“Wojna kultur” to tytuł kolejnego wykładu z cyklu “O znaczeniu pojęć…”, który w Willi Caro wygłosi dr Ewa Chudyba z gliwickiego Muzeum. Wydarzenie odbędzie się we wtorek, 16 grudnia, o godzinie 17:00. Wstęp jest wolny, ale liczba miejsc ograniczona.
Kiedy zaczęła się tzw. wojna kultur/kulturowa? Czy jej historycznym tłem – jak wskazywał antropolog i kulturoznawca, prof. Wojciech Burszta – są „[…] lata sześćdziesiąte i siedemdziesiąte XX wieku, kiedy to na Zachodzie zburzone zostały fundamenty tradycyjnego porządku społecznego, a ostateczny triumf liberalizmu w sferze obyczajowej wywołał kontrreakcję w postaci neokonserwatywnego hasła powrotu do moralnej i wartości rodzinnych”? Co zatem z kulturkampfem, który – zgodnie z propozycją historyka, prof. Grzegorza Kucharczyka – opisać można jako program politycznej walki z katolicyzmem, rozumianym nie tylko jako religia, ale także jako fenomen społeczny i kulturowy?
Samo określenie „wojny kulturowe” nasuwa obraz sporu toczonego między dwoma przeciwstawnymi, ale równoważnymi stronami. Czy jest tak na pewno? I czy „wojny kultur”/„wojny kulturowe” na pewno dotyczą kultury?
– Podczas ostatniego spotkania w ramach cyklu „O znaczeniu pojęć…” wspólnie z jego autorką, dr Ewą Chudybą, filozofką i kulturoznawczynią poszukamy odpowiedzi na te pytania, zajrzymy też oczywiście pod ontologiczną podszewkę fenomenu nazywanego „wojną kultur”. Do zobaczenia we wtorek, 16 grudnia br. w Willi Caro (ul. Dolnych Wałów 8a) o godz. 17.00. Wstęp oczywiście wolny – zapowiada Muzeum w Gliwicach.
– W aspekcie koncepcji bytu okazuje się mieć wiele wspólnego ze sporem o uniwersalia – jeśli rozumieć go będziemy nie tylko jako spór o ogólność, ale też o . Podobnie jak ten spór, powiązać można z kształtującym nowożytny (nowoczesny i ponowoczesny) światoobraz sporem o istnienie świata. Czy nie jest więc przypadkiem tak, że toczą się nie tyle pomiędzy społeczeństwami czy kulturami, ale o społeczeństwo i jego spójność – albo inaczej: o istnienie społeczeństwa jako wspólnoty? Czy zatem to nie kultura, ale jej aksjologiczny i pro-wspólnotowy wymiar – jest przedmiotem tzw. ? Przekonajmy się, zapraszam na wykład – mówi dr Ewa Chudyba.
(mat. Muzeum w Gliwicach)



