7 projektów ogólnomiejskich i 182 dzielnicowe poddane zostaną pod głosowanie w kolejnej edycji Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego, które rozpocznie się w poniedziałek, 25 sierpnia. Mieszkańcy będą mieli możliwość wybrania projektów drogą elektroniczną, a także tradycyjnie.
W tym roku gliwiczanie zgłosili aż 375 propozycji, niemal połowa nie przeszła jednak etapu weryfikacji formalnej i/lub merytorycznej. Pula środków przeznaczonych z miejskiej kasy na realizację zwycięskich pomysłów wynosi 7,875 mln zł (to mniej, niż w ubiegłym roku), z czego milion zł przeznaczono na projekty ogólnomiejskie, a 6,875 mln zł trafi do dzielnic.
Więcej propozycji, ale mniej środków w budżecie obywatelskim. O ile zmalały kwoty dla dzielnic?
Nie sposób wymieniać tu wszystkich propozycji zgłoszonych w poszczególnych rejonach miasta, przyjrzyjmy się jednak, jakie wnioski ogólnomiejskie będą mieli do wyboru gliwiczanie. Będą to więc:
- Ogród sensoryczny przy ZSOS nr 7 (koszt 175 tys. zł);
- Zimowa zjeżdżalnia pontonowa (koszt 200 tys. zł);
- Zakup sprzętu poszukiwawczo-ratowniczego (koszt 65,2 tys. zł);
- Turniej e-sportowy (koszt 221 tys. zł);
- Młodzieżowa Liga Futsalu (koszt 134 tys. zł);
- Toaleta automatyczna w Parku Szwajcaria (koszt 350 tys. zł);
- Wybory Miss i Mistera Gliwickich Seniorów 2026 (koszt 127,6 tys. zł).
Łączny koszt tych projektów (na podstawie szacunkowych, podanych we wnioskach) to niespełna 1,3 mln zł, wygląda więc na to, że podobnie jak w poprzedniej edycji GBO, do realizacji może przejść więcej, niż 1 wybrane w głosowaniu zadanie.
Lista wszystkich 189 wniosków (ogólnomiejskich i dzielnicowych), na które można oddać swój głos, znajduje się na stronie internetowej DecydujmyRazem (link) (by zapoznać się z projektami dopuszczonymi do głosowania, należy użyć filtra „Skierowano do głosowania”) lub w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Gliwicach.
Najprostszy sposób głosowania to forma elektroniczna, dostępna na platformie partycypacyjnej decydujmyrazem.gliwice.pl. Głosowanie online rusza 25 sierpnia o godz. 8.00 i potrwa do 15 września do godz. 20.00.
W celu weryfikacji głosu wymagane będzie potwierdzenie przez e-mail (link aktywacyjny) lub kod SMS. Ważne: jeden adres e-mail i numer telefonu mogą być użyte tylko raz. Dla osób potrzebujących wsparcia w wybranych filiach Miejskiej Biblioteki Publicznej dostępne będą stanowiska do głosowania elektronicznego.
Tradycyjna forma głosowania też będzie możliwa
Można również zagłosować w tradycyjny sposób – na papierowym formularzu, który należy wrzucić do jednej z oznakowanych urn:
• w Biurze Obsługi Interesantów Urzędu Miejskiego (ul. Zwycięstwa 21 i filia przy ul. Jasnej 31A),
• w siedzibach Centrum 3.0 – GODS (ul. Zwycięstwa 1, Jagiellońska 21, Studzienna 6),
• w mobilnych punktach do głosowania (harmonogram ich działania będzie publikowany na bieżąco na stronie internetowej decydujmyrazem.gliwice.pl oraz na profilu www.fb.com/BudzetObywatelskiGliwice),
• w wybranych filiach Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gliwicach.
Formularze można również przesłać pocztą na adres: Centrum 3.0 – GODS, ul. Zwycięstwa 1, 44-100 Gliwice. Ważne: liczy się data dostarczenia głosu, a nie nadania przesyłki.
Osoby z niepełnosprawnościami, które nie mogą samodzielnie zagłosować, mogą skorzystać z pomocy konsultanta ds. osób niepełnosprawnych w BOI w Urzędzie Miejskim przy ul. Zwycięstwa 21 (w godzinach urzędowania).
Kiedy wyniki?
Lista zadań wybranych przez mieszkańców do realizacji zostanie opublikowana do 15 października na platformie decydujmyrazem.gliwice.pl, w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego. Do realizacji trafią projekty, które uzyskają kolejno najwięcej głosów oraz mieszczą się w puli pieniędzy przeznaczonej na daną dzielnicę lub zadania ogólnomiejskie. Dodatkowo dzielnice z najwyższą frekwencją wezmą udział w podziale tzw. puli dla aktywnych – jest to szansa, aby zyskać dodatkowe środki na zadania dzielnicowe, ponad ustalony limit.
(żms)/UM Gliwice (mf/al)