoje a dziad swoje. Kolejna część z cyklu beton, beton i jeszcze raz beton. Brawo!!

rrere

W Gliwicach jak za kołem polarnym. Mały plac betonować przez 1.5 roku!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Alex

Takie zdjęcia znajdziecie m.in. na oficjalnej stronie Miasta Gliwice: https://gliwice.eu/sites/default/files/imce/mgl_f_7005_1959_rok.jpg Żeby było ciekawiej, to na tej samej stronie (https://gliwice.eu/aktualnosci/miasto/blizniak-z-niemiec), znajduje się publikacja z 2016 r., przedstawiająca bliźniaczy do gliwickiego dworzec z Hamm (Niemcy) – na zdjęciu widać plac dworcowy, ale również perony dla autobusów. Rzec by można, że gotowa idea, która mogłaby stanowić punkt wyjścia dla CP w Gliwicach. Tu zbliżenie na budynek dworca: https://www.flickr.com/photos/156153825@N08/41038667611/sizes/h/ a tu widok z lotu ptaka https://www.vorderstrasse.de/luftbild-bahnhof-von-hamm_794371f1108f65f0909f8fe4e5c8b6a4_l.jpg lub https://hammwiki.info/images/e/ea/Bahnhof_Luftbild.jpg. Warunki są tu inne, ograniczeniem jest okoliczna zabudowa (mniej miejsca) i przede wszystkim nie da się ukryć, że Niemcy też nie uniknęli “betonozy”, bo kiedyś ten… Czytaj więcej »

Eurovolksdeutsch

A czy plac przed dworcem jest remontowany zgodnie ze wszystkimi unijnymi dyrektywami ?

Robert

Myślę że w tych miejscach niema co betonować pustyni zieleñ to podstawa nawet dla ptaków może ktoś kto planował nie myślał o nich SZKODA

helcia

Betonoza. W Gliwicach nie słyszeli o tym, że zieleń chroni nas przed gorącem. W centrum szczególnie.

Nie mogę...

Nie tylko. Ogranicza też hałas, reguluje wilgotność, filtruje powietrze

ŚlepaWrona

Chce się rz

Mioto

Betonowa dżungla

Kam

Ciąg dworzec – Pl. Piastów mógłby być elegancką przestrzenią miejską – z szerokimi chodnikami, gastronomią żyjącą ze studentów i pasażerów kolei, zielenią, a gdyby nie pewne decyzje to nawet z tramwajami. Przecież to jeden z ciągów łączących dworzec z Politechniką. Tymczasem ta przestrzeń nadal będzie ponurym ściekiem komunikacyjnym z wąskimi chodnikami (choć równolegle pod ziemią biegnie DTŚ), zupełnie nieprzyjazna dla niezmotoryzowanych przez kolejne pasy z proszeniem się o zielone, nastawiona tylko na samochody, choć to piesi i pasażerowie pociągów/autobusów zawsze tu dominowali. Zaprzepaszczono szansę na zrobienie fajnego, reprezentacyjnego kawałka miasta, zamiast tego na lata utwierdzono obecny stan. A to nie… Czytaj więcej »

Cliper

Każdy artykuł szczególną uwagę poświęca wycince drzew-samosiejek,nikt nie mówi o szczególnej wizytówce naszego miasta-kamienice które choć piękne wyglądają jak po wojnie a to szczególnie rzuca się w oczy każdemu odwiedzającemu

Bywalec hosteli

No i jeszcze parę ruder wysadził bym w kosmos. Był bym już całkiem zadowolony.

Średnia 6

To byś poważnie naruszył gospodarkę mieszkaniową miasta bo ruder jest w Gliwicach ogromna ilość.

kolizja

Rudery ale pełnią ważną rolę mieszkań+.