Autonomiczne pociągi i setki robotów. Gliwicka fabryka Opla szykuje się na nowe otwarcie

Nowy, rozbudowany zakład produkcyjny Opla, od 4 kwietnia przyszłego roku ma rozpocząć produkcję samochodów dostawczych. Auta będą miały tradycyjne napędy benzynowe, a także elektryczne. Fabryka Stellantis w Gliwicach ma być jedynym zakładem tego koncernu, gdzie produkowane będą dostawcze “elektryki”.

 
Przypomnijmy, że pod koniec listopada z linii produkcyjnej Opla zjechała ostatnia Astra, tym samym “stara” fabryka OMP w naszym mieście przeszła do historii.

Z początkiem nadchodzącego roku działające w naszym mieście spółki Opel Manufacturing Poland i PSA Manufacturing Poland definitywnie połączą się w jedną firmę pod nazwą Stellantis Gliwice i zmienią profil produkcji. Od kwietnia 2022 roku w rozbudowanym zakładzie produkowane będą seryjnie samochody dostawcze, takie jak Peugeot Boxer, Citroen Jumper, Fiat Ducato i Opel Movano.

Fabryka, w której działać będą m.in. nowe wydziały karoserii i montażu oraz lakiernia przyszłego Stellantisa Gliwice, wyprodukuje duże samochody dostawcze o trzech długościach (L2, L3, L4) i dwóch wysokościach (H2 i H3).

Początkowo będą to vany typowo użytkowe w różnych wersjach, także na rynek brytyjski. Później zostaną wdrożone odmiany osobowe i warianty przeznaczone pod zabudowy specjalne, które także będą realizowane fabrycznie.

Plany Stellantisa przewidują, że w przyszłym roku z Gliwic wyjedzie ok. 50 tys. nowych aut dostawczych, a nowoczesna fabryka typu greenfield zapewni miejsca pracy wszystkim pracownikom (2 tys. osób) obecnego zakładu Opel Manufacturing Poland.

Najpierw produkcja będzie prowadzona na jedną zmianę. Od sierpnia 2022 roku planowane jest uruchomienie drugiej zmiany. Trzecia dołączy jesienią, na przełomie października i listopada.

W związku z tym zaplanowano zwiększenie zatrudnienia o kolejne 500 osób. Finalnie zatem w Stellantis Gliwice będzie pracowało na trzy zmiany około 2,5 tys. osób. W 2023 roku docelowa produkcja zostanie rozkręcona do 100 tys. aut rocznie.

Firma przygotowuje się do uruchomienia seryjnej produkcji. W gliwickiej fabryce od miesięcy prowadzone są prace przygotowawcze, w tym testy maszyn i urządzeń (m.in. dziewięciu autonomicznych pociągów elektrycznych – bez maszynistów i szyn, ponad 380 robotów, 35 ruchomych platform w nowej hali montażu napędów i wyposażenia), a także systemów informatycznych i logistycznych. Równolegle kontynuowana jest testowa produkcja pojazdów, którą z sukcesem – od modelu Peugeot Boxer – rozpoczęto już w sierpniu tego roku.

(żms)/UM Gliwice (tekst skrócony)
fot. Stellantis

35 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Tosia
21/12/2021 08:34

Zaraz , zaraz ale przecież niektore „mundre” gliwiczany przekonywały,ze PSA kupi zakład następnie zamknie i zaora. Rzeczywistość jak zwykle zaskoczyła glajwickich komentatorów

Grażyna
21/12/2021 08:56
W odpowiedzi na  Tosia

To ci od tramwajów

Borys
21/12/2021 15:51
W odpowiedzi na  Grażyna

Podoba mi się, “ci od tramwajów” = idioci. Idealnie się zgadza.

Logika
22/12/2021 13:33
W odpowiedzi na  Borys

Możesz tego nie wiedzieć, ale po wojnie autobusy zapewniały transport ludzi, czasem wraz z inwentarzem ze wsi do miast i odwrotnie na targowiska. Rozwoziły także ludzi do budowanych wtedy fabryk i kombinatów często na znaczne odległości poza miasta po zrujnowanych drogach. Natomiast w samych miastach od początku stawiano na tramwaje. Taki podział był od zawsze i jest na całym świecie do dziś. Tramwaj w miastach, autobusy na wsiach. Ma to swoje logiczne uzasadnienie, niemające nic wspólnego z tym, czy ktoś jest idiotą czy nie. Mianowicie. Tam, gdzie występują stałe (regularne) potoki ludzkie i nic nie wskazuje że się skończą –… Czytaj więcej »

Ciong Le Mao
21/12/2021 22:09
W odpowiedzi na  Tosia

To najwyraźniej ci sami, którzy “ręcami i nogami” protestowali przeciwko budowie dtś… co to haniebnie zniszczyła śluzy, jedyne piękno tego miasta

adas
21/12/2021 21:59

Poszukuję pracy. Byłem na kilku rozmowach na strefie.. Warunki płacowe 2800-3000 zł max na rękę. Dla wielu pewnie nie jest wiadomym to, że taka praca to hałas i smród jakiś substancji chemicznych. Na skierowaniu na badania wstępne mam kilkanaście czynników szkodliwych. Takich miejsc owszem tworzy się tysiące ale z jakim wynagrodzeniem? To są naprawdę kołchozy.. Jeden nawet leży w Brzezince nomen omen. Czym my się zatem chwalimy? Tu jest przyszłość? Ludzie za 652 euro miesięcznie można się tak dać upodlić? I nazywa się to, że miasto się rozwija? To chyba obozy pracy się rozwijają..

Dia
21/12/2021 22:23
W odpowiedzi na  adas

Adasiu nic prostszego – robisz studia zaoczne, dokształcasz się i idziesz od razu na kierownicze stanowisko (bo wiadomo, wykształciuchy nieroby to zgarniają całą śmietankę od razu). Dostajesz swój dział i ludzi do zarządzania. Organizujesz im robotę, odpowiadzasz za nich. Za ich bezpieczeństwo, za jakość ich roboty, za to czy masz kim robić czy nie. I wtedy zarabiasz te wymarzone 10 tyś. Ale pamiętasz że to nie robota po 8h, że z fajrantem ją rzucasz i do domu. Tylko jesteś na każde zawołanie szefa, który dzwoni o każdej porze. Bo ja tak właśnie pracowałem. I często myślałem jak fajnie byłoby być… Czytaj więcej »

adas
22/12/2021 08:11
W odpowiedzi na  Dia

Niby wykształcony a tak plujący jadem… Czy ja zazdroszczę komuś stanowiska? Nie każdy musi być mgr. Pomyśl sobie, że to że możesz np. jeść to zasługa rolnika bez mgr, kierowcy bez mgr i pani w sklepie tez bez mgr. Do szkoły wozi pewnie dziecko kierowca też bez mgr, a śnieg spod domu też ogarnia Ci ktoś bez studiów. Nie każdy musi mieć mgr. Nie każdy mgr zresztą poza papierem też sobą coś reprezentuje. Nie oszukujemy się ale wiele osób skończyło to bo.. płacili w taki czy inny sposób.. Ale to nie rozmowa mgr. Czy osoba bez studiów nie ma prawa… Czytaj więcej »

Last edited 29 dni temu by adas
Majster
22/12/2021 11:46
W odpowiedzi na  Dia

“robisz studia … Dostajesz swój dział i ludzi do zarządzania. Organizujesz im robotę, odpowiadzasz za nich. Za ich bezpieczeństwo, za jakość ich roboty, za to czy masz kim robić czy nie.” “Czy masz kim robić”! Dobrze napisane. Pewnie tak ci się wymsknęło. Brawo ty. Druga sprawa. Co to ma do wykształcenia? Jako niewykształcony przedsiębiorca nie mogę tego wszystkiego robić? Jako niewykształcony pracownik nie mogę tego robić? Znam wielu niewykształconych ludzi, którzy zarządzają i kierują zasobami ludzkimi z doskonałym skutkiem za marne pieniądze i znam bardzo wielu wykształconych idiotów, którym należy uznać za sukces umiejętność założenia spodni na właściwą stronę. To… Czytaj więcej »

rok7
20/12/2021 21:08

W samym wstępie już błędy!
Tradycyjne napędy benzynowe??? Co za bzdura! Raczej wysokoprężne i elektryczne.

Gliwice nie będą jedyną fabryką w koncernie, która będzie produkować elektryczne dostawczaki. W Stellantisie dostawcze elektryki są już seryjnie produkowane we Francuskiej fabryce.

Piotr
22/12/2021 08:15
W odpowiedzi na  rok7

Tyle że mniejsze modele. W Hordain.

Taki jeden
21/12/2021 09:00

Pracowałem tam. Plany zawsze były ambitne, a potem rynkowa rzeczywistość je weryfikował. Przy okazji pracę tam znajdą nie wszyscy pracownicy tylko ci co się jeszcze ostali. Rok, dwa lata temu było sporo propozycji ni do odrzucenia: PDO albo Tychy.

Tajemniczy Ktoś
21/12/2021 20:23

A będą wycieczki szkolne na zwiedzanie fabryki jak za dawnych czasów? :)

DD
20/12/2021 17:15

Zarabiajcie póki jeszcze możenie bo niedługo zastąpią was te roboty i będziecie jeść szczaw i mirabelki.

SS3
20/12/2021 21:06
W odpowiedzi na  DD

O ile nie wyzbierają je roboty, lub opryskają Rundupem albo zabetonują zależnie jak sterujący uznają za stosowne…

Radzio
21/12/2021 05:30

Wielkie oszustwo pracuje tam i wiem co jest jeden wielki syf

Obserwując
22/12/2021 12:29

Taaaa…autonmoiczne pociągi to nie na rynek polski tylko zagraniczny.Pislandia i glajwice są zbyt zacofane na takie osiągnięcie techniczne.
W glajwicach,modne, stawiane na piedestale są silniki spalinowe.Efekty są,syf,smog,brud.

logo
20/12/2021 16:44

Będą produkowane samochody takie jak Opel, Citroen, Peugeot, Fiat czy będzie produkowany jeden samochód z różnymi znaczkami takimi jak Opel, Citroen, Peugeot, Fiat ?

kimi
20/12/2021 17:34
W odpowiedzi na  logo

Ta sama buda, różnice w detalach i wykonczeniu. Nie ma w tym nic dziwnego. Tak robi większość konernów na rynku. Standaryzuje się jak najwięcej elementów, aby zachować elastyczność, ciagłość i prostotę produkcji. A przy okazji, żeby było tanio. Czemu koncerny udają, ze to różne samochody? Nie jestem pewien czy w ogóle się jakoś z tym kryją. Natomaist zawsze znajdzie się klient z sentymentem do marki, który nie wnika w niuanse wielkich koncernów i nie interesuje go, że Opel to tak naprawde Peugeot, czy Skoda to tak naprawdę VW. Tak przeciez było już wczesniej choćby z brytyjskim Vauxhallem. GM wykupil całą… Czytaj więcej »

sentyment
20/12/2021 18:16
W odpowiedzi na  kimi

A jak będzie silnikami i skrzyniami biegów ?

SS3
20/12/2021 20:52
W odpowiedzi na  sentyment

Te na polski rynek będą działały dopiero powyżej 60 ;-]

sentyment
21/12/2021 11:32
W odpowiedzi na  SS3

60 czego ?

Ad
21/12/2021 18:10
W odpowiedzi na  sentyment

Powyżej IQ60

Last edited 30 dni temu by Ad
Dokładnie?
20/12/2021 22:40
W odpowiedzi na  kimi

Dokładnie. Każdy wiedział, że taki “Rover” to “Honda Civic” z urojeniami na temat własnej wielkości.

full wypas
21/12/2021 18:39
W odpowiedzi na  kimi

Wyposażenie dodatkowe będzie w standardzie, za dopłatą czy na abonament ?

Obserwując
22/12/2021 12:32
W odpowiedzi na  full wypas

Wypsażenie dodatkowe będzie standardem na rynek UE.Na polski rynek za dopłatą i to potężną.Abonamentu też nie będzie.

norma unijna
20/12/2021 12:54

Tradycyjne napędy benzynowe czy tradycyjne napędy diesla ?

Turbina parowa
20/12/2021 13:17
W odpowiedzi na  norma unijna

Tradycyjne na węgiel, czyli docelowo na prąd

mms
20/12/2021 13:38
W odpowiedzi na  Turbina parowa

tradycyjnie na węgiel brunatny i podkłady kolejowe

Poziom gimbazjum
20/12/2021 14:06
W odpowiedzi na  mms

Tradycyjnie komentarze z d.

SS3
20/12/2021 21:05
W odpowiedzi na  Poziom gimbazjum

No nie wiem, interpunkcji to chyba w podstawówce uczą, może w specjalnej jest na to taryfa ulgowa?

taśmociąg
20/12/2021 15:10
W odpowiedzi na  mms

węgiel brunatny z Czech czy Niemiec ?

DD
20/12/2021 17:16
W odpowiedzi na  norma unijna

Napęd 6 albo 7G.

norma unijna
21/12/2021 14:33
W odpowiedzi na  DD

DSG 6-cio lub 7 biegowe ?

Marian Jabłoński
21/12/2021 17:42
W odpowiedzi na  norma unijna

Czyli setki czy tysiące gliwiczan pracy tu nie znajdą? To po co ta fabryka miastu? Jakieś podatki tu płacą czy zwolnieni z nich?