Zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu w centrum miasta. To wstęp do zamknięcia uliczek starówki

W listopadzie planowane są zmiany w organizacji ruchu na skrzyżowaniu ulic: Zwycięstwa – Wyszyńskiego. Już w I połowie miesiąca wprowadzona zostanie możliwość skrętu w lewo – z ulicy Zwycięstwa w ulicę Wyszyńskiego.

 
Kierowcy będą musieli zachować ostrożność, w przeciwnym razie może dochodzić tam do kolizyjnych (bądź konfliktowych) sytuacji. Dodatkowa relacja na skrzyżowaniu umożliwi kierowcom dojazd do ulicy Dworcowej i dalej w kierunku ulic: Pszczyńskiej i Rybnickiej – co ważne – z pomięciem wjazdu na gliwicką starówkę.

Dodatkowym argumentem za „uruchomieniem” lewoskrętu jest fakt, iż w przyszłym roku planowane są kolejne zamknięcia uliczek na starym mieście

– przekazuje Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach.

Przypomnijmy, że od kwietnia 2023 roku miasto planuje rozpocząć przygotowania do rozszerzenia strefy ograniczonej dostępności. Docelowo ma ona obejmować ulice starówki leżące na obszarze pomiędzy ulicami Górnych i Dolnych Wałów, przy czym te ostatnie mają pozostać przejezdne.

Aktualnie strefa obejmuje Rynek oraz fragmenty ulic Zwycięstwa – od placu Inwalidów do Rynku, Matejki – od Rynku do ul. Tkackiej, Bytomskiej – od Rynku do ul. Tkackiej, Bankowej – od ul. Kaczyniec do Rynku, Krupniczej – od Rynku do ul. Kaczyniec, Raciborskiej – od placu Wszystkich Świętych do Rynku, Plebańskiej – od Rynku do placu Wszystkich Świętych, Średniej – od ul. Kaczyniec do placu Inwalidów, a także ulice Szkolną i Krótką (te dwie ostatnie w całości).

Do SOD mogą wjechać mieszkańcy, przedsiębiorcy prowadzący tam działalność gospodarczą oraz dostawcy, pod warunkiem wyrobienia stosownego identyfikatora.

Rozszerzenie strefy oznaczałoby, że m.in. plac Inwalidów zostanie objęty ograniczeniami wjazdu. To zaś zapowiadał prezydent Adam Neumann w wywiadzie, jakiego udzielił naszemu portalowi pod koniec 2019 roku, jeszcze przed uzupełniającymi wyborami na prezydenta Gliwic (w pewnym sensie – wskazując, że widziałby tam woonerf). Więcej na ten temat można przeczytać TU.

(żms), ZDM Gliwice
fot. 24GLIWICE/emfab, MOSQUIDRON

35 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Ted
28/10/2022 16:25

„ Kierowcy będą musieli zachować ostrożność, w przeciwnym razie może dochodzić tam do kolizyjnych (bądź konfliktowych) sytuacji. „
Jaja sobie z ludzi robią. Zabrakło wiedzy i zwykłej wyobraźni do reorganizacji skrzyżowania? Czy może tanim kosztem po łebkach wielkie zmiany chcą wprowadzać. Niestety niski poziom zarządzania już jest standardem. Jak coś zrobić to tak, żeby spć.

Jan
28/10/2022 16:23

No ale cała starówka taka powinna być , ogródki i jest ok .
Teraz coś z innego tematu bo jestem akurat na naszym cudownym dworcu PKP i na peronach leży cos podobnego do łajna , takie odchody .
Tak jest zabezpieczony każdy peron , siatka nad peronami aby gołębie nie gnieździły się ale nikt nie kontrolował tego od lat a tam martwe gołębie i to co pozostawiają po sobie ptaszki .
Chwalimy się ładnym dworcem i nowym przyszłym centrum przesiadkowym a podstawowa zasada czystość została zapomniana .

Rafał
28/10/2022 18:09
W odpowiedzi na  Jan

To prawda. Perony to brud, że aż się kleją.
Dworzec w Gliwicach, to ewidentny przykład „pseudo-inżynierskiej fantazji”, kiedy zastosowane rozwiązania nie mają wiele wspólnego z ergonomią, nie mówiąc już o przewidzeniu takich rzeczy, jak możliwość konserwacji i utrzymania czystości.

AndrzejD
28/10/2022 21:15
W odpowiedzi na  Rafał

@Rafał – inżynierów się nie czepiaj – oni to zaprojektowali tak jak zażyczył sobie inwestor czyli PKP.
A że w PKP pani Krysia z panią Jadzią uznały że taki biały dworzec ślicznie wygląda (na wizualizacji) ale już nie przewidziały że pył z klocków hamulcowych / obręczy kół / tarcz wagonów będzie się osadzał na tej konstrukcji tworząc brązową powłokę rdzy – to mamy to co mamy.
Do tego mamy brak bieżących napraw – mówię o naprawie dziurawych siatek zabezpieczających przez ptakami, co skutkuje łąjnem na peronach o którym napisał powyżej Jan.

Rafał
29/10/2022 19:26
W odpowiedzi na  AndrzejD

Mimo wszystko myślę, że dobry projektant powinien być świadom możliwych pułapek i powinien być w stanie przekonać inwestora do praktycznych rozwiązań.
Natomiast, jeśli to był konkurs projektów i pracownia poszła w efekciarstwo (bo nie czarujmy się, przecież nie w taniość) zamiast praktyczność i ergonomię dla – było nie było – publicznego projektu, to tylko świadczy to o poziomie autorów.

DD
29/10/2022 13:32
W odpowiedzi na  Jan

Dzwoniłeś do sanepidu Gliwice, wydział Higieny Komunalnej?

Adam
29/10/2022 07:32

Może Ci urzędnicy pomyśleli by o parkingach, a nie tylko prykazy zakazy i wymyslanie głupot, utrudniajac życie mieszkańcom, juz teraz po zamknięciu części uliczek na starówce, zaparkowanie pojazdu graniczy z cudem.

POPiS
30/10/2022 02:23
W odpowiedzi na  Adam

Komunikację miejską zepsuć, infrastruktury rowerowej nie robić, a jak ludzie wszyscy autami będą dojeżdżać to zamykać coraz więcej ulic jednocześnie nie budując w pobliżu parkingów. Idealny sposób na zasranie chodników błędnie zaparkowanymi samochodami żeby ciągnąć kasę z mandatów.

Roland
30/10/2022 10:10
W odpowiedzi na  POPiS

Nie ma obowiązku wjazdu do centrum samochodem. :)))

Roland
30/10/2022 10:11
W odpowiedzi na  Adam

Parkuj nad tunelem DTŚ. Albo dalej. :)))

Janek
30/10/2022 22:04
W odpowiedzi na  Adam

To jedź autobusem, a nie pod same drzwi auteczkiem. Spacer dobrze zrobi na zdrowie

Andrzej
02/11/2022 01:40
W odpowiedzi na  Janek

Tam są przychodnie. Niech inwalidzi przynajmniej mogę podjechac.

Imię
02/11/2022 11:27
W odpowiedzi na  Janek

Ale prdlisz. Ja tu mieszkam. Autobus się nie zmieści.

Ostatnio edytowany 25 dni temu przez Imię
Set
01/11/2022 07:14
W odpowiedzi na  Adam

Niektórzy do domu chcieliby wjechać samochodem. Centra miast są w wielu wypadkach zamknięte dla ruchu kołowego. Nawet w niektórych dla mieszkańców. W naszym zamkniecie strefy od jednych wałów do drugich jest dobrym pomysłem bo już teraz widać zaparkowane niemal wszędzie auta. Miejsce na przejście nawet jest czasami ograniczone. Wymyśliliśmy że wszędzie musimy wjechać.. Na cmentarz do restauracji. Przejście 299m to wielki problem.. Niektórzy po bulki jadą samo chodem do osiedlowego.. Zamknięcie na tak. Gdzie zostawić auto.. Najlepiej w domu..

Imię
02/11/2022 11:29
W odpowiedzi na  Set

Pod łóżkiem?

Jan
29/10/2022 11:13

Zanim władze cokolwiek zrobią niech się zastanowią, że starówka aby być atrakcyjna potrzebuje ludzi, którzy będą tam spacerować, korzystać z knajpek i innych atrakcji. A ja się zapytam jak Ci ludzie mają tam dotrzeć Czy starówka ma być tylko dla mieszkających w okolicy? Systemu P&R jak nie było tak nie ma, zaparkować w pobliżu to marzenie ściętej głowy i jak mieszkańcy dzielnic mieszkaniowych mają się do tego azylu dostać? Starówka będzie dla urzędników z UM żeby wyskoczyć na chwilę lub pokazać gościom z innych miast jaki w Gliwicach rynek jest ładny. Takimi ruchami nie zdobędą poparcia w następnych wyborach. Ale… Czytaj więcej »

Janek
30/10/2022 22:06
W odpowiedzi na  Jan

Autobusem, autobusem, wszak komunikacja w Gliwicach jest „wzorcem” dla innych miast

Ja
29/10/2022 21:14

A ja się pytam kiedy wróci na swoje miejsce zegar z przystanku A4 przy pl. Mickiewicza???

bhhbbh
28/10/2022 21:26

Proponuję (żeby ułatwić) zwęzić Dworcową do jednego pasa i wtedy ruch będzie jeszcze bardziej płynny.

Erffs
29/10/2022 08:50
W odpowiedzi na  bhhbbh

Również popieram ten pomysł, ta ulica jest zdecydowanie za szeroka jak na centrum! :)

gliwicjus
29/10/2022 10:52
W odpowiedzi na  Erffs

Dwa kontrapasy w obie strony dla rowerzystów, po środku gabiony z glediczją a na obu końcach ulicy po jednym pluskadełku.

Jarosław
29/10/2022 15:30

Proponuję zrobić z Gliwic strefę całkowicie wyłączoną z ruchu. Nikt nie dojedzie do Urzędu Miasta, pijacy z piwnych ogródków będą leżeć do czasu wytrzeźwienia i wszyscy będą szczęśliwi bo będzie nareszcie świeży luft.

Adrian
29/10/2022 16:41
W odpowiedzi na  Jarosław

A ja proponuję miasto Gliwice zaorać.

Adrian
29/10/2022 16:38

Okrajacie uliczne obszary do zera ..jezdnie dwukierunkowe z wysepkami + obszary wyjęte spod ruchu .Ale k… Bedą kolejki ten nadmiar ziemi wysprzedajcie.najlepiej deweloperom

Erffs
28/10/2022 19:49

Brawo ZTM! Takie pozytywne zmiany to rozumiem.

Aleksiej
29/10/2022 16:44

Poczekajcie dwa lata problem się rozwiąże

Adrian
29/10/2022 16:32

Kim był jegomość wyszyński

Urko
28/10/2022 18:04

„Rozszerzenie strefy oznaczałoby, że m.in. plac Inwalidów zostanie objęty ograniczeniami wjazdu.”
O. Urząd Pracy będzie mógł „ogródek” wystawić

Jan
28/10/2022 20:38
W odpowiedzi na  Urko

A kto powiedział ,ze urząd pracy ma być tam gdzie jest !
Miasto ma tyle budynków gdzie dojazd jest osiedle łatwiejszy i nie powoduje płacenia za parkowanie , znalezienie miejsca parkingowego tam na pl inwalidów jest raczej mała.

Jarosław
29/10/2022 15:22
W odpowiedzi na  Jan

Racja. Mogą przecież przenieść Urząd Pracy do hali widowiskowej Arena.

Urko
29/10/2022 17:42
W odpowiedzi na  Jarosław

Genialny pomysł, Jarku! Na pl. Inwalidów trochę mało miejsca. A koło hali zmieszczą się niebawem w kolejce wszyscy cioteczno-cioteczni i działacze jedynej słusznej partii . I zważ Jarku, że żebyście nie robili scen i nie wpadli w histerię nie napisałem „pod halą „:-)
PS. Znaczenie zdrobnienia twojego nicka/imienia w języku tureckim dalej mnie bawi, Jarku
PPS. Czekam na co najmniej 25 minusów w ciągu 1/2 h od ukazania tego posta. Do roboty! Jak nie dacie radcy , to was „podkabluję” do samego Szefernakera .
Print screen

Bąbel
29/10/2022 16:42
W odpowiedzi na  Urko

Tu sami inwalidzi i umysłowi więc po co wjeżdżać

Ampuła
28/10/2022 18:30

„Dodatkowa możliwość skrętu” to podejrzana hojność… Jeżeli urzędziady dołożą tam po miesiącu kontrawspakoruch nocny, na wniosek ozdobiony 278 tysiącami podpisów z lokalnych kół terrowerystów,
to sprawa będzie jasna. Dzięki szybkiemu namnażaniu się wypadków i sytuacji zagrożenia w statystykach, skrzyżowanie zostanie objęte programem Wyniesienie Ku Zatamowaniu.
W tym miejscu szczególnie przewlekle kosztownym.

michał
30/10/2022 10:14
W odpowiedzi na  Ampuła

mieszkańcy Placu Inwalidów Wojennych pomimo opłacania za parkowanie muszą szukać miejsc do parkowania czasami bardzo daleko. Przejście kilkudziesięciu lub nawet kilkuset kroków do rynku to naprawdę dobre dla zdrowia. POPATRZMY NA NASZYCH MIESZKAŃCÓW – jesteśmy coraz grubsi.
Jak wykazują badania w ścisłym centrum mieszkają przeważnie ludzie starsi którym należałoby pomagać.

Imię
02/11/2022 11:35
W odpowiedzi na  michał

No i pomagają. Starych wysyłają na Centralny. Nie dworzec.