Bulwary Kłodnicy z szansą na realizację? Jest wniosek o budowę chodnika i drogi rowerowej

W końcu coś drgnęło w temacie zapowiadanych od dobrych kilku lat Bulwarów Kłodnicy. Miasto złożyło wniosek o wydanie pozwolenia na budowę drogi pieszej i rowerowej wzdłuż ul. Nadrzecznej wraz z budową kanału technologicznego. Na razie dotyczy on krótszego odcinka zapowiadanej trasy.

Docelowo bulwary, które mają stanowić połączenie od ul. Orlickiego do ul. Staromiejskiej, będą miały długość około 5 kilometrów. Już na etapie przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej zapowiadano, że inwestycja będzie składać się z dwóch części – ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Nadrzecznej od ul. Orlickiego do zjazdu do parku handlowego „Arena” (około 800 m), a także właściwych bulwarów biegnących lewym wałem Kłodnicy od Centralnej Oczyszczalni Ścieków do ul. Staromiejskiej w Starych Łabędach (około 4 km).

Wygląda na to, że złożony w drugiej połowie września br. wniosek miasta, dotyczy tylko pierwszej części tego przedsięwzięcia.

Inwestycja zapowiadana od kilku lat

Przypomnijmy, że wstępną koncepcję projektową dla Bulwarów Kłodnicy jeszcze w 2019 r. opracowała gliwicka pracownia architektoniczna Venit. Trasa miała mieć nawierzchnię asfaltową o szerokości 3,5-4 m, prowadzić w otoczeniu zieleni, a na jej przebiegu przewidywano punkt turystyczny wiatą i ławką solarną wyposażoną w panele fotowoltaiczne, dostęp do Internetu, system darmowego ładowania urządzeń mobilnych i turystycznych oraz stanowisko na rowery i pojazdy elektryczne. – W ramach inwestycji powstaną dwie kładki na Kłodnicy – za oczyszczalnią i przed mostem w ciągu ul. Staromiejskiej oraz łącznik z ul. Staromiejską (w rejonie kościoła Wniebowzięcia NMP) i krótki odcinek drogi dla rowerów po drugiej stronie rzeki – zapowiadało miasto w 2020 roku, gdy prowadzono procedurę przetargową celem wyłonienia wykonawcy dokumentacji projektowej.

Niedawno, bo na początku sierpnia br., o inwestycję pytała wiceprezydenta Ziębę radna Agnieszka Filipkowska.

W okolicy ul. Staromiejskiej oraz nowego ronda projektowana jest kładka dla pieszych umożliwiająca przejście oraz przejazd z lewej strony rzeki Kłodnicy na ul. Portową. Zadanie nie obejmuje budowy kładki łączącej ul. Nadrzeczną z ul. Portową jak również nie obejmuje budowy drogi dla pieszych do terenów Parku Handlowego Arena

– poinformowała 18 sierpnia Dyrektor Wydziału Usług Komunalnych Mariola Pendziałek. Jak dodała, z pozyskanych informacji wynika, że Zarząd Dróg Miejskich również nie ma w planach budowy wspomnianych połączeń.

W ramach dokumentacji projektowej planuje się budowę ciągu pieszo-rowerowego prowadzonego wzdłuż lewego brzegu rzeki Kłodnicy. Na odcinku wzdłuż ul. Nadrzecznej (od ul. Orlickiego do zjazdu do centrum handlowego) planuje się budowę odrębnej drogi dla rowerów oraz drogę dla pieszych; kolejno do wjazdu na oczyszczalnię ścieków ruch rowerowy wyprowadzony jest na jezdnię, na tym odcinku projektowana jest droga dla pieszych; od oczyszczalni ścieków do nowego ronda przy ul. Staromiejskiej/Portowej zaprojektowano wspólny ciąg pieszo-rowerowy – czytamy dalej w odpowiedzi.

Na etapie sporządzania tego dokumentu informowano, że opracowania dokumentacji projektowej wciąż trwa. 17 września, niemal równo miesiąc później, miasto złożyło wniosek o wydanie pozwolenia na budowę pierwszego odcinka bulwarów.

Warto wspomnieć, że w lutym 2024 roku złożono już wniosek o wydanie pozwolenia na “budowę ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż rzeki Kłodnicy od ul. Orlickiego do ul. Staromiejskiej w Gliwicach” – obejmował on o ile nie całość, to większy zakres inwestycji. Urzędników wezwano wówczas do uzupełnienia braków formalnych – z GUNB nie wynika, by dokumentacja została dostarczona. Ostatecznie wniosek został pozostawiony bez rozpatrzenia.

(żms)

Subskrybuj powiadomienia
Powiadom o
0 Komentarze
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze